Lens-skift ??? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 58 av 58
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Nå er jeg totalt forvirret... Jeg var vel egentlig litt usikker da jeg skrev forrige innlegg, og bestemte meg derfor for å lete etter litt mer info.
    Nå har jeg kikket i manualen, og det ser ut til at bildet kan flyttes 75% opp eller ned, noe som sikkert gjør situasjonen litt bedre for deg. Jeg aner ikke hvor jeg har fått 50% fra, men jeg velger å tro at manualen har blitt endret i ettertid

http://www.aboutprojectors.com/pdf/h...300-manual.pdf

Se side 22.
    Leste det akuratt selv. I manualen står det 3/4, men andre steder på nettet står det 50%, eller "Vertical 5:-1~1:-5, Horizontal 3:1~1:3" . F.eks her :
    http://www.aboutprojectors.com/pdf/h...x300-specs.pdf

Får vel bare håpe på det beste, hvis ingen som er eier av PJ-TX300 kan bekrefte hva som er rett ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har vurdert å kjøpe en Benq w5000 som jo har linse skifting vertikalt. Har tenkt til å henge den i taket og må således bruke ca maks linse skift i prosjektoren for å prosjektere bildet på lerrettet. (Linsa vil da være ca i topp bildekant)

1) Er det sånn å forstå at det blir nevneverdig dårligere bilde da, enn om prosjektoren (les linsen) hadde stått i senter av lerretet?

2)Er det også sånn at man burde plassere prosjektoren lengst unna lerrettet (i zoomområdet) for å få best mulig bilde. For et 90" i 16:9 har jeg regnet ut at prosjektoren kan stå 3.67m til 4.41m i zoomområdet på prosjektoren. Er det da sånn at jeg burde plasere prosjektoren 4.41m fra lerrettet?

3)Kanskje et dumt spørsmål, men alikevel: Hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe en prosjektor uten vertikal linseskift og skal ha den i taket (regner da med at jeg må tilte prosjektor nedover). Er det da sånn at eneste mulighet er å bruke digital keystoning for å få et rettvinklet bilde på lerrettet? Dette går vel ennå mere utover bildekvaliteten enn linseskift?

Hilsen Alex

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maksimal bruk av lens-shift skal ikke påvirke bildet nevneverdig.
    Bruk av keystone bør unngås, da faren er stor for at du får mer bildestøy og uskarphet

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sir_Muffin
    Hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe en prosjektor uten vertikal linseskift og skal ha den i taket (regner da med at jeg må tilte prosjektor nedover). Er det da sånn at eneste mulighet er å bruke digital keystoning for å få et rettvinklet bilde på lerrettet?

Hilsen Alex
    Samtlige projektorer uten lens-shift har bildet "tiltet" fra fabrikk slik at det skal passe greit når den henger i taket opp ned.
    Dette kalles "offset" og manualen forklarer vinkel og høyde montering slik at det skal bli riktig. Du trenger ikke bruke keystone som er fyyyyyy blandt entusiastene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har lest her på forumet at w5000 offset på 0 altså 50% opp og 50% ned, men når jeg leser i manualen står det at offset er +120% og -80%!? Ut ifra det jeg kan lese i tabellen så kan senter av linse være 14cm over topp lerret ved 110"
    Stemmer dette, eller er det bare en ønsketenkning fra min side?? Er det mulig med w5000 og forskyve bildet sidelengs?? Takker for svar...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan si om dette stemmer??

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...all bruk av lens-shift gir seg jo utslag i bildekvaliteten, så det anbefales jo å benytte den i så liten grad som mulig. Bildets øvre del samsvarer altså med linsetoppen på projektoren, og utover dette må du benytte deg av lens-shift. Du har jo uansett et tab-tension-lerret som du kan justere opp og ned litt, slik at du ser hvilken effekt bruk av lens-shift har. Den vertikale påvirker som oftest bildet i mindre grad enn den horisontale for øvrig, så det vil sikkert fungere helt greit uansett!
    Grunnet for kort HDMI kabel så jeg meg nødt til å bruke den horisontale lens-shift. Den er nesten så langt til venstre som det er mulig å få den. Jeg ser faktisk ikke forskjell på om den er i center eller når lens-shift er tatt i brukt. Har TX-300. Er de slik at det er kun de mest ivrige som ser denne type endring i bildet?

Newcomer tomvanallen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Men uansett; du har ca 100% mer peiling enn meg, så jeg må vel belage meg på en lang/stygg stang som proj henger i, for å få bilde ned på veggen da, eller? Da kan vel umulig denne proj være plasseringsvennlig ? Pokker, begynner å lure på om jeg har kjøpt katta i sekken...:evil:
    Hvordan gikk dette tilslutt jarlandre? Jeg har akkurat samme problem som deg nå. Sony-en henger over sofaen, og akkurat nå er bildet for høyt med maks vertikal lens shift ned. Jeg benytter da en 7.5 cm søyle. Ser ut som jeg må ha en lang søyle på kanskje 30 cm pluss her. Da stanger jeg nesten i prosjektoren da. :\

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomvanallen
    Hvordan gikk dette tilslutt jarlandre? Jeg har akkurat samme problem som deg nå. Sony-en henger over sofaen, og akkurat nå er bildet for høyt med maks vertikal lens shift ned. Jeg benytter da en 7.5 cm søyle. Ser ut som jeg må ha en lang søyle på kanskje 30 cm pluss her. Da stanger jeg nesten i prosjektoren da. :\
    Jeg hadde også problemer med for høy projektor i forhold til lerret, så det var bare Epson og JVC som hadde nok lens-shift til å prosjektere bildet i korrekt høyde hos meg.

Heldigvis fant jeg ut at Sony hadde for liten lens-shift før jeg handlet, for Sony var en av fristelsene jeg så på.. ;-)

Newcomer tomvanallen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom heldigvis i mål her nå. Løsningen ble en 15 cm lang søyle og en uansett nødvendig oppgradering i form av et nytt og større lerrett. Kombinasjonen av at prosjektoren henger hakket lavere pluss mer zoom ble at bildet kom tilfredstillende lavt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomvanallen
    Det viste seg at projectoren hadde 75% vertikal lens-shift, så den henger helt oppe i taket og projiserer bilde midt på veggen. Men jeg har fått et annet problem; jeg vil ha en 1080p projector nå....

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lest meg blind i denne tråden. Så jeg spør kort og greit. Jeg har en Epson EMP-TW700 som henger opp ned i taket. Linsa er noen cm over øverste del på lerretet. Vil det da si at jeg må bruke en del vertikal lens-skift for å få bildet sentrert? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal måle for at projektor linsa skal peke 100% rett? Jeg er redd jeg har tiltet PJ litt for mye nedover hvis dere skjønner?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det måler du lett ved å legge et vater på projektorens underside. Undersiden er rettvinklet i forhold til optikken
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det måler du lett ved å legge et vater på projektorens underside. Undersiden er rettvinklet i forhold til optikken
    Takk, Gorm.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på en ting til her.. hvordan finner jeg ut om linsa/ optikken står vinkelrett mot lerrettet? Dere skjønner hva jeg mener? Altså ikke om PJ har linsa midt på lerretet, men om den peker 100% rett frem. Dette må vel være superviktig for å få riktig fokus blant annet?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Påse at lerretet henger i vater, og vinkelrett i forhold til veggen det henger på
    -Sjekk at projektoren er montert i vater sideveis og i lengderetning
    -Sett linsen i senterstilling (horisontalt).
    -Zoom bildet slik at det har samme størrelse (høyde) som lerretet.
    -Mål avstand fra sidevegg til senter i lerretet
    -Mål avstand fra samme sidevegg, til senter i linsen.

Måler du f.eks 10cm "kortere" mellom vegg og linse, så vrir du bare projektoren til bildet havner de samme 10cm til side for lerretet. Juster så bare bildet på plass med lens-shift, og du skal ha perfekt geometri
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som klarer å se noen reell forskjell på bildekvalitet ved bruk av lens-shift på dagens modeller (jeg har TW9000)?
    Noen forandringer i forhold til dette siste åra?

Etter det jeg har lest her så blir bildet dårligere lenger ut på objektivet, og at horisontal lens shift i tillegg til vertikal lens shift
    er enda verre, men det kan vel ikke ha noen betydning? Om en tenker seg maksimal bruk av f.eks vertikal lens shift så går
    lyset gjennom glasset lenger ut fra sentrum - legger man da til horisontal lens shift så vil jo lyset fortsatt entre glasset på
    linsa like langt unna senter av linsa, bare på et annet punkt på linsa med tilsvarende avstand?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Er det noen som klarer å se noen reell forskjell på bildekvalitet ved bruk av lens-shift på dagens modeller (jeg har TW9000)?
    Noen forandringer i forhold til dette siste åra?

Etter det jeg har lest her så blir bildet dårligere lenger ut på objektivet, og at horisontal lens shift i tillegg til vertikal lens shift
    er enda verre, men det kan vel ikke ha noen betydning? Om en tenker seg maksimal bruk av f.eks vertikal lens shift så går
    lyset gjennom glasset lenger ut fra sentrum - legger man da til horisontal lens shift så vil jo lyset fortsatt entre glasset på
    linsa like langt unna senter av linsa, bare på et annet punkt på linsa med tilsvarende avstand?
    Sent svar! etter hva jeg forstår på Gorm så går ikke bruk av lenskift ut over bildekvaliteten på tw9000

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •