Test BenQ 8700+!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Test BenQ 8700+!

Takker wotg for at han ville ta med seg sin nye BenQ 8700+ til Hi-Fil, samt selvsagt Hi-Fil som stilte med sin supergromme hjemmekinohule utstyrt med skikkelig lerret (Greyline) samt et utrolig oppegående lydsystem (for øyeblikket fullt sett PSB Titanium +++).

Jfinneru kjørte oss ut i sin 2.8 liters A8 med 20" felger... Takker for turen, Jørn!

Uansett, projektoren:

Generelle spesifikasjoner:

-1280x720 HD2+ DLP
    -2500:1
    -900 AL
    -5x - 6 segm. fargehjul
    -30 db støynivå

Støynivå er oppgitt til 30 db, noe jeg synes stemte rimelig godt. En jevn, svak dur, der fargehjulvining ikke var å høre i det hele tatt.

Selve projektoren er også 100% isolert, slik at lys kun slipper ut der det skal, ut av linsen.

Design:

Utseendemessig ser BenQ'en helt grei ut. Litt stor, litt "plastikk"-aktig, men helt OK å se på. 6 av 10 poeng synes jeg dette designet fortjener...

Testutstyr:

Vi testet med HTPC (Radeon-basert/Theatertek programvare) via DVI / VGA, Pioneer DV868 samt Samsung HD935 DVD-spiller. Vi stilte inn projektoren med Digital Video Essentials opptil flere ganger ettersom vi så behovet for det, samt byttet kilde.

Ytelse:

BenQ'en er på ingen måte optimalt stilt inn fra fabrikk, og må stilles inn ved hjelp av Digital Video Essentials eller annet for å yte optimalt. Vi så store forbedringer etter vi stilte litt på farger, lysstyrke og kontrast.

Projektoren er såpass lyssterk at vi selv på Greyline måtte stille ned lysstyrken til 7 av 100, med hvitt lerret ville vi vel måttet stille til -10!

Grønt måtte justeres kraftig opp for å havne innenfor Digital Video Essential's grenser. Rødt og blått måtte også justeres noe, men langt fra like mye som grønt.

Etter tweaking, testet vi en rekke materiale, bl.a. Ringenes Herre I, kap. 2, Pirates of the carrebbean +++ Her fikk projektoren teste seg mot både regnbuer og sortnivå, fargemetning og panoreringskvalitet...

Mitt inntrykk er meget bra! Sortnivået er som spesifikasjonene tilsier, helt i toppsjiktet. 2500:1 er altså er rimelig korrekt estimat. Ikke helt på høyde med HT-1000, men heller på ingen måte langt unna!

Regnbuer er meget vanskelig å se, og selv med raske musepeker-bevegelser, var ikke effekten så alt for påtrengende. Helt i hht 5x - 6 segm.

Fargemetningen var også meget god. Etter litt innstillinger, var de fleste farger helt på kornet, rent observasjonsmessig. Vi kan jo høre med Per Johnny ved neste anledning, kanskje han stiller med kolorimeter? Gult var imidlertid ikke helt på kornet, det samme som samtlige projektorer på symposiumet hadde problemer med. Det er tydelig at gulfargen er noe både DLP og LCD sliter med... Her er fremdeles CRT helt kongen på haugen, gitt.

Konklusjon:

BenQ leverer med dette en flott projektor til ca. 33k veil., som etter litt tweaking og innstilling yter helt på høyde eller bedre enn sine konkurrerende HD2 kamerater. Da jeg ikke har sett InFocus 7205 eller Action MK II, er det imidlertid ikke garantert at BenQ'en også slår disse, men uansett yter BenQ meget godt til prisen!

Sortnivå er helt i toppklasse, fargemetning meget god.

Innganger er noe knotete, men projektoren leveres da med et fullt sett BNC i tillegg til de vanlige komponentinngangene (som dessverre bare takler interlaced signaler) og DVI. Senere softwareoppdateringen kan jo muligens hjelpe på støtte også for progressive signaler over RCA komponentinngangene...

Det faktum at projektoren tydeligvis ikke tåler 1280x720 over DVI-I er imidlertid er lite minus, men som nevnt kan jo muligens senere softwareoppdateringer hjelpe mot dette problemet. Vi fikk for øvrig pixel perfekt 1280x720 over analog VGA-BNC, og det så jo rimelig heftig ut også det!

Samsung, med DVI-D signaler, støttet imidlertid helt fint 1280x720, så det er tydelig dette er et softwareproblem...

Konklusjon: En projektor i toppklasse til en prislapp som for øyeblikket er helt unik i markedet!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fin oppsumering Lygren.
    8700+ overrasket meg virkelig, og var irriterende bra i forhold til pris. Fullt på høyde med sine artsfrender i det øvre segment (kanskje bedre).

Dette er nok et eksempel på at pris ikke betyr alt. Noen små sync problemer får du på kjøpet, men alt i alt et KUPP til den prisen. Det er rart den ikke er priset vesentlig høyere faktisk.

Løp og kjøp gutter

EDIT:
    Må føye til at denne projektoren er en varmeovn av dimensjoner, og at jeg skjelden har opplevet en proj som produserer så mye varme. Den er helt klart utstyrt med en alt for kraftig pære. Det stemmer jo også godt med at brightnes måtte helt ned på 7 av 100 på et grått lerret. :shock: .
    Så vær obs på varmen hvis du har et lite rom, det blir fort badstue. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    ...Noen små sync problemer får du på kjøpet...Må føye til at denne projektoren er en varmeovn av dimensjoner, og at jeg skjelden har opplevet en proj som produserer så mye varme. Den er helt klart utstyrt med en alt for kraftig pære.
    Kjekt med en test av denne projektoren. Har imidlertid 2 spørsmål:

1. Kunnde du forklart sync-problemene litt mer

2. ...og er det grunn å anta at pære vil ryke ganske fort grunnet varmeutviklingen?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk dere testet med DVI fra Pioneer DV868?

Tar gjerne en slik seanse med min pe7800, men har enda ingen gode signalkilder. :cry:

Robert-

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk ikke testet dvi med 868 da jeg ikke har fått min kabel ennå, så 868 ble kun brukt med 576p, og det så unektelig bra ut!
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kjekt med en test av denne projektoren. Har imidlertid 2 spørsmål:

1. Kunnde du forklart sync-problemene litt mer

2. ...og er det grunn å anta at pære vil ryke ganske fort grunnet varmeutviklingen?
    1) via DVI-I fra HTPC i oppløsning 1280x720 komprimerte den bildet. Vi så helt klare komprimeringsartifakter i bildet. Projen fortalt selv via lerretet at den kjørte 1280x720, men det gjorde den altså ikke. Fra DVD spiller (DVI-D) var bildet strøkent. Når vi kjørte både HTPC (VGA til 5 BNC) og DVD (komponent til 3 BNC) spiller progressivt inn via BNC inngangene lå den innemellom og "klippet" litt i nedkant av bildet. Dette er sikkert bare et software problem som burde kunne løses med en oppdatering fra BenQ.

2) Pæren på f.eks. X1 tåler rundt 4000 timer, BenQ ca 2000 timer. Det kan godt ha sammenheng med varmen ja.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Fikk dere testet med DVI fra Pioneer DV868?

Tar gjerne en slik seanse med min pe7800, men har enda ingen gode signalkilder. :cry:

Robert-
    Pioneer 868 har jo sync problemer med stort sett alt av projektorer, så det er vel ikke utenkelig at den ville hatt det med 8700+ heller. Men det er jo ikke BenQ sin skyld, snarere er defekt på Pioneer 868. Det kommer sikkert en oppdatering til den snart, hvis den ikke er kommet allerede.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var sync-problemene de samme i både "wide" og "thro"? Mener å ha lest noen som ikke fikk ting til å virke i thro(pixelmapping) sikftet over til til wide og så funket det bedre.

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Var sync-problemene de samme i både "wide" og "thro"? Mener å ha lest noen som ikke fikk ting til å virke i thro(pixelmapping) sikftet over til til wide og så funket det bedre.

Robert-
    Det testet vi ikke så det kan jeg ikke svare på.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang.Projektorer og Varmeutvikling!
    De fleste prosjektorer basert på lamptetekn.har så vidt jeg har kunnet bringe på det rene omtrent samme virkningsgrad. De fleste DLP proj.benytter lamper 150-250W.-med et strømforbruk på mellem 250-350W.-som også blir maks. varmeutvikling!
    At noen proj.skulle bli noen gedigene badstuovner i forhold til andre har jeg ingen tro på. At chassiene kan bli ulikt oppvarmet er jo innlysende på grund av størrelse og hvor effektivt det innebygde vifte-kjølesystem er. Her må moderatorene modere seg!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er klart, ingen av oss har jo vært i borte i projektorer før så dette kan vi ikke uttale oss om. :roll:

Vi hadde ikke reagert på det hvis den ikke utviklet uvanlig mye varme.

Noen av oss jobber i bransjen og tester projektorer rimelig ofte. Så jeg er sikker på at jeg står på rimelig trygg grunn her.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til AVforum forresten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver person som var tilstede under testingen avga 100-150W varme så her ville antagelig 1 person mer enn vanlig i rommet ha hatt større effekt enn hva en litt varmere projektor ville hatt... lampa er tross alt kun 210W.

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varmen vi reagerte på var ikke den totale varmen i rommet, for vinduet sto åpent. Det var hvor varmt chassiet, bordplaten det sto på, og ting som lå i luftstrømmen ble. Det er varmt nok til at plastfolie krøller seg. :shock:

Og nok en gang, vi hadde ikke reagert på det hvis det ikke var uvanlig mye varme. Nå har jeg repetert det så mange ganger at det er på tide å gå videre. :wink:

Jeg er i hvertfall såpass imponert over 8700's bildekvalitet at jeg vurderer å kjøpe den. Må bare sjekke ut H77 først.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fil skrev:
    1) via DVI-I fra HTPC i oppløsning 1280x720 komprimerte den bildet. Vi så helt klare komprimeringsartifakter i bildet. Projen fortalt selv via lerretet at den kjørte 1280x720, men det gjorde den altså ikke.
    ???
    Dette er jeg ikke med på. Hva mener du med at "i oppløsning 1280x720 komprimerte den bildet"???
    hvordan kan den komprimere bildet?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kan skrive under på at projektoren utviklet mer varme enn de fleste andre projektorer jeg har vært borti, kanskje foruten CRT...

Uansett, en flott projektor! Uansett må det være greit også å peke på de potensielt negative aspekter ved produktet, eller? Det er for øvrig helt klingende klart at ulike konstruksjoner differerer i evnen til å fordele og avgi varme effektivt, det er en grunn til at vi har fått fra 50 til 25 db støy på noen korte år nå!

Når det gjelder komprimering av 1280x720 vil det altså si at bildet ikke hadde 1:1 pixelmapping. På ett eller annet vis ble bildet komprimert horisontalt, og kanskje også vertikalt. Dette var tydelig på tekst, der en så at en enkelt pixel ble "smurt" utover flere DLP-speil. Dette var altså ikke tilfelle ved bruk av VGA->BNC.

Årsak? Hvem vet, husker Action! slet med akuratt det samme på shootouten i fjor, men der er problemet fikset nå. Fullt mulig at BenQ kommer med en software update som gjør det mulig å kjøre 1:1 pixelmapping fra HTPC, men det var altså ikke tilfelle på testeksemplaret i går. For øvrig oppga både projektor og PC 1280x720@60 hz...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, en flott projektor! Uansett må det være greit også å peke på de potensielt negative aspekter ved produktet, eller?
    Selvsagt. Kun med en balansert fremstilling så kan lesere av tråden kunne ta egne valg og undersøke nærmere før de eventuelt bestemmer seg.

Å bare fremstille positive ting medfører fort at et produkt blir "hypet" uten en objektiv grunn.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fysikk og matematikk er ikke alltid like begripelig!
    Hvis en prosjektor har total Powerconsumtion på 310W,-vil det si at den avgir 310w varme til omgivelsene (rommet den står i). herav noe i form av reflektert lys (varme) fra lerettet. Hvor i all verden tror dere det blir av de 310watt som proj. konsumerer??
    Som supplerende opplysning bruker Nec 1000 220Wpære,In-focus 5700
    250Wpære og Sharp 1200 270W pære,- og med høyere totalt effektforbruk,-mer varme til omgivelsene. Den stadige bestrebelse på å få ned lydnivået fra kjølevifter,-har nok kansje resultert i høyere intern temp. i de forskjellige chassier.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Robert U.
    Fysikk og matematikk er ikke alltid like begripelig!
    Hvis en prosjektor har total Powerconsumtion på 310W,-vil det si at den avgir 310w varme til omgivelsene (rommet den står i). herav noe i form av reflektert lys (varme) fra lerettet. Hvor i all verden tror dere det blir av de 310watt som proj. konsumerer??
    Som supplerende opplysning bruker Nec 1000 220Wpære,In-focus 5700
    250Wpære og Sharp 1200 270W pære,- og med høyere totalt effektforbruk,-mer varme til omgivelsene. Den stadige bestrebelse på å få ned lydnivået fra kjølevifter,-har nok kansje resultert i høyere intern temp. i de forskjellige chassier.
    Er nok en meget ubetydelig varme som kommer fra refleksjon på lerret, så liten at det ikke kan/bør tas i betraktining.(spesielt med lerret på 240, somi dette tilfellet.) Uansett vil det ikke øke på den totale temperaturen. For øvrig KAN det ha en betydning at den sto på et bord(om jeg oppfattet riktig?), har tidligere også opplevd merkbar forskjell i vinklingen av projektorer i bordstående, uten at jeg kan svare på hva det kommer av.
    Uansett, høres jo veldig ut som det er brukt en pære med noe høy effekt.

Wotg, merker du mindre varme hos deg selv, med takmontering?

Ellers, varmen internt i projektoren hadde vært veldig OK å fått greie på.. :roll:

Ang. en fix for pixelmapping(DvI-I- HTPC), i følge BenQs representant skulle dette noteres, og vurderes å muliggjøre i fremtidige produkter.

Ellers, takk for info, dere....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •