Sony VPL-VW80 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 116

Tråd: Sony VPL-VW80

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har vel ikke du sorte kanter oppe og nede på lerettet, men er HD750 så bra på sortnivå at disse kantene ikke lengre er gråaktige? Er disse like sorte som på en Pioneer plasma eller en Samsung LED, for å illustrere hva jeg mener...?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg sammenlignet direkte med verken Pioneer plasma eller Samsung led, men jeg har en Pioneer 5080 i tvstua selv og den har ikke like godt sortnivå. Nå har ikke jeg sett 5090 annet enn i butikk så den kan jeg ikke uttale meg om, men jeg vil tro at HD750 ikke er noe dårligere. Man kan se de sorte stripene over og under, men det vil man vel så lenge det er lys som lager det sorte.;-)

Og kantene er ikke gråaktige, men heller ikke helt sorte...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svaret, og litt misunnelig på din nye pj
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Etter en liten samenligning(har sett en episode Band Of Brothers på VW80 og en på HD750) er jeg ikke i tvil om at HD750 er en bedre projektor enn VW80 uansett om min er kalibrert og VW80 ikke er det. Så mye forbedringspotensiale er det ikke i VW80. Sonyen er en god projektor, men det er bare det at HD750 er en god del bedre på nesten alt. Sortnivå, detaljer i det sorte, skarphet, dynamikk i bildet osv. Det eneste jeg syns Sonyen kanskje er bedre på er panoreringer, men motionflow er i mine øyne nesten helt ubrukelig. Det gir alt for mye artifaker i bildet som jeg ikke syns veier opp for de utrolig jevne panoreringene. Da syns jeg det er bedre med litt hakking, men det kan være smak og behag. Noen vil sikker elske motionflow.

Dette er ikke et partisk utspill, jeg var open for å bytte ut min HD750 hvis jeg syns Sonyen var bedre. Men det kommer nok ikke til å skje denne gangen. Skal teste mer i morgen og i helgen, og på fredag kommer Vetteman på demo(muliggens også devilej). Kan hende at jeg syns bedre om VW80 etter helgen, men jeg tviler på det... Ikke at det er en dårlig pj.
    Din forrige projector var også en JVC ikke sant?

Jeg er rimelig sikker på at de som allerde har en JVC vil ELSKE HD750.
    Samtidig tror jeg at de som har hatt Sony før vil ELSKE VW80.

Jeg har snart 2000 timer på min VW50 og da jeg kom hjem til en kamerat for å sjekke ut og grovkalibrere hans VW40 kjente jeg meg øyeblikkelig igjen.

Nå var bildet på VW80 på Electroworld svært bra og den var kun gråskala kalibrert etter hva jeg husker.
    Software var heller ikke helt ferdig så jeg håper ikke min blir noe dårligere enn den.
    Kona kommer til å kverke meg his den ikke er bra, så det bør den være:-?

Dere blir de første som får høre det:-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal

Jeg har snart 2000 timer på min VW50 og da jeg kom hjem til en kamerat for å sjekke ut og grovkalibrere hans VW40 kjente jeg meg øyeblikkelig igjen.

Nå var bildet på VW80 på Electroworld svært bra og den var kun gråskala kalibrert etter hva jeg husker.
    Software var heller ikke helt ferdig så jeg håper ikke min blir noe dårligere enn den.
    Kona kommer til å kverke meg his den ikke er
    bra, så det bør den være:-?

Jøss, skal du bytte ut den kjære VW50? Gleder meg i hvertfall til å høre dine inntrykk av VW80 og forskjellene fra W50. Jeg er fortsatt veldig fornøyd med VW50, men kunne ønske meg et litt bedre sortnivå. Så jeg håper at VW80 er betydelig bedre på det området. De antatt silkemyke panoreringene på VW80 virker også spennende....

Grattis på forhånd
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare for å si det. HD750 kan kalibreres til perfeksjon, og da skiller det ikke noe (i utgangspunktet) i fargegjengivelsen i forhold til andre 100% kalibrerte projektorer. Det være projectiondesign eller Sony.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor gjøres ikke dette fra fabrikk? Dette er jo produkter som kjøpes av entusiaster, og da bør man forvente at fargekalibreringen er så optimal som det går an. Det er jo også en fordel for de som produserer pj, for da vil den vises fra dens beste side rett opp av esken.

Mekelig at pj til 40-60k kr så må en ty til avansert kalibreringsutstyr eller få hjelp av guruer som Gorm for at ytelsen skal bli optimal
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Men hvorfor gjøres ikke dette fra fabrikk? Dette er jo produkter som kjøpes av entusiaster, og da bør man forvente at fargekalibreringen er så optimal som det går an. Det er jo også en fordel for de som produserer pj, for da vil den vises fra dens beste side rett opp av esken.

Mekelig at pj til 40-60k kr så må en ty til avansert kalibreringsutstyr eller få hjelp av guruer som Gorm for at ytelsen skal bli optimal
    Litt av poenget er vel at den skal kalibreres ift. lysforhold/rommet, lerret etc.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvorfor gjøres ikke dette fra fabrikk?
    Skulle ønske at allt kom fra fabrikk med korrekt tuning og ikke Kodak colors, men noe av svaret ligger vel i hvor mye tid Gorm og andre har lagt ned i arbeidet. Hvis typisk fintuningstid er på 8 timer, også på fabrikk, da kan du ane hva det hadde gjort med prisen ut til kundene!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Litt av poenget er vel at den skal kalibreres ift. lysforhold/rommet, lerret etc.
    Det stemmer ikke helt. Det fargemessige har ingen ting med rom/lerret å gjøre, med mindre man har farget lerret (eller farget lys som som ikke har opphav fra projektoren, men som likevel farger lerretet når man ser film).

Det eneste man strengt tatt skal måtte justere i forhold til rommet er lampestyrke og brightness. Brightness kan kompenserer for tap av (mørke)detaljer i lyse omgivelser, og er vel strengt tatt det eneste en trenger å etterjuster i forhold til rom og lerret. Kansje også en liten etterjustering av gamma, for å kompensere for økt brightness.
    Fargerom og fargetemperatur kan derfor justeres tilnærmet perfekt fra fabrikk. En slik kalibrering tar tid, og tid koster penger, dermed må vi godta et "slingringsmonn" når det gjelder kalibrering. Dette "slingringsmonnet" varierer kraftig fra produsent til produsent.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, greit nok at det koster penger, men det er jo en del produsenter som får dette til fra fabrikk. Og disse er billigre enn JVC. Tenker bl.a på Projection Design, Infocus og Epson. Er ikke disse ganske godt kalibrert fra fabrikk?

Ikke noe vi får gjort noe med, men synes det er litt ergelig å vite at når en kjøper en dyr pj så er den ikke kalibrert når jeg tar den opp av esken...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det stemmer ikke helt. Det fargemessige har ingen ting med rom/lerret å gjøre, med mindre man har farget lerret (eller farget lys som som ikke har opphav fra projektoren, men som likevel farger lerretet når man ser film).

Det eneste man strengt tatt skal måtte justere i forhold til rommet er lampestyrke og brightness. Brightness kan kompenserer for tap av (mørke)detaljer i lyse omgivelser, og er vel strengt tatt det eneste en trenger å etterjuster i forhold til rom og lerret. Kansje også en liten etterjustering av gamma, for å kompensere for økt brightness.
    Fargerom og fargetemperatur kan derfor justeres tilnærmet perfekt fra fabrikk. En slik kalibrering tar tid, og tid koster penger, dermed må vi godta et "slingringsmonn" når det gjelder kalibrering. Dette "slingringsmonnet" varierer kraftig fra produsent til produsent.
    Ok. Jeg tenkte vel litt i retning av IFS kalibrering som ofte kalibreres for både dag og nattmodus ift. lysforhold i rommet, men dette har vel som du sier mest med lysstyrke å gjøre - ikke farger.

Hvordan vil grått lerret påvirke fargene ift. hvitt lerret? Slike lerret blir jo brukt om hverandre...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow

Ja, greit nok at det koster penger, men det er jo en del produsenter som får dette til fra fabrikk. Og disse er billigre enn JVC. Tenker bl.a på Projection Design, Infocus og Epson. Er ikke disse ganske godt kalibrert fra fabrikk?

Ikke noe vi får gjort noe med, men synes det er litt ergelig å vite at når en kjøper en dyr pj så er den ikke kalibrert når jeg tar den opp av esken...
    Det er vel ingen produsenter jeg har hørt eller lest som gir 100% kalibrerte langs alle akser fra fabrikk. (Bortsett fra Samsung DLP en som Joe Kane går god for (men den er det nesten ingen som har)) De aller fleste produsenter har heller ikke bygget inn en CMS i sine projekorer og kan derfor aldri kalibreres 100% uten en video prosesor som koster mer enn de aller fleste proj (Meg kjent er det bare en fra Lumagen som har CMS av prosessorer som ikke er priset i stratosfæren).

Noen få projectorer har innebygget full 3D CMS ingen av dem er vel helt enkle å bruke men noen er enklere enn andre. JVC sin skal etter sigende være vanskelig å jobbe med men man kan i alle fall komme i mål, for nesten alt annet der ute (Bortsett fra Epson, Projecton design og vel uten av de nye Sonyene (de her jeg ikke erfaring med (Men VW 50 og 60 har en "liksom CMS"))) er det ikke mulig å komme i mål med fordi man ikke har de kontrollene som trengs. Ikke dermed sagt at bildet er dårlig derfor men det er ikke korrekt og man ser ikke det de som mastret filmen mente vi skulle se.

Husk også at kun to år siden var det vel nesten bare proff utstyr som kunne vise korrekte farger. Dvs vi er kommet et langt stykke nå når vi faktisk kan kjøpe produkter som kan gi oss det noen av oss vil ha :-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle projektorer har jo fullt CMS på design- og produksjonsnivå, eller ville ikke produsenten hatt noen kontroll på hvordan fargegjengivelsen ville ende opp. Tenk om man hadde hatt tilgang til den delen av projektorens styringssystem.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle projektorer har jo fullt CMS på design- og produksjonsnivå, eller ville ikke produsenten hatt noen kontroll på hvordan fargegjengivelsen ville ende opp. Tenk om man hadde hatt tilgang til den delen av projektorens styringssystem.
    Ja tenk det.....

Men vi nermer oss jo sakte...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Hvordan vil grått lerret påvirke fargene ift. hvitt lerret? Slike lerret blir jo brukt om hverandre...
    Et nøytralt grått lerret påvirker ikke fargene i det hele tatt, da grått ikke er en farge. Den eneste påvirkningen den grå duken har i så måte er den samme som i hvitt, dvs at man mister noe av "trøkket" i fargene på høye nivåer, samtidig som man vinner bedre gjengivelse på lave nivåer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer på er om det er muligheter for å klare å få et godt bilde uten bruk av avansert kalibreringssystem og prof. hjelp? På min VW50 har jeg kun brukt DVE og Avia til å kalibrere, og håper jo at jeg ikke går glipp av så veldig mye mer potensiale i min pj...

Er det med andre ord mye som skal til for at bilde skal bli "bra"?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min forrige projektor var en BlackWing 3 basert på HD100, men det er ikke dermed sakt at jeg ville elske HD750! HD750 er en mye bedre projektor enn HD100/BW3 da den har CMS, bedre kontrast, er skarpere osv(selv om CMS ikke fungerer helt klarer gode kalibratorer å få fargerommet tilfredstillende). Det som var problemet til BW3 var jo oversaturerte farger, men det har vel vært problemet til Sony også før de inkluderte CMS (VW50 har vel ikke CMS). Så jeg vil vel tro at påstanden din der ikke holder helt mål. Jeg personlig er ute etter det beste bildet jeg kan få innenfor mitt budsjett og jeg bryr meg ikke om om det står Sony, JVC eller Mitsubishi på den.
    Og akkurat på total bildekvalitet nådde ikke VW80 helt opp til HD750 syns jeg. Men jeg er sikker på at alle som kjøper seg VW80 kommer til å bli veldig fornøyd. Eneste store svakheten jeg syns den har er veldig lyse hjørner i high modus på pæren, og jeg må bruke high med mitt store lerret.Motionflow er også ubrukelig syns jeg, men det kan slåes av og på og er derfor ikke et problem. Ellers så er det en veldig god projektor, men hakket bak HD750.Problemet med HD750 er at den MÅ kalibreres for å få ut det beste av den, men det må man vel med VW80 også...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et nøytralt grått lerret påvirker ikke fargene i det hele tatt, da grått ikke er en farge. Den eneste påvirkningen den grå duken har i så måte er den samme som i hvitt, dvs at man mister noe av "trøkket" i fargene på høye nivåer, samtidig som man vinner bedre gjengivelse på lave nivåer.
    Det virker veldig fornuftig når du sier det.

Hva syntes du om VW80 vs Avielo Spectra? Jeg fikk demonstrert en kalibrert Avielo Helios på CES, og nå har ikke jeg mye erfaring med prosjektorer - men det er definitivt noe av det bedre jeg har sett, spesielt når det kom til farger.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer på er om det er muligheter for å klare å få et godt bilde uten bruk av avansert kalibreringssystem og prof. hjelp? På min VW50 har jeg kun brukt DVE og Avia til å kalibrere, og håper jo at jeg ikke går glipp av så veldig mye mer potensiale i min pj...

Er det med andre ord mye som skal til for at bilde skal bli "bra"?
    DVE er etter min erfaring helt ubrukelig, har bd utgaven og den har ikke vært til noe nytte. Avia derimot er meget bra til å justere brightness og kontrast med, den er mye mer nøyaktig enn dve på det området. Men skal man justere fargene så og si helt riktig så er en probe ett must.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •