Epson EH-TW3000 vs Sony HW10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Epson EH-TW3000 vs Sony HW10

Nå er jeg skikkelig i tvil om vilken jeg ska velge.

Tenkte går for Sony:en, men igår døk Epson opp og koster like mye.

Vilken er best?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er jo to ganske ulike projektorer du her sammenligner... Epson er lyssterk, har spesielt gode farger (normalt sett), har svært kraftig zoom og lens-shift samt er hvit. HW10 derimot er sort, har lavere lysutbytte, men samtidig også en hel del høyere kontrastnivå, samt har langt høyere pikseltetthet.

Mitt råd vil derfor i KORTE trekk være;

1. Kjøp Epson om du skal bruke projektoren i en lys stue
    2. Kjøp Sonyen om du har en kjellerstue eller lignende der du har god kontroll over lyset!

...begge varianter er svært gode projektorer, men som nevnt med noe ulike karakteristikker...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips Lygren. Trur det blir at Sony:en...

Newcomer Feyd sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Bergen
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...
    Mitt råd vil derfor i KORTE trekk være;
    ...
    Har du noen LENGRE trekk Lygren? ;-)

Epson vs Sony (slik jeg har lest meg opp)
    -------------------------------------------------------------------
    Plasseringsvennlighet: 1-0 (større zoom og kraftigere lens shift)
    Støynivå: uavgjort (22db)
    Bilde kvalitet: (?)
    Sort nivå: 0-1 (ut fra det jeg har lest om disse to)
    Lysstyrke: 1-0 (som Lygren sier lengre opp i tråden)

mvh
    Erlend

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, les Ak dybdetest for det laaaaaaange trekket mht HW10... Du har jo summert de viktigste poengene da, men det er selvsagt flere faktorer som da kanskje bør med;

Epson - Sony:

Pikseltetthet (jo lavere sitteavstand, jo viktigere - sitter en over 2x lerrets bredde er dette et underordnet poeng): 0 - 1

CMS (fargekalibreringssystem): 1-1? - her er Sonys system visstnok bare helt OK (les Aks dybdetest), men Epson kan jo tenkes å varte opp med noe bedre i så måte. Ak tester i disse dager TW5000 og ettersom TW3000 bruker samme CMS vil denne dybdetesten ta for seg dette poenget med tider og stunder...

...sikkert flere poenger her, andre får fylle på!

Newcomer Feyd sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Bergen
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter i spenning på dybdetesten.

Espon - Sony:

Kom på litt andre ting:
    Pæregaranti: 1-0

Rommet jeg skal installere en av disse to i er ganske lite med en kasteavstand rundt 3m og et 77" lerret. Veggene er hvite, men jeg har temmelig god lyskontroll med rullegardin.

Stillingen er nå: 4-3 i favør Epson, mens vi venter i spenning på dybdetesten.

Erlend

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Feyd sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Bergen
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at plasseringsvennligheten i forhold til vegger/hyller rundt selve prosjektoren og er bedre med EPSON, eller kanskje det er utelatt. Når det montering er det takmontering som er planen. Må bare regne ferdig på hvor lang stang jeg trenger for å få en bra løsning.

Nøkkeltall blir
    * avstand bildetopp til tak 65cm
    * kasteavstand blir ca 290cm
    * lerret = motorisert 77"

Det er bare å starte med beregningene om hvorvidt lensshift er nok i utgangspunktet.

Erlend

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det nevnes lys/mørk stue med de forskjellige PJ'ene i tråden her. Hvordan gjør TW3000 seg i en mørklagt stue kontra HW10, eller VW40 for den saks skyld?

Valget blir selvagt med ett enda vanskeligere nå som TW3000 er på et PB, mens tilgjengelighet hos VW40/HW10 er laber :\

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sortnivået vil jo ikke være det samme på TW3000 som HW10, det er klart. Teoretisk, dvs. hvis produsentene oppgir korrekte verdier, vil det absolutte sortnivå på HW10 ligge på rundt 900 / 30000 = 0,03 lumens, mens TW3000 vil ha 1800 / 18000 = 0,1 lumens, altså om lag 3 ganger så dårlig. Samtidig er dette verdier ved maksimalt bruk av iris, og dette vil jo svært sjelden være tilgjengelig ettersom irisen i de aller fleste tilfeller forholder seg åpen til en viss grad.

Samtidig gir dette en viss pekepinn - Sonyen vil garantert tilby bedre generell bildedynamikk, mens Epsonen på sin side gir bedre lysutbytte og dermed gjør seg bedre i en noe opplyst stue.

Et tips når det gjelder Epsonen er jo at en kan benytte filter for å justere ned lysutbyttet noe og dermed oppnå bedre bildedynamikk!

Newcomer Feyd sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Bergen
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avgjørelsen er tatt

Da er endelig den 1/2 års lange prosessen med å finne en prosjektor over. Valget falt tilslutt på Epson EH-TW3000.
    Hovedargumentene til slutt ble plasseringvennlighet i et lite rom og tilgjengelighet. Sony HW10 kom til kort pga krav til stor klaring i bakkant. 30cm, dermed villle zoom området blitt tynt til det ytterste.

Epsonen skilter og med en pæregaranti som er bra.

Da gjenstår det bare å montere alt når det kommer.

Takk til AVforum og dets medlemmer for mange timer foran PCen.

mvh
    Erlend

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte også ha min Sony HW10 helt inn til veggen. Jeg fant ut med litt teknisk vurdering av insugene på Sony at dette skulle gå helt fint. Den suger nemlig inn luft i hele den innfelte buen under bak som betyr at du ikke "tetter" denne helt inn til veggen samt at den suger inn luft fremme i nedre del. Altså plenty med innsug. Dette går helt fint og jeg har selv i varmt rom ikke hørt at viften har økt hastighet. Sony har nok bare sikret seg her for å ikke få noe på seg. Det er mye mindre kristisk rundt innsug enn utblåsning. Kan nevne f.eks at innsuget på min gamle Epson TW700 kom gjennom et lite filter plassert under projektoren. Tenk deg da når den står på hylle med bare avstand fra hylle lik høyden på føttene til projectoren..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    1. Kjøp Epson om du skal bruke projektoren i en lys stue
    2. Kjøp Sonyen om du har en kjellerstue eller lignende der du har god kontroll over lyset!
    ...
    Jeg vurderer selv prosjektor i kjeller-stua. Disse 2 er aktuelle, samt X10 & W5000. Har lest opp og ned her på forumet om sortnivå og lys-styrke men blir ikke helt klok på hva jeg skal legge vekt på.
    Hva regnes som lys stue og hva er "god kontroll" ? I min kjellerstue er det ingen vinduer. Den er på ca 50 m2, hvite vegger/tak, åpen trapp opp til stue hvor det er MYE lys (også vindu i trappa). Med andre ord på sommertid vil det være godt opplyst i kjellerstue, men ikke direkte sollys; er dette "god kontroll" ? Kan man enkelt måle dette på noen måte (lux ???) ?

Noen tips til hvilken av disse 4 proj. som kan passe best til min "nøyaktige" beskrivelse av forholdene i kjelleren ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvite vegger og tak gir svært dårlig lyskontroll, uavhengig av lys utenfra. Rommet ditt havner derfor i kategorien "dårlig" lyskontroll.

Når det er sagt, så ville min anbefaling likevel være å la valget stå mellom HW10 og W5000. Jo mer lys du pumper ut i et hvitt rom, jo mer refleksjoner vil nå tilbake på lerretet. Dersom du legger mye vekt på filmtitting de lyse sommerkveldene, så bør du kanskje vurdere en av de andre to, med da "kompromisser" du resten av året. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har som sagt hvite vegger. En vegg bak (selvfølgelig ) og en på siden. Motstående side (ca 4 m)og bakveggen (ca 6.5m) kommer langt unna.

HVIS jeg får lov av "sjefen" å male eller tapetsere en av veggene; hvilken vegg vil gi best effekt? Lerretveggen eller sideveggen ?

Når det gjelder farge regner jeg med at jo mørkere, jo bedre, men jeg har et godt håp om tillatelse hvis jeg tapetserer med noe i lyse bruntoner, gråtoner e.l. Vil det være noe effekt med beige, lys brunt etc ?

Lastet opp en skisse av rommet som er ca 7x7m

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Lerretsveggen" reflekterer ikke lys mot lerretet, så den har ingen betydning på "utvasking" av detaljer på lerretet. Sideveggen og taket er nok det som vil ha størst betydning i ditt tilfelle.
    Når det gjelder farge, så er det vel egentlig fritt frem så lenge den er mørk. Det viktigste er strukturen, altså en så matt overflate som mulig. En sort vegg med blank overflate, reflekterer mer lys enn en lysere vegg med matt overflate. Farget molton fungerer fantastisk bra som "tapet". ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjøpt min første proj, og det ble en PJ-TX300, 720p. Ikke helt etter planen, men jeg får skylde på sjefen i huset... Etter et par filmer skjønner hun vel at det var verdt det, så får vi heller oppgradere. Uansett takkk for hjelpen; nå er det fram med tapetlimet for å bedre forholdene litt...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har og vurdert de 2 der, å sett på noen til.

Så i en kjellerstue, med 100% lyskontroll, null vinduer og mørke vegger og tak, så ville dere gått for Sony-en, skjønt det riktig da?

Hvilket lerett ville folk valgt, til slikt rom?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Epson EH-TW3000 vs Epson EMP TW700

Lenge siden det har vært skrevet i denne tråden, men jeg skriver her fordi jeg vurderer EH-TW3000. Har nå en takmontert TW700 som har fungert kjempefint hos meg. Hatt den i snart 3 år, så jeg vurderer å bytte den ut med en full-HD-modell. Det jeg lurer på er:

Hvordan er disse to sammenlignet med hverandre?
    Kan jeg takmontere TW3000 på samme sted som TW700 og få samme str og plassering på bildet?
    Kan jeg koble til PC med fullHD-oppløsning å få dette 1:1 rett ut på projektoren?
    Har det kommet andre alternativer i samme prisklasse som kan være bedre alternativer? Er litt følsom for regnbue-effekt, så jeg vil ha LCD.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intressant.....har faktist dessa 2 på radarn. Båda kan fåes till brukbara priser.

Om man kan få TW-3000 för 13 och HW10 för 15.500, vad skulle ni välja som sett dessa? Ser att HW10 är bättre i en batcave (vilket jag har), men klart mer ljusstyrka med en TW-3000 + att den är några tusen billigare.

Har hittils sett för mig de nya sub-10,000 PJ's, HD20, Vivitek 1080 och W1000, men de är bara för dåliga efter min mening. W1000 var bara tragisk när jag fick se den hos Hi-Fi klubben. Så de allra billigaste 1080p blir mer och mer avlägset för min del.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •