Sony VPL-VW80 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 116

Tråd: Sony VPL-VW80

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kontrast og brightness, samt diverse øvrige justeringer som støyreduksjon osv. kan en enkelt ta på "øyemål" ved bruk av f.eks. DVE.

Skal en over på fargebalanse, gamma og fargerom er nok probe og mer avansert software helt avgjørende. Henning har laget en fin tråd der han omtaler en rimelig probe+software-løsning: http://avforum.no/forum/kalibrering-...m-du-tror.html.

Samtidig må en regne med å bruke ganske mange timer for å sette seg inn i "temaet" om en velger å ta skrittet ut, men ettersom kalibrering tross alt forutsetter at en lærer seg grunnleggende bildemessige parametere synes jeg egentlig det er veldig greit å kunne - og det tror jeg veldig mange andre vil synes også...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det virker veldig fornuftig når du sier det.

Hva syntes du om VW80 vs Avielo Spectra? Jeg fikk demonstrert en kalibrert Avielo Helios på CES, og nå har ikke jeg mye erfaring med prosjektorer - men det er definitivt noe av det bedre jeg har sett, spesielt når det kom til farger.
    Det er ingen tvil om at Avielo projektorene er på referansenivå når det gjelder fargegjengivelse og kalibreringsmuligheter. Det er vel også grunnen til at brukes mye innen postproduksjon. Etter min mening er Spectra'en også fullstendig overlegen når det gjelder dynamikk i lyse scener. I mitt fullstendig sortmaskerte rom er imidlertid ikke sortnivået godt nok, og i tillegg plager støynivået meg mer og mer (spesielt når jeg bruker den som referanse mot stillegående projektorer som VW80). Dynamikken i mørke scener kommer også kraftig til kort mot projektorer som HD750 og VW80. På min Spectra er det også et relativt stort uniformitetsproblem, noe som skyldes at lampen ikke er produsert innenfor spec fra Projectiondesign. Jeg har lenge ventet på ny lampe, men det virker som om det tar tid å få tak i en som er "på referansenivå". Jeg har fått testet referanselampen til Projectiondesign, og den løftet projektoren til et helt annent nivå. Det er denne lampen jeg har basert testen i Hjemmekino på, for jeg ble forespeilet at lampeproblemet skulle løses raskt. Inntil projectiondesign får orden på dette problemet vil jeg derfor ikke anbefale Spectra. I hvert fall ikke på dette nivået (VW80, HD750 etc).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg har fått testet referanselampen til Projectiondesign, og den løftet projektoren til et helt annent nivå. Det er denne lampen jeg har basert testen i Hjemmekino på, for jeg ble forespeilet at lampeproblemet skulle løses raskt. Inntil projectiondesign får orden på dette problemet vil jeg derfor ikke anbefale Spectra. I hvert fall ikke på dette nivået (VW80, HD750 etc).
    Lampen ja, det er vel egentlig også en meget viktig del av det andre vi diskuterer i denne tråden for de andre modellene. Kjenner ikke helt til problemstillingen du nevner her, og om dette er et mer ekstremt tilfelle av avvik i forhold til projektorer fra Sony og JVC.

Forandringene i lampens egenskaper i begynnelsen av sin levetid når projektoren taes i bruk for første gang, er vel også mye av grunnen til at det ikke er så mange produsenter som fargekalibrerer projektoren så veldig godt rett ut av esken. Har du noen erfarings verdier for hvor mye en lampemodul forandrer seg i løpet av de f.eks 500 første timene?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for sammenligning. Nå har ikke jeg noe sortmaskert rom, så det er vanskelig å få et perfekt sortnivå uansett. Men støynivå er viktig for meg - er allergisk mot viftestøy.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Lampen ja, det er vel egentlig også en meget viktig del av det andre vi diskuterer i denne tråden for de andre modellene. Kjenner ikke helt til problemstillingen du nevner her, og om dette er et mer ekstremt tilfelle av avvik i forhold til projektorer fra Sony og JVC.
    Uniformitetsproblemet jeg nevnte har ingen ting med fargeavvik å gjøre, men rett og slett lysuniformitet. Problemet skyldes at brennpunktet i lampen ikke er plassert akkurat det det skal være. Min projektor's "optiske motor" er konstruert i forhold til brennpunktet på en referanselampe fra Philips. Når Philips så setter bort produksjonen av lampene (til Kina?) så er altså ikke brennpunktet lengre korrekt plassert. Resultatet er mørke områder på lerretet mitt, og et avvik i lysuniformitet helt opp mot 25-30%. Med referanselampen er avviket godt under 10%, og da selvfølgelig innenfor et "akseptabelt område".

Dette er vel uansett langt utenfor topic i denne tråden, så videre diskusjon rundt Spectra (eller andre projektorer enn VW80) bør vel tas i rett tråd.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Uniformitetsproblemet jeg nevnte har ingen ting med fargeavvik å gjøre, men rett og slett lysuniformitet. Problemet skyldes at brennpunktet i lampen ikke er plassert akkurat det det skal være. Min projektor's "optiske motor" er konstruert i forhold til brennpunktet på en referanselampe fra Philips. Når Philips så setter bort produksjonen av lampene (til Kina?) så er altså ikke brennpunktet lengre korrekt plassert. Resultatet er mørke områder på lerretet mitt, og et avvik i lysuniformitet helt opp mot 25-30%. Med referanselampen er avviket godt under 10%, og da selvfølgelig innenfor et "akseptabelt område".

Dette er vel uansett langt utenfor topic i denne tråden, så videre diskusjon rundt Spectra (eller andre projektorer enn VW80) bør vel tas i rett tråd.
    Ok, så det var selve utformingen og hvor nøyaktig brennpunktet var som var saken der.

Ellers svarte du vel ikke helt på det jeg egentlig lurte på, og som kanskje vil gjøre seg gjeldende også for VW80, nemlig hvor mye det er vanlig at lampemodulen forandrer sine fargebalangse egenskaper i løpet av den første tiden.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, generelt vil jeg si at lampen forandrer seg mest de første timene, og det er også grunnen til at f.eks Epson kjører alle projektorer minst fire timer før de kalibrerer. Meridian kjører sine (JVC'er) 48 timer før kalibrering, men jeg syns kanskje det er i meste laget. Etter de første 30-40 timene er fargeavviket minimalt.
    Hvor lenge Sony kjører sine vet jeg dessverre ikke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått testet en del på VW80 nå og jeg må si at jeg er mektig imponert.

Jeg har ikke gjort noe annet med den enn det alle kan gjøre, nemlig brukt DVE til de mest elementære innstillingene.

Den er stillegående, selv om jeg har hodet 20 cm under projectoren kan jeg knapt høre den selv med lampa i high modus.

Sortnivået er meget bra synes jeg og kontrasten er også veldig bra etter min smak.
    Irisen har blitt bedre siden VW50 selv om man kan se den på rulletekster er det ikke mulig å se det under filmen.

Man har fått flere muligheter for støyreduksjon sånn at man kan lage seg en bruker for DVD med mye støyreduksjon og en med lite for Blu-ray for eksempel.

Konvergensjusteringen er jo helt genial, hvor man kan velge om man vil juster grønn/rød eller grønn/blå, hele bildet eller bare deler av det ned til 1/10 pixel. Man kan med andre ord få helt perfekt konvergens over hele bildeflaten.

Videoprosessoren er som vanlig fra Sony meget god og det er noe jeg vet å sette pris på da jeg bruker en pioneer Blu-ray spiller som sender ut 576i over HDMI når jeg ser på DVD og da blir bildet så bra som jeg har sett det fra noen spiller eler projector.

Jeg drøyer det noen timer før jeg kalibrerer fargene, men allerede nå synes jeg det er meget bra i standard modus.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, gratulerer så mye Arendal... Tror Sony har gjort mye riktig på VW80, et flott stykke "håndtverk"... Hvordan står det til med lyse hjørner? Er det noe særlig issue egentlig?

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan opplever du kontrast- og sortnivå ift VW50? Dag og natt forskjell??
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som en vil ha proj.Fordelen med Sony VW|40,50,60 er jo den høye fillraten.Mye bedre enn vanlig lcd.8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, gratulerer så mye Arendal... Tror Sony har gjort mye riktig på VW80, et flott stykke "håndtverk"... Hvordan står det til med lyse hjørner? Er det noe særlig issue egentlig?
    Lyse hjørner kan skimtes i sorte testbilder når lampen er satt til "high", altså på lik linje med HD750. I økonomi-modus er det ikke noe issue.

Hvordan opplever du kontrast- og sortnivå ift VW50? Dag og natt forskjell??
    VW50 har en native-kontrast i området 3-4000:1, og VW80's 9000:1 oppleves som et kraftig løft. Irisen er også mindre fremtredende pga den økte native-kontrasten
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Gorm skriver er det ikke lyse hjørner i lav modus og knapt synlig i høy.
    Det er så svakt at med ett bilde ( selv 2,35:1 ) på duken ser man det ikke.

Forskjellen på VW50 og VW80 er stor nok til at den forsvarer prisforskjellen i mine øyne.

Jeg har kjørt i gjennom noen av de gode gamle klippene på DVD, sånn som kapittel, 2,4,7,11 og 30 på LOTR. Begynnelsen på MI II samt Peter Gabriel:Growing up levert som 576i over HDMI og det er nesten ikke til å tro hvor bra bildet blir på DVD.

Min nye testfavoritt The dark knight på Blu-ray ser selvsagt også veldig bra ut, det samme gjør Septikk scenen i the rock hvor våtdraktene aldri har vært så, eh våte før:-D .

Jeg har som sagt ikke kalibrert den enda, det skal bli spennende8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, det er liten tvil om at Sony er kongen på "bildeprosesserings-haugen" for tiden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...bare det faktum at HD350/750 mangler støyreduksjon gjør VW80 til en svært svært spennende modell i mine øyne... Nå havnet jeg på en HD350 da, og er så langt veldig fornøyd, for all del, men nå bruker jeg en videoprosessor mellom til støyreduksjon og det er faktisk en hel del hassle...

Når det gjelder lyse hjørner ser jeg ingen samme hvor hardt jeg prøver på min HD350, men stoler på at de finnes der om jeg ser godt nok... Hvis VW80 er på nivå med dette er det jo ikke noe tema i alle tilfelle!

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyse hjørner var et ganske godt synlig problem på den VW80 jeg testet i forrige uke spesietl i high mode. På min HD750 er dette nesten ikke synlig selv i high mode.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i økonomimodus la du vel ikke merke til noen lyse hjørner?

På HD750 vil du se fenomenet i mørke scener der du har lyse objekter ut mot hjørnene ("glorie-effekt" også utenfor bildeflaten?). Noe du ikke vil se likevel, da du har et 2.35:1 oppsett. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I økonomi modus var det ikke synlig nei.:-D

2.35:1 er tingen !
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det en egen tråd for projector shootouten 7. februar?

Fant ingen når jeg søkte.

Når det gjelder kalibrering av Sony sine projectorer ( og sikkert alle andre også ) så lurer jeg på om de fabrikkmodusene Dynamic, Standard og Cinema gjør noe bak kulissene som ikke er tilgjengelig for forbrukeren.

Altså, hvis man går i gjennom alle valgene brukeren kan gjøre Gamma, black level osv og setter alt likt på alle modusene er det da likevel forskjell på dem?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok sjekke de konkurerende hjemmekino sidene..8)

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •