Sony VPL-VW80 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6
Viser resultater 101 til 116 av 116

Tråd: Sony VPL-VW80

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JarleB
    Men det er litt forvirrende:
    Kontrast: Her har vi på en god film ca 17 blendersteg
    Joda, det stemmer sikkert. I postproduksjon har dere sikkert glede av det, men i kinosalen ødelegger fremvisningsformen (gjennomlysning på film med dårlig blending) opplevelsen for kundene. Kontrasten du oppnår via din VW80 (når den er korrekt kalibrert) er så uendelig mye høyere enn den du kan måle på lerretet i den tradisjonelle kinoen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har blitt veldig glad i motionflow og synes fordelene er fler enn ulempene.
    Moderat bruk av NR er også svært bra og tilfører så og si ikke artifakter, bruker mer NR på DVD enn Blu-ray men glemmer noen ganger å bytte bruker sånn at jeg har sett noen Blu-ray filmer med "DVD NR" uten at det har gått nevneverdig ut over bildet.

Nå må det sies at jeg er i "nyte modus" igjen og har faktisk ikke fått kalibrert projectoren enda den allerede har gått 50 timer.
    Jeg er i "analyse modus" når jeg har lyst på noe nytt, for å finne feil på det jeg har sånn at jeg kan kjøpe meg noe nytt8)
    Nå bare koser jeg meg med film og sesong 2 av Heroes.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JarleB
    Desverre er standarden på film 24 bilder per sekund, og video 25 eller 30. Og da blir det litt hakka hakka burning love som Elvis ville sagt. Men jeg syns ikke MotionFlow på et generellt grunnlag gjør resultatet bedre.
    Digitale filmkamera, bruker de også 24 fps?
    En gang i fremtiden når/hvis man ikke lenger bruker filmbaserte kameraer, så er det vel ikke noe veien for å ta opp filmene med 50/60 fps, så minsker/fjerner man hakkeproblematikken?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi gleder oss alle til den dagen filmindustrien tar skrittet "ut av steinalderen", og gir oss høyere frekvens på kildematerialet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer JarleB sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både filmbaserte kamera og digitale kamera kan spille inn langt høyere antall bilder enn 24 bilder per sekund. Blandt annet ser du det i action filmer, der er kanskje en actionscene spillt inn med 200 bilder i sekundet, og så kjører man det i 24 bilder per sekund og får en fantastisk flott slowmotion.

Det er egentlig ikke der problemet ligger. Problemet ligger i transportstrømmen. Enten det skal vises i kino, tv eller via nettet så blir datamengdene så store at vi ikke har transportstrømmer som takler det. 720P som er EBU standard, og 1080/50i har samme båndbredde, selv om oppløsningen er vesentlig høyere på 1080/50i. Men 1080/50i er halvbilder og 720p helbilder. Den høyere oppløsningen er "egentlig" en illusjon men øyet oppfatter det som et skarpere bilde allikevel.

Neste alternativ er å kompirmere signalet enda hardere, som for eks Altibox gjør. Det blir ikke pent.

RiksTV må for eksempel stenge ned kanaler om de skal vise noe i HD. Nettet er allerede helt fullt.

24/25/30 bilder vil nok være standard i mange mange år til. Har jo vært det i 75 år allerede :-). Uten en standard vil det være umulig å produsere innhold. Tenk bare, om de hadde skrudd opp hastigheten med bare et bilde mer per sekund, så hadde det ikke vært et TV apparat i hele verden som kunne vise filmen. Det er nok der hovedproblemet ligger. Brukerutstyret og transportnettene er tilpasset denne løsningen og vil kreve ufattelige investeringer om det skulle gjøres noe med det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke HDMI 1.3 kapabel opp til 1080P 60 hz med deep colour? I så fall burde det være nok til å få fin flyt forutsatt at film blir tatt opp i et 60 hz format?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Er ikke HDMI 1.3 kapabel opp til 1080P 60 hz med deep colour? I så fall burde det være nok til å få fin flyt forutsatt at film blir tatt opp i et 60 hz format?
    Ja, det er i hverfall ikke HDMI kabelen som er begrensningen i denne sammenhengen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...da har jeg fått lekt meg litt mer med denne saken, og må igjen få si at jeg synes dette er en veldig god projektor. Glimrende bildeskarphet, panoreringskvalitet, støyreduksjon i HD (som HD350 og 750 mangler!) og "basic" CMS gjør dette til en flott projektor i midtsjiktet.

Jeg kalibrerte projektoren med MicroSpec måleutstyr, og må jo si at den var litt vanskelig å "temme" sånn i utgangspunktet. Den mangler også brightness i CMS-systemet, og resultatet er at fargene blir noe oversaturert nedover i lyssakalen. Jeg valgte å redusere intensiteten noe på topp for å hindre alt for store utslag nedover i skalaen, men det blir selvsagt opp til den enkelte. Den var uansett ikke mulig å få til å levere tilstrekkelig intensitet i blått, så den vil alltid ligge noe innenfor optimalt, og er altså den begrensende fargen for denne projektoren.

Fargerom 75% intensitet - kalibrert:
    Sony VPL-VW80-fargerom_75_kalibert-jpg

Fargerom 100% intensitet - kalibrert, men da altså kompromittert noe på toppen for å slippe alt for mye oversaturering nedover:
    Sony VPL-VW80-fargerom_100_kalibrert75-jpg

Gråskala - var faktisk ikke bare å bare å få til, men ser helt greit ut...:
    Sony VPL-VW80-rgbvsire-jpg

Avvikskurve - noe mer feil mot toppen altså:
    Sony VPL-VW80-feilmargin-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargerommet så mye bedre ut før kalibrering ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det var ikke fargerom før kalibrering, men etter uten å ta høyde for problemene med brightness... Dvs. altså kalibrering på 100% uten å se på 75% og omvendt... Glemte faktisk å lagre resultatet før kalibrering (eller lagret de feil eller noe... ), men grønt var relativt oversaturert på 75% som standard (men 100% ser da bra ut, vel å merke...) , nesten utenfor "kurven", men fremdeles ikke like ille som HD350...

De kalibreringskurvene jeg her viser til er altså resultatet av 3-4 timers "prøve og feile", og viser jo at en ofte må velge hva en vektlegger, samt at det jo er krevende å komme i mål selv på en relativt "enkel" projektor. Gråskalaen responderte f.eks. litt snodig, og fikk utslag av ymse slag nesten uansett hvorden en justerte... En må i så måte velge hvor en legger "feilen", og totalt sett så resultatet bra ut her, dvs. bildet ble ikke, slik jeg ser det, "blodfattig" i topp som kanskje disse kurvene gir inntrykk av... Selv med disse innstillingene ser jeg imidlertid at brightness måler for høyt nedover i forhold til HDTV-standarden, så selv nå er det for mye intensitet i fargene nedover i intensitetsskalaen...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha...
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PS3, Canal digital HDPVR og VW80

Hei

Håper noen kan hjelpe eller oppklare...............

Av en eller annen grunn oppgir VW80 at den mottar 720/60p ved avspilling fra PS3 eller CD HDPVR. CD boksen er satt opp til 1080i og PS3 er satt opp til 1080p.

Dersom jeg "tvinger" PS3 til 1080/24p (setter funksjon til on isteden for automatic) mottar VW80 i følge status info 1080/24p. Som forventet betyr det ingen ting for VW80 status (720/60p) om jeg avspiller standard kanaler eller HD kanaler fra Canal digital boksen.

Forstår ikke hvorfor VW80 oppgir 720/60p, når ikke noen av kildene er satt opp til å sende dette. Kan det være at VW80 oppgir feil signal/frekvens kilde?

Noen som opplever det samme?

Ellers må jeg si at jeg er meget fornøyd med projektoren. Instillingene jeg bruker er "out of the box" så og si.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjører ikke tilfeldigvis signalene via en reciever el.likn?

Sitat Opprinnelig postet av Hassi
    Hei

Håper noen kan hjelpe eller oppklare...............

Av en eller annen grunn oppgir VW80 at den mottar 720/60p ved avspilling fra PS3 eller CD HDPVR. CD boksen er satt opp til 1080i og PS3 er satt opp til 1080p.

Dersom jeg "tvinger" PS3 til 1080/24p (setter funksjon til on isteden for automatic) mottar VW80 i følge status info 1080/24p. Som forventet betyr det ingen ting for VW80 status (720/60p) om jeg avspiller standard kanaler eller HD kanaler fra Canal digital boksen.

Forstår ikke hvorfor VW80 oppgir 720/60p, når ikke noen av kildene er satt opp til å sende dette. Kan det være at VW80 oppgir feil signal/frekvens kilde?

Noen som opplever det samme?

Ellers må jeg si at jeg er meget fornøyd med projektoren. Instillingene jeg bruker er "out of the box" så og si.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo faktisk, kjører signalet igjennom en Onkyo SC886, men den er satt opp til "resolution through", så den burde ikke skallere eller endre signalkilden slik jeg forstår det. Får gå igennom oppsettet en gang til...........

Forøvig så er det kun PS3 som gir 720/60p. CD HDPVR gir 720/50p.

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Du kjører ikke tilfeldigvis signalene via en reciever el.likn?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett hva PS3 sender ut da? Det er noen innstillinger der også.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hassi
    Jo faktisk, kjører signalet igjennom en Onkyo SC886, men den er satt opp til "resolution through", så den burde ikke skallere eller endre signalkilden slik jeg forstår det. Får gå igennom oppsettet en gang til...........

Forøvig så er det kun PS3 som gir 720/60p. CD HDPVR gir 720/50p.
    Dårlig HDMI kabel kan føre til at oppløsningen automatisk endres nedover. Kan være en grunn til problemene du opplever?

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •