planlegging av Hdmi kabel (lengde)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

planlegging av Hdmi kabel (lengde)

Hei
    Er i ferd med å avslutte oppussing av hjemmekinoen og bare listing gjenstår. Før listingen gjøres skal jeg legge kabler under gulvlistene. Dilemmaet mitt er imidlertid at Hdmikabelen er kanskje i knappeste laget 10m. Har ikke projektor ennå men regner med en takmontert løsning. Spørsmålet blir da hvor langt må jeg trekke Hdmi kabelen loddrett opp fra gulvet for å nå kontakten?? Er det noen tommelfingerregel her eller er det store variasjoner?

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden ingen har svart, stiller jeg spørsmålet på en annen måte, hvor langt ned fra tak og hvor langt ut fra veggen kommer hdmikontakten på projektoren?

Gunnar

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gub
    Siden ingen har svart, stiller jeg spørsmålet på en annen måte, hvor langt ned fra tak og hvor langt ut fra veggen kommer hdmikontakten på projektoren?

Gunnar
    Hvor langt ned kommer selvfølgelig an på hvor langt ned fra taklet du monterer projektoren

Hvor langt ut fra veggen kommer an på hvor HDMI-kontakten er plassert på projektoren, og hvor langt ut fra veggen den er montert.

Så det bli vanskelig å gi noe konkret svar før du vet hvilken projektor du skal ha.

Dersom du skal ha projektoren mot bakveggen er et alternativ til å henge den i taket å henge den under en hylle. Da kan du lett plassere 'overskuddskabel' oppe på denne hylla for å skjule den.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha noen erfaring med akkurat dette ville jeg hatt noe mellom 1/2m til 1m ekstra å gå på fra der du planlegger å henge den. En slak kveil bør ikke ha all verdens å si på det evt måtte ha til overs tror jeg, det er langt verre å montere prosjektoren for så å oppdage at man mangler 20-30cm.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Uten å ha noen erfaring med akkurat dette ville jeg hatt noe mellom 1/2m til 1m ekstra å gå på fra der du planlegger å henge den. En slak kveil bør ikke ha all verdens å si på det evt måtte ha til overs tror jeg, det er langt verre å montere prosjektoren for så å oppdage at man mangler 20-30cm.
    Et annet alternativ er å montere noe ala en slik:
    nede ved gulvet/oppe i taket, og så ha en egen HDMI kabel derfra til projektor.

Litt ulike varianter:
    HDMI Panel-Mount Coupler F/F -- DataPro
    HDMI Wall Plate UK - Rear Straight Connector - FutureShop.co.uk
    Leteng - Extron MAAP 1xHDMI Hvit

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Et annet alternativ er å montere noe ala en slik:
    nede ved gulvet/oppe i taket, og så ha en egen HDMI kabel derfra til projektor.

Litt ulike varianter:
    HDMI Panel-Mount Coupler F/F -- DataPro
    HDMI Wall Plate UK - Rear Straight Connector - FutureShop.co.uk
    Leteng - Extron MAAP 1xHDMI Hvit
    Disse var jo bare geniale. Akkurat hva jeg har vært på leting etter.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smart løsning...

Selv har jeg gjort noe tilsvarende som du snakker om her (HDMI under lister).
    Kabellengde er relativ optimal slik det er nå, men vurderer et bytte til nyere PJ samt flytte den noe cm horisontalt for å redusere lens-shift.
    Er jeg uheldig så må jeg ta av listene og dra kabelen litt ekstra... surt om det er løsningen. Så ta litt godt i...
    Da jeg opprinnelig la opp hjemmekinoen så la jeg component i taket (i rør). Ved oppgradering til HDMI ifm ny PJ så var det få eller ingen løsninger for å få trukket HDMI kabelen i tynne rør så under listene var eneste mulighet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •