Grønne og rosa artefakter i bildet, for dårlig kabel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer TheTitan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grønne og rosa artefakter i bildet, for dårlig kabel?

Hei,

Akkurat oppgradert til Full-HD, nærmere bestemt Epson TW980. Problemet mitt er at jeg får grønne og rosa farger/haloer rundt alle kanter i bildet. Det er ikke merkbart på avstand, men når man kommer nærme, er det umulig å ikke legge merke til. Ref. vedlegg:

Hva kan dette være? Jeg har en mistanke om at HDMI kabelen min er for dårlig. Er et strekk på ca 12m. Må jeg skifte over til noe som støtter 1080p på 12m, eller er dette noe annet? Har så smått prøvd å kalibrere med DVE også, noe jeg har gjort feil der?

Takk for alle innspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skyldes nok mest sansynlig dårlig lcd panel-alignment; et relativt vanlig problem på 3-chip prosjektorer. Et 1080p testbilde med f.eks en grid vil gi et bedre bilde av hvor stort avviket er mellom r, g og b panelene. Hvis avviket overstiger 1 piksel kan du muligens få byttet prosjektoren. Du kan også forsøke å redusere evt. lens-shift og se om det bedrer seg.

Men hvis dette ikke er synlig i normal seeravstand har det uansett liten betydning.

Newcomer TheTitan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justerte "bort" lens-shift, men forsvant ikke, så da spørs det om den må inn da? Går over to pixler så vidt jeg kan se.

Legger merke til det på Sin City, men ikke mye ellers.

Får ta kontakt med forhandleren.

Takk skal du ha!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke får justert konvergensen bedre enn det der får du helt sikkert bytta den. Det det er største grunnen til at jeg er skeptisk til tre chip løsninger.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at bildet til det grønne LCD panelet ligger litt "lavere" enn for blått og rødt.

Er denne forskyvingen under og opp til 1/2 pixel i størrelse og ikke synlig fra normal sitte avstand, er det vel ikke så mye å gjøre med dette, eller å bry seg nevneverdig om.

Er den over 1/2 -1 pixel bredde, kan vel et service verksted gå inn i en skjult service meny på projektoren og elektronisk flytte bildet mere korrekt så det grønne bildet convergerer og følger de andre to panelene bedre.

Edit: Ser nå du nevner at det er opp til 2 pixler. Det er litt i overkant mye .... Enig med Ballis her.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Om du ikke får justert konvergensen bedre enn det der får du helt sikkert bytta den. Det det er største grunnen til at jeg er skeptisk til tre chip løsninger.
    3x chip projektorer har selfølgelig denne svakheten samt at fargeunifomiteten i bildet også er en viktig svakhets faktor.

Det er vel såpass mange nøyaktige og meget gode 3chip modeller av LCD, SXRD og D-ILA å velge mellom og som gir en regnbuefri film visning, så det er greit å ikke bare holde seg inne med 1chip DLP leiren som vel pr. definisjon ikke klarer å vise primærfargene samtidig.....

Sony har f.eks nå noen SXRD modeller der brukeren selv kan inn å justere convergens med en 1/10 step mellom 2 pixlel rader på hvert av de tre panelene, så akkurat det å være så veldig skeptisk til 3x chip pga convergens, er vel ikke så viktig lenger.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •