Når kommer prosjektorer med 2560x1080 brikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når kommer prosjektorer med 2560x1080 brikke?

Ser at Philips kommer med en LCD TV med 2.4:1, oppløsning 2560x1080. De kaller den CinemaScope og må si jeg ble noe overasket! Jeg hadde også trodd at en prosjektor ville være først ute med dette, og spørsmålet mitt til de som er noe mer oppdatert: Når kommer dette også på prosjektorene? Prosjektorer brukes jo mer til kun film enn TV og nytteverdien bør være stor her. Ikke minst vil vel da dyre, klumpete og upraktiske anomorfiske linser være en saga blott?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble også overasket over denne TV`en. Nisjeprodukt. Ikke hold pusten.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette finnes allerede flere projektore som har denne muligheten, men du må fremdeles ha anamorfisk linse...

Et eksempel:
    Bilde - Projektor | Hi-Fi Klubben: INFOCUS IN81 Videoprojektor

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...veldig mange projektorer har muligheten for å strekke bildet, men ingen har så langt kommet opp med en ekte anamorfisk brikke... Når en slik brikke dukker opp er jo vanskelig å si, men jeg må jo si at det ser ut som en veldig naturlig utvikling for de mest innovative selskapene innen dette segmentet. Samtidig er jo ikke 2.35:1 helt problemfritt, og en slik brikke må jo selvsagt kombineres med avansert bildeprosessering som gir korrekt bildehøyde og mulighet for justering.

Mitt tips er at vi innen utgangen av 2010 vil se en slik brikke, men jeg skulle jo GJERNE sett at noe slik dukket opp enda tidligere også...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "problemet" er vel at det ikke finnes kildemateriale med oppløsning 2560x1080. Og det vil vi neppe få i overskuelig fremtid heller. Da må, som Lygren skriver, bilde skaleres for å utnytte brikken. Dette er å gå motsatt vei av det som er blitt etterstrebet så langt, nemlig 1:1 pixelmapping. På den annen side er vel heller ikke skalering det "fy-ordet" det en gang var heller. Billedprosseseringen blir stadig bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...veldig mange projektorer har muligheten for å strekke bildet, men ingen har så langt kommet opp med en ekte anamorfisk brikke... Når en slik brikke dukker opp er jo vanskelig å si, men jeg må jo si at det ser ut som en veldig naturlig utvikling for de mest innovative selskapene innen dette segmentet. Samtidig er jo ikke 2.35:1 helt problemfritt, og en slik brikke må jo selvsagt kombineres med avansert bildeprosessering som gir korrekt bildehøyde og mulighet for justering.

Mitt tips er at vi innen utgangen av 2010 vil se en slik brikke, men jeg skulle jo GJERNE sett at noe slik dukket opp enda tidligere også...
    Se, der lærte jeg noe nytt og.

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det denne og da...
    DinSide Data - Dette er verdens råeste TV-hjerne

Klippet ut ifra dinside:
    "Framtidssikker? I en verden hvor utviklingen er konstant er dette en drøy påstand. Men Toshibas poeng er i hvert fall at Cell-prosessoren skal kunne oppskalere 1080p-signalene (1920x1080) dine til neste trinn i utviklingskjeden, altså 4kx2k (3840X2160p). Når skjermene som takler denne oppløsningen kommer er man altså klar."

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zx300
    Så er det denne og da...
    DinSide Data - Dette er verdens råeste TV-hjerne

Klippet ut ifra dinside:
    "Framtidssikker? I en verden hvor utviklingen er konstant er dette en drøy påstand. Men Toshibas poeng er i hvert fall at Cell-prosessoren skal kunne oppskalere 1080p-signalene (1920x1080) dine til neste trinn i utviklingskjeden, altså 4kx2k (3840X2160p). Når skjermene som takler denne oppløsningen kommer er man altså klar."
    Men 3840x2160, som er en dobling i begge akser av 1920x1080, er fortsatt 16:9.

Intermediate zx300 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    873
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Men 3840x2160, som er en dobling i begge akser av 1920x1080, er fortsatt 16:9.
    Ja, selvfølgeligt, tenkte bare på oppløsningen når jeg postla denne :-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TVer vil vel i overskuelig fremtid hovedsaklig være tilpasset TV-sendinger, hvilket i flere år framover fortsatt kommer til å være 16:9. Det er jo fortsatt haugevis av sendinger i 4:3 også. Dette blir en langsom overgang.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel vanskelig å spå om hvordan utviklingen vil bli innefor projektorer, men en slik løsning som Lygren skisserte virker jo ganske god og som en mulig fremtid.

En annen mulighet kan jo være at framtidige projektorer kommer både med vertikal strekk (for å fylle hele 16:9 1920x1080 bildebrikka med 2,35:1 kildemateriale som mange modeller jo har i dag), og at Projektoren har en eller annen form for motorisert anamorph linse også innebyggd, og som automatisk kan bidra med å utnytte bildebrikkas kapasitet maksimalt i et 2,35:1 lerret oppsett.

En bildebrikke med 2,35:1 format og 2560x1080 punkter setter vel sånn sett større krav til lysstyrke/farge uniformitet i 3chip projektorer, og gir en litt dårligere utnyttelse av de sirkulære optiske projektor linsene, og vil vel fort kunne bli en dyrere løsning å produsere enn å integrere en anamorph linse løsning.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel kanskje litt på siden, siden det ikke er så mange som har/bruker crt, men barco 909 har en maks oppløsn. på 3200 x 2560.
    Om jeg har forstått det rett

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det stemmer vel, men oppløsning og CRT projektorer er et litt "diffust" begrep, da det avhenger av så mange oppsetts parametere hvis dette skal kunne vises på lerretet. BR909 går vel sammenmed Cine9 for å være blandt de aller beste CRT projektorene som noen sinne er laget, og FullHD kilder kan vel ganske så lett bli ganske så optimalt oppsatt på disse. :-D

CRT projektoren bruker som kjennt ikke som CRT farge TVer noe maske bak fosfor flaten så catodestølen treffer fosfor rutene med de riktige fargene. De har prinsippiellt mere til felles med de gammle sort hvitt TVene, bare med tre sepparate rør med hver sin fosfor primær farge som konvergerer som et bilde på lerretet istedet.. Det er derfor i utgangspunktet ikke en ren begrensing i pixcel struktur, eller et fast "bildebrikke" område med 3200 x 2560 punkter man vel egentlig har med å gjøre.

Flesibiliteten er vel sånn sett ganske så stor, men problemet med temaet 2.35:1 bilde oppsett og CRT, er ofte at man utnytter og belaster det nesten 4:3 eller kvaderatisk formede fosfor flaten ganske så uheldig, så det kan vel gå ut over både tilgjengelig lysstyrke/levetid på fosforet og hvor mange linjer og vertical oppløsning man egenlig får til å vise med slike format.

Har vel derfor vært ganske "populært" (i USA der hjemmekinoene oftere har større lerret flater enn her i Norge osv) å bruke blending med to slike kjempe CRT Projektorer side om side hvor hvert interne oppsett ved hjelp av en ekstern blenings boks bruker noe som ligne på et 4:3 bilde oppsett på fosfor flaten og man reduserer lysstyrken gradvis i overgangen i bildet mellom de to projektorene. Gjøres dette riktig, da kan man virkelig snakke om oppløsning og bilde kvalitet. (har desverre aldri fått set et slikt oppsett selv...)

Dette kunne man kanskje utnyttet på Digitale projektorer også i Cinemascope oppsett, men da kreves det vel et ganske så nøyaktig fysisk oppett, og meget gode og nøyaktige justerings egenskaper på obtikken.
    Sony VW** projektorer med en 1/10 oppløsning av konvergens på pixcelene på bildebrikka kunne kanskje fått til noe her...?

Ikke sikkert man trenger å ha noen serlig overlapp mellom bildene heller, hvis man har et fysisk stabilt oppsett, men det blir vel ikke for hvermansen slike dobble digital projektor oppsett uansett, da selv projektorer som W10000, HD100 VW40 osv regnes som for store å ha hengende i taket for mange ....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, der lærte jeg noe nytt igjen.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje på sin plass å minne om at TV'r ikke bare brukes til å se TV sendinger men også til å se film, og at de mest populære filmene er i 2:35:1 !

Så for en filmentusiast så er en 2:35:1 TV et ganske selvfølgelig valg, og den kan jo faktisk vise alle AR korrekt i motsetning til en 16:9 TV.

Pluss at hvis produsentene er kreative nok til å implementerer mange nok funksjonaliteter så er det et ganske mange kreative muligheter en 21:9 TV gir enn en 16:9 TV.
    Men det må jo presenteres og markedsføres på riktig måte så konsumentene tenner på det.

Jeg tror det vil være flere produsenter som kommer med slike modeller parallelt med QUADHD 3840X2160p som det ble vist flere av på CES.

Noe av grunnen til at det vil satses på dette og bedre oppskaleringer i TV'r er at når TV salget synker fordi "alle" har kjøpt seg HDTV så må de finne på noe nytt for å få folk til å ville investere i en ny TV.

Det har vært arbeidet med en ny TV standard i flere år etter initiativ fra Japan Broadcasting Corp (NHK) kalt bl.a. Super Hi-Vision, UHD eller 8K 7680 × 4320 uten at navnet er fikset enda, med planer om at dette skal bli en internasjonal standard med regulære prøvesendinger inne 2015.
    Sist de demonstrerte dette var i oktober i samarbeid med RAI og BBC.

Noe av problemet deres har vært at de ikke har hatt hverken kameraer eller projektorer til å demonstrere et slikt format, og har måttet basere seg på "reodor felgen mix&match" utstyr selv om prototyp TV'r kanskje ikke har vært like vanskelig å lage.

Men nå kommer utstyr som kan projisere slikt materiale fra JVC selv om det er en slags "interpolation" PJ med 3x>3,840 × 2,160 paneler og en monochrom 8,192 × 4,320 pixel panel.

På kamera siden vil de også nå få muligheten med det nye modulære kamerasystemet til RED med "sensor brains" i vanlige AR på 3K,4K,6K & 9K>9334x7000 pluss en 3:1 sensor på 28K. Disse kommer i år og neste år. Ganske utrolig hva de har fått til på bare de tre årene siden de bestemte seg for å lage digitale filmkameraer uten noen erfaring med dette!
    Og tatt fullstendig innersvingen på selskap som Sony, Panasonic, JVC, Arriflex, Panavision og Dalsa, som har regjert film og digital markedet.

BD egner seg dårlig til å vokse med denne utviklingen selv om man velger å fortsette med et optisk format i fremtiden. Det er flere bedre optiske formater man kunne valgt å satse på som kunne evolvert med utviklingen. Men det mest realistiske er nok at det satses på Flash Memory.

Nå lurer folk sikkert på hva dette har med tema i tråden å gjøre, så er det bare for å vise at utviklingen har ikke stoppet på 1080p.
    Men vi må nok belage oss på oppkonvertering i fremtiden for det vil bli lenge før vi vil se så høyt oppløst materialet på noe "hjemme kino format".

Noe som bringer oss sakte til trådens tema! :-D

Både Sony SXRD og JVC d-ila teknologiene har 4K PJ'r uten at noen rapportert med veldig stor begeistring for billedkvaliteten.
    Det som mange lurer på er når Texas Instruments kommer med en 4K DLP chip og hvorfor de ikke har gjort det allerede? Er det fordi det da vil bli vanskeligere å overtale kinoeiere til å investere i en 2K digital projektor? Venter de på kraftige nok LED lyskilder? Eller har de vanskeligheter med å styre så mange millioner speil og som sannsynligvis krever ganske mye prosessorkraft?

Det er lite sannsynlig at det noen gang kommer en projector billedbrikke i 2:35:1 format fordi det krever så mye større optikk. Og optikken i en god projektor er en av de dyreste enkeltdelene i en projektor.
    Derfor kommer dessverre bruken av "zoom crop", som mer å mer brukes både på kino projektorer, til å bli mer utbredt når oppløsningen nærmer seg 4K.(med mindre noen har noe mer fakta om dette?)
    Det er selvfølgelig synd, men på en annen side når kameraene har en oppløsning som overgår projektorens så gjør det kanskje ikke så mye.
    I tillegg så blir kamera oppløsningen så høy at den faktisk nærmer seg og kanskje passerer den fysiske oppløsnings-evnen (MTF) som optiske linser har mulighet til under opptak og projisering.

Vi ønsker oss selvfølgelig bedre oppløsning i hjemmekinoen, men som Batman filmen demonstrerer ganske tydelig (kanskje spesielt for dem med stort lerret) er kvalitetsforskjellen på segmentene som er filmet i IMAX (~70mm) formatet i forhold til det som er filmet i regulært 35mm format, og at det derfor er viktigst at kvaliteten og oppløsningen på filmopptaket er høy.
    Her vil RED kameraene med høy oppløsning kunne hjelpe veldig på den fremtidige billedekvaliteten på film, side de kameraene også ikke er større enn de minste 35mm kameraene (faktisk mindre og letter enn et Panavision kamera) og dermed er hensiktsmessige i praktisk bruk, pluss billiger i bruk kontra filmbaserte storformat Imax/70mm kamerar.

De fleste som er litt yngre tro kanskje at billedkvaliteten på film har gått fremover, men det motsatte er faktisk virkeligheten.
    Jeg så min første kinofilm i 70mm på et 22 meter bredt lerret på Colosseum, og trodde at etter hvert så ville all film bli skutt med den oppløsningen.
    Der ble jeg skuffet, siden 70mm ble droppet helt og man gikk tilbake til 35mm kinofilm formatet som har en filmflate som er litt i overkant av halvparten av en 35mm fotofilm, og i de fleste tilfeller dårligere oppløsning enn halvparten av oppløsningen på 35mm fotofilm. (Vista Vision (70mm) brukte samme format som 35mm fotofilm)
    Samtidig; i alle de årene siden jeg hadde min første filmopplevelse, har jeg kunnet fotografere med 35mm film. Jeg har kunnet Projisere de bildene med en dias projektor og sett bildene hjemme med høyere oppløsning enn det som jeg ser på et kinolerret.

Endelig ser det ut som utviklingen er i ferd med å snu den rette veien (takket være Jim Jannard og RED) og vi igjen kanskje skal få oppleve høyoppløst billedkvalitet som det vi opplevde for flere tiår siden.

Som vanlig har jeg bevist at jeg har ingen problemer med å fatte meg i korthet , så blir det opp til de mest vite-begjærende AVholikere om de gidder å lese det. :-D

RED Digital Cinema cameras modules/resolutions

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Som vanlig har jeg bevist at jeg har ingen problemer med å fatte meg i korthet , så blir det opp til de mest vite-begjærende AVholikere om de gidder å lese det.
    Men når innholdet er såpass spennende og godt skrevet, er det mer enn greit med lange innlegg. Takk!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Så for en filmentusiast så er en 2:35:1 TV et ganske selvfølgelig valg, og den kan jo faktisk vise alle AR korrekt i motsetning til en 16:9 TV.
    For en filmentusiast er vel en proje det selvfølgelige valget? TV'n benyttes vel fortsatt mest til TV-sendinger.
    Og hvorfor kan en 2.35:1 TV vise alle AR korrekt og ikke en 16:9 TV?? Det er vel bare et spørmål om man får sorte striper over/under eller på sidene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung`s 2160p som ble vist på CES:

CES 2009: Samsung Shows 2160P Ultra High Definition TV's!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke sikkert om det finnes noen statistikk på det men er vel litt usikker på om 2.35:1 er så mye mer utbredt enn 1.85:1 i filmer, så selv synes jeg 16:9 er ett mye mer kurrant format. Tror de fleste vil oppleve det enklere rent plasseringsmessig å realisere til ett stort bilde med det også.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ennå vanskeligere blir det jo med filmer i "hybrid-format", selv om det vel kun er Dark Knight (å regne med ihvertfall) så langt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •