Skal skal ikke (benq PE8700 vs 7800)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal skal ikke (benq PE8700 vs 7800)

Sånn nå har jeg $$, men jeg er usikker på om jeg skal velge PE8700 eller 7800. Er PE8700 virkelig verdt 10.000,- mer? Hvis jeg velger PE8700 har jeg da en mere fremtidssikker projektor med tanke på HDTV?
    Råd tas imot med takk
    kim

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la oss si det sånn.. jeg SKAL ha en 8700+. Det er mer fremtidrettet ang native oppløsning på panelet og prisen er fin i forhold til konkurenter.
    robertaas har kjøpt 7800, så han kommer sikkert med en kommentar her hvorfor han valgte 7800 kontra 8700
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg velger PE8700 har jeg da en mere fremtidssikker projektor med tanke på HDTV?
    'Ja' er vel svaret på det spørsmålet. Begge projektorer vil vise HDTV, men 7800 må scalere 720P HDTV, det trenger ikke 8700 som har mye høyere native oppløsning. Om 8700 er verdt 10k mer? Hadde jeg hatt pengene hadde jeg uten tvil valgt 8700.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et stort dilemma -- Velger du den minste modellen kommer du i ettertid til å angre på at du ikke valgte den største; velger du den største kommer du til å gremme deg over hvor mye du måtte betale for den i forhold til hva den kommer til å koste om x måneder.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det virkelig bare positive sider med disse to Benq projektorene, eller er det bare meg som ikke er helt "hypet" på 7800/8700?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åå du skjønner dilemmaet mitt så alt for godt Jane...Det største problemet er jo at jeg ikke har mulighet til å gjøre en sammenligning mellom projektorene. Det føles liksom litt skummelt å cashe ut 30K på en projektor usett. Har noen testet PE8700 med DVI tilkobling enda?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det virkelig bare positive sider med disse to Benq projektorene, eller er det bare meg som ikke er helt "hypet" på 7800/8700?
    Jeg vet ikke mer enn jeg har lest og hørt. Selvsagt er ikke allt positivt med disse heller, ingen er perfekte. Men når man ser på at man kan få en HD2+ projektor til ca 30k, er det ikke mindre enn ganske sensasjonelt.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den mangler iris kontroll og har 6 segments fargehjul isf 7 segments, så noen draw backs er det, men med den prisen så vet i allefall jeg hva jeg velger 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og har 6 segments fargehjul isf 7 segments
    Det vet vi vel ikke sikkert enda...? Har lest at noen mener de siste modellene har 7... men det er bare rykter. Har du hørt noe mer jfinneru?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg har lest er at det kommer en modell til sommeren som heter 8710 med syv segments fargehjul. det utelukker da at det er det på 8700 pdd.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hjemmesiden til Benq står det 6 segments :?
    Har forøvrig ikke fått noe svar tilbake fra Benq ang. HDCP kompatibilitet :?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en (minst) lang tråd om en shoot out i Canada på avsforum. Ca 10 projectorer, deriblandt PE8700+, PE8700 og PE7800.

De hadde først mottatt En PE8700 (uten +). Men BenQ var svært vellvillige og sendte umiddelbart en PE8700. Det ble da gjort en sammenligning mellom de to. Om jeg husker riktig, var det svært vanskelig å se forskjell på PE8700 og PE8700+. Men PE8700+ var faktisk mer stillegående.

Her er rangeringen etter shoot out'en sakst direkte fra avs:

"If I take the total from the first and second place combined the order of selection would be

BenQ 8700
    BenQ 7800
    Epson 500
    HT 1100
    Sharp 10000
    NEC 260K
    Epson 200 (tied with JVC SX21)
    JVCSX21 (tied with Epson 200)
    2 HD tied with 50HD
    Home 10
    BenQ 6100

If I take the total of First, Second and Third ...

Benq 8700
    Benq 7800
    Epson 500 tied with HT1100
    HT1100 Tied with Epson 500
    Sharp 10000
    JVC SX21
    Epson 200
    Nec Lt260K
    2HD /Z2
    50HD
    Home 10
    BenQ 6100"

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest at prisen og er tatt med i sammenligningen her. Altså bilde pr. krone.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    la oss si det sånn.. jeg SKAL ha en 8700+. Det er mer fremtidrettet ang native oppløsning på panelet og prisen er fin i forhold til konkurenter.
    robertaas har kjøpt 7800, så han kommer sikkert med en kommentar her hvorfor han valgte 7800 kontra 8700
    Selv om pe8700 i kroner ligger lengere under konkurentene i pris enn hva pe7800 gjør mener jeg at pe7800 er et bedre kjøp for meg:
    -regner med mindre verditap frem til jeg oppdaterer til projektor med 1080.
    -regner ikke med å bruke HD-kilder i tiden frem til jeg oppdaterer til 1080 så den ekstra oppløsningen har jeg egentlig ikke bruk for nå.
    -må ikke binde opp like mye penger(Differansen kan fx brukes på en DVD-spiller med DVI/HDMI).
    -uten skalering vil 576 har større potensiale for billedkvalitet om kilden også har 576.

Rent prinsippielt så mener jeg uansett at man burde kjøpt 576 eller 1080 i Europa.

Robert-

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg i ditt resonoment, robertass. Selvom en HD2+ selvfølgelig hadde vært å foretrekke, mener jeg en Matterhorn bør være "god nok" et par år til.

Så kan vi kjøpe en HD2+ til 15 000,- om et par år. Eller en 1920x1080 til litt mer om litt lenger.

Jeg tror nok det er minst et par år til vi får HD materiale, i hvert fall i noen utstrekning.

Folk er jo tross alt veldig begeistret for hvordan 800x600 DLP projectorene klarer seg, til og med på HD materiale (ref. "DVD&Hjemmekino" spesialen).

Jeg har også bestilt en PE7800.

Jeg har kjøpt en NorthQ 5001 med DVI (Momitsu klone - Sigma Design 8500 brikke) til latterlige 1300,-.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    -regner ikke med å bruke HD-kilder i tiden frem til jeg oppdaterer til 1080 så den ekstra oppløsningen har jeg egentlig ikke bruk for nå.

Robert-
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Rent prinsippielt så mener jeg uansett at man burde kjøpt 576 eller 1080 i Europa.

Robert-
    Skjønner egentlig ikke helt hva du mener her ??

Sakset om Samsung HD935
    DVD-HD935 är en high-end DVD-spelare med DVI-utgång.

Största finessen med denna spelare är linjedubbleraren och DCDi-kretsen från Faroudja som omvandlar en vanlig standardupplöst signal (576i) till en högupplöst signal, antingen 576p, 720p eller 1080i (om skärmen klarar den upplösningen).

Fungerer ikke dette da ?
    Vil ikke den optimale projector (innen visse grenser) være en som støtter 1080i sammen med for eksempel en slik DVD spilller ??

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste materiale vi ser på idag i Europa har 576 linjer. Selvsagt kan dette interpoleres med mer eller mindre sofistikerte algoritmer til både 720 linjer og 1080 linjer og bildekvaliteten kan absolutt bli helt opp mot den med uskalert 576, men dette kan aldri inneholde like mye informasjon som om man hadde brukt kildemateriale med 720 eller 1080 linjer.

I Europa er ikke 720 aktuelt som HD-format da oppløsningen er for nært PAL. Det er derfor jeg velger å hoppe over 720.

Om man kobler Samsungen du refererer til til en 720-projektor og 720 linjer ut gir bedre bilde enn 576 ut så betyr det bare at DCDi-kretsen i spilleren interpolerer bedre enn kretsen i projektoren.

Robert-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •