Valgets kval - AE3000 vs HW10 vs TW5000 vs. HC7000 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg valgte HD 350. (ikke i hvit, men i sort)
    Vurderte Epson TW 5000, men tror JVC sin er litt bedre.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    AK skal foreta dybdetest av TW5000 i disse dager, og jeg er faktisk ganske spent på hva han kommer opp med på den modellen. Veldig spennende modell selvsagt! HD350 tror jeg uansett er et godt kjøp om en har penga, for selv om den ikke nødvendigvis lar seg kalibrere 100% er jeg så langt svært fornøyd med det bildeinntrykket jeg sitter igjen men... Nå skal jeg selvsagt få lekt meg litt mer med den mht kalibrering, men uansett er dette en utrolig god projektor.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror vel ut fra ren bildekvalitet (riktignok basert på etterhvert litt utdaterte erfaringer), så gir SXRD og D-ILA noe mer "smell" i bildedynamikken enn LCD.

Likevel har LCD-projektorene en del andre fortrinn, som størrelse og plasseringsvennlighet. Har man få begrensninger ved plassering, så tror jeg valget er vanskelig. Personlig har jeg store begrensninger ved plassering, og da er valget lett... :-)

Newcomer Feyd sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Bergen
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så oppsummert er alle disse prosjektorene temmelig like.
    -Sony HW10 har lukket lysbane og mer "smell" i bildet
    -Mitsubishi HC7000 har "smell" og er tilnærmet lydløs
    -Epson TW5000 gir et vanvittig bra bilde, venter på dybde test.
    -Panasonic AE3000 (noe i den duren) har vanvittig mye funksjonalitet og veldig plasseringsvenlig.

Men hvordan ligger HC6500 ann i dette selskapet? Prismessig er det jo en del forskjell mellom alternativene så Sony HW10 peker seg jo ut.

Erlend

Active frodehf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det komt noen tester på EPSON EH-TW5000 ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Beklager, ettersom både Gorm og Ak fikk halvdefekte enheter må du nok avvente en test bittelitt... Vi håper å få en fungerende TW5000 til AV-landstreffet om et par ukers tid, og vil jo da kunne "rapportere" relativt grundig, men det forutsetter selvsagt at vi får en fungerende enhet.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Feyd
    Så oppsummert er alle disse prosjektorene temmelig like.
    -Sony HW10 har lukket lysbane og mer "smell" i bildet
    -Mitsubishi HC7000 har "smell" og er tilnærmet lydløs
    -Epson TW5000 gir et vanvittig bra bilde, venter på dybde test.
    -Panasonic AE3000 (noe i den duren) har vanvittig mye funksjonalitet og veldig plasseringsvenlig.

Men hvordan ligger HC6500 ann i dette selskapet? Prismessig er det jo en del forskjell mellom alternativene så Sony HW10 peker seg jo ut.

Erlend
    Jeg så alle disse (unntatt HC7000 som jeg har sett tidligere) på Projektor 2009 og vil si at Sony HW10 var den som imponerte mest og som jeg mener må være det beste kjøpet av disse.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg er enig med bigtor at du ikke gjør noe stor bommert om du velger HW10, men samtidig kan jo TW5000 også være en svært spennende projektor om problemene fikses...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter nå nesten klar til å bestille Er mitt første prosjektorkjøp så må nesten gå etter hva råd eg får.
    Valget mitt stod mellom panasonic AE3000 og EPSON EH-TW5000, meiner du dem ikkje gir nokk "bang for the buck" ?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...jeg er enig med bigtor at du ikke gjør noe stor bommert om du velger HW10, men samtidig kan jo TW5000 også være en svært spennende projektor om problemene fikses...

Hvilke problem er det du meiner Lyngren?

Hadde tenkt å bestille snart, og lurer da på hvilket lerret som ville passet for meg.
    Skal ha rammelerret, tenkte slikt kurvet som skal gi større kinofølelse.
    Rommet er 5,5 x 3,6 i ein kjeller med total lyskontroll (har 2 vindu som kan tildekkes).
    Vist det er OT kan vi ta diskusjonen på PM, vist du har tid

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...som nevnt er det vanskelig å uttale seg om TW5000 ettersom den foreløpig har visse bugs. Jeg tror dette blir en veldig god projektor når disse fikses, Epson har jo en helt egen evne til å produsere glimrende projektorer...

Når det gjelder AE3000 er jo det også en glimrende sak, ikke like god kontrast og lysutbytte som TW5000, men motorisert zoom og fokus og etter mitt syn også svært akseptabel bildekvalitet - og dermed en totalpakke som passer mange oppsett. Legg imidlertid merke til at AE3000 nok ikke leverer helt det lysutbyttet den er oppgitt til (1600AL), er ikke stort mer lys fra den enn HW10 (1000AL), men allikevel mer enn nok for de aller fleste oppsett!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frodehf
    Sitter nå nesten klar til å bestille Er mitt første prosjektorkjøp så må nesten gå etter hva råd eg får.
    Valget mitt stod mellom panasonic AE3000 og EPSON EH-TW5000, meiner du dem ikkje gir nokk "bang for the buck" ?
    PT-AE3000 har ikke nok lys til å gjengi dagslysscener med noe som minner om ralisme. Vist har den lysstyrke i modusene "Naturlig" og "Dynamisk", men her er fargene så på bærtur, at de er ubrukelige i filmsammenheng. Native kontrast i "Color 1" modus ligger rett i underkant av 1800:1, og sammenliknet med TW5000 sine 5700:1 (i sin fargekorrekte modus), så blir det rett og slett utklassing. Det eneste som fungerer bedre på AE3000 er interpoleringen.

Edit: AE3000 har heller ikke i nærheten av den lystyrken HW10 skilter med i kalibrert tilstand. Sistnevnte har ingen problemer med å trylle frem overbevisende dagslysscener.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...når det gjelder valg av lerret frodehf er det vel kanskje like greit at du tar det i lerretskategorien der du for øvrig også finner en hel masse tråder rundt emnet...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, der er vi ikke enige, Gorm, selv om jeg skal si meg enig i at AE3000 ikke er noen direkte lyskanon. Når det gjelder native kontrast er jo ikke det spesielt relevant heller, folk bruker jo autoirisen... Det er samtidig ingen tvil om at TW5000 leverer både bedre lys og kontrast, men å si at AE3000 ikke FUNKER på dagslysscener sånn rent generelt blir vel kanskje å dra strikken noe langt synes jeg (men det er selvsagt lov å være uenige)...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No blei eg usikker.. Vist Panasonicen til rundt 25000kr som er testvinner ikkje kan gjengi realistiske scener. Hvor mye må ein ut med får å oppnå dette?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...husk at Gorm setter disse tingene på spissen, men jeg vil nok også si at både HW10 og TW5000 rent bildekvalitetsmessig leverer bedre ytelse. AE3000 skilter imidlertid med motorisert zoom, fokus og lens-shift, samt minnefunksjon for bruk mot 2.35:1-lerreter, og leverer samtidig en generelt høy bildekvalitet.

TW5000 tror jeg nok BLIR en veldig god projektor etter bugsene er fikset, mens HW10 er en god projektor i alle tilfelle, men mangler de motoriserte linsefunksjonene fra AE3000. Hvis du ikke ser det store behovet for disse er jo HW10 absolutt noe du bør vurdere da...

Er for øvrig ikke enkelt å velge projektor om dagen - mange spennende kandidater!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vel, der er vi ikke enige, Gorm, selv om jeg skal si meg enig i at AE3000 ikke er noen direkte lyskanon. Når det gjelder native kontrast er jo ikke det spesielt relevant heller, folk bruker jo autoirisen... Det er samtidig ingen tvil om at TW5000 leverer både bedre lys og kontrast, men å si at AE3000 ikke FUNKER på dagslysscener sånn rent generelt blir vel kanskje å dra strikken noe langt synes jeg (men det er selvsagt lov å være uenige)...
    I color1, som er eneste fargekorrekte modus, kan AE3000 skilte med dynamisk kontrast på mellom 3500 og 4000:1, altså rett i overkant av det HW10 klarer native. Du kan selvsagt mene noe annet, men den lave kontrasten og det "dårlige sortnivået" bør ikke sammenliknes med det HW10 presterer. Bare så det er nevnt, jeg sitter og tester AE3000 akkurat nå.

Jeg skjønner heller ikke viktigheten av motorisert zoom og fokus, det er tross at noe man bare skal justere en eneste gang.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...nettopp derfor sier jeg spesielt HW10 er en svært spennende motkandidat... Det ER ingen tvil om at HW10 og selvsagt TW5000 presterer bedre mht kontrast, og sistnevnte også vesentlig bedre også på lys, men AE3000 har jo visse øvrige funksjoner som kan være av interesse...

Samtidig er jeg som nevnt ikke enig når du sier AE3000 nærmest er ubrukelig rent bildekvalitetsmessig, det var i det minste ikke mitt inntrykk da jeg så denne sist gang! Nå har jeg jo ikke sett projektoren skikkelig fargekalibrert da, og ettersom du sitter å tester den nå skal du få "the benefit of the doubt"...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei kan ikkje sei dette er lett... :S
    Får ta ein tur til ein kompis av meg som nettopp har handlet HW10, er eg fornøyd med bilde så blir den bestilt :P
    Merkeligt at panasonicen kan får 6`er når den sliter så masse med bildekvaliteten.
    Samme hvor masse ekstrafunksjoner den har så bør jo bildekvaliteten ha mye å si..
    Men reint bildemessigt, vil HW10 ha bedre bilde en panasonicen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke at den er ubrukelig, jeg sier at den mangler punch nok til å produsere troverdige dagslysscener. Projektoren har flere fine funksjoner, som "artige" kalibreringsverktøy, og den beste interpoleringen jeg har sett til nå (eller i hvert fall den med minst artefakter). Når det gjelder kontrast så ligger den fortsatt et stykke bak TW2000, og det holder vel strengt tatt ikke i dag?

De samme som ga den en sekser fortalt jo også om den flotte anamorfe linsen, som den selvfølgelig ikke er utstyrt med. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •