Pc -> Projektor (Film) = problemer...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pc -> Projektor (Film) = problemer...

Har en stasjonær maskin med nvidea GeForce 7800 GS,
    denne gir bilde til en BenQ mp624 gjennom en Dvi-D -> HDMI kabel..

Alt fungerer fint bortsett fra at hver gang projektoren skal vise video i full-format, så må den søke etter signalet påny.. Virker som om den må endre oppløsning for å vise filmen, samme F*** hvilken oppløsning jeg bruker på maskinen..

Har prøvd litt rundt på alle instillinger, men ikke pokker om jeg finner ut av noe..:evil: :evil:

Projectoren har native oppløsning på 1024*768, men takler opptil 1280*1024... Virker som om det er her problemet ligger ?
    Etter at den har funnet/skalert bildet igjen gir projektoren beskjed at :
    "The best resolution is XGA 1024*768 dpi"

Har prøvd flere ganger med denne oppløsningen uten hell, men om det er mulig vil jeg jo helst ha den i 1280*1024, blir litt stort ellers..

Hadde S-video før, funket helt fint med denne kabelen..

Derfor har jeg også tenkt på en annen ting, jeg hadde valget mellom Dvi-D -> HDMI og DviD -> RGB kabler... Har jeg valgt feil ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har hatt dette problemet ? :cry:

Eller er det vanskelig å forstå hva jeg mener ?
    Har ikke så alt for mye erfaring i dette..:-?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermkortet ditt gjør helt rett, og setter oppløsningen til projektorens oppløaning på 1024x768. Alt annet enn dette må jo projektoren likevel nedskalere til 1024x768, og det vil gi den en degradering i bildeskarphet. Projektoren din er tross alt ikke utstyrt med noe spesielt god bildeprosessor, da den jo aldri er tiltenkt hjemmekinobruk. Ønsker du desk-top med høyere oppløsning, er nok en en projektor med høyere oppløsning eneste fornuftige veien å gå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. Men prosjektoren skal jo kunne gi 1280*1024 i SXGA..?
    I brukermanualen er den også opplyst med 1600*1200 i UXGA..?

7800 GS støtter SXGA og UXGA, men siden jeg ikke skjønner et kvekk av UXGA er jeg like langt der..

Egentlig så klarer jeg meg fint med 1024*768, problemet er at signalet "forsvinner" hver gang prosjektoren spiller av en film i "full screen"..
    Samme om jeg har 800*600 eller 1280*768..

Kan det være HDMI kabelen som klusser det til ? I manualen er pc kun nevnt med VGA-kabel men fyren i butikken mente DVI-HDMI ville gi best bilde..

SXGA og UXGA er VGA signaler ? eller ?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du misforstår nok litt med hensyn til hva projektoren takler. Den kan ta dette signalet på INNGANGEN, men vil fortsatt nedskalere til 1024x768, som er projektores oppløsning. Hvilken hensikt har det å oppskalere, for deretter å la projektoren nedskalere. Du vil selvsagt få litt større desktop, men prisen du må betale er at alt blir uskarpt. Så lenge du kjører signalet digitalt vil projektoren "fortelle" skjermkortet hva som er ideell oppløsning.

Ønsker du likevel omgå dette må du bruke programvare som tar over styringen av oppløsning og oppdateringshastighet, som f.eks PowerStrip. Alternativt kan du koble analogt (VGA).

Det kan virke som om din software-avspiller gjør oppløsningen når avspillinge av film starter. Har du prøvd noen annen software avspiller, eller har avspilleren noe mulighet for å velge oppløsning på avspilling? Du kan eventuelt prøve å se om PowerStrip "låser" oppløsningen for deg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk... Begynner å se lyset nå

Bruker VLC-player, skal prøve Powerstrip..

Mister jeg bilde skarphet/farge når jeg går fra digitalt(DVI) til analogt(VGA) bilde ?

En siste ting... sikker på at jeg ikke kan ha mer enn 1024*768 ?

It also supports VGA (640 x 350) to SXGA(1280 x 1024) resolution

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på hva projektoren klarer å håndtere av innsignal og hva bildebrikken faktisk klarer å vise. Denne projektoren har en fysisk oppløsning på 1024x768, derfor vil den aldri kunne vise høyere oppløsning enn dette på lerretet.

Å gi den et signal med høyere oppløsning fører bare til at dette må nedskaleres før det kan vises, dermed mister du skarphet. Dette er ekstremt synlig på vanlig tekst, men er ikke alltid lett å se ved visning av film. Som Gorm påpeker kan det virke som om avspillingsprogrammet ditt forsøker å sette oppløsningen ved fullskjermbruk (eventuelt at GeForce-driverene har en finger med i spillet). Hvis filmklippet er i full HD (1920x1080) vil projektoren følgelig ikke klare å håndtere denne oppløsningen.

Sett pc'ens oppløsning til 1024x768 og prøv et annet avspillingsprogram (hvis det ikke hjelper må du sjekke de avanserte driverinnstillingene til skjermkortet). Så lenge kabelstrekket mellom projektor og datamaskin ikke er kjempelangt kan du fint bruke VGA-kabel. VGA-kabler har blitt brukt til vesentlig høyere oppløsning enn 1024x768 tidligere

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her står det at VGA støtter maks 800*600 ?

Da må jeg altså finne ut hvor oppløsningen blir kødda med ? Driver, avspillingsprogram, kabel eller Nvidea instillinger...

Newcomer Wes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok du blander en del begreper her.

Utrykket "VGA" blir brukt til flere ting, deriblant som en fellesbetegnelse for analog overføring via en 15-pins kontakt, og er således ikke direkte knyttet til oppløsningen (med mindre det er i den sammenhengen du bruker uttrykket - din projektor har oppløsningen "XGA").

- Wes

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK... tror jeg skjønner nå...

Prosjektoren har ikke VGA inngang men en 15pins inngang som støtter max UXGA 1600*1400 ?.. (Selv om prosjektoren i seg selv kun gir 1024*768..)

Vil alle VGA-kabler kunne gi denne oppløsningen eller finnes det spesielle SXGA, UXGA osv. kabler ?

Fint om noen kunne bekrefte dette

------------------------------------------------------------------------------------------------

Men selve problemet er at den kutter signalet/skalerer bildet fra skrivebord- til film- modus.. Samme hvilken oppløsning jeg velger..

Klarer ikke å legge fra meg at problemet kan ligge med DVI-HDMI kabelen,
    ettersom jeg aldri hadde lignende problemer med s-video..

Ser ut til at noe tukler med oppløsningen når jeg vil se film, selv om jeg har 1024 oppløsning så blir den overstyrt til 1280 ved film(Står ivertfall det i venstre hjørnet
    Samtidig forteller projektoren at:
    "The best resolution is XGA 1024*768 dpi"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •