Test BenQ 8700+! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Ang. en fix for pixelmapping(DvI-I- HTPC), i følge BenQs representant skulle dette noteres, og vurderes å muliggjøre i fremtidige produkter.
    Står det i speken skal de værsågod fikse det, det er ingenting å vurdere.

Robert-

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Sitat Opprinnelig postet av Robert U.
    Fysikk og matematikk er ikke alltid like begripelig!
    Hvis en prosjektor har total Powerconsumtion på 310W,-vil det si at den avgir 310w varme til omgivelsene (rommet den står i). herav noe i form av reflektert lys (varme) fra lerettet. Hvor i all verden tror dere det blir av de 310watt som proj. konsumerer??
    Som supplerende opplysning bruker Nec 1000 220Wpære,In-focus 5700
    250Wpære og Sharp 1200 270W pære,- og med høyere totalt effektforbruk,-mer varme til omgivelsene. Den stadige bestrebelse på å få ned lydnivået fra kjølevifter,-har nok kansje resultert i høyere intern temp. i de forskjellige chassier.
    Er nok en meget ubetydelig varme som kommer fra refleksjon på lerret, så liten at det ikke kan/bør tas i betraktining.(spesielt med lerret på 240, somi dette tilfellet.) Uansett vil det ikke øke på den totale temperaturen. For øvrig KAN det ha en betydning at den sto på et bord(om jeg oppfattet riktig?), har tidligere også opplevd merkbar forskjell i vinklingen av projektorer i bordstående, uten at jeg kan svare på hva det kommer av.
    Uansett, høres jo veldig ut som det er brukt en pære med noe høy effekt.
    Gi dere nå da!
    100% av effekten som blir tilført PJen går, som Robert U sier, ut som varme i rommet. Den som tror at lys ikke er energi (som omformes til varme) kan ta seg en tur ut av kinorommet og ut i sola.

Tilbake til tema, noen...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det stemmer selvsagt at all tilført effekt omgjøres til varme eller iallfall en eller annen form for energi (lys er også helt klart en energiform, visse eldre lerret kunne jo til og med bli "krøllet" av lyssterke projektorer). Det er dermed ikke sagt at effekten av denne varmen er identisk fra produkt til produkt. Det er selvagt flere måter å utjevne og fordele varmen på. Det er i så måte en rekke faktorer som spiller inn, f.eks. projektorens generelle evne til å fordele varmen over hele chassiet, slik at den fordeles over en større flate, og dermed lettere fordeles i rommet. Dette gjerne kombinert med strategisk plasserte vifter...

Uansett, jeg tror det er viktig ikke å overvurdere dette som et problem, mer som et fakum... Projektoren utviklet en del varme, slik at faktisk rommet ble varmere der projektoren står. Med bare bittelitt ventilering / åpne vinduer, er dette ikke noe stort problem uansett!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel faktisk bra at projen avgir mye varme? Det betyr at varmen transporteres ut av projen og lampa og elektronikken holdes kjølig.

Anders L har tidligere påpekt at deres projer ikke kan vinkles, men kun roteres rundt linsas (?) akse. Den kan altså ikke monteres på en vegg med linsa oppover og speil i taket for å oppnå lengre kasteavstand. Alt dette pga projens interne aero/termdynamikk. Jeg nevner dette fordi det kanskje kan tenkes BenQ også er følsom for vinkling (som Burre var inne på den kanskje var i dette tilfelle).

En annen mulighet er at det er noe galt med projen slik at den trekker mer effekt enn den skal. Kan det være en sammenheng mellom dette og det høye lysutbytte? Kan det være for høy spenning på lampa? Og hvordan skjer dimmingen av lampa når man reduserer lysutbyttet til 7 av 100? Må overskytende effekt brennes av annet sted?

Det skjer fra tid til annen at folk rapporterer om uvanlig varme projer uten at det er et generelt problem for den aktuelle modellen.

Når det gjelder BenQ PE8700/7800 får vi vel flere brukererfaringer etterhvert. Men jeg har ikke lest noe sted at disse blir spesielt varme.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anders L har tidligere påpekt at deres projer ikke kan vinkles, men kun roteres rundt linsas (?) akse.
    Det er pærens akse.
    En annen mulighet er at det er noe galt med projen slik at den trekker mer effekt enn den skal. Kan det være en sammenheng mellom dette og det høye lysutbytte? Kan det være for høy spenning på lampa? Og hvordan skjer dimmingen av lampa når man reduserer lysutbyttet til 7 av 100? Må overskytende effekt brennes av annet sted?
    Her tror jeg du er inne på noe veldig vesentlig. Om det er brightness som er justert, dimmes ikke pæren i det hele tatt, men slipper ut mindre av energien i form av lys, og mer som varme. (lite lys og mykje varme... :lol: )

Jane, poenget mitt var bare at varmen kan ha vært merkbar siden projektoren sto på et bord, og ikke hang i taket.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå nærmer vi oss sakens kjerne! Hvis BenQ 8700 fungerer som den skal,er det en projektor med lampe 210W (mitt på treet) og med effektforbruk maks.310watt (mitt på treet) ergo en projektor med varmeutvikling mitt på treet, eller i klartext 310Watt. mot eks.Sharp 12000 365watt. BenQ har dessuten et chassi som er større en gjennemsnittet, hvilket skulle være en fordel. Men det er jo ikke usannsynlig at det kan forekomme prod. med feil.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BenQ har dessuten et chassi som er større en gjennemsnittet, hvilket skulle være en fordel.
    Men hva med varmefordeling. Det spiller ingen rolle hvor stort chassiet er når all varmen konsentreres på ett sted. Syns vi skal avslutte denne "varmediskusjonen" nå, da den er blåst helt ut av proposjoner. Vi reagerte på varmen, LIVE WITH IT.

Det som burde vært diskutert i denne tråden er bildekvalitet, for det er tross alt her projektoren virkelig utmerker seg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer P-Stone sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med siste taler...

P..

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingenting i veien med å prøve å gå "i dybden" av aspekter ved diverse produkter, uansett, dette temaet egner seg kanskje bedre for egenprøving og eksperimentering.

Hva med fokusuniformitet, optisk forvrengning?

Og regnbuer i forhold til f.eks. Action one?

Og hvordan påvirket det jevnheten i gråskalaen at brightness ble stilt såpass lavt?

Fantes en eco-mode?

hvordan fungerte PIP og PAP?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Selvfølgelig er bildekvalitet det viktigste i en proj.test!,-den er jo også glimrende og udiskutabelt godt beskrevet i det første innlegg!
    Det er jo netopp dette som gjør denne proj. så innteressant mhh. til Pris-Byggekvalitet -Levetid.
    Når da noen har bemerkninger uten dokumentasjon,-som er direkte relatert til produktets levetid,- må det være lov å reagere og efterlyse facts! (varmegang er som kjent elektronikk-komp. fiende nr. 1)
    Har i mine foreg. innlegg forsjøkt med facts og forklare at BenQ 8700 nok ikke er værre enn sine artsfrender når det gjelder varmeutvikling,-såfremt det ikke foreligger produktfeil,- men tilbakemeldingene er med respekt å melde mangelfulle!
    Watt-meter og div.termometer er glimrende og rimelige hjelpemidler i denne sammenheng.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda vi kunne sikkert gått enda grundigere tilverks, men på de timene vi hadde til rådighet føler jeg at vi klarte å dekke de fleste aspekter av projektoren. Det var litt synd at vi ikke hadde noen DVI-HDMI kabel så vi kunne testet pioneer`en.
    Hva varme angår så er denne projektoren et lite kraftverk! Da jeg først testet den hjemme hos meg hadde jeg noen plastmapper liggende ved siden av projektoren, i løpet av en times tid hadde disse begynt å krølle seg! Jeg tipper på at utblåsnings tempraturen ligger på ca. 70C, altså som en hårføner på max effekt.
    Nå fikk jeg mitt Vogel tak oppheng i går, så til uken er beistet oppe i taket da blir nok støy og varme et mindre tydelig problem. Nå er forøvrig mitt rom ca. 1 meter lengre enn rommet til Hi-fil og heller ikke like mørkt, så jeg kan sikkert kjøre på litt mere brightness.
    Når jeg har fått satt opp utstyret ordentlig skal jeg finne ut av sync problemene vi hadde fra HTPC, dette problemet kan stamme fra BNC-RCA kontaktene eller Hi-fils DVI-VGA adapter. Har også sendt en mail til Benq og hørt om det er noen planlagte software oppgraderinger på trappene. (forøvrig også spurt om det er noen måte å finne ut hvilken software versjon som sitter i projektoren)
    Som konklusjon kan jeg si at det føles som det er 30.000,- vel anvendte kroner.
    Kim

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Jeg ser at projektoren betegnes som 8700+, og ikke 8700, her på forumet.
    Er dette en offisiell betegnelse? Dvs står denne betegnelsen på projektoren, esken, dokumentasjonen osv.

Hverken BenQ Global eller BenQ Europe/Nordic opererer med 8700+. BenQ Europe oppgir sogar "gammel" spec (2000:1).

P..

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikkert ingen offisiell sak men mye enklere en å benytte den offisielle varianten som er et ørtensifret serienummer som du må ha ett høyere nummer enn får at det skal være hd2+. men vi kan jo godt begynne å kalle den kun for 8700/654651321354654312 for å gjøre det riktig :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av P-Stone
    Hei,
    Jeg ser at projektoren betegnes som 8700+, og ikke 8700, her på forumet.
    Er dette en offisiell betegnelse? Dvs står denne betegnelsen på projektoren, esken, dokumentasjonen osv.

Hverken BenQ Global eller BenQ Europe/Nordic opererer med 8700+. BenQ Europe oppgir sogar "gammel" spec (2000:1).

P..

Se mail fra BENQ Europe

(jeg er forsåvidt enig i at de burde endret betegnelsen, og ikke minst tekniske data på internett siden)

Dear Customer,

I hereby confirm the BenQ PE8700 projector has the HD2+ chip inside since
    manufacturing in February, so first shipments in Europe date from March.
    Around July we will update the partnumber of this model, as we will update
    the user manual to also make notice of this change. Besides that there are
    no changes to the PE8700, and there will also not be a model called the
    PE8710.

Kind regards,

Adams Lee

Business Line Manager
    Europe Region

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rapporteres på AVS at nye esker er merket med "PE8700+".

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var 8700+ bestilt... 8)

Blir spennende å se om det var verdt å bytte ut min HT1000 mot denne.

P..

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heey! grattis

Newcomer Drem sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag vill också göra en beställning, men jag har fortfarande inte hittat någon som demar projektorn här i Göteborg. Hoppas jag hittar någon snart...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke instillinger bruker dere for 1:1 pixelmapping fra pc med analog kabel? Bruker dere vga->bnc eller vga->dvi-a ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt interesert i å kjøpe denne projekoren, fordi den ikke trenger