lys "hinne" fra prosjektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lys "hinne" fra prosjektor

Har fått meg en Infocus X1, så den burde vel ha vært lagt inn i X1-tråden, men syntes den ble noe lang og uoversiktlig...

Problemet mitt er at det virker som om det liger en slags lys hinne over bildet. Har et prosjektaPro lerret (hvitt) og har regulert for keystone. Men det rare er at det virker som om det ligger et annet lys over. Jeg får lys ut på siden som ikke virker riktig keystoned for å si det sånn.

Dette gjør at bildet ikke blir sort nok og bildet litt blast og kjedelig. har hørt så mye om sortnivået og sterke farger, men ikke hos meg.

Noen som vet hva jeg har gjort galt?

sender forøvrig signal fra DVD med en s-video kabel (monstercable).

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Høres merkelig ut.

1. sørg for at rommet er 100% mørkt.
    En gang kom det et lys på siden av mitt lerret som jeg ikke skjønte hvor kom i fra. Etter hvert viste det seg at en glipe i blendingsgardinen på ca 1 cm ble reflektert i siden på en mattpolért høytaler som gav et upresist lyst området på lerrete.
    "Feilsøkte" blant gardinene i sikkert 5 minutter før jeg skjønte hva det var.

2. Projektoren kan godt justeres litt for keystone, men BØR henge/stå mest mulig vannrett. Slik du beskriver at selve bildet er rett, men dette lyset er ikke det kan det høres ut som du ikke har en vannrett posisjon på projektoren. Den bør stå vannrett fordi X1 er laget for å projisere bildet opp/ned -over. Altså linsen står ikke midt i bildet, men i topp eller bunn.
    Keystone bør ikke justeres mer enn maks 5 enheter fra midstilling spør du meg, og helst 0.
    Prøv dette i alle fall i feilsøkingsperioden hvis din står på skrå.

3. Innstillingene dine ?
    For film og nytelse bør du ikke kjøre i presentasjonsmodus, den skal stå i filmmodus.
    Fargetemperaturen bør være varm. osv...
    Rett og slett kikk i topicet "Deling av innstillinger på X1"
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...amp;highlight=

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang keystone, er det ganske stor forskjell på 0 og 1, men til film har det ikke så stor betydning. prøv en factory reset i projektor, og deretter instillinger for bilde i DVD-spilleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bombesikker på at det ikke er lys fra noen andre lyskilder som reflekterer. men det kan være som du sier at det er fordi den ikke står rett. Har montert opp en hylle på veggen, og den står og projiserer ovenfra og ned mot lerret. trodde ikke det skulle ha noe å si, men da tar jeg feil?

Hvordan tar man en factory reset forresten?

:?:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Funkypapa
    Er bombesikker på at det ikke er lys fra noen andre lyskilder som reflekterer. men det kan være som du sier at det er fordi den ikke står rett. Har montert opp en hylle på veggen, og den står og projiserer ovenfra og ned mot lerret. trodde ikke det skulle ha noe å si, men da tar jeg feil?

Hvordan tar man en factory reset forresten?

:?:
    Det skal være meget skjevt hvis det er grunnen til problemet her.hvor mye høyere er linsen enn kanten på bildet øverst?
    factory reset ligger under innstillinger>system>service>fabrikkinnstilling, tror jeg.. da går du tilbake til alle standardinnstilinger, så du mister det du har stilt, men får også rettet opp, om noe er stilt feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm..vel, øverste kant blir vel så og si oppe i taket, ettersom lerretfestet er festet så langt opp mot taket en kan komme. Hylla med prosjektor er en drøy halvmeter under taket.

Skal sjekke ut tilbakestilling, men blir overrasket om det er løsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, tilbakestilling fungerte ikke. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men jeg har justert keystone slik at selve bildet er rektangulært og riktig. Men det er et lys til som projiseres som ser ut som en trapes. Når jeg trykker på menyknappen, vises menyen skjevt på lerretet.

det er synlig nok til at jeg irriterer meg over det, men jeg får vel heller sende forespørsel til infocus. :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    keystonenen på x1 er digital, ikke optisk. det betyr at du vil få samme lysfeltet ut fra prosjektøren uansett keystone justering. selve bilde er hva du justerer med keystone innstillingene.

du vil derfor ha denne "lyshinnen" (ikke så dårlig valgt ord synes jeg!) over bildet. Brukte selv opp til 5 i keystone før jeg justerte lerretet slik at jeg slap.. om du går inntil lerretet, pauser en film med tekst og justerer keystone mens du ser på teksten ser du at den gjør noe alvorlig galt med bildet.

Skal nevnes at jeg aldri ble plaget av keystone når jeg satt i sofaen, men var greiere å heller få hengt opp alt riktig.

edit:

Grunnen til at "lyshinnen" ser ut som en trapes er jo fordi det er sånn prosjektøren egentlig kaster bildet slik du har den i forhold til lerretet ditt, om du har 0 (50) keystone på x1'en så skal bilde følge "lyshinnen".

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar vannpistol. Rart jeg ikke har hørt om problemet før jeg kjøpte X1, for jeg synes det er rimelig plagsomt. Men jeg får se om jeg får rettet opp prosjektoren som du sier i forhold til lerretet *sukk*

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvis projektoren din er høyt oppe under taket må den ligge henge oppned.
    Ellers har du alt for stor keystonekorrigering.
    Forstod jeg det slik at din X1 lå på en hylle høyt oppe ?
    I så fall, står den likevel "rett vei", med beina ned og knappene mot taket ?
    Det blir feil. Står X1 høyt oppe bør den være oppned.
    Tror hele problemstillingen din er relatert til keystonekorrigering og feil plassering av X1 i forhold til hvor i rommet den er.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Tror hele problemstillingen din er relatert til keystonekorrigering og feil plassering av X1 i forhold til hvor i rommet den er.
    Garantert, sett dette flere ganger hos meg selv når jeg har drevet å flyttet rundt på ting og testet andre plasseringer osv. Lyshinne dekker virkelig effekten bra

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer at prosjektoren er relativt høyt oppe (ca en halv meter fra taket). Burde kanske få hengt den opp under hylla, selv om det ikke blir like pent?

sånn den står nå så projiserer den ovenfra og ned (har lagt en gjenstand under og bak slik at den vipper nedover.

det som er kjedelig er at jeg har betong vegg, og sliter med å få borret ordetlig. hvis ikke kunne jeg prøvd meg frem og fått satt den opp der jeg ville.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg vil si det er et must at den er opp-ned om den skal henge i overkant av lerret. Hva med å feste den i taket, ved hjelp av et takfeste?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du betong tak også? Gå til jernvare, de vet hva slag skruer du skal ha. Skal gå helt greit å feste i betong.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min henger i betongtak. Brukte skikkelige anker på 6 x 50mm mener jeg å huske. 4 stk. Sitter godt, vet ikke om jeg hadde hengt opp en cine9 i de men fungerer finfint for en X1 og tilsvarende. Jeg hørte her med håndtverkere før jeg startet, dette burde absolutt gjøres da det er kjedelig å få en X1 i hodet når man ser film.

Det suger foresten noe helt grenseløst å borre i betongtak uten skikkelige briller og maske. Innvester 150,- i dette også når du først er på maxbo for å få gode tips til å henge opp proj'en .

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er fordel med betong er at det er relativt lett å fjerne hullene igjen. Litt mørtel og maling så er taket godt som nytt! Litt værre i tre... Men det er lettere å feste i tre da!

Støv er noe dritt ja, både i øyne og nese.

Mvh

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vannpistol
    Det suger foresten noe helt grenseløst å borre i betongtak uten skikkelige briller og maske. Innvester 150,- i dette også når du først er på maxbo for å få gode tips til å henge opp proj'en .
    Få hjelp av en til å bruke en støvsuger når du borer, så forsvinner det aller meste inn i den, og du slipper å få det strødd rundt i hele rommet... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Få hjelp av en til å bruke en støvsuger når du borer, så forsvinner det aller meste inn i den, og du slipper å få det strødd rundt i hele rommet... :wink:
    Feigt!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vannpistol
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Feigt!
    Ja, hvorfor gjøre det lettvint når man kan gjøre det tungvint :wink:

(Pleier å si det når jeg finner ut at ting kunne blitt gjort anderledes/lettere)

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •