Noen spm ang Benq W5000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen spm ang Benq W5000

Heisann,
    jeg har noen spm ang Benq W5000. Jeg har aldri hatt pj før, men planen er å spare opp til en slik og DreamScream V2 DynaGrey 92". (Kom gjerne med forslag om det finnes noe bedre, til samme pris)
    Men har ett par spørsmål.

Fra bakvegg til forvegg (?) er det litt over 5 meter, men har en litt "dum" vegg så jeg tror det må bli ett 92" lerret.

1. Det jeg lurer på er om pj kan være helt inntil bakveggen når det bare er snakk om 92", eller om jeg må henge den nærmere?

2. Sikkert dagens dummeste spørsmål:
    Jeg har en stereo forsterker, Primare I21, jeg regner med jeg må koble noe mellom pj og forsterker for å få lyd i høytallerne. Kan jeg det? Skjønte ikke helt hvordan inngang jeg sku bruke på prosjektoren..

3. Har lest litt om at det er best at prosjektoren plasseres på midten av bakvegg for å treffe lerretet midt på. Men det blir jo et problem om jeg må henge prosjektoren ut i rommet fra taket?

Håper noen kan hjelpe meg, da hadde jeg blitt utrolig glad!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Svar på 1:
    Dersom du har 5 m fra bakvegg til lerretvegg, har du vel ca 4.40 m fra linse til lerret. I følge:

BenQ W5000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

.. bør dette gå helt fint til et 92" (200 cm bredt i 16:9) lerret.

Svar på 2:
    W5000 har ikke lydutgang, dvs slik at du kan hente ut et dekodet analogt signal fra HDMI-signalet.

Du må nok hente lyden fra kilden. Dvs bruke analoge utganger fra Bluray, DVD eller HTPC-kilden, dersom du skal bruke en analog stereo-forsterker.

3. Bakgrunnen for dette rådet er nok for å unngå bruk av såkalt keystone-korreksjon av bildet. Det er en digital korreksjon som tillater at PJ kan plasseres skjevt i forhold til senter av lerret, vertikalt eller horisontalt. Dette påvirker bildet negativt og bør ikke brukes i permanente oppsett.

W5000 har vertikal lens-shift det betyr at den er ganske fleksibel på den vertikale plasseringen på bakveggen uten tap av bildekvalitet, men ikke i horisontalretningen.

Jeg har min W5000 plassert opp-ned i taket, men i horisontal-retningen er den helt i senter i forhold til lerret. Jeg må da bruke lens-shift funksjonen for å forskyve bildet nedover.

Lykke til med projektorkjøp! W5000 er fortsatt blant de beste kjøpene under 20000, IMO.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og tusen takk for utfyllende svar.

Har enda noen få spørsmål til, da jeg ikke er så dreven på noe av dette.

Punkt 2 skriver du at jeg må hente lyden fra kilden, det blir altså dvd spilleren min. Hdmi kabel fra spiller til PJ for å få bilde ihvertfall, men Hdmi sender vell lyd også? Så trenger jeg altså bare en Hdmi kabel for å få lyd?

Og hvorfor har du plassert prosjektoren din opp-ned i taket? Er det noe forskjell?

Også er jeg bare litt nysgjerrig, hvor stort lerret har du? Og hvor langt unna sitter du? :-D

Og et siste spm;
    Skal man henge opp lerret eller PJ først?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært koslig å vite det ang lyden, for da er det bare å spare!

Newcomer jonpet55 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å overføre lyd fra DVD-spiller til receiver bør du ikke bruke HDMI. Den skal du jo allerede bruke til projektoren din. Bruk SPDIF, altså enten en optisk kabel eller en koaksialkabel (ser ut som en vanlig lydkabel med phonokontakter - for all del kan du bare bruke en vanlig audiokabel til dette).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scarlet Sins
    Punkt 2 skriver du at jeg må hente lyden fra kilden, det blir altså dvd spilleren min. Hdmi kabel fra spiller til PJ for å få bilde ihvertfall, men Hdmi sender vell lyd også? Så trenger jeg altså bare en Hdmi kabel for å få lyd?
    Det er riktig at HDMI også sender lyd, men denne PJ kan ikke gjøre noe med den. Du må enten hente lyden ut via en moderne receiver med HD lydstøtte, eller via analog eller S/PDIF fra kilden. Siden du skriver at du har en 2-kanals forsterker, regner jeg med at den ikke støtter digitale lydsignaler.

Og hvorfor har du plassert prosjektoren din opp-ned i taket? Er det noe forskjell?
    For å bruke et takfeste må denne PJ monteres opp ned. Du snur bildet riktig vei i menyen. Ikke noe ulempe med det. Men siden du har såpass kort avstand til bakvegg, kan du vel likegodt montere den på en vegghylle?

Også er jeg bare litt nysgjerrig, hvor stort lerret har du? Og hvor langt unna sitter du? :-D
    Jeg har DreamScreen 92" BrightWhite motorisert, PJ er 410 cm unna lerret. Jeg sitter litt over 3m unna.

Skal man henge opp lerret eller PJ først?
    PJ først er vel enklest. På f.eks Dreamscreen lerret monterer du ikke festebrakettene helt ut i kantene på lerretskassetten. Da kan du forskyve lerretet litt frem og tilbake slik at du får perfekt projeksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har allerede kobla Dvd spillern til forsterkeren da jeg bruker høyttalerne når jeg ser på film, så det er allerede fiksa. Jeg blir bare så forvirra når det gjelder kabler, så jeg må nesten bare spørre. Dumt å bestille og så finne ut at man mangler noen kabler :P

Blir dette riktig?
    Fra PJ - Dvd spiller = Hdmi kabel
    Dvdspiller - Forsterker = spdif

Da fungerer alt som det skal? Da har jeg både lyd og bilde?

Og takk for gode svar janh, setter pris på det! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dvd spilleren hdmi utgang?

Oppsettet jeg ville valgt er hdmi fra dvd spiller til reciever. Da har du lyd og bilder til recieveren. Lyden henter du fra recieveren på den måten som er naturlig for dine høyttalere. Bildet sender du videre til PJ med hdmi kabel.

Du trenger altså 2 stk hdmi kabler

*antar at din forsterker har hdmi ut også

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren min har ikke hdmi
    Jeg finner vell ut av det. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg funnet fram noen bilder av baksiden av både forsterker, projektor og dvdspiller.. Så jeg håper noen kan hjelpe meg med dette, for jeg trenger virkelig ting inn med t-skje. :???:
    På forhånd takk!

PJ:

DVD:

Forsterker:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, i dette tilfellet så skal HDMI fra DVD spilleren til proj (bilde)
    og analog audio out (L og R) fra DVD spilleren til forsterkeren (lyd)

Du trenger ikke spdif fordi du har ikke inngang for det på forsterkeren din.

auvida

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tuuuusen takk for hjelpa, er evig takknemlig!!
    Nå skal det handles inn!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •