Vivitek HC7500A - verdens første 1080p LED-projektor - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Igjen, dette er litt på teoretisk nivå. Dog, så lenge lyset ikke er 100% hvitt (eller grånyanse), vil man kunne oppnå noe høyere fargekontrast, eller fargedynamikk om du vil. I alle tilfeller hvor man kan justere lysnivået separat i hver enkelt RGB diode, vil man kunne dra nytte av dette i mer eller mindre grad.
    Det gjelder selvsagt bare når man faktisk HAR separate RGB lyskilder.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Men hvor ofte har du sett en slik scene, uten at den inneholder hvitt lys av noe slag. Jeg har aldri sett det i alle fall. Senker du intensiteten i på bare to av priomærfargene kan du ikke oppnå noe som minner om rett fargetemperatur. Ergo er vi tilbake på testmønstre, uten noe som helst relevans til filmmateriale.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du tar nok feil der, Gorm, dette er snakk om BAKPROJEKSJONS-TVer, altså TVer med en PROJEKTOR baki... Prinsippet er jo eksakt det samme som med projektorer for øvrig... Er klar over av tradisjonelle LED-TVer blir noe helt annet, der står det jo over 1000 separate LED-soner.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, hvis det er snakk om bakprojeksjon single-chip DLP, så er RGB-flimmer sørgelig nok et faktum.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    De påstår jo at dette ikke er tilfelle, og spørsmålet er vel da egentlig om det, rent teknisk, kan stemme hvis en har 3 separate RGB-kilder som lyser kontinuerlig? Problemet med fargehjulet er vel nettopp det at det ikke klarer å levere nok fargeinformasjon til tider, og dermed får en "lag" i gjengivelsen (og dermed "regnbuer")... Det bør jo ikke være noe issue om en til enhver tid har lyskilden tilgjengelig? Mulig jeg tar helt feil her?

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    og hva i all verden skulle man oppnå med det? Å skape RGB-flimmer uten bruk fargehjul? Pulser fargene, får du også RGB flimmer.
    Med tanke på at blå LED også har langt kortere levetid enn rødt og grønt, ser jeg for meg et dette kun ser bra ut de første tre dagene.
    Ser for meg de kan svitsje med feks 200Hz mellom primærfargene, eller enda høyere, for å slippe fargehjul...

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De påstår jo at dette ikke er tilfelle, og spørsmålet er vel da egentlig om det, rent teknisk, kan stemme hvis en har 3 separate RGB-kilder som lyser kontinuerlig? Problemet med fargehjulet er vel nettopp det at det ikke klarer å levere nok fargeinformasjon til tider, og dermed får en "lag" i gjengivelsen (og dermed "regnbuer")... Det bør jo ikke være noe issue om en til enhver tid har lyskilden tilgjengelig? Mulig jeg tar helt feil her?
    Resultatet av det du beskriver her er et sort/hvitt bilde, da DMDen velger farger ved å snu speil gradvis vekk fra de fargene som ikke skal vises. Ved RGB-LED uten fargehjul har du kun hvitt frem til DMDen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, forstår jo at frekvensen på selve speilen må være høy, men det er vel samme issue som i dag, bare at det i dag er langt mer avansert ettersom chippen må synkroniseres mot fargehjulpet...? Dette er såpass nytt for meg at jeg på ingen måte skal si jeg har kommet opp med svaret her, men i teorien synes jeg absolutt DLP mot separate LEDs fremstår som svært spennende, men kanskje det da blir primært bakprojeksjons-TVer vi ser dette på i første omgang grunnet manglende lysutbytte. Som en fremtidig teknologi også for tradisjonelle projektorer må jeg jo uansett si at dette konseptet også kan virke svæææææært spennende, spesielt da av driftskostnadsmessige årsaker, men også fordi UHP har en lei tendens til å endre karakter over levetiden.........

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg har jo en LED-TV stående i stua, Burre, og jeg tror det er snakk om 30ms fra "grått til grått" en snakker om for disse LEDene. Samtidig kan jo dette være langt bedre på en høyere spekket LED... Skal lese litt mer rundt det bakprojeksjons-LED-konseptet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Separat mudulering av primærfargene vil gi en voldsom kontrastboost for DLP og det finnes en rekke artikler på hvorfor, og hvordan dette virker Gorm, google så finner du nok svarene. Om det virker i praksis gjenstår jo å se. Prototypene vist tidligere som benytter denne teknologien (etter hva jeg har skjønnt iallefall) har funky farger.

Når det gjelde "det forhatte fargehjulet" Lygren nevner, så tror jeg det er viktig å være klar over at RGB flimmer også vil være tilstede selv uten fargehjulet, slik at denne teknologien, iallefall ikke umiddelbart, vil løse dette.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil gi akkurat den samme kontrastboosten som lampemodulering på en hvit (6500 kelvin) lampe. Det som selvsagt er et stort pluss, er at det muliggjør lampemudulering uten forandring av fargetemperatur. Akkurat det er ikke mulig på en UHP-lampe. Med tre lamper, som til sammen mikser hvitt, vil det være mulig å opprettholde fargetemperaturen ved forskjellige intensiteter. Dette ved å balansere intensiteten i hver av fargene forskjellig etter som kravet til lysstyrke endres. Den store utfordringen er likevel at lampene eldes forskjellig, og etter en stund vil fargetemperaturen bli helt feil. Kanskje det er mulig med en sensor som kan kompensere for dette, men da blir konstruksjonen høyst sannsynlig for dyr for hjemmekino.

"Funky" farger er forøvrig ikke akkurat det jeg er ute etter i hjemmekinosammenheng. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....og en omfattende diskusjon her:
    Vivatek 1080p LED DLP Projector at Infocomm - AVS Forum

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cine4home.de
    Special Part 3: Vivitek H9080FD

Samme projector fra ProjectorReviews.com
    Vivitek H9080FD Projector Review

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den virker superstinky... Jeg kunne ikke vært mer skuffa nå... Tipper BenQ`en blir like ræva. Veldig usikker på hva jeg skal kjøpe nå, kunne godt tenkt meg en hvit projector så JVC er en mulighet. Ikke veldig glad i dem så nye Sonyen virker som en mye bedre kandidat, men den sorte boxen mot det hvite taket?!?! Huff Huff...

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •