Hvordan fungerer telleren for lampetimer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan fungerer telleren for lampetimer?

Jeg er for første gang eier av en projektor, og lurte litt på dette med lampetimer og hvordan denne telles. Jeg ser jo at på Epson, så kan man lese av lampetimer i menyen, og der oppgis et helt antall timer. Hvordan oppdateres denne i praksis? Teller denne kun hele timer? Hvis jeg skrur den på i 10 minutter for å teste noe, vil det da telles en hel time, eller er det en mer nøyaktig teller i bakgrunnen som opererer med høyere oppløsning enn på timebasis?

Jeg regner jo med at man teller opp på minutt- eller sekundnivå i bakgrunnen, men dersom noen vet noe sikkert (i mitt tilfelle er det Epson EH-TW5000 det gjelder), så kunne det være interessant informasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en klokke som teller med sekunder, men for en bruker så er det uvesentlig å få vist annet en hele timer. Så di 10 minuttene blir nok lagt til som det på telleren slik at neste gang du setter på projektoren så vil det poppe opp en time til når du har hatt den på i 50 minutter.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bør forøvrig ikke slå prosjektøren unødig av og på (f.eks for en kort pause/reklame e.l.) da dette kan stresse pære og andre deler av prosjektøren - og således begrense levetiden (betraktelig).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du må ikke drive å skru av og på projektoren i hytt å pine for det er ikke bra.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomaswa
    Man bør forøvrig ikke slå prosjektøren unødig av og på (f.eks for en kort pause/reklame e.l.) da dette kan stresse pære og andre deler av prosjektøren - og således begrense levetiden (betraktelig).
    Nei, det er jeg jo klar over. Jeg var bare nysgjerrig, siden driftstiden ble vist med såpass grov oppløsning som timer.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så variabel som levetiden (og "normal-lysstyrke-tiden") er på projektorpærer kunne det egentlig like godt bli vist i 100timers intervaller. 2 pærer fra samme merke, til samme modell, kan godt ha opptil 3000 timer i forskjell på levetid. Har opplevd det selv på 3 tidligere eide projektorer.

Dessuten, om lampetelleren telte i timer, minutter (og sekunder), ville det jo i større grad belyse at levetiden er begrenset. -som for mange er akilleshælen til projektorer kontra TV. Altså, kanskje et bevisst valg av produsentene.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller det egentlig noen rolle? Du har tre år garanti på lampen, uansett brukstimer. Ergo, det er om å gjøre å få lampen til å "ta kvelden" før de tre årene er gått. Epson stiller heller ikke noen krav til maksimalt antall on/off. Kjør på Roffe!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke maks 1700 timer som dekkes av garantien?

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Spiller det egentlig noen rolle? Du har tre år garanti på lampen, uansett brukstimer. Ergo, det er om å gjøre å få lampen til å "ta kvelden" før de tre årene er gått. Epson stiller heller ikke noen krav til maksimalt antall on/off.
    Det er jo en fantastisk garanti i forhold til når jeg kjøpte min ptae700 for snart 4 år siden. Verden går framover skjønner jeg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomaswa
    Er det ikke maks 1700 timer som dekkes av garantien?
    Epson har 3 år, uansett timetall på sine nyere projektorer. Grunnen til dette er at de som verdens desidert største projektorprodusent også produserer lampene sine selv. Dermed har de har full kontroll på kvaliteten, i tillegg til at lampene representerer en lavere kostnad.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller det egentlig noen rolle? Du har tre år garanti på lampen, uansett brukstimer. Ergo, det er om å gjøre å få lampen til å "ta kvelden" før de tre årene er gått. Epson stiller heller ikke noen krav til maksimalt antall on/off. Kjør på Roffe!
    Det er jo veldig betryggende. Gjør neppe noen ekstrainnsats for å slite ut lampen uansett. :-) Det er egentlig mye tid man får for pengene uansett, synes jeg, selv om selve oppgraderingen tilsynelatende koster skjorta. Ser jeg en film om dagen året rundt, så blir det vel 700timer i året (gitt at en film er rundt 2 timer lang). Etter tre år vil jeg da ha kun 2100 timer på lampen, så Epson opplever neppe så ofte at folk faktisk bruker den lampegarantien med mindre det faktisk er snakk om en lampe som har dårligere levetid enn forventet. Skal bli spennende å se hvor mange timer om dagen jeg bruker på den i snitt etterhvert.

Hvis en ny lampe koster 4000 kroner og har forventet levetid i low-modus på omtrent like mange timer, så er driftskostnaden på lampen en krone i timen. Det kan jeg leve med. Men det er veldig betryggende med Epsons lampegaranti, så man slipper en uforutsett kostnad med å bytte den lenge før forventet. :-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok det Roffe, men jeg tror nok det bare gjelder oss "gammel-kara". Ungdommen bruker også projektoren til spill, og da er timeforbruket et helt annet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy orginal pærer varer lengre?

hei. ville bare komme med en liten kommentar/spørsmål..
    har hatt en 3m x62 i ett par år nå, og bruker enda den første pæren som sto i prosjektoren når den kom, har gått over 2500 timer nå, funker like fint som når jeg kjøpte den.

det jeg nemlig har lagt merke til på den her og andre prosjektorer, er at den pæren som følger med prosjektoren varer som regel nesten dobbelt så lenge som de du får kjøpt...har dette noe med kvalitet og gjøre? tror nok det.

er forresten helt sykt at en pære til prosjektor skal koste 2-4tusen, det kan ikke koste mer å lage disse pærene enn si f.eks en HPS-pære på 400w, som koster ca 400kr og lever i 4-5 tusen timer...
    pærene var spesielt dyr til min prosjektor...nesten 3500...men den er 200w...så..
    forresten, er det noen som har hørt om bilde standaren 1125i ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile hva? pære garanti?

kan noen forklare litt mer om det her "pære-garantien"? er det kun på epson prosjektorer? eller kan man f.eks kjøpe epson pære og bruke i andre prosjektorer?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok det Roffe, men jeg tror nok det bare gjelder oss "gammel-kara". Ungdommen bruker også projektoren til spill, og da er timeforbruket et helt annet.
    Det er jo sant. Og det er jo ikke umulig at jeg i fremtiden får inn både HTPC, spillmaskin og HDTV-mottaker i hjemmekinoen og da blir det jo et litt annet timeforbruk. Jeg er ikke SÅ gammel heller. ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brudulje
    kan noen forklare litt mer om det her "pære-garantien"? er det kun på epson prosjektorer? eller kan man f.eks kjøpe epson pære og bruke i andre prosjektorer?
    Den treårsgarantien er det vel bare Epson som har. Men de fleste seriøse projektorleverandører har oppgitt forventet levetid på lampen (driftstimer), og går lampen vesentlig tidligere, så har man jo en reklamasjonssak i forhold til forbrukerkjøpsloven. Men slike ting krever jo mer tid i form av byråkrati og dokumentasjon enn en garanti der man slipper å måtte dokumentere noe annet enn kjøpstidspunktet. Noen forhandlere vil vel også kunne kreve at du da betaler en redusert pris for lampen fordi det tross alt dreier seg om en slitedel som du har hatt nytte av inntil den gikk.

Noen forhandlere tilbyr ekstra lampegaranti for noen få hundrelapper, og da stiller man jo ganske bra likevel.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brudulje
    er forresten helt sykt at en pære til prosjektor skal koste 2-4tusen, det kan ikke koste mer å lage disse pærene enn si f.eks en HPS-pære på 400w, som koster ca 400kr og lever i 4-5 tusen timer...
    Projektorpærer lages gjerne spesielt for en bestemt projektormodell eller en serie av projektorer. Da produseres lampene i ganske små serier sammenlignet med standardlamper til biler og slikt, og man får en produksjonsmessig stor overhead for verktøy og design av lampen som produsenten må dekke inn i form av økt pris på lampen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kreves også vesntlig større presisjon ved produksjon av projektorlamper, siden selv små avvik på brennpunktet (tiendedels millimeter), kan gi store problemer med lysuniformiteten til projektoren.
    Som eksempel kan jeg nevne min Avielo Spectra. Med to tilsynelatende like lamper opplever jeg dramatiske forskjeller i bildet på lerretet. Den ene har god lysuniformitet på lerretet, mens den andre gir avvik i lysuniformitet på nærmere 30%. Uheldigvis for meg er den ene gode lampen projectiondesigns eget "golden sample", men den med det store avviket er min egen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm,lurer på om laser noen gang blir en realitet som lyskilde.Etter det jeg har lest er laser mer stabilt enn LED og også med forholdsvis lang levetid..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •