Kasteavstand... Størrelse på lerret m.m

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kasteavstand... Størrelse på lerret m.m

Litt for morro litt på leting etter litt læring angående prosjektør og leret...

- Utgangspunkt er Stue med vinduer og ikke 100% blending.
    Bruk av prosjektør på kvelds/natt tid men har mulighet til og blende vinduer på dagtid for bruk da. Litt lyse farger på vegger.
    Film og litt spill og om det er noe spessielt på tv som er vært og se på storskjerm så kommer det oxo på lerretet.

- Kasteavstand 4 meter.

- DPL eller LCD kommer på det samme bare det er Full HD 1080p.

1. Hva bør en tenke på når en skal bruke prosjektør i slikt rom ?
    2. LCD - DPL... hva passer til forskjellige rom ?
    3. Type lerret... hvitt / grått... hva passer til hva ?
    4. Størrelse på bildet... ? liker ikke ha for stort bilde... ofrer gjerne størrelse for bedre bildekvalitet om det fungerer slik.

Er ganske så blank på prosjektør bruk.. :-/

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    generelt sett vil jeg si at du trenger en lyssterk projektor.
    Historisk sett har DLP-projektorene hatt langt bedre kontrastnivå enn LCD-projektorene. I rommet du beskriver er det likevel ikke mulig å oppnå høy kontrast på lerretet, siden lyset fra lyse områder i scenen, vil reflekteres fra rommet, og "vaske bort" detaljene i de mørke områdene. Med det i bakhodet er ikke kravet til projektorens kontrastnivå allverden. LCD eller DLP blir dermed hipp som happ, og bør heller styres av andre preferanser.

Når det gjelder lerret, så må du definitivt velge grå duk. Dette fordi en grå duk er mindre følsom for refleksjoner fra rommet, og på den måten kjøper deg litt bedre kontrast/dynamikk.

Angående lerretsstørrelse, så har det seg sånn at jo større lerret, jo lavere lysstyrke på duken (lyset fordeles over et langt større areal). Med tanke på rommet, slik du beskriver det, så ville jeg holdt meg under 100 tommer. Noe større enn dette, og du vil få problemer med å finne en projektor som er lyssterk nok.

Hvis det ikke spiller noen rolle for deg hvilken teknologi du skal velge (DLP eller LCD), så holder jeg en knapp på W5000. Men det betinger at kravet til lerretstørrelse ikke er alt for høyt. Dette er uten å ha hørt noe om budsjettet, for vil du legge mer penger i projektoren, så åpner det seg langt flere dører (som f.eks Epson EMP-TW5000)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er akkurat innen prisgrensen slik jeg kan se det. Etter det jeg kan se er vel disse også rimelig ok også.
    BENQ W5000 DLP
    INFOCUS X10 DLP
    EPSON EMP-TW1000 LCD

Hvilket merke leverer beste lerretene ?
    Nedtrekkbart må til.
    Men det er dette med format da... 16:9 eller 2.35:1 (cinemascope)

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke sett X10, men andre infocus projektorer jeg har sett så kan ikke den høye prisen forsvare bildekvaliteten di leverer. Så jeg hadde ivertfall utelukket den.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det var X10 som Kringlyd hadde med seg på Hifi messen i trondheim.

Må sjekke den tråden før jeg er sikker... sjekket og jo da, kringlyd hadde den med seg på rom 500 :-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X10 skiller seg definitivt ut som den mest lyssterke. Har du ønske om stort lerret (over 100 tommer i ditt "lyse" rom), er dette kanskje veien å gå. Spesielt om om du skal bruke projektoren på dagtid.

TW1000 (tips; TW980 er samme projektoren, bare med hvitt chassis) er ikke spesielt lyssterk i kalibrert modus, så den ville jeg kanskje droppet, med mindre lerrete blir godt under 100 tommer.

W5000 ligger ett sted i mellom disse når det kommer til lysutbytte, og er en god projektor til en bra pris. Den vil også fungere bedre enn X10 på mørke kvelder/netter, da den er utstyrt med dynamisk iris.

Alle disse projektoren har vel tilnærmet identisk pris også (hvis vi ser TW980 som en TW1000).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering av prosjektøren... ser det er en del som etter litt prøver opp og ned... kommer frem til at det beste er og la den stå riktig vei altså på beina for og yte best mulig ?

Er det veldig irriterende og kjøre 16:9 bilde på 2.35:1 fomaterte lerret ?
    Det blir jo da brede lyse striper på siden av som sikkert er veldig synlig med strølyset fra prosjektøren ?

For meg er eneste alternativ nedtrekkbart lerret og er jo heller ikke bare og bare og maskere vil jeg tro

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må også teste deg selv om du er sensitiv for rgb flimmer. Eller så kan du ende opp som han her som også kjøpte x10.

I've just bought this projector based on the positive reviews (chiefly this one, there's not many about as this projector is very new) and I must say I have a bit of "buyer's remorse" and am considering returning it (fortunately the dealer I bought it from has a good returns policy!). The picture is amazing (especially as I'm upgrading from a 800x600 LCD projector), the resolution, brightness, colours, everything is fantastic....

BUT, the "rainbow effect" totally ruins the experience for me. I don't have it bad (or in fact any experience with DLP projectors to make an objective comparison of how bad this projector is in relation to others), but I see this effect whenever I move my eyes or there's any "bright object on dark background" movement onscreen. It turns the movie experience into a psychedelic light show experience, which is not what I got a video projector for... Apparently, this projector has a 6 segment colour wheel, which is supposed to make it less prone to this effect than if it didn't. Maybe I'm hoping for too much to expect to not see this effect at all. Maybe I'll send it back and get a good LCD projector. IMHO grey blacks are less intrusive than psychedelic strobe lights...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så noen demoklipp på en demoseanse med Flageborg på X10 på hifi messa og merket ikke noe da.
    Regner med mann merker den regnbue effekten raskt om en er følsom

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hva slags bilder den demoen hadde. Sin City er vel en bra film å teste dette ut på.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vanlige demo klippene Kringlyd kjører på messer :-D

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan di demoene er, men var det lyse objekter med mørk bakgrunn i bevegelse?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transformers - Die Hard 4 - Ringenes Herre "Brorskap" - Star Wars 2 - Open Range - We Were Soliders - og en svensk politifilm jeg ikke husker hva er.

De er de demoklipene jeg husker ble kjørt i farten

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er å sette deg ned å se en film som fremhever dette godt, men har man ikke mulighet for å få testet dette hos noen så er det bare å gamble å håpe du ikke blir plaget av det.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, kan ikke komme på noen som her DLP i nærheten :-O
    Heller ingen butikk som kan gi demo :-O

Da blir det trondheimstur før en eventuelt kan vurdere og skaffe prosjektør :-)

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg en tur til trondheim, har sikkert ett demorom hos soundgarden der som du kan sitte litt i ro å se om du kan leve med ett bilde fra en dlp.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man overfølsom for fenomenet (slik at det blir plagsomt), da ser men det med en gang. La du ikke merke til noe ubehagelig fargeflimmer på klippene Flageborg bruker som demo, da trenger du ikke bekymre deg. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt