Oppgradere fra BenQ PE7800 - Hvor mye lysstyrke trenger jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradere fra BenQ PE7800 - Hvor mye lysstyrke trenger jeg?

Edit: nytt spørsmål nederst.
    Hei.

Jeg har lest litt rundt nå ang. LCD vs DLP vs SXRD,
    og utifra det Lygren sier i en annen tråd blir min tolkning at SXRD er den klart beste teknologien og derfor Sonys VW40 beste kjøp til 14k, stemmer det?
    Jeg skal oppgradere min 4-5 år gamle BenQ PE7800 (aldri byttet pære).
    Forøvrig er jeg en av de heldige som aldri har sett en DLP-regnbue.
    Sitteavstand er 4-4.5m og projektoren må jeg desverre ha på bordet foran meg.

*Midtveis informasjon* Jeg ser nå at VW40 har jo ikke mer enn 900ANSI, jeg er ute etter noe mer lyssterkt enn min nåværende(800), jeg trudde denne lå høyere. /*midtveis informasjon*

Ja, da er jeg vel tilbake til Epson TW-980 eller BenQ W5000 da. Jeg hadde håpet på en TW-3000, men den blir nok for dyr for meg, de av oss som vurderte den håpet vel på pris rundt/under 15.000, men det kursen nå til dags er vel det drømmetenking.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har byttet pære på 4-5år vil jeg tro lysutbyttet er svært redusert på den lampa du har, uten at jeg vet hvor mye du har brukt projen. Lysutbyttet degraderes over tid. Jeg byttet selv fra PE7800 til BenQ W9000 for et drøyt år siden. Også min PE7800 var blitt svært mørk uten at lampa hadde røket. 900ANSI vil nok oppleves som ent enormt løft i forhold til din slitte lampe i dag.
    :-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill. Ja, pæra har nok gått litt utover hva BenQ sa levetiden er, 17-1800 timer eller så vil jeg tro.
    Jeg har ganske bra lyskontroll hos meg, men vegger, gulv og tak er jo hvitt, det er i en hverdagsstue så det blir langt i fra noen bat-cave uansett.

SXRD teknologien virker veldig interessant, men ja, litt mer lyssterk er fristende.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sub-Lock
    Hei.

Jeg har lest litt rundt nå ang. LCD vs DLP vs SXRD,
    og utifra det Lygren sier i en annen tråd blir min tolkning at SXRD er den klart beste teknologien og derfor Sonys VW40 beste kjøp til 14k, stemmer det?
    Jeg tviler sterkt på at Lygren har sagt at SXRD er den klart beste teknologien, selv om jeg også har et inntrykk av at han liker sony, men også jvc som er en annen teknologi igjen. Alle har sine fordeler og sine ulemper, så hvilken teknologi som er best er det kun du som avgjør med dine øyne:-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Benq

Siden du har Benq, hvorfor ikke få deg en demo av W5000 (hvis du har mulighet)

Jeg liker den svært godt. Har også hatt 8720 selv. Meget gode prosjektorer.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Jeg tviler sterkt på at Lygren har sagt at SXRD er den klart beste teknologien, selv om jeg også har et inntrykk av at han liker sony, men også jvc som er en annen teknologi igjen. Alle har sine fordeler og sine ulemper, så hvilken teknologi som er best er det kun du som avgjør med dine øyne:-D
    Jeg skriver ikke at han sagt det, men er det inntrykket man får slik han ordlegger seg her: http://avforum.no/forum/1081445-post2.html
    SXRD = DLP + LCD, men med lavere lysstyrke enn LCD.
    Uansett, jeg tror ikke jeg kan gå for en mer moderne DLP pga. kasteavstanden min blir mindre enn 333cm (akkurt mål nå). Så da order det seg jo på en måte av seg selv=)
    En W5000 gir meg ikke i nærheten av den bildestørrelsen jeg vil ha, PE7800 gir meg rett i underkant av 198cm fra den avstanden. Dette var genialt, her løste det seg av seg selv Delvis. Hvis jeg klarer meg med lysstyrken, gå for VW40, hvis ikke, slenge meg på Epson LCD-bølgen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skriver ikke at han sagt det, men er det inntrykket man får slik han ordlegger seg her: http://avforum.no/forum/1081445-post2.html
    SXRD = DLP + LCD, men med lavere lysstyrke enn LCD.
    Uansett, jeg tror ikke jeg kan gå for en mer moderne DLP pga. kasteavstanden min blir mindre enn 333cm (akkurt mål nå). Så da order det seg jo på en måte av seg selv=)
    En W5000 gir meg ikke i nærheten av den bildestørrelsen jeg vil ha, PE7800 gir meg rett i underkant av 198cm fra den avstanden. Dette var genialt, her løste det seg av seg selv Delvis. Hvis jeg klarer meg med lysstyrken, gå for VW40, hvis ikke, slenge meg på Epson LCD-bølgen.
    Se der, da er du jo et stykke på vei:-D

Har ikke sett VW-40, men har sett VW-50 og den var bra. Tror ikke du blir misfornøyd uansett hva du velger. Alle som er nevnt blir en mega-oppgradering i forhold til den du har:-D

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill Antar at jeg burde prøvd å få lånt meg en ny 800/900 ANSI (da helst VW40) for å teste denne, det virker for meg som teknologien er bedre enn LCD i alle fall.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill Antar at jeg burde prøvd å få lånt meg en ny 800/900 ANSI (da helst VW40) for å teste denne, det virker for meg som teknologien er bedre enn LCD i alle fall.
    Det aller beste er selvfølgelig om du kan låne for testing i kjent miljø. Om ikke det går, bør du forsøke å se de aktuelle kandidatene i demorom. Du skal heller ikke undervurdere, eller uten videre avfeie LCD-projer. De siste generasjoner har virkelig gjort den teknologien til en sterk utfordrer igjen.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å bevege meg opp i prisklasse og vurder derfor Sony HW10.
    Men det jeg er mest opptatt av er hvor mye oppgitt lysstyrke trenger jeg egentlig?
    1)Hvite vegger, gulv og tak
    2) Ganske god lyskontroll utover dette (rullgardiner foran vinduer og fransk balkong)
    Min altfor godt brukte PE7800 er såpass at jeg ikke klarer skille ting i mørke områder lenger og dette er forferdelig plagsomt.
    PE7800 var oppgitt til 800 ANSI som ny, og jeg mener at dette var tilfredstillende ganske lenge, så forhåptenligvis er det bare degradsjon i pæra som er årsaken til min paranoia for å kjøpe en PJ med for lavt lysutbytte.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skamløs bump