Lens-skift ??? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 58
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror vel at tipset til Gorm om å lese projektor manualen er ganske bra, en ting er det å forstå hvordan Lens shift fungerer, en annen ting er hvordan projetor produsenten har laget denne fungsjonen, og hvordan f.eks frihøyden mellom tak og projektor og høyden på lerretet osv blir.

Disse egenskapene blir gjerne påvirket med forskjellig bruk av kastelengde/zoom og eventuell hvordan den horisontale lens shift justeringen vil påvirke og begrense maks verdiene til den vertikale osv.

Som en liten generell betrakning, så kan man tenke seg at lens shift er mulig fordi projektor fabrikanten har laget en linse som egenlig kunne benyttes til å vise bildet fra en større bildebrikke enn det som sitter i projektoren.
    Det er ved å fysisk langs filmplanet å kunne flytte objektivet i forhold til den ofte 16:9 formats bildebrikka at man kan benytte objektivet lenger fra senter, og med det også forflytte det projiserte bildet til egnet plass på lærretet i hjemmekinoen.

Når det gjelder forstoåelsen av % i forhold til lens shift, så er det hvor mye man kan flytte bildet i forhold til et nøytralt projisert bilde. ±100% (200%?) lens shift, betyr med andre ord at man kan flytte hele bildet så mye at man får hele bildet akkurat utenfor over eller under det nøytrale utgangspunkt bildet, mens ±50% dvs (100%?) lens shift betyr at kan flytte en av yttersidene til det nye bildet til senterpunktet av det forrige, eventuellt at man tenker seg at halve den nye bildet inni og halve bildet utenfor den oprinnelige ramma.

Den horisontale og vertikale lens shiften vil påvirke hverandre på den måten som forholdet er mellom en rund ring med større diameter enn diagonalen i et rektangel med f.eks 16:9 bredde høyde format. Man får gjerne større linsefeil som mindre kontrast og skarptegning og mer geometri forvrengning jo lenger ut mot kanten man benytter objektivet, og det er vel her at produsenten tar valgene om hvor stor andel linsefeil de tillater, hvor stor % forskyving projektoren skal kunne ha, og hvilen størrelse objektivet skal ha i forhold til bildebrikke osv.

Det er også grunnen til det å lese brukermanualen for Lens Shift er så viktig. Der har de typisk med de standard lerret størrelsene og maks min kastelende/zoom verdiene som vil kunne påvirke resultatet.

Det er ellers bare i det tilfelle man setter projektoren til en vertical lens shift verdi, der den siden som blir projisert ut langs senter av linsa, at kastelengden og Zoom pr. deffinisjon ikke vil forandre høyden mellom denne siden og projektorens høyde plassering. (vel og merke hvis projektoren er satt i vater...)

Edit: ops: ser jeg bommet litt på % angivelsene mine her.... er rettet nå..
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Illustrasjon som beskriver forskyvning av bilde:
    Lens-skift ???-illustrasjon-3-jpg

Illustrasjon som beskriver maks "off-senter" plassering av projektor:
    Lens-skift ???-illustrasjon-2-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    For å gjøre det enkelt (uten illustrasjon), alle projektorer med lens-skift som jeg noen gang har testet har senterposisjon for optikken tilsvarende senter i lerret. Derfra oppgir de forskyvning i prosent av bildehøyden/bredde. Det er da relativt enkelt?
    Jepp. Jeg har ikke problemer med dette.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel si at % verdiene for lens shift er et tema som kan være opgitt litt forskjellig fra de forskjellige leverandørene. Tar man f.eks eksempelet for Lens shift for JVC HD1 som vist under her, vil vel det være 160% lens shift hvis man følger illustrasjonene til Gorm, men opgitt som 80% vertikal lens shift hos JVC....
    Lens-skift ???-hd1lensshift-jpg

Ellers så skulle vel denne tråden omhandle Sony sin nye VPL-HW10 projektor, så det er vel kanskje greit å sette inn en link til brukermanual og vise skissen for lens shift som den inneholder på side 24...

Lens-skift ???-hw10-gif

Edit: La inn info fra brukermanualen til HW10
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blir jo faktisk 160% totalt da, for det er mulig å flytte bildet 80% hver vei
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blir jo faktisk 160% totalt da, for det er mulig å flytte bildet 80% hver vei
    Ja, men det nettopp slike ting som kan virke litt forvirrende og som jeg synes det er flott at blir belyst. Så vidt jeg sett, så hender det at websidene som selger PJ'er roter litt med +/- % og total % (så som Gorm sier, så man må lese manualen for å være helt sikker).

Dette blir litt off topic, men er det ikke rart at PJ-kalkulatoren på Projectorcentral ikke har info om lens shift? Eller er det jeg som surrer (igjen)?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...alle disse glimrende skissene og diskusjonene rundt lens-shift bør jo virkelig samles i en egen tråd da... Noen som føler kallet?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan faktisk være litt forvirrende med produsent spesifikasjoner innimellom. De aller fleste bruker % for å beskrive hvor mye linseforskyvning man har, men den det ville nok kanskje være enklere å benyte XX bildebredder/bildehøyder. Dette kan forøvrig da enkelt omgjøres fra prosent. 50% = 0.5 bildehøyde/bildebredde.
    En spesifikasjon som da oppga en maksimal vertikal bevegelse på: 0.5 bildehøyder fra senter i bildet hver vei (opp /ned) med objektivet i nullposisjon

Ville det vært mer forståelig enn produsentbeskrivelsene? (med unntak av bildene, naturligvis)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lygren
    ...alle disse glimrende skissene og diskusjonene rundt lens-shift bør jo virkelig samles i en egen tråd da... Noen som føler kallet?
    Ønsket er herved oppfylt :-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe, denne tråden er viktig: Bør vel også være en sticky / klistret tråd!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsket er herved oppfylt :-)
    Takk Gorm!

:-)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tusen takk ja!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtlige projektorer med lens-shift er optimalt plassert midt i lerretet. I høyde med toppen av lerretet, tilsvarer maksimal bruk av linseforskyvningen på mange av dem.
    Sitat fra AK i en annen tråd (Test av Hitachi PJ-TX300):

"Med lens-shift i nøytral posisjon vil nedre kant av bildet være i samme høyde som senter av optikken (omvendt ved takmontering)."

Sier ikke dere det motsatte av hverandre her, eller er jeg på sykkeltur. Finner ikke helt ut av det. PJ-TX300 har 50% lens shift, og i hvis jeg forstår deg rett, så kan jeg ved bruk av max lense shift få topp bilde på nivå med linsen (ved takmontering) ? Eller ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier ikke dere det motsatte av hverandre her, eller er jeg på sykkeltur. Finner ikke helt ut av det. PJ-TX300 har 50% lens shift, og i hvis jeg forstår deg rett, så kan jeg ved bruk av max lense shift få topp bilde på nivå med linsen (ved takmontering) ? Eller ?
    Vi sier nok akkurat det samme.

Dersom projektoren har 50% lens-shift, og linsen er i nøytral posisjon når den er sentrert, kan bildet flyttes en halv bildehøyde oppover, og en halv bildehøyde nedover. Det betyr at toppen på bildet vil være på samme nivå som senter på linsen når man benytter maksimal lens-shift.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva legger du i uttrykket "lens-shift i nøytral posisjon" i testen av PJ-TX300?

Ikke det samme som når Gorm skriver "midtre posisjon" litt over her?

(jeg prøver ikke å være vanskelig - jeg prøver å forstå)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Vi sier nok akkurat det samme.

Dersom projektoren har 50% lens-shift, og linsen er i nøytral posisjon når den er sentrert, kan bildet flyttes en halv bildehøyde oppover, og en halv bildehøyde nedover. Det betyr at toppen på bildet vil være på samme nivå som senter på linsen når man benytter maksimal lens-shift.
    Du skriver jo at med lens skift i nøytral posisjon vil øvre kant være i samme høyde som senter av optikken?
    Lens shift i nøytral posisjon = 0% lens shift ?
    "Senter av optikken" = senter av linsa på proj ?
    Hvis jeg har rett i de 2 antagelsene over sier du vel mot deg selv...
    Men uansett; du har ca 100% mer peiling enn meg, så jeg må vel belage meg på en lang/stygg stang som proj henger i, for å få bilde ned på veggen da, eller? Da kan vel umulig denne proj være plasseringsvennlig ? Pokker, begynner å lure på om jeg har kjøpt katta i sekken...:evil:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hva legger du i uttrykket "lens-shift i nøytral posisjon" i testen av PJ-TX300?

Ikke det samme som når Gorm skriver "midtre posisjon" litt over her?

(jeg prøver ikke å være vanskelig - jeg prøver å forstå)
    Jeg er sikkert fryktelig dårlig til å forklare, men når linsen står i nøytral posisjon benyttes 0% lens-shift. Det vil si at linsen kqan beveges nøyaktig like mye både oppover og nedover.

Nøytal posisjon = Midtre posisjon

Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Du skriver jo at med lens skift i nøytral posisjon vil øvre kant være i samme høyde som senter av optikken?
    Lens shift i nøytral posisjon = 0% lens shift ?
    "Senter av optikken" = senter av linsa på proj ?
    Hvis jeg har rett i de 2 antagelsene over sier du vel mot deg selv...
    Men uansett; du har ca 100% mer peiling enn meg, så jeg må vel belage meg på en lang/stygg stang som proj henger i, for å få bilde ned på veggen da, eller? Da kan vel umulig denne proj være plasseringsvennlig ? Pokker, begynner å lure på om jeg har kjøpt katta i sekken...
    Dersom jeg har skrevet det du siterer meg på, har jeg ikke vært ved mine fulle fem. Med linsen i nøytral posisjon, eller "i midten" om du vil, vil senter på bildet være i samme posisjon som senter på linsen.

Makes sense?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak

Dersom jeg har skrevet det du siterer meg på, har jeg ikke vært ved mine fulle fem. Med linsen i nøytral posisjon, eller "i midten" om du vil, vil senter på bildet være i samme posisjon som senter på linsen.

Makes sense?
    Yes, desverre. Jeg som likte deg så godt når du skrev testen....
    Så eneste mulighet for å få bilde litt ned på veggen er å senke prosjektoren, uansett hvilken projector man har ?....:cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Help, please

Har lest mye av det som er blitt sagt ang denne "plasseringsproblematikken" - og kaster meg på med et spm eller tre.

Jeg har takhøyde på ca 2,25m i kinoen. Jeg har 106" lerret (ca 135 cm høyt). Har nå et nakent takfeste (Vogel Evolution) som bygger ca 10cm ned fra taket. Spm blir da hvilken plassering som vil ble best til Sony HW10 som er bestillt men ikke ankommet. Jeg tenker da på plassering av lerret (høyde fra taket) og evt egnet avstand fra pj til lerret (hensyn til lens shift )

Kan noen være så snill å komme med noen tanker ang dette?

Fasit premieres med ei kasse Whisky:-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Yes, desverre. Jeg som likte deg så godt når du skrev testen....
    Så eneste mulighet for å få bilde litt ned på veggen er å senke prosjektoren, uansett hvilken projector man har ?....:cry:
    Nå er jeg totalt forvirret... Jeg var vel egentlig litt usikker da jeg skrev forrige innlegg, og bestemte meg derfor for å lete etter litt mer info.
    Nå har jeg kikket i manualen, og det ser ut til at bildet kan flyttes 75% opp eller ned, noe som sikkert gjør situasjonen litt bedre for deg. Jeg aner ikke hvor jeg har fått 50% fra, men jeg velger å tro at manualen har blitt endret i ettertid

http://www.aboutprojectors.com/pdf/h...300-manual.pdf

Se side 22.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •