Sony VPL-VW80 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 116

Tråd: Sony VPL-VW80

Newcomer GooseBumpAudio sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Synd at så mange sluker rått disse innleggene deres gutter.
    Det er mange diskusjoner om kalibrering ditt og datt, men for noen andre av oss dødelige, så er 350 opp av esken knallbra.
    Denne kalibreringskunskapen deres blir nesten som en massesuggesjon, og det er nok bare en promille av projektorfolket som er like kritiske.
    Jeg vil si at det er synd at ikke flere får oppleve det som er mulig å få ut av en god projektor.

Med fare for å virke noe vulgær så ønsker jeg å komme med en analogi, som forhåpentligvis de fleste som ikke har opplevd en bra projektor som er perfekt kalibrert allikevel kan kjenne seg igjen i... ;-)

Du vet ikke å sette pris på de "små" detaljene før du har opplevd de, er hovedessensen her...

Om du tar eksempelvis sex alene og sammenlikner med det å ha sex med en partner som kan sakene sine, så vil jeg si at det er en vesentlig forskjell mellom disse to scenariene. I prinsippet så er det rimelig likt... det er litt friksjon inn i bildet, noen hender er innvolvert, man blir tungpustet og "varm i kroppen", og det blir litt klinete på slutten... allikevel vil nok de fleste som har opplevd det siste scenariet si at det er meget bedre enn alternativet og de færreste vil ønske seg tilbake til utgangspunktet. Men hvis man i det heletatt skal ha en kvalifisert uttalelse i forhold til dette, så må begge deler oppleves.

Slik er det med gode projektorer som er perfekt kalibrert også! ;-)

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GooseBumpAudio
    Om du tar eksempelvis sex alene og sammenlikner med det å ha sex med en partner som kan sakene sine, så vil jeg si at det er en vesentlig forskjell mellom disse to scenariene. I prinsippet så er det rimelig likt... det er litt friksjon inn i bildet, noen hender er innvolvert, man blir tungpustet og "varm i kroppen", og det blir litt klinete på slutten... allikevel vil nok de fleste som har opplevd det siste scenariet si at det er meget bedre enn alternativet og de færreste vil ønske seg tilbake til utgangspunktet. Men hvis man i det heletatt skal ha en kvalifisert uttalelse i forhold til dette, så må begge deler oppleves.

Slik er det med gode projektorer som er perfekt kalibrert også! ;-)
    Tipper at 99% av alle menn har sex med seg selv i smug, så da inngår man jo et kompromiss på en eller annen måte når det gjelder kalibrert eller ikke..

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden har etterhvert sklidd litt ut, men jeg skal likevel komme med mitt synspunkt på det hele...

Jeg er enig me de fleste partene her, men vil gjerne påpeke at det ikke er så lett som å si at en projektor trenger kalibrering fr å se bra ut. På den andre siden sett, er det noen projektorer som slett ikke ser bra ut UTEN kalibrering. Her har tradisjoneltsett projektorene fra BenQ vært sterkt representert.

En skikkelig kalibrering henter ut alt som bor i projektoren, og kan gjøre stor forskjell. Eksempelvis vil jeg tørre å påstå at JVCs HD750 ikke yter mer enn 70-80% av sitt fulle potensiale før den er kalibrert. Dette vil selvsat variere fra projektor til projektor, men er likevel ganske korrekt.

Hvorvidt man liker for lite eller for mye farger, fargestikk, eller andre ting, er helt subjektivt, men vi kommer ikke bort fra at vi har standarder som definerer hva vi "skal" se. En projektor som er kalibrert, vil vise det produsentee ønsker vi skal se, mens en som er ukalibrert, vil ikke.

Newcomer GooseBumpAudio sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper at 99% av alle menn har sex med seg selv i smug, så da inngår man jo et kompromiss på en eller annen måte når det gjelder kalibrert eller ikke..
    Jeg er helt enig. :-D

Og i forhold til projektorer (som med de fleste andre ting) så det koker det ofte ned til kost opp i mot nytteverdi, når man tar det endelige valget på hva som passer inn i heimen...

Når det er sagt så vil jeg også si at om en investerer en større sum på en bra projektor, så vil jeg absolutt anbefale å benytte en forholdsvis mye mindre sum på å kalibrere projektoren skikkelig. Men det haster ikke... man kan fint gjøre det ved en senere anledning... som med de fleste andre ting. ;-)

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at så mange sluker rått disse innleggene deres gutter.
    Det er mange diskusjoner om kalibrering ditt og datt, men for noen andre av oss dødelige, så er 350 opp av esken knallbra.
    Denne kalibreringskunskapen deres blir nesten som en massesuggesjon, og det er nok bare en promille av projektorfolket som er like kritiske.
    Her er jeg uenig med deg.
    HD350 er ikke bra rett ut av eska enten man har et trenet eller utrenet øye.
    De overdrevne fargene på denne projectoren lar seg heller ikke stille bort med de valgene vanlige brukere har.

Personer som er langt mindre opptatt av bildekvalitet enn meg ( kamerater og min kone for eksempel ) reagerte kraftig på fargetemperatur, støy og bildestøy.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart at hvis man har hatt en riktig fargekalibrert projektor i flere år, så kan bilde virke feil opp av esken på de fleste projektorer.
    For min del som aldri har eid en projektor før, så er 350 helt strålende opp av esken selv om potensialet kanskje bare ligger på 90-95%.

Hvis du hadde havnet på en øde øy i 2 år med cerwin vega CD 90 og Nad 218THX så hadde du sikkert vendt deg til den lyden også.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Som eier av sony sin vw50 må jeg si at dette er dog en utmerket prosjektor på de fleste områder. Har dog tendens til dette lille blå stikket fra sony. Dette kan kalibreres noe bort alikavel i temmelig omfattende menyer.
    Men jeg kunne ønsket meg en profesjonell kalibrerings ekspert fulgte med en vær prosjektor.
    Ja det er nettopp det som er så merkelig med HD350 at den blir slått av en langt rimeligere projector fra Sony på flere viktige parametre.

Riktignok kostet VW50 det samme som HD350 da denne var ny, men i dag må man sammenlikne HD350 med VW40 eller HT 10 som koster halvparten.

Det burde ikke være nødvendig å kalibrere projectorene, de burde vært bedre rett ut av eska. I det minste burde det være en enkel måte å justere bildet sånn som Philips har på sine TV'er og Panasonic på sine projectorer hvor man kan dele bildet opp i 2 deler og velge dte man liker best.

En gang i fremtiden kommer nok projectorene med autokalibrering sånn som dagens receivere, men inntil da må man ta til takke med det produsentene tilbyr.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må skille mellom "geekene" og "folk flest".

Svært mange av de som skriver på slike forum som dette er geeker, men jeg antar at det er mange flere som leser ( dette har sikkert lygren noe statestikk på ).Når man så legger til de som kjøper projectorer uten å hverken lese eller skrive på forum først såer det rimelig klart at geekene som "MÅ" kalibrer projectoren sin er i klart mindretall.

Jeg trekker for min egen del ett skille mellom de som kjøper rimelig projectorer i 20K klassen og de som kjøper i 40K klassen.
    De første leser kanskje Lyd og Bilde og Hjemmekino en stund samt AVforum for å orientere seg litt, men det er også det hele.
    De i andre kategori tråler diverse forum på jakt etter det beste man kan få innen rimlighetens grenser. De poster kanskje også noen spørsmål.

De aller fleste kalibrerer ikke projectorene sine.
    De setter de opp og så prøver de seg fremme de forskjellige valgene som "normal" "cinema" osv og endre opp med ett av disse.

Er det da riktig å være så fokusert på hvordan projectoren KAN se ut etter kalibrering, eller hvordan projectoren ser ut rett ut av eska?

Det blir litt som å teste en bil etter å ha chippet den, samt byttet ut setene og støtdemperene.
    Ikke særlig reelt for de aller fleste.

Det er grunnen til at jeg synes at for eksempel Epson, Sony og projectiondesign er å foretrekke fremfor JVC som har satset alt på kontrast og bildeskarphet samtidig som de leverer projectorer som ikke er konvergensjusterte sånn at de mister skarpheten ett annet sted.

At du kan "fikse feilene" ved å la noen kalibrer projectoren eller kjøpe ekstern videoprosessor blir som å anbefale en CD spiller fordi den kan bli bra med en ekstern DAC.

Noen synes sikkert jeg er unødvendig kritisk til JVC, men det er et direkte resultat av JVC menighetens hyllest til det jeg mener er "bare" bra projectorer.

Nå har denne tråden sklidd helt ut så derfor skal jeg forsøke å redde den inn igjen ved å informere om at jeg har bestilt en VW80 og kommer til å poste mitt inntrykk av denne så fort som mulig, ukalibrert vel og merke;-)

Det er opp til butikken og speditøren når dette blir.
    Projectoren måtte forhåndsbetales så det går nok litt lengre tid enn det hadde trengt å gjøre.
    Er det ikke rart hvordan man kan gå å "lure" i ukesvis, men når man har bestemt seg så vil man ha varen i går 8)

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...
    Når det gjelder kalibreringshypen må jeg innrømme at jeg nok selv også har blitt litt "frelst", men folkens - vi er GÆRNE - og dette er mer snakk om å presse den siste "juicen" ut av allerede svært gode produkter. VW80 vil eksempelvis utvise svært imponerende bilder selv uten nevneverdig kalibrering
    Svært bra poengtering. Jeg må si jeg blir svært forvirret av å lese diverse prosjektortråder. På samme prosjektoren varierer det med utrykk fra særdeles bra til helt bak mål. Det er ikke rart at vi prosjektornoober får fullstendig hjernekræsj, og blir stående mellom barken og veden, når vi selv skal ta et valg i forhold til innkjøp. Jeg betviler ikke at Gorm & co kan gjøre mye med en allerede god prosjektor, men jeg synes personlig det poengteres altfor sjelden at de aller aller fleste nye prosjektorene leverer hinsides bra bilder. (og det sier jeg uten å ha sett alle) Alle har jo selvfølgelig egne preferanser, dette gjelder minst like mye i prosjektorverden, som i høyttaler- og forsterkeriverden.

Jeg har sett noen prosjektorer, og det jeg har sett (av nyere modeller)hadde jeg glatt kunnet leve med til hverdag. Sist W5000, som i mine øyne leverer kanonbilder. VW80 bør jo levere enda bedre selvfølgelig, den store prisforskjellen tatt i betraktning. Nå skal jeg få oppleve 750 (hos Andreas i Drammen) på fredag, og muligens VW80 også, så da kan jeg jo ihvertfall dele hva jeg synes da. Jeg er helt sikker på at de er knallbra begge to:-D

Sånn da har jeg fått sagt mitt idag, så kan dere high-tech kompetansegutta få diskutere videre hva som er best:-D

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel og greit det, men det må være lov å poengtere det, når "high-end" projektorer leverer 70-80% rett ut av esken. I prisklassen over 40K bør man kunne forvente at produktene leverer tett på 100% straks de er pakket ut.

Husk også på da vetteman, at du får se en rimelig godt kalibrert HD750, og en VW80 med default-kalibrering. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Samtidig Gorm; en kan jo ikke forvente at produsentene klarer å "lukte" hvilket signal som mates inn, problemet er jo i like stor grad at det ikke settes noen fast "standard" på innsignaler som at projektoren ikke yter 100% ut av eska.

Det produsentene av Hi-End-projektorer bør, og sikkert om tid og stunder VIL gjøre, er jo å levere en probe med projektoren som automatisk kalibrerer projektoren mot lerret og kilde, ala Audyssey o.l. i audioverden...

Vi gleder oss for øvrig å høre dine inntrykk Arendal, og når det gjelder tweaking av utstyr vil det jo alltid være slik at entusiastene bruker mer tid på dette enn andre, så du får jo se om du klarer å holde fingra unna et kalibreringskit... Husk at du kan kjøpe probe relativt rimelig på f.eks. Ebay da, Henning har jo laget en flott tråd rundt "rimelig" kalibrering - men samtidig er det selvsagt helt i orden at en ser seg fornøyd med 80-90% ytelse!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er vel og greit det, men det må være lov å poengtere det, når "high-end" projektorer leverer 70-80% rett ut av esken. I prisklassen over 40K bør man kunne forvente at produktene leverer tett på 100% straks de er pakket ut.

Husk også på da vetteman, at du får se en rimelig godt kalibrert HD750, og en VW80 med default-kalibrering. ;-)
    Var ikke ment som kritikk hverken ovenfor deg, AK eller noen av de andre forumsmedlemmene som innehar en unik kompetanse innenfor prosjektorfaget.
    Jeg ville understreke det som lygren skrev fordi (jeg synes) det er et viktig poeng.

All ære til dere alle sammen som deler deres enorme kompetanse slik at vi dødelige kan få med oss litt lærdom.

Og helt enig i at til 40K bør det være bedre fabrikkalibrert.

Jeg får heller spandere en øl på deg på treffet, dersom du føler deg urettferdig behandlet;-) Eller lar deg få æren av å kalibrere en Avielo, dersom det blir det jeg velger

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    produsenten trenger ikke å ha spesielt god "luktesans" lengre. De kan ta utgangspunkt i en hvilken som helst blu-ray spiller (tilkoblet via HDMI), og treffe innenfor en feilmargin på et par prosent. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Var ikke ment som kritikk hverken ovenfor deg, AK eller noen av de andre forumsmedlemmene som innehar en unik kompetanse innenfor prosjektorfaget.
    Jeg ville understreke det som lygren skrev fordi (jeg synes) det er et viktig poeng.

All ære til dere alle sammen som deler deres enorme kompetanse slik at vi dødelige kan få med oss litt lærdom.

Og helt enig i at til 40K bør det være bedre fabrikkalibrert.

Jeg får heller spandere en øl på deg på treffet, dersom du føler deg urettferdig behandlet;-) Eller lar deg få æren av å kalibrere en Avielo, dersom det blir det jeg velger
    Ta det med ro, jeg har ikke engang vurdert innlegget ditt i retning av kritikk. Og hadde jeg gjort det, så hadde jeg heller ikke tatt det ille opp. Man kan jo ikke kritisere andre, om man ikke tåler kritikk selv. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ta det med ro, jeg har ikke engang vurdert innlegget ditt i retning av kritikk. Og hadde jeg gjort det, så hadde jeg heller ikke tatt det ille opp. Man kan jo ikke kritisere andre, om man ikke tåler kritikk selv. ;-)
    WORD

Da gleder jeg meg til fredagen med god samvittighet.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Vi gleder oss for øvrig å høre dine inntrykk Arendal, og når det gjelder tweaking av utstyr vil det jo alltid være slik at entusiastene bruker mer tid på dette enn andre, så du får jo se om du klarer å holde fingra unna et kalibreringskit... Husk at du kan kjøpe probe relativt rimelig på f.eks. Ebay da, Henning har jo laget en flott tråd rundt "rimelig" kalibrering - men samtidig er det selvsagt helt i orden at en ser seg fornøyd med 80-90% ytelse!
    Nå sitter jeg faktisk med en ubrukt progessive labs C5 til ca 15Kops:
    Tanken var å kalibrere min egen projector samt ta ett og annet oppdrag her på sørlandet, men jeg har alt for mange jern i ilden og alt for liten tid.

Jeg kommer derfor til å selge mitt utstyr til noen som er enda mer opptatt av kalibrering enn meg.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg akkurat satt opp en WV80 på hylla over HD750 og jeg har så vidt stilt inn litt med anbefalinger fra Gorm for å få bildet så bra som mulig uten hans magiske evner når det gjelder kalibrering. Tenker da på hvilke standard moduser den skal stå på for å få det beste "sonykalibrerte" bildet. Syns det ser meget bra ut, men har ikke testet sammen med HD750 enda så jeg vet ikke hviken som er "best" enda. Så jo VW80 så vidt på messa og min egen HD750 en liten stund etter og da syns jeg HD750 så best ut, men nå skal jeg få testet de side om side og da får man jo et bedre sammenligningsgrunnlag. Men som Gorm skriver så er min HD750 meget godt kalibrert mens VW80 er rett ut av esken. Så vi får se, tilbakemelding kommer...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så i allefall en ferdig kalibrert Projection Design Avielo på CES i Las Vegas, og det var pent sagt et utrolig bra bilde. Hudtoner og farger generelt var så spot on at det var skremmende. Snakket med en representant (som også er på dette forumet), og ble forklart at den var kalibrert mer eller mindre 100%.

Til sammenligning så jeg en Meridian prosjektor til 4 ganger prisen (1 mill.) i et par rom bortenfor, og til tross for at bildet virket skarpere og det var enda mer "smell" i bildet, var det tydlig at den var kalibrert med alt for mye farger (i den grad at det ble litt slitsomt å se på i lengden). Bildet hos Projection Design så i det hele tatt mye mer naturlig ut.

Jeg er ikke i tvil - korrekt kalibrering har utrolig mye å si.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kinoen til Soundplanet henger en 100% kalibrert Spectra ved siden av en "rett ut av eska" HD350.

Det er forskjell på dem for å si det sånn;-)

Jeg kommer til å henge opp min VW80 " en vakker dag for å sammenlikne med Spectraen i samme rom, det skal bli intressant.

Hvis jeg rekker det da, de mer eller mindre "gir bort" den Spectran de har i taket for å gi plass til andre modeller så det spørs hvor lenge den henger der...

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en liten samenligning(har sett en episode Band Of Brothers på VW80 og en på HD750) er jeg ikke i tvil om at HD750 er en bedre projektor enn VW80 uansett om min er kalibrert og VW80 ikke er det. Så mye forbedringspotensiale er det ikke i VW80. Sonyen er en god projektor, men det er bare det at HD750 er en god del bedre på nesten alt. Sortnivå, detaljer i det sorte, skarphet, dynamikk i bildet osv. Det eneste jeg syns Sonyen kanskje er bedre på er panoreringer, men motionflow er i mine øyne nesten helt ubrukelig. Det gir alt for mye artifaker i bildet som jeg ikke syns veier opp for de utrolig jevne panoreringene. Da syns jeg det er bedre med litt hakking, men det kan være smak og behag. Noen vil sikker elske motionflow.

Dette er ikke et partisk utspill, jeg var open for å bytte ut min HD750 hvis jeg syns Sonyen var bedre. Men det kommer nok ikke til å skje denne gangen. Skal teste mer i morgen og i helgen, og på fredag kommer Vetteman på demo(muliggens også devilej). Kan hende at jeg syns bedre om VW80 etter helgen, men jeg tviler på det... Ikke at det er en dårlig pj.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine