Sony VPL-VW80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 116

Tråd: Sony VPL-VW80

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony VPL-VW80

Av en eller annen grunn fant jeg ingen tråd for denne projectoren.

Denne fikk jo en glimrende test i Hjemmekino med 6 og greier.
    Jeg er SONY fan og har VW50 fra før så for meg er dette en het kandidat.

Har tilbrakt helga sammen med HD350 og den imponerte meg ikke og jeg er enda mer overbevist om at det nok en gang må bli en SONY på meg.

Men jeg lurer på om ikke Gorm Sørensen har blitt lurt når det gjelder prisen for den er fortsatt satt til veiledende 49.999 ser det ut til selv om han hadde fått oppgitt 44.999

Spørs om ikke karakter hadde blitt 5 med den prisen?

Er det noen der ute som har denne projectorern selv?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Spørs om ikke karakter hadde blitt 5 med den prisen?

Er det noen der ute som har denne projectorern selv?

Da ville jeg nok fallt ned på en femmer ja.

Jeg ble forespeilet en prisreduksjon fra 01.01. Nå skal det også nevnes at hovedkonkurreneten (JVC) hadde en 20% prisøkning i samme periode, så kanskje 49.990 ikke er så ille likevel. Det er jo fortsatt 10K lavere enn HD750.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel dette en VW80 tråd, men ble litt nysgjerrig på hva det var med HD350 gjorde som at den ikke imponerte. Er det farge kalibrerings kontrollen som ble utslagsgivende?

Synes ellers ut i fra Gorm sin test av VW80 at det virker som en meget interessant modell, og 5kKR i pris differangse (10%?) når man er oppe i denne prisklassen bør vel ikke egentlig bli så avgjørende for poeng givingen. å gå fra en 6 > 5 blir jo nesten en reduksjon på 20% .

Er "desverre" ikke selv noen Sony tilhenger, men man må vel i alle tilfeller gå etter ytelser skal man velge riktig projektor.

Nå har det vel også vært en del diskusjoner rundt SXRD prinsippet sin holdbarhet og stabilitet når det gjelder panel kontrast og ytelse over tid. Vet desverre ikke hvor reellt dette problemet er, men og for min del, som gjerne kan bruke samme projektor i 4-5 år med ca 7-800 timer i året måtte det vel det være den et av de viktigste motargumentene og usikkerheten med et slikt kjøp.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, hvor skal jeg begynne:wink:

For det første så er det jo de "berømte" fargene som ikke bare er så på tur at de måler på trynet, men alle skuespillere ser ut som om de har vært en tur i solarium før filming.
    Til og med vampyrer får jo roser i kinnene.

Man kan selvfølgelig dra ned fargene til -10/-20 men dette har jo sine bivirkninger.

Er den egentlig så sinnsykt stillegående som man skulle tro ut i fra spec'en?
    Hvis man sammenlikner med VW50 som er oppgitt 3dB høyere synes jeg HD 350 støyer mer, eller i hverfall med en høyere og mer i ørefallende frekvens.

Konvergensen på det eksemplaret jeg testet var ikke bra med over en halv pixel dragning til høyre og ned i rødt, dessuten var blått en tredels pixel den andre veien.
    Dette får jo konsekvenser for skarpheten, men ikke så mye som man skulle tro.

Som om ikke dette var nok så er jeg overhode ikke imponert over bildebehandlingen som mangler støyreduksjon på HD materiale og som er langt under par på SD materiale.

Det positive er jo at det er en sinnsykt "trøkk" i bildet og kontrasten er jo som kjent fenomenal.
    Når man har hatt en slik projector noen timer og ikke sammenlikner direkte med en fargekalibrert projector er det lett å leve med denne saken.
    Man blir vant til fargene etter en stund og kanskje til og med "avhengig" av dem.

Likevel synes jeg det er for dyrt med 40K for en projector som bare er god på kontrast og ingenting annet.

Derfor vurderer jeg en projector som er akkurat motsatt, nemlig VW80.

Jeg er ikke villig til å satse 60K på en HD750 som må kalibreres i "det uendelige" for å bli bra men som kanskje likevel er dårlig på SD materiale og ikke er like stillegående.

Nå må det sies at når det gjelder VW80 så uttaler jeg meg på bakgrunn av Gorms test og det jeg selv så på Electroworld.
    Nå kjenner jeg Gorms smak og vet at den er svært lik min egen så jeg tviler på at jeg gjør et bumkjøp.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forhandler har den da til 45k, så ikke så gæærnt alikvel
    Ut ifra testen i Hjemmekino januar så var det vel kun gode ord å si om denne?

EDIT: HER er link til produktet på AVnytt, vennligst unngå å oppgi konkrete forhandlere under tekniske fora, legg heller inn priser på det korresponderende produktet på AVnytt og legg ut link. På forhånd takk!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg må virkelig si at jeg ikke kjenner meg igjen i din beskrivelse her, Arendal... Jeg har kun grovkalibrert min HD350, og da kun fargetemp., og det er absolutt ingen rosa kinn på mine vampyrer... Samtidig er det nok som du sier en svakhet at HD350 ikke har full CMS når prisen har utviklet seg som den har, det skal jeg være enig i...

En ting jeg er helt enig med deg, og det gjelder både HD350 og 750, er at mangelen på støyreduksjon er en STOOOR uting... Jeg har imidlert løst dette ved å bruke en HD3000 videoprosessor med VXP-prosessering, og er meget fornøyd med resultatet, og når denne ligger på rundt 7000.- er det jo faktisk ikke så mye ekstra en må ut med. Jeg tror og håper at jeg også skal få benyttet min HD3000 til CMS-kalibrering, men ettersom jeg har noe bugs på min nåværende prosessor får jeg ikke testet dette før jeg får byttet til meg en ny en.

VW80 er uansett en GLIMRENDE projektor, og jeg vil absolutt ikke si at den er "motsatt" til HD350/750 hva kontrast og dynamikk angår. Nesten 10.000:1 UTEN bruk av iris og rundt 40.000:1 MED iris gjør jo dette til en svært så dynamisk projektor. Videoprosesseringen er også på referansenivå, den har spennende funksjoner som frame-insertion, er stillegående, ser stilig ut og er tross alt en Sony - for de som liker slikt... I tillegg har den jo CMS da selvsagt. Det eneste negative jeg kan finne med VW80 er bittelitt lyse hjørner, som jo er et issue på nær sagt samtlige projektorer som benytter SXRD / D-ILA-teknologi med unntak av HD350/750. Bruker du et 2.35:1-lerret er jo uansett dette problemet en saga blott, da jeg antar du stort sett vil se film på denne, og kjører du 16:9 er jo absolutt ikke dette noe "deal-breaker" uansett!

Lykke til med valget!

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tilbrakt helga sammen med HD350 og den imponerte meg ikke
    øhh...er førstereis gutt i projektorverden og skal hente en 350 i morra.

Håper jeg blir fornøyd..:???:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan heller ikke si meg enig i det som arendal sier. Etter kalibrering så har hd350 glimrende farger. Hvis man går inn i servicemenyen og justerer konvergensen litt frem og tilbake så går det ann å få di så og si 100% overens siden det er en slags "slark" på panelene, det har ivertfall jeg gjort og det funket.
    Har sammenlignet min med en proff kalibrert HD100 og jeg kan trygt si at 350'en er noen hakk bedre en 100'en. Sony sin har jeg ikke sett, men med at det sies at panelene på sxrd blir "slitt" over tid så holder jeg meg til jvc. Kunne godt vært støyfilter som man kunne satt på hvis man ønsket det, men nå fikser pc'en min støyen som er i diverse filmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget

Du trenger ikke bekymre deg for det er en kjempe bra projektor.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som vanlig satt ting på spissen for å få frem budskapet som var at HD350 er en splitter ny projector til 45K veiledende som ikke ser bra ut rett ut av eska.

At man kan gå inn i en servicemeny og tveake på konvergensen har jeg ikke prøvd da det ikke er min projector og da prøver jeg meg ikke på sånne stunt.
    Hvordan har JVC løst dette?
    De bruker jo ikke den samme polariseringsteknologien som Sony gjør og man kan jo ikke flytte på panelene fysisk.
    Man kan riktignok flytte en hel pixel av gangen ( i den vanlige menyen ), men det hjelper ikke stort.

At man kan kjøpe en ekstern prosessor for å få støyreduksjon og kanskje CMS burde ikke være nødvendig på en så ny og dyr projector.

Når jeg sier at VW80 er motsatt av HD 350 så mener jeg bare at VW80 etter hva jeg har sett og lest er bedre enn HD 350 / 750 på alt unntatt native kontrast.

De som har en av de tidligere JVC modellene vil nok bli strålende fornøyd med de to nye modellene da de er vant med måten JVC tegner opp bildet.

Jeg har heller ikke lagt skjul på at jeg er veldig glad i måten Sony gjør det på sine bildeprodukter, dette poengterte jeg i første post.

Kan Gorm eller noen andre forklare meg hvorfor bildet fremstår som like skapt fra Blu-ray på VW50 som HD350 og likevel er det mindre støy på gamlingen?
    Det eneste jeg kan tenke meg er at det må være den enorme kontrasten som gir denne effekten?
    VW50 har jo bare 3000:1 i native kontrast om jeg husker riktig?
    HD350 har med andre ord det ti dobbelte!

Som sagt så har JVC mange tilhengere, det ser man jo på trafikken i trådene.
    Sånn sett så er jo Sony "outsideren" her da det har vært lite aktivitet etter VW50 og til dels VW60 sånn forum messig.

Når vi er inne på dette med forumtrender så er det en perle som har blitt forbigått i stillhet og det er projectiondesign Avielo Spectra.
    Dette er en sinnsykt god projector i samme prisklasse.
    Den har ett vanvittig bra bilde både når det gjelder farger og kontrast samt bra videoprosessor. Den støyer noe mer enn konkurrentene og har ikke lens shift, men skarpere og bedre bilde skal man lete lenge etter.
    Den passer ikke hos meg dessverre

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det dokumentert at SXRD panelene taper seg over tid?

Min har gått 1800 timer og jeg ser ikke noen tegn til det.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget

Ikke noen dårlig førsteprojector du har valgt deg, du blir helt sikker fornøyd:-D

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det dokumentert at SXRD panelene taper seg over tid?

Min har gått 1800 timer og jeg ser ikke noen tegn til det.
    Det er vel kanskje ikke helt sammenlignbart for de nye projektorene, men det er f.eks en "Sony SXRD Rear Projection Television Class Action Settlement " på degradering av SXRD blokka på enkelte bakprojeksjons TVer som vel er en form for dokumentasjon.

Det kan selfølgelig ha vært en del teknologisk utvikling som reduserer dette problemet på Sony Projektorer og de nye modellene. På bakprojeksjons modellene dette gjelder, kan det jo f.eks ha vært noen uheldig omstendigheter rundt bruken av den optiske SXRD motoren i disse skjermene, f.eks for lite kjøling, feil med elektronikken, støvforurensing osv.

Det finnes vel også en del tråder om SXRD degradering på AVSforum.com, der folk har målt en gradvis dåligere kontrast ytelse på SXRD projektorene sine. Det trenger vel strengt tatt ikke bare ha med projektoren og SXRD å gjøre, tenker da på om måleproben er sjekket og kalibrert, samt at lampemodulen også vil forandre ytelser over tid.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD350 er utvilsomt en god projektor for de fleste, men å hevde at den (selv etter kalibrering) har glimrende farger, blir egentlig litt tullete. Ja jeg kan være enig, om tegnefilmer er alt man ser. Med rot i den verden vi lever i, er fargene derimot alt annet en "glimrende".

SXRD, og tap av kontrast på enkelte projektorer, er vel heller dårlig dokumentert. Jeg vet kun om ett nettsted (som vel ikke fikk det samarbeidet de ønsket med Sony?), som har gått ut med denne påstanden. Selv har jeg ikke den erfaringen med noen Sony jeg har eid eller kalibrert. Det er ikke rent få SXRD baserte projektorer jeg har kalibrert, og mange av dem med et solid antall timer på "telleverket". Basert på det nettstedets udokumenterte påstand, skulle disse hatt relativt mye lavere kontrast enn de helt normale verdiene jeg har målt.

Når det gjelder bildestøy på HD350 (og 750) Arendal, så er det en kosekvens av fokuset JVC har hatt på bildeskarphet. De har ikke utnyttet noe av potensialet Reon-brikken har til støyreduksjon, og i tillegg har de deaktivert muligheten for at brukeren selv på aktivert funksjonen (så lenge kildematerialet er HD). :neutral: Sony bruker noe støyreduksjon, og som du ser av din VW50, så er ikke bildeskarpheten nevneverdig redusert av den grunn. BenQ har lenge slitt med samme problemet som JVC. Etter bytte til Reon-prosessor var projektorene (eller eierne) plaget med kraftig forsterket bildestøy ("movie-grain"), noe som førte til at BenQ slapp en firmwareoppdatering til W5000 og W20000. Kanskje JVC gjør det samme, selv om "problemet" ikke er på langt nær like fremtredende som på BenQ projektorene?

Konvergen justeringen til JVC er (og har alltid vært) fullstendig meningsløs. Måten de gjør det på, er å bruke brikker som er større enn 1920x1080, og så flytter man bare bildet rundt på to av brikkene, for å få de tre panelene til å overlappe best mulig. Det er selvsagt satt opp best mulig fra fabrikk, og all justering vil bare påvirke negativt. Dette er derfor bare en "gimmic" som "ser bra ut" i menyen. Sony's løsning med fasedreining av lyset derimot, den er gull verd. Justeringen kan gjøres ned til en tiendedels piksel, og her kan man i tillegg justere små områder over hele bildeflaten individuellt.

Forøvrig passer Avielo Spectra perfekt hos meg Arendal. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at så mange sluker rått disse innleggene deres gutter.
    Det er mange diskusjoner om kalibrering ditt og datt, men for noen andre av oss dødelige, så er 350 opp av esken knallbra.
    Denne kalibreringskunskapen deres blir nesten som en massesuggesjon, og det er nok bare en promille av projektorfolket som er like kritiske.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det koker vel ofte ned i hva slags prefferangser man har for projektor og bildekvalitet. Det finnes vel ingen projektorer uten en egen bilde signatur og hvor det ikke finnes noe forbedrings potensiale.

Liker selv godt sortnivå og mulighet for en ekte kontrast som D-ILA prinsippet oppererer med, men hadde jo ikke sagt nei til en projektor med bedre fargekalibreings muligheter og justeringa av konvergens i 1/10 step og bedre støyreduksjon i bildeprosseseringen osv... noe som jo VW80 kan vise til.

Det er vel litt "konkurranse/krig" mellom Sony og JVC på disse områdene, og neste versjoner fra begge leire blir vel også ganske så interessant å få med seg senere.

Det er vel forsåvidt ingen fysisk grunn som jeg vet om, at arbeidsprinsippet D-ILA ikke kan begrense fagerommet slik at den kan bli D65 kalibrert og at SXRD skal ha noen egentlige fordeler her.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min er nå ivertfall veldig bra både på primær og sekundærfarger, er vel heller ganske mange av filmene som er ute å kjører på fargene.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som eier av sony sin vw50 må jeg si at dette er dog en utmerket prosjektor på de fleste områder. Har dog tendens til dette lille blå stikket fra sony. Dette kan kalibreres noe bort alikavel i temmelig omfattende menyer.
    Men jeg kunne ønsket meg en profesjonell kalibrerings ekspert fulgte med en vær prosjektor.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...når det gjelder kommentarer rundt HD350 og farger er det svært viktig å huske at Gorm er svært dreven i faget, og dermed både ser og bryr seg om korrekt fargegjengivelse. Jeg må jo selv si at jeg har latt meg overbevise av Gorm for en tid tilbake siden at kalibrering har MYE for seg, men må samtidig få understreke at det for det "utrenede" øyet er langt viktigere med høy bildeskarphet, høy kontrast, generelt god fargegjengivelse, gode og jevne panoreringer, og sikkert flere øvrige ting, enn nødvendigvis dønn korrekt fargegjengivelse.

Husk for øvrg at det ikke kun er korrekt fargegjengivelse en snakker om når det diskuteres kvalitet på disse projektorene, men kombinasjonen av gamma, kontrast/brightness, fargerom og fargetemperatur. Det er når disse parameterne er skikkelig "alignet" at en plutselig ser hva en kalibrering kan gjøre for mang en projektor.

Igjen mener jeg for øvrig at det er langt fra røde kinn på vampyrene på min HD350, men ser utvilsomt at den ligger noe unna HD750 i THX-modus, og dermed garantert også "fullkalibrert".

Når det gjelder kalibreringshypen må jeg innrømme at jeg nok selv også har blitt litt "frelst", men folkens - vi er GÆRNE - og dette er mer snakk om å presse den siste "juicen" ut av allerede svært gode produkter. VW80 vil eksempelvis utvise svært imponerende bilder selv uten nevneverdig kalibrering - som jo tross alt er det denne tråden en ment å omhandle i all hovedsak (selv om kalibrering har sneket seg inn både her og ikke minst i JVC HD350/750-tråden, kanskje i litt for stor grad også)...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er at man trives med det bilde som projektoren man eier gir. Skal man hele tiden sitte å se etter "feil" i bildet så får man jo ikke med seg handlingen av filmen og gleden med å eie en projektor. Jeg for min del nyter bildet av det min projektor gir og storkoser meg når jeg ser en film med bra kvalitet både på handling og bildet. Klart jeg skulle ønske alle filmer var like bra på bildet som HD utgaven av king kong er, men slik er det nå ikke så det får vi bare leve med.
    Jeg har også brukt lang tid på å skvise det beste ut av det min projektor kan klare og jeg er fornøyd med resultatet av det.
    Kjøper man en projektor i denne prisklassen det er snakk om her så kan man også invistere i en kalibreringsprobe som i1 LT som er billig og bra nok. Det er ikke så veldig vanskelig å lære seg å kalibrere slik at man får noenlunde bra resultat uten å være så pirkete og perfeksjonist at det går over i mer galskap enn fornøyelse.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •