Fikk projektoren min idag
Tenkte jeg kunne gi Avforums lesere noen første intrykk.
Det første jeg reagerte på var den enorme esken, den så mere ut som den rommet en stor surround forsterker! Når jeg åpnet pakken fikk jeg intrykk av at sakene var ordentlig pakket, og det er jo bra :wink:
Selve projektoren Har et kabinett i aluminium eller magnesium, det er ihvertfall kaldt å ta på. Selve finishen er i metallic sølv. rund linsa og betjeningspanelet er det en annen farge, på bildene ser det ut som blå, men når du ser projektoren i virkeligheten betoner denne biten seg mere som lilla. Betjeningsknappene på projektoren er i Chrome og har god "feel".
På baksiden av Benq`en er det følgende innganger:
-DVI (HDCP kompatibel, testet selv)
-S-Video
-Kompositt
-Komponent (tar ikke progressive signaler)
-RGB+sync (BNC tilkoblinger) Denne inngangen tar imot progressive signaler.
I tillegg er det 12V trigger og RS233C kontakter.
Det følger med en anseelig mengde kabler:
-Kompositt
-S-video
-Komponent
-DVI-DVI
-DVI-VGA
-VGA-RGB+sync
-Div. Strømkabler.
Alle kablene er ca. 3meter lange.
Fjernkontrollen er designet med tanke på hjemmekino, alle knappene lyser i mørket utenom av og på knappen. Fjernkontrollen har god layout.
Projektoren er testet i et 4,5meter langt rom. Lerret har jeg ikke enda, men veggen er malt i halvblank eggehvit farge.
Det er brukt en Samsung DVD-HD935 spiller med DVI utgang. DVI inngangen er den eneste som er brukt i denne testen.
Filmer som er med:
Matrix
Ringenes herre 1 og 2
Alien 4
Spiderman
Heat (min favoritt film)

Matrix har mange mørke scener, kjappe panoreringer og mye grønt.
Jeg har brukt Matrix for å titte på detaljer som F.eks Klær.
projektoren gir meget rene bilder og naturtro farger, den eneste innstillingen jeg foretok var å redusere rødfargen da ansikter fikk litt for mye "glow"
Sortnivået er også meget bra, bedre enn infocus 7200 som er mitt sammenlignings grunnlag.
Ringenes herre har også mange mørke scener, men også mange scener som tester fargegjengivelsen. På denne filmen opplevde jeg en tredimensjonalitet jeg aldri har sett maken til. Bildet er fjellstøtt uten noen som helst artifakter. Sort er virkelig sort. Hvitt er som en nyinnkjøpt bryllupskjole...det skinner! Farger er meget naturtro.
Alien bekrefter mye av det jeg så i Matrix.
Spiderman har veldig knæsje farger, rødt og grønt ser ut som godteri
Det er også masse kjappe panoreringer i spiderman F.eks
"flyge scenene" disse er helt uten forstyrrelser.
Heat er min favoritt film så denne måtte med. Mest for å sjekke sort nivået i bankinbruddet og om det var bra "flyt" i bildet under shootout`en.

Regnbuer har jeg valgt å lage et lite avsnitt om. Jeg blir veldig forstyrret av regnbuer på f.eks Infocus X1, var derfor litt redd for hvordan dette skule gå.
I alle de testede filmene er det masse muligheter for å få regnbueeffekt, men jeg fant ingen tegn på dette samme hvor godt jeg tittet. Noe av grunnen an vel være at jeg ikke har noen skikkelig duk, men alt i alt tror jeg denne projektoren har veldig lite problemer med regnbuer.

Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med kjøpet. Jeg sparte jo tross alt et sted mellom 20.000-30.000 tusen.
Så hvis du har 30.000,- skattepenger som brenner i lomma..løp å kjøp.
Kim