Sony VPL-VW80 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 116

Tråd: Sony VPL-VW80

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er jo bare å opprette en. ;-)

Det var jo veldig mange "AVforum-ere" på treffet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat8)

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dere som var på treffet si noe om hvordan dere oppfattet VW80?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg skal love at vi vil legge ut alle måledata osv. i forbindelse med landstreffet og shootouten om et par uker, Arendal... Vi vet jo allerede at den yter veldig bra da, så spørsmålet er vel i stor grad hvordan den gjør seg mot de øvrige kandidatene...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måledata kan jo Arendal hente frem selv, spørsmålet var vel hvilket inntrykk de som så den på sist lørdag satt igjen med?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    VW80 var som lillebror HW10 en stor overraskelse for meg. Jeg synes bildet var knallbra og når interpolering ble skrudd på ble jo bildene helt utrolige, dog med noen merkelige effekter.

Så også godt forskjell på kontrast når HW10 og VW80 ble vist side om side.

Aner ikke om det hjalp deg noe, men ....

peram

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motionflow var tildels imponerende. Utrolig hvor mye skarpere og jevnere særlig bakgrunnsdetaljer i bildet ble.

Problemet var artifakter i enkelte scener. For meg var det såpass skjemmende at jeg er usikker på om jeg ville brukt motionflow slik det fremstår på VW80.

Skal imidlertid bli svært interessant å se hvordan neste generasjon motionflow blir

Newcomer JarleB sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var ikke på noe shootout, men jeg er eier av en VW80 så jeg kan jo uttale meg litt fritt uavhengig. Jeg har en Pioneer 5090 som jeg syns er en fantastisk skjerm, og opplevelsen med VW80 er også formidabel.

VW80 er helt ukalibrert, dvs jeg arbeider med fargekorrigering av filmer, så jeg har nok tweeket litt mer sånn på magefølelsen, og jeg er imponert over det bildet den presterer. Skal nok ordne med en ordentlig kalibrering, for jeg har lyst å se om det blir så fantastisk som folk sier. Jeg er skeptisk.

Alt dill som MotionFlow og hva det heter alt i hop, har jeg skrudd av. Jeg har stor tillitt til at de som har produsert filmene vet hvordan de vil ha det, og kan man da få på plass kontrasten samt justert inn fargene i et normalt fargerom så ser faktisk filmene veldig bra ut. Har sjekket med noen av filmene jeg har jobbet på selv, og de er utrolige på VW80. Jeg klarer ikke se forskjell kontra på kalibrerte referansemonitorer til flere hundre tusen kroner.

Alt i alt så skjønner jeg ikke hva som kunne ha vært bedre på denne prosjektoren. Støynivået er lavt, bildet er fantastisk, innstillingsmulighetene er gode, installasjonen er enkel, tilkoblingsmuligheten er fine.

Men det er klart, det kan jo finnes billigere prosjektorer som er like gode. Men jeg tenkte slik, nå var det ti år siden jeg kjøpte prosjektor sist (en svær trerørs) - så nå kjøper jeg det jeg føler er best for de neste ti årene. Så får vi se om den varer så lenge.

I mitt yrke er det et ordtak som heter, "må du ha måleinstrument for å se forskjell - da er det ingen forskjell". Vi ser ikke filmene på et scope, vi ser de med øynene, og de er ganske upresise og lette å manipulere.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeinnlegg JarleB!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder motionflow Jarle, så er det ikke for å "pynte på det produsenten ønsker å formidle". Det er ment å kompensere for den latterlig lave oppdateringshastigheten dere bruker (24Hz i filmsammenheng), og konsekvensen det har på sluttresultetet. Prøv å aktivere motionflow i en panorerende naturscene for eksempel, så skjønner du behovet. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat derfor mange syns at 1080/50i er visuellt et bedre format enn 1080/25p. Problemet som jeg syns med alle slike elektroniske forbedringer er at det du vinner i ene enden mister du i en annen ende. Skal dette fungere i praksis så må du få inn en flere Gb buffer som analyserer bildene i god tid før de vises. Noe ala ristebuffer vi hadde på gode gamle bærbare CD spillere.

I filmbransjen blir dette gjort manuellt, dvs at hvert bilde og hver scene blir analysert hver for seg før de kjøres ut i en eller annen form for MPEG strøm. For å få best mulig kvalitet på sluttproduktet - både farger og bevegelse.

Desverre er standarden på film 24 bilder per sekund, og video 25 eller 30. Og da blir det litt hakka hakka burning love som Elvis ville sagt. Men jeg syns ikke MotionFlow på et generellt grunnlag gjør resultatet bedre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå generelt grunnlag nei. Men tenk deg materiale der det er mye detaljer i bakgrunnen, som en ikke får med seg pga 24fps. Det kan f.eks være panorering over et landskap, der alt bare blir en "blurry guffe", med motionflow blir det som å se et fotografi, der alle detaljene er bevart. Det motionflow ikke fikser enda (pga manglende buffer og prosesseringskraft?) er objekter på flere "plan", som når man har objekter i forgrunnen, mot en panorerende bakgrunn, eller omvent.
    Tenk deg bare hvor mye av materialet på BBC serien Planet Earth som blir fantastisk bra med dagens 1. generasjon motionflow. I filmsammenheng fungerer det fantastisk på enkeltscener, mens det er totalt ubrukelig på andre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av alle pj'ene som ble vist der ville jeg ha valgt nettopp VW80. Den har jo et fremragende bilde, lavt støynivå og det som trigget min interesse var nettopp motion flow funksjonen som jeg ville valgt å sette på selv om det gav noen artefakter. Jeg synes +'ene er større enn -'ene ved den funksjonen, men det blir selvfølgelig smak og behag. (Litt som presence innen lyd på film).

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi jo helt enige da Gorm.

Men det mest optimale er nok allikevel at denne prosesseringen skjer fra avspillingsenheten, ikke i prosjektoren. Og at det blir utviklet en standard der enten innspillingsformatene har høyere fps eller leverer en høyere fps til PJ. Da slipper vi Mikke Mus løsninger fra de ulike leverandørene.

Det vil alltid være innholdsleverandørene som legger premissene for kvalitet. Og der er det mildt sagt kaotisk i dag.

Før (les 25 år siden) så var driveren 35mm film som tilsvarer ca et 4K bilde og en kontrastomfang som vi kan drømme om. Det gjør jo faktisk at vi i dag kan få BluRay DVDer av gamle filmer, med svært god kvalitet.

Så for 5 - 10 år siden ble TV driveren, kvalitet ble produsert for TV, og da var det opprinnelig 480/576i som var standarden. Nå produseres nok det meste for TV i 1080.

Driveren om 5 år vil være internett. Og da sitter plutselig folk med skalerbare playere som QT, WMP osv, og da vet man ikke hva man får.

Senest i går kveld så du et eksempel når fotballkampen skulle gå kun på internett. Og med en kvalitet som vi aldri ville ha akseptert på kino, tv eller på en leie DVD. Se også på TV nyhetene, annenhver reportasje er varierende upper/lower frame, slik at bildene hopper noe forferdelig. Eller disse Altibox løsningene med ihjelkomprimert signal.

Men folk er like fornøyd.

Det er en merkelig hverdag vi lever i.

Men tilbake til MotionFlow, øynene har en fabelaktiv evne å tilpasse seg omgivelsene. Jeg skal se de neste filmene med MotionFlow, kanskje jeg kommer ut i andre enden med MotionFlow permanent på.

Det minner meg om måten man ser en film på. De fleste her på forumet virker å se på filmer med kritisk teknisk blikk. Leter etter regnbuer, uskarpe hjørner, manglende kontrastomfang m.m. Jeg har det samme problemet med måten filmen er skrudd sammen på. Jeg klarer ikke se en film uten å analysere historien, analysere hvordan klipperytmen er, fargekorrigeringer, visuelle fortellergrep m.m. Og det er fryktelig irriterende. Jeg skulle hatt en knapp med storyanalyze av/på :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg skal være enig i at tankene til tider går i retning bildekvalitet fremfor filmen, men jeg må samtidig si at jeg har blitt flinkere over årene å faktisk nyte filmen... En må bare justere nok, så mye at en nærmest går lei, da blir plutselig filmen viktig igjen... Litt verre med ditt "issue" da...

Når det gjelder 35mm skal jeg først si meg enig i at bildekvaliteten fra ekte film er fantastisk god - men at kontrasten er høyere vil jeg nok si meg uenig i... En god kino ligger vel på rundt 2000:1 tror jeg, og selv om det er mindre relevant på et såpass stort lerret, har faktisk i det minste kontrasten blitt en hel del bedre på dagens moderne projektorer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JarleB
    Men det mest optimale er nok allikevel at denne prosesseringen skjer fra avspillingsenheten, ikke i prosjektoren. Og at det blir utviklet en standard der enten innspillingsformatene har høyere fps eller leverer en høyere fps til PJ. Da slipper vi Mikke Mus løsninger fra de ulike leverandørene.
    Helt enig. Enten det, eller en ekstern bildeprosessor som kunne buffre filmen, og dermed sikre både god interpolering og samtidig sync på lyden. Et slikt produkt skulle jeg kjøpt tvert, hvis det var mulig.

Problemet er bare at med dagens overføringsform (HDMI) så lar det seg ikke gjøre. Det er helt umulig å overføre den båndbredden som må til for å kjøre de nødvendige 96 Hz. Slik interpolering foregår nå, så legges det interpolerte bildet som andre, tredje eller fjerde "frame", avhengig av hvor kraftig "effekt" en ønsker på det interpolerte bildet (alså 96hz).
    Nå er det heldigvis allerede besluttet en ny HDMI-standard, og den skal kunne takle 3D med lukkerbriller (i 120Hz), og det helt opp i 2K 4K format. Da får vi håpe projektorleverandørene også gir oss støtte for høyere frekvens på signalinngangen enn i dag. Gjennomsnittet at dagens projektorer takler ikke med enn 72Hz i HD.

Er det en ting som er helt sikkert, så er det at dagens "grommeste" projektorer er helt utdatert "i morgen". Utvikling kalles det, og det svir kraftig i lommeboken :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...jeg skal være enig i at tankene til tider går i retning bildekvalitet fremfor filmen, men jeg må samtidig si at jeg har blitt flinkere over årene å faktisk nyte filmen... En må bare justere nok, så mye at en nærmest går lei, da blir plutselig filmen viktig igjen... Litt verre med ditt "issue" da...

Når det gjelder 35mm skal jeg først si meg enig i at bildekvaliteten fra ekte film er fantastisk god - men at kontrasten er høyere vil jeg nok si meg uenig i... En god kino ligger vel på rundt 2000:1 tror jeg, og selv om det er mindre relevant på et såpass stort lerret, har faktisk i det minste kontrasten blitt en hel del bedre på dagens moderne projektorer.
    Jeg tror ikke det er kontrasten Jarle mener, men fargedynamikken og oppløsningen. Correct me if I'm wrong!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Yepp, DER ligger kino og 35mm på et helt annet nivå, sitter alltid å lengter etter nettopp fargene fra kino når jeg ser film i hjemmekinoen - og der er vi fremdeles langt unna dessverre...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JarleB

Det minner meg om måten man ser en film på. De fleste her på forumet virker å se på filmer med kritisk teknisk blikk. Leter etter regnbuer, uskarpe hjørner, manglende kontrastomfang m.m. Jeg har det samme problemet med måten filmen er skrudd sammen på. Jeg klarer ikke se en film uten å analysere historien, analysere hvordan klipperytmen er, fargekorrigeringer, visuelle fortellergrep m.m. Og det er fryktelig irriterende. Jeg skulle hatt en knapp med storyanalyze av/på :-)
    Må bare nevne at jeg selv er av den typen som drømmer seg helt bort i handlingen. I følge min bedre halvdel er det veldig irriterende, for jeg enser ingen rundt meg, og svarer ikke på tiltale. Det som er synd, er at jeg bruker for mye tid i "testmodus" i jobbsammenheng, slik at det blir lite tid igjen til å slappe av med de gode filmene. Tror jeg har en 40-50 nyere blu-ray filmer jeg ikke har fått sett enda.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan man lager slike fine sitat ruter, men her er en hjemmelaget:

Gorm: Jeg tror ikke det er kontrasten Jarle mener, men fargedynamikken og oppløsningen. Correct me if I'm wrong!

Kontrast, fargedybde og oppløsning er vesentlig høyere på 35mm.
    Men det er litt forvirrende:
    Kontrast: Her har vi på en god film ca 17 blendersteg
    Fargedybde: 35 mm egentlig uendelig siden den er analog, på video er den 8 eller 10 bit, noen få kameraer kan klare opp til 12 bit.
    Oppløsning: God film, opp til 6.000 linjer.

Men det er i postproduksjon.

Printene (omregnet til digitale mål) som vises på Norske kinoer ligger på ca 2K oppløsning, fargedybde 10 - 12 bit(opplevd), og kontrast vet jeg ikke faktisk ikke. Har aldri målt :-)

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •