Hva skjer på DLP fronten?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skjer på DLP fronten?

Nå som lcd, sxrd og d-ila kommer med stadig nye og bedre projektorer, hva skjer på dlp fronten, har di noe nytt på gang? Vil di klare å lage di mer plasseringsvenneligge med bedre zoom og lens shift?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å klare dette må størrelsen på DMD-brikken gjøres vesentlig mindre. Problemet i dag er at brikken er på hele 0.95 tommer, og at dette krever voksen størrelse på optikken (les; DYR!).
    Optikken er den dyreste komponentene i en projektor, og det blir derfor vanskelig for produsentene av DLP-projektorer å konstruere like fleksibel optikk, og samtidig ha mulighet til å konkurrere på pris. At det er mulig vet vi jo (sjekk PD model three), men det koster gjerne mer enn den gjennomsnittlige forbruker er villig til å betale.

Vi får håpe Texas Instruments snart hoster opp en fysisk mindre 1080 DMD.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DMD-brikkene er vel så små som det går, hvis man vil opprettholde fillraten. En mindre DMD vil bety lavere fillrate.(avstand mellom hvert speil er på absolutt minimum for å klare å vinkles.)
    Jeg kan leve med fysisk større projektorer, så ønsker meg heller billigere brikker, slik at 3-chippere kommer ned på akseptabelt prisnivå. Noen trillioner flere farger + slutt på regnbuer, anyone? (dog må det grisebillige fargehjulet da erstattes av et dyrt prisme)

Men for alt vi vet, kan det jo tenkes at TI jobber med noe HELT nytt, som gjør at vi kan se bort fra både det ene og det andre. :roll:

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Men for alt vi vet, kan det jo tenkes at TI jobber med noe HELT nytt, som gjør at vi kan se bort fra både det ene og det andre. :roll:
    Det må de vel strengt tatt, om ikke teknologien deres skal fortsette å dø en langsom død.
    Ikke misforstå, jeg mener forsatt DLP gir langt bedre bildedynamikk (høyere ansi-kontrast), men forspranget til de andre teknologiene blir stadig mindre.

Jeg ser i utgangspunktet heller ikke på lens-skift som noen spesielt positivt, siden alle dagens projektorer med denne funksjonen har helt feil offset. Skal en hente ut det beste av en slik, må den nødvendigvis henge akkurat der hodet mitt er plassert, og det passer meg dårlig. Det er ikke mye en skal justere vekk fra senter, før bilde skjemmes med dårlig uniformitet og fargebrytningsfeil.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT her. Jeg har ikke mulighet for å henge pj i taket, men må sette den på en vegghylle. Bunnen på lerrete er 70 cm fra gulvet og tenke å sette hylla til pj'en ca 120 cm fra gulvet. Kommer jeg til å bruke mye lens shift på pj'en da (jvc hd350)? Vil det gå utover kvaliteten på bildet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er vel tilnærmet ideel plassering for en projektor med lens-skift.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •