Hvor mye har en Sony vw60 pære tapt seg etter 2050 timer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer afoldal sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye har en Sony vw60 pære tapt seg etter 2050 timer?

Kjøpte nylig min første projektor, en brukt Sony vw60. Og bildekvaliteten er veldig bra, bortsett fra jeg synes bildet blir litt for mørkt. Pæra og kontrast står på maks, likevel er bildet for mørkt. Nå er denne pjen oppgitt til moderate 1000 ansilumen, og jeg har i tillegg et grått lerret. Likevel burde den vel klare tilstrekkelig lysstyrke?? Det er helt mørkt i rommet, men hvitt tak og lyse vegger/gulv.

Så jeg lurer på hvor mye lysstyrke pæra har mistet i løpet av sine 2050 timer. Bør jeg like godt kjøpe ny med det samme? Og med en ny pære vil bildet bli bedre? Jeg mener sånn bortsett fra at det blir lysere.

Håper noen kan hjelpe meg med svar på disse spørsmålene!!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pæra vil nok ha tapt en del futt ja, men om det er verdt å koste på får du nesten finne ut selv.

Har du sjekket innstillingene dine? Mulig du bør justere kontrast ol.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser her Sony VPL-VW60 Home Theater Projector Review - Overview - projectorreviews.com

s[ vil du se at på denne prosjektoren så oppgis følgende:

Lamp life: 3000 hours at low power, 2000 hours at full lamp power

Jeg har en JVC DLA HD1 som er gått rundt 1300 timer, og bestiller ny pære nå i desember så jeg har den klar når tiden er inne. Er min første ikke-crt prosjektor så har ikke så veldig stor erfaring med hva/hvordan ting utarter seg mot slutten av pæra..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av afoldal
    Kjøpte nylig min første projektor, en brukt Sony vw60. Og bildekvaliteten er veldig bra, bortsett fra jeg synes bildet blir litt for mørkt. Pæra og kontrast står på maks, likevel er bildet for mørkt. Nå er denne pjen oppgitt til moderate 1000 ansilumen, og jeg har i tillegg et grått lerret. Likevel burde den vel klare tilstrekkelig lysstyrke?? Det er helt mørkt i rommet, men hvitt tak og lyse vegger/gulv.
    Du nevner jo ingenting om hva slags avstand du har mellom projektor og lerret. Heller ikke hvor stort lerret du har. Har du for stort lerret og/eller for stor avstand, så vil lysstyrken bli for liten..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Starman
    Du nevner jo ingenting om hva slags avstand du har mellom projektor og lerret. Heller ikke hvor stort lerret du har. Har du for stort lerret og/eller for stor avstand, så vil lysstyrken bli for liten..
    Ja, glemte det... Kanskje fordi hverken avstand eller lerret er så veldig stort. Lerretet er 2m bredt, og kasteavstand er 3,70m ca.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp ny pære! Vil tippe at denne har under 50% i lysstyrke kontra en ny. Og på en VW60 er det værdt å legge noen få tusen i ny pære!:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Hvis du leser her Sony VPL-VW60 Home Theater Projector Review - Overview - projectorreviews.com

s[ vil du se at på denne prosjektoren så oppgis følgende:

Lamp life: 3000 hours at low power, 2000 hours at full lamp power

Jeg har en JVC DLA HD1 som er gått rundt 1300 timer, og bestiller ny pære nå i desember så jeg har den klar når tiden er inne. Er min første ikke-crt prosjektor så har ikke så veldig stor erfaring med hva/hvordan ting utarter seg mot slutten av pæra..
    Hmm, ja. Siden jeg kjøpte denne brukt så vet jeg ikke sikkert om pæra har stått på full power eller ikke. Men det kan nok være at den har stått på fullt mesteparten av tiden, og det kan nok forklare hvorfor den er såpass lyssvak. Spørs om det er noe poeng i å utsette pærebyttet...

Et annet spørsmål, er pærene i vw60 og vw50 identiske?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye måtte du betale for denne brukt?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Kjøp ny pære! Vil tippe at denne har under 50% i lysstyrke kontra en ny. Og på en VW60 er det værdt å legge noen få tusen i ny pære!:-D
    Den kan ha tapt så mye som 50% lysstyrke altså?? Ikke rart bildet er litt mørkt da... hehe

Vel, du har et godt argument til slutt der også, så bestillte ny pære i dag. Når jeg tenker meg om så klarer jeg ikke å finne noen god grunn til å vente!!

Men en ting jeg ikke forstår er at når VW50 og VW60 bruker samme pære, hvorfor oppgir da Sony henholdsvis 900 og 1000 ansi lumen?? Det kan da ikke stemme?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wrongjuan
    Hvor mye måtte du betale for denne brukt?
    Betalte 15000,-

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Hareid eller deromkring...?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Fra Hareid eller deromkring...?
    Projektoren? Ja, Fosnavåg for å være nøyaktig. En hyggelig kar som solgte den også! Fikk med feste, 15m hdmi og 2m Screenline rammelerret :-D
    Så da er det på en måte greit å akseptere at jeg må kjøpe ny pære!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikka litt på den jeg også, men det var pæra som stoppet meg. Var litt over budsjett også. Håper du blir fornøyd med ny pære da.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av afoldal
    Men en ting jeg ikke forstår er at når VW50 og VW60 bruker samme pære, hvorfor oppgir da Sony henholdsvis 900 og 1000 ansi lumen?? Det kan da ikke stemme?
    Pæra i seg selv yter sikkert mye mer enn 1000 lumen, men mye lys forsvinner i optikken og panelene. Jeg antar at forskjellen i lysmengden mellom disse modellene er pga forskjellig optikk og/eller paneler som gjør at den ene 'taper' mer lys enn den andre.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikka litt på den jeg også, men det var pæra som stoppet meg. Var litt over budsjett også. Håper du blir fornøyd med ny pære da.
    Å holde seg innenfor budsjettet er ikke bare bare Jeg klarte det med et nødskrik! hehe
    Tenkte på dette med pæretimene jeg også så klart, men kom frem til at 2500,- for ny pære uansett ikke er avskrekkende.

Bildet er ganske fantastisk! Det ble som nevnt litt vel mørkt når jeg fikk mitt gråe lerret. Men ser jo tross alt at bildekvaliteten er sinnsykt bra. Blue ray er helt konge, men ble uansett mest overrasket over hvor bra vanlig DVD tross alt blir på denne pj'en!!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lampen har nok tapt minst 50%, kanskje mer. Etter 2000 timer er det sjelden mye juice igjen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du si dette gjelder alle PJ-pærer Ak? En jeg kjenner har kjøpt seg LG AN 110. Den er visst oppgitt fra fabrikk til 6000 timer på pæra.... Det var mye syns jeg.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du si dette gjelder alle PJ-pærer Ak? En jeg kjenner har kjøpt seg LG AN 110. Den er visst oppgitt fra fabrikk til 6000 timer på pæra.... Det var mye syns jeg.
    Det er viktig å skille på antatt levetid og hvor lenge lampen er lyssterk nok til å gi et akseptabelt bilde. En lampe som er oppgitt til 6000 timer kan gjerne holde så lenge i noen tilfeller, men den vil være FRYKTELIG lyssvak ved et så høyt timeantall. Det er likevel rimelig å annta at en lampe som har en antatt levetid på 6000 timer vil tape seg prosentvis mindre til/ved 2000 timer enn en lampe som har en antatt levetid på 3000 timer. Dog, dette er kun teori....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •