Lens-skift ???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 58
    Newcomer Frode.N sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lens-skift ???

Moderator EDIT:

Denne tråden er klippet ut av Sony HW10 tråden, da lens-skift er en funksjon mange lurer på. Synd derfor disse innleggene bør stå på "egne ben", slik at de blir enklere å finne.

Jeg har bestilt meg denne proj, og har samtidig bestilt et Adeo visiongrey 95" TabTension lerret (1.0 gain)..

Jeg har lastet ned manualen for HW10, og forsøker å sette meg inn i hvor langt ned jeg kan montere lerretet.. men.. har mistet oversikten gitt.. :-(
    Tydeligvis leeenge siden jeg hadde ligninger og brøk på skolen..
    (pluss at engelske målenheter ikke gjør saken enklere) :-(
    Se sidene 14+15 (168+169 i den tyske utgaven) Sony eSupport - VPL-HW10 - Manuals / Specs / Warranty

Vil jo helst ha lerretet så langt ned som mulig, men UTEN at det går ut over bildekvaliteten ved bruk av vertikal "lens shift".
    Vil helst ikke bruke all verden m zoom, av samme grunn..

Proj kan henge "der den MÅ henge".. dvs avstanden kan være 3-6 meter unna, men egentlig hadde det vært ideelt å henge den ca 4-5 meter fra lerret.
    Sitter 4-5 meter unna (under proj ja).

Mitt oppsett blir noe slikt:

Takhøyde : 265cm

"Drop" på lerret : 40cm (max)
    Bildeflate lerret 208x117cm

Takfeste proj: ca 15cm ? (Chief Elite med 7cm stang og takfeste)
    Linsa på proj sitter vel 10cm nedenfor Chief festet..
    M.a.o. er vel center av linse ca 20 cm fra taket..

Hvor langt ned kan jeg så ha den øverste kant av bildeflaten på lerretet?
    Helt optimalt hadde det vært om jeg kunne hatt øvre kant av bildeflaten så langt ned som 90 cm fra taket.. men.. DET funker vel kanskje ikke?

Og.. hvor langt bak i rommet kan (bør/må) jeg da henge HW10?
    Uten at det forringer bildekvaliteten..

Hvor mange cm kan jeg senke lerret.. pr meter bakover i lokalet jeg monterer HW10?

Vil ikke (kan ikke) ha proj hengende 50-70 cm ned fra tak, da dette blir kino-i-stue.. den bygger jo allerede 15+18= 33cm.

Flott om noen med riktig kunnskap kunne tatt en titt, og gitt meg noen råd.. (Ak eller Lygren kanskje? :-) )

-

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...all bruk av lens-shift gir seg jo utslag i bildekvaliteten, så det anbefales jo å benytte den i så liten grad som mulig. Bildets øvre del samsvarer altså med linsetoppen på projektoren, og utover dette må du benytte deg av lens-shift. Du har jo uansett et tab-tension-lerret som du kan justere opp og ned litt, slik at du ser hvilken effekt bruk av lens-shift har. Den vertikale påvirker som oftest bildet i mindre grad enn den horisontale for øvrig, så det vil sikkert fungere helt greit uansett!

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...all bruk av lens-shift gir seg jo utslag i bildekvaliteten, så det anbefales jo å benytte den i så liten grad som mulig. Bildets øvre del samsvarer altså med linsetoppen på projektoren, og utover dette må du benytte deg av lens-shift. Du har jo uansett et tab-tension-lerret som du kan justere opp og ned litt, slik at du ser hvilken effekt bruk av lens-shift har. Den vertikale påvirker som oftest bildet i mindre grad enn den horisontale for øvrig, så det vil sikkert fungere helt greit uansett!

Vertical offset factor: 8.0942 x SS (SS er Screen Size)

VOF = 8.0942 * 100 => 80,9 cm

Lygren, du sier at "Bildets øvre del samsvarer altså med linsetoppen på projektoren"

Et 100" lerret i 16:9 har en høyde på 124 cm.
    Da vil avstanden fra center til top være;
    H / 2 = 62 cm

Hvorfor stemmer ikke disse tallene?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Den har sikkert en fast offset i tillegg til den justerbare linsa, som gjør den noe mer plasseringsvennlig... Det kan uansett ikke være mye, ettersom den under installasjon så ut til å skyte "rett", men jeg gjorde jo ingen spesifikke målinger, så 10-15cm er det fullt mulig den projektorer ned fra topp av linsa.

Det kan derfor se ut til at du slipper å bruke nevneverdig lensshift, og det er jo bra!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    H / 2 = 62 cm
    Hvorfor stemmer ikke disse tallene?
    Takk for mange gode svar..
    Men.. én sak skjønner jeg bare ikke..
    Vil ikke avstanden mellom proj og lerret påvirke det antall cm vertikal offset/lens shift gir?
    Lens shift gir da ikke en fast senking av bildet.. ?
    f.eks som i eksempelet her.. på 100" lerret : 80,9 cm (?)
    80.9 cm på f.eks 3 meters avstand.. ? Og like mye på 5 meter?
    Eller har jeg rett og slett misforstått det hele ?

Og..
    Er offset'en fra toppen... eller fra CENTER av lerretet.. ?
    Slik at 100" lerretet vil ha en shift på 18,9cm?
    80,9cm minus 62cm (124cm/2) = 18,9cm
    M.a.o kan man kun senke lerretet 18,9cm ?
    Eller kan man faktisk senke lerretet med 80,9 cm?

I mitt tilfelle blir det nok 4,30 meter mellom linse og lerret (95")..
    Hva blir da max senking av lerretet?
    VOF = 8.0942 * 95 => 17,89 cm... Ca 17,9 cm?
    eller 117/2 = 58,5cm + 17,9.. -> ca 76,4cm?
    ..og dette påvirkes ikke av avstanden jeg har mellom HW10 og lerret?

Om dette ga mening..?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vertikal offset på HW10 er 65% av bildehøyden, og det i begge retninger. Dette tilsvarer at projektoren kan plasseres maksimalt 15% (av bildehøyden) over eller under lerretet. Vanskeligere er det ikke
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Vertikal offset er 65% av bildehøyden, og det i begge retninger. Dette tilsvarer at projektoren kan plasseres maksimalt 15% (av bildehøyden) over eller under lerretet. Vanskeligere er det ikke

Så for min del.. som har et 117cm høyt lerret..
    Kan jeg ikke senke lerretet mer enn 17,55cm lavere enn center på PJ-linsa..?

Uansett om jeg plasserer PJ 2.89 (min) eller 4,38 (max) meter unna lerretet?
    (2,89/4.38 er hentet fra Projectorcentral's kalkulator på et 95" lerret)

Som det kanskje går frem av min VELDIG enkle tegning, vil det jo være forskjell i hvor langt ned vertical shift projekterer bildet..
    Her flytter jeg lerretet nærmere PJ, for å illustrere avstand og vertical shift..

Alternativ nr 1, der lerretet er 4,38m fra PJ'en gir da større senking av bildet enn alternativ 2 (2,89m)..

Blå strek er Vertical shift i 0 (null)
    (dette er IKKE i korrekte mål, kun en illustrasjon )

-

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyden forandrer seg tilsvarende når du zoomer inn og ut, så forholdet forblir omtrent det samme uansett om du henger den på max eller minimum avstand. Slik fungerer det i alle fall på VW80 (som har samme lens-skift spec).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyden forandrer seg tilsvarende når du zoomer inn og ut, så forholdet forblir omtrent det samme uansett om du henger den på max eller minimum avstand. Slik fungerer det i alle fall på VW80 (som har samme lens-skift spec).
    eh.. ja.. dét kan jo forklare det hele.. hehe
    varra' som f... eh.. som pokker..

Men.. det du sier at at zoom'en påvirker det hele..
    Zoom'en vil da "snurpe" sammen bildet når PJ er lenger fra lerretet.
    (for å få bildet i en gitt størrelse -> 95")
    Den LØFTER bildet samtidig?

Tilsvarende senker den bildet når den forstørrer (zoomer ut)?

Tror rett og slett jeg har fysikk- og matte-kortsluttning jeg..
    Får ikke dette til å stemme..

Det er jo MASSE SW/HW i disse PJ'ene som jeg ikke kan en døyt om, og forstår (om mulig) enda mindre av..

Men stoler på at dere Guru'ene mine kan dette..

Da blir det høythengende lerret.. eller lavt hengende projektor ..

Får se når stua er ferdigmalt..
    Vil rett og slett ikke prøve meg frem mens det er masse pussestøv osv..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Zoom.. igjen..

Når det gjelder Zoom'en...

Gitt at det er en grei lyskontroll i rommet (mørke vegger/hvitt tak, OK vindus-blending)..

Vil bildet være skarpest og best ved å IKKE bruke zoom'en?
    Da slipper HW10 å forstørre bildet.
    Men i såfall henger jo HW10 lenger unna lerretet.. hvilket sikkert påvirker kvaliteten?

Dvs om jeg henger HW10 4,38 meter unna, bruker jeg null zoom. (1.0 i henhold til Projectorcentral)
    Dersom jeg henger HW10 2,89 meter unna bruker jeg 1,51 x zoom.

Utgjevner avstand vs zoom hverandre i kvalitet ?

Projectorcentral viser også at "max Lux" er hhv 17 (4%) på 4,38 meter og 23 (6%) på 2.89 meter..
    4% Lux vil si at det bør være mørkere i rommet på 4,38 meter, enn ved 2,89 meter = 6% Lux.. (?)
    (MYE som har gått i glemmeboka siden skoletiden ja)

Jeg HAR lest gjennom ditt meget utfyllende svar ask4me2
    Men.. siden det er fullstendig bråstopp i skallen min for tiden (for mye malings avgasser?) klarer jeg ikke helt å se for meg hva som vil være BEST for MEG.

Hvor ville DERE hengt HW10 for å oppnå BEST mulig bilde?
    2,89 meter.. 3,48 meter.. eller 4,38 meter?

-

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder zoom; når projektoren står plassert på hylle vil zoom'en øke bildestørrelsen nedover og ut til sidene. I tillegg senkes bildets øvre kant litt, slik at forholdet 65% lens-shift fortsatt stemmer etter at projektoren er flyttet bakover og bildet er "blåst opp" med zoom.

Ellers er det også sånn at du oppnår best kontrast med minimum zoom (projan lengst unna), mens du får høyest lysstyrke når du plasserer projektoren nærmest mulig lerretet.

Best kontrast og bildeskarphet får du om projektoren plasseres sentrert i forhold til lerretet, altså med null bruk av lens-skift. All bruk av lens-shift vil påvirke bildet i negativ retning (fargebrytningsfeil, lavere kontrast, dårligere bildeskarphet).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Best kontrast og bildeskarphet får du om projektoren plasseres sentrert i forhold til lerretet, altså med null bruk av lens-skift.
    Så denne lyser rett mot midten av lerretet når lens-shift er satt til null..

I <-----

Projektorer med fast offset plasseres mot toppen av lerretet.(f.eks Infocus x10)

<------
    I

Hvis det er slik så blir jeg litt klokere. Jeg trodde de projektorene med lens-shift skulle monteres i høyde med toppen av lerretet ved lens-shift satt til null.

Bare for å spore helt av..hvordan prosjekterer DLA 350 og TW 5000 i forhold til plassering?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Så denne lyser rett mot midten av lerretet når lens-shift er satt til null..

I <-----

Projektorer med fast offset plasseres mot toppen av lerretet.(f.eks Infocus x10)

<------
    I

Hvis det er slik så blir jeg litt klokere. Jeg trodde de projektorene med lens-shift skulle monteres i høyde med toppen av lerretet ved lens-shift satt til null.

Bare for å spore helt av..hvordan prosjekterer DLA 350 og TW 5000 i forhold til plassering?
    Samtlige projektorer med lens-shift er optimalt plassert midt i lerretet. I høyde med toppen av lerretet, tilsvarer maksimal bruk av linseforskyvningen på mange av dem.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtlige projektorer med lens-shift er optimalt plassert midt i lerretet. I høyde med toppen av lerretet, tilsvarer maksimal bruk av linseforskyvningen på mange av dem.
    Gorm, kanskje du har noen gode linker runde dette emnet (lens shift for dummies)? Jeg også innbilte meg at nøytral lens shift var akkurat på kanten av lerretet (siden typisk PJ-plassering er enten rett i underkant (bordplassert) eller rett i overkant (takplassert) av lerretet).

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Gorm, kanskje du har noen gode linker runde dette emnet (lens shift for dummies)? Jeg også innbilte meg at nøytral lens shift var akkurat på kanten av lerretet (siden typisk PJ-plassering er enten rett i underkant (bordplassert) eller rett i overkant (takplassert) av lerretet).
    God ide, selv om jeg har blitt litt klokere de siste dagene...

Siden HW 10 (og dla 350 tror jeg) har 65% lensshift og TW 5000 har over 90% lensshift, så kan TW 5000 plasseres enda høyere i forhold til toppen av lerretet.

M.a.o så er TW 5000 enda mer plasseringsvennlig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva du tenker på med linker, men brukermanualene til projektorne er et greit sted å begynne. Det er som regel gode illustrasjoner på lens-skiftens "arbeidsområde" i disse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva du tenker på med linker, men brukermanualene til projektorne er et greit sted å begynne. Det er som regel gode illustrasjoner på lens-skiftens "arbeidsområde" i disse.
    Tenkte kanskje at det fantes en god artikkel på nettet et sted som på en enkel måte (med illustrasjoner i klare, vennlige farger) forklarte hvordan forskjellige aspekter av "lens shift" fungerte. Hvordan "graden" oppgis, hva det har å si for billedkvalitet, vertikal forskyvning av bildet ved forskjellig zoom osv.

Det hadde vært fint å kunne sette seg inn i dette uten å måtte laste ned og lese gjennom manualene til diverse PJer, men jeg er muligens litt lat...

Jeg har prøvd å google litt, men har på en eller annen måte ikke klart å finne det (jeg tror) jeg er på jakt etter. Det er grunnen til at jeg skrev det jeg skrev.

Men du skal få slippe å tenke mer på dette, Gorm. Jeg skal lete litt videre selv, jeg. Og hvis jeg finner det jeg leter etter så kan jeg evt. poste en link her.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte kanskje at det fantes en god artikkel på nettet et sted som på en enkel måte (med illustrasjoner i klare, vennlige farger) forklarte hvordan forskjellige aspekter av "lens shift" fungerte. Hvordan "graden" oppgis, hva det har å si for billedkvalitet, vertikal forskyvning av bildet ved forskjellig zoom osv.

Det hadde vært fint å kunne sette seg inn i dette uten å måtte laste ned og lese gjennom manualene til diverse PJer, men jeg er muligens litt lat...

Jeg har prøvd å google litt, men har på en eller annen måte ikke klart å finne det (jeg tror) jeg er på jakt etter. Det er grunnen til at jeg skrev det jeg skrev.

Men du skal få slippe å tenke mer på dette, Gorm. Jeg skal lete litt videre selv, jeg. Og hvis jeg finner det jeg leter etter så kan jeg evt. poste en link her.

Her har du en link: Projector People : Projector Lens Shift

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker! Denne artikkelen er faktisk et fint eksempel på ting jeg sliter med. Har er ikke (vertical) lens shift oppgitt i % av bildehøyden men blir beskrevet som "10:0 to 0:10".

Det er akkurat slike ting jeg sliter med. Skulle gjerne sett en artikkel som forklarte nettopp slike forskjellige måter å oppgi lens shift på.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre det enkelt (uten illustrasjon), alle projektorer med lens-skift som jeg noen gang har testet har senterposisjon for optikken tilsvarende senter i lerret. Derfra oppgir de forskyvning i prosent av bildehøyden/bredde. Det er da relativt enkelt?

Betegnelsen som brukes i linken har jeg aldri sett brukt fra noen produsent.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •