Hjelp til valg av projektor og lerret.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av projektor og lerret.

Hei med-entusiaster,
    Jeg sitter for tiden med planer om å lekte ned himling, for montering av spot-lights og isolere for å redusere litt støy (film/musikk) til naboen over. I samme slengen vil jeg få inn PJ og lerret istedenfor å oppgradere til en ny og større skjerm. I tillegg vurderer jeg å lage en slags "media-vegg" for å bygge inn skjermen og skjule kabler. Jeg har fått litt inspirasjon fra oppsettene til AndreWerdenskrieg og fmorris, de er noe forskjellige og jeg vet ikke nøyaktig hvilken løsning jeg vil gå for enda. Jeg digger lerret-løsningen på Knoll sitt oppsett, meget lekkert integrert :-) Dette er noe jeg nesten garantert kommer til å gjøre selv, da jeg allerede kommer til å bytte himling.

Så over til det jeg virkelig trenger hjelp med, nemlig valg av PJ og lerret!
    Fakta først: Stuen er malt i lyse farger (mulig det skal males nesten helt hvit), gulvet er mørkt. Jeg har relativt god lyskontroll på rommet med persienner på de to store vinduene som er på veggen til høyre for oppsettet. På dagtid/når det er lyst kommer jeg uansett ikke til å bruke PJen så mye uansett da jeg kommer til å ha plasmaen hengende bak der lerretet kommer ned fra taket. Avstand fra fronten på PJ til lerret vil bli 295-310cm, takhøyden vil bli ca. 240cm og jeg vil PJen montert så nært taket som mulig. Sitteavstand fra lerret blir ca. 280cm, altså ganske rett under PJen.
    Kildene vil bli PS3 (BD/DVD og spill), Xbox 360 (spill), AppleTV (mediasenter) og CanalDigital HD (tv sendinger) koblet gjennom en Onkyo TX-SR805. Jeg vurderer forløpende om jeg kommer til å oppgradere til en bedre BD/DVD spiller...

Så hva bør jeg velge av PJ med forbehold om oppsett og rom, erfaringer?
    Jeg har tenkt litt på disse PJene foreløpig: Sony VW-40, BenQ W5000, Epson TW-980/2000, Optoma HD80. Men jeg hverken hvilken som er "best" for mitt oppsett eller om det finnes noe som er bedre. Er det ventet inn noen nye PJer i nærmeste fremtid, tenker da rundt årsskiftet?

Når det gjelder lerret, har jeg ikke annet valg en et nedtrekkbart. Og da kommer jeg sannsynligvis til å velge et automatisk. Men skal jeg velge 16:9 eller 2.35:1? White eller gray? osv...

På forhånd takk for innspill, jeg er noob når det gjelder PJ så jeg trenger all hjelpen jeg kan få... og ja, jeg leser og søker om disse emnene på forumet også ;-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...ingen? :???:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, det er mange lignende tråder her inne, men generelt lister du jo opp flere gode kandidater...

VW40 er vel foreløpig ikke lenger å få tak i, så den utgår vel... Dermed vil jeg si at det er TW980 som står frem som det mest aktuelle alternativet for deg. BenQ W5000 er også et alternativ, men ettersom den ikke har like stor "throw" (eller zoom), avhenger det litt av ønsket bildebredde...

Når det gjelder lerret er 2.35:1 et relativt "sært" format, og du får heller ikke tak i dette i manuell pulldown, så der er vel 16:9 det du bør gå for...

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hallo

Dette er et liknende prosjekt som jeg også går og lurer på. Og din beskrivelse av lysforhold og lengde blir nesten det samme som hos meg.

Det største problemet jeg har funnet ut er at det er da så H***** mye å velge i.

Håper også på at det er noen som har noen gode råd og komme med.
    Har selv funnet ut at kaste avstand på ca 3m utelukker veldig mange projektorer, så jeg har funnet ut at dette er en bra kandidat: AVshop.no / PANASONIC PT-AE3000 LCD-projektor Full-HD

Jeg vil følge med så lykke til.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretet må være grått etter det jeg lærte i går med nesten samme type rom.

Så må du finne ut om du er "allergisk" mot DPL eller Regnbue effekten...
    Få deg en demo med DPL og filmen Sin City som raskt gir deg svar på om du er Allergisk.
    Regnbue effekten er at du syns det er fargeflimmrer på bildet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Lerretet må være grått etter det jeg lærte i går med nesten samme type rom.

Så må du finne ut om du er "allergisk" mot DPL eller Regnbue effekten...
    Få deg en demo med DPL og filmen Sin City som raskt gir deg svar på om du er Allergisk.
    Regnbue effekten er at du syns det er fargeflimmrer på bildet.
    Okey, jeg vet ikke om jeg er allergisk mot regnbueeffekt så skal få prøvd å få en demo av DLP. Men det jeg vet, er at jeg ikke liker screendoor, panorering og dårlig kontrast ihvertfall.
    Jeg trodde SXRD-teknologien ikke hadde særlig til "problemer", og det er derfor jeg heller mest mot Sony sine PJer. Dog skal det være sagt at jeg ikke har sett særlig mye på PJ (av god kvalitet) og har således lite erfaring med det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •