Levetid på LCD projektorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Levetid på LCD projektorer

Hva er egentlig levetiden på lcd panelene i en projektor? Dette har jeg begynt å grave litt i nå.

Jeg bruker min projektor omkring 1500 timer i året, og enkelte filmkvelder går den gjerne både 7 og 8 timer i strekk. Etter at LCD panelet i min projektor gav seg etter 3.5 år, og reparasjonskostnadene er på 9000 kr, så ble jeg ganske forba**et. :evil:

Jeg leser nå at organiske LCD panel og polariseringsfilter er påvirket av UV lys og varme i projektoren og vil gi seg etter en tid. Blå paneler er mest påvirket for de absorberer mest UV stråler og varme. Man blir derfor anbefalt å passe på tilstrekkelig kjøling, rense filtrene jevnlig, og ikke bruke projektoren for mye!

Panasonic sier f.eks for en av sine projektorer at garantien gjelder ikke dersom man benytter projektoren mer enn noen få timer om dagen.
    Sitat: "This warranty does not cover [...] Optical block parts if the product is used continuously in excess of 4 hours, more than 3 times per week."

Så der røk mine filmkvelder - utenfor garanti med en gang... Bruk av projektor på stuen istedet for TV vil også for mange kommer utenfor garantien. Siden de fleste LCD produsenter benytter de samme panelene fra Epson, vil jeg jo tro at dette problemet gjelder alle LCD prosjektorer med organiske paneler.

Mitsubishi sier i en av sine brosjyrer: "The projector is built with an advanced inorganic LCD panel and improved liquid crystal panel cooling efficiency. The result is an LCD panel that [...] is rated to last ten times as long as conventional organic LCD panels."

Så i hvertfall Mitsubishi skiller klart i levetiden på projektorer med organisk og inorganisk panel. Etter hva jeg leser av historier på hjemmekinoforum rundt omkring, så begynner organiske paneler å feile etter 4-5000 timer.
    For en av projektorene sier Panasonic: "The Optical Block parts are warranted for 4,000 hours during this warranty period."

Dette er 3 års bruk med mitt bruksmønster (og akkurat utenfor Epsons og Sanyos 3 års garanti). Man rekker akkurat ett lampeskift, og så dør kanskje projektoren.

Jeg ser i pressemeldingen fra Epson at deres nye D7 LCD paneler finnes både i organisk og inorganisk type. Den siste har fått betegnelsen C2Fine.

Det er litt vanskelig å finne hvilke projektorer som benytter hvilket LCD panel, da de fleste leverandører bare refererer til "D7 panel". Trikset ser ut til å være å sjekke antall bits videoprosessering, da de organiske panelene benytter 10 bits, mens de inorganiske benytter 12 bit.

Ut i fra dette finner jeg at f.eks Epson TW3000 og TW3800 har organiske paneler, mens TW5000 har inorganiske og derfor bør ha bedre levetid.

Personlig synes jeg at projektorer nå har nådd et slikt billedmessig kvalitetsnivå at de fleste av oss ikke trenger mer. AV entusiaster på forumet her vil nok skifte til nyere utstyr relativt hyppig, men de fleste forbrukere tror jeg er fornøyd med dagens bildekvalitet.

Da er det synd at et apparat til bortimot 20000 kr skal ha så kort levetid.:cry:
    For det ser ut til at det er her grensen går - over 20000 er det inorganiske paneler som antagelig lever lengre.
    For min egen del så vil da min neste projektor være en TW5000, fordi jeg planlegger å ha den lengre enn tre år.

Er det noen av dere eksperter som har noe facts å tilføye? Er det noe jeg overser eller glemmer?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette stemmer så er det en dyr afære å kjøpe lcd projektor hvis man ser mye film slik jeg ivertfall gjør. Nok en grunn til å bruke litt mer penger å få seg en d-ila pj, di garanterer for at panelene kan kjøres 100k timer uten noen forandring på bildet. Så er det ikke noe mekanisk som iris og fargehjul (dlp) som blir slitt over tid.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert DLP? De tåler jo nesten døgnkontinuerlig drift, så det eneste du trenger å bekymre deg over er levetiden på lampe og kjølevifter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Hvis dette stemmer så er det en dyr afære å kjøpe lcd projektor hvis man ser mye film slik jeg ivertfall gjør. Nok en grunn til å bruke litt mer penger å få seg en d-ila pj, di garanterer for at panelene kan kjøres 100k timer uten noen forandring på bildet. Så er det ikke noe mekanisk som iris og fargehjul (dlp) som blir slitt over tid.
    Nå er det ikke annen forskjell på LCoS og LCD enn at førstnevnte har reflektive paneler, og sistnevnte har gjennomlyste. Således burde LCoS paneler være mer utsatt for varme enn LCD. Begge teknologier bruker flytende krystaller, prismer og palariseringsfiltre.

Forøvrig mener jeg hysteriet rundt degradering på LCD/LCoS projektorer er overdreven. Det er som regel andre ting som tar kvelden lenge før panelene er vesentlig degradert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Forøvrig mener jeg hysteriet rundt degradering på LCD/LCoS projektorer er overdreven. Det er som regel andre ting som tar kvelden lenge før panelene er vesentlig degradert.
    Ja det er akkurat det jeg prøver å finne ut av. Panelet på min gav seg etter 3.5 år. Og så leser man historier på nettet om mange andre med tilsvarende erfaringer. Men hvor stor prosentandel er det egentlig? 1%, 10%, 50% ? Var jeg bare uheldig?

Det er så utrolig lite facts å finne, og ingen av de service verkstedene jeg har ringt til kunne fortelle noe. Det har jo sikkert sammenheng med at når det først skjer så er det ingen som reparerer - man bare kaster projektoren, for det lønner seg ikke å reparere. Leverandørene har heller ikke noe svar. Om de ikke vet, eller ikke vil si, det aner jeg ikke...

Så da sitter man med en personlig dårlig erfaring, samt mange historier på nettet, og ønsker mere facts på bordet. For de fleste av oss er totale levetidskostnader et viktig moment. Spesielt i disse tider...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var panelet så redusert at det ikke ga skikkelig farger, eller sluttet det å virke? Sistnevnte har jo i tilfellet ingen ting med degradering å gjøre, men er rett og slett en teknisk feil. I så tilfellet ville jeg påberopt meg kjøpsloven, og krevet kostnadsfri utbedring med referanse til minimum forventet levetid på 5 år.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har blå kladder i øvre og venstre del av bildet som bildene her viser.

Panelet virker, men er ikke jevnt lenger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •