Prosjektor - HD eller Full-HD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjektor - HD eller Full-HD?

Hei!

Jeg har planer om å kjøpe meg min første prosjektor. Har tidligere "lånt" en Hitachi PX300, og synes den ga veldig fine bilder.
    Har sett meg ut Epson TW-700, den anbefales jo overalt. Leiligheten den skal stå i er lys, med hvite vegger, litt høyt under taket. Fra veggen/der prosjektoren kan stå, er det ca 5.5meter til lerret. Kan ikke ha rammelerret.. Siden det er en lys leilighet bør jeg da ha grått lerret og svart ramme/bakside? Hvor stort lerret bør jeg egentlig ha da?

Og det viktigste spørsmålet egentlig.. Med prosjektor blir jo bildet relativt stort, er det ikke da en fordel å kjøpe full-HD da? Er forskjellen såpass stor (for vanlige folk som meg) at det er verd prisforskjellen??

F.eks Epson TW-700 for 8500,- ny mot Epson TW980 Full-HD for 11000,- ny?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av håkonnn
    Har sett meg ut Epson TW-700, den anbefales jo overalt. Leiligheten den skal stå i er lys, med hvite vegger, litt høyt under taket. Fra veggen/der prosjektoren kan stå, er det ca 5.5meter til lerret. Kan ikke ha rammelerret.. Siden det er en lys leilighet bør jeg da ha grått lerret og svart ramme/bakside? Hvor stort lerret bør jeg egentlig ha da?
    Grått lerret anbefales når man har lyse vegger. Størrelse er litt smak og behag, men avhenger også av sitteavstand og projektorens lysstyrke. En tommelfingerregel er vel sitteavstand på ca 1.5 ganger billedbredde. Er en kalkulator her med en del info om dette:
    Viewing Distance Calculator - Metric

Sitat Opprinnelig postet av håkonnn
    Og det viktigste spørsmålet egentlig.. Med prosjektor blir jo bildet relativt stort, er det ikke da en fordel å kjøpe full-HD da? Er forskjellen såpass stor (for vanlige folk som meg) at det er verd prisforskjellen??
    Har du råd, så kjøp Full-HD. Hadde HD-ready projektor før, og har nå Full-HD, og ser klar forskjell (på 92" lerret).

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående HD ready vs Full HD:

Kommer du bare til å vise DVD kan HD ready fremdeles være rett valg. Er du på vei inn i Full HD (BluRay), så er valget entydig Full HD i mine øyne.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Angående HD ready vs Full HD:

Kommer du bare til å vise DVD kan HD ready fremdeles være rett valg. Er du på vei inn i Full HD (BluRay), så er valget entydig Full HD i mine øyne.
    Godt poeng som jeg ikke tenkte på... Har man ikke Full-HD kilde klarer man seg fint med en HD-Ready.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens!

Jeg har PS3, så det blir både spilling, DVD-filmer og Blu-Rayfilmer. Da burde jeg sikkert helst hatt full-HD. Jeg hadde nesten bestemt meg for Epson 700, men jeg tror jeg velger å se mer bort til full-HD. Tror jeg isåfall må drøye til etter jul. Er det vanlig med salg på slike produkter etter jul, eller mulig å få noe brukt-kupp? Er i utgangspunktet en makspris på 10-11000 for prosjektor og lerret (er student), men venter jeg litt kommer jeg kanskje over noen godpriser..

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen grunn til å velge noe annet enn full HD og grått lerret.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •