Er Sony HW10 ett bra kjøp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er Sony HW10 ett bra kjøp?

Neste uke så bestiller jeg ny pj, nå er jeg lei av å se film på tv og savner projektor i hus.

Har lest tester og innspill om di nye projektorene, jo mer jeg leser jo mer usikker blir jeg.

Hadde egentlig Lyst på HD350, men synes 35k er litt i det meste laget. Har bare hatt lcd projektorer di siste 10 årene, mange av panasonic sine.

Nå vil jeg prøve en ny teknologi og er blitt litt fristet til å gå for HW10, forrige projektor var Z2000 og var fornøyd med den utenom at jeg savnet endel bedre sortnivå.

Har ganske bra lyskontroll i "hulen" min så jeg trenger ikke ørten tusen ansi lumen, og alt sånn som motorisert zoom og fokus og annet dill er ikke nødvendig, her teller kun bildekvalitet.

Så hva tror dere guruer, vil denne være det beste valget til under 25k?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    HW10 er etter mitt syn en glimrende projektor, med høy bildeskarphet, høy panoreringskvalitet, flotte farger, relativt dypt sortnivå (men her er HD350 vesentlig bedre, men det antar jeg du er klar over), lavt støynivå og ellers et flott design på selve "boksen"...

Jeg blir mer og mer glad i Sonys produkter om dagen, og HW10 er intet unntak!

Sett opp mot Z2000en din, vil du forbedre bildet på en rekke punkter ved å oppgradere til HW10, men samtidig er det jo klart at de virkelige "inky blacks" fremdeles er JVCs "domene", så om du først klarer å skrape ut ytterligere 15.000 fra bankkonto er definitivt ikke HD350 noe du vil bli misfornøyd med!

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Lygren her, HW10 ser ut til å være et meget godt kjøp i prisområdet +- 20.000,-

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp det lygren, at jeg vet at den jvc'en vil gi meg det bildet jeg egentlig vil ha, men så ligger det en grønn jævel i bakhodet og holder litt igjen pga at prisen nærmer seg det dobbelte med å få den jvc'en i hus. Hadde jeg hatt mulighet til å sett hw10 så hadde jeg med en gang kunne avgjort om den hadde tilfredstilt meg nok til å leve med uten å tenke "**** jeg skulle ha gått for jvc'en heller".
    Så hvis noen i rogalands området skal kjøpe hw10 så hadde jeg vært takknemelig til å fått en demo på den

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Henger meg på her.

Er HW10 et bra kjøp kontra Epson TW2000 når en sitter 2,9m fra ett 2,3m bredt Dreamscreen Dynagrey lerret i en "lys" stue(har lyskontroll med persienner, men vegger og tak er lyse)?
    Avstanden til lerret er helmax så den skal ikke gjøres noe med, bare sånn at det er sagt.
    Stikkordene er pixel og lysstyrke.

Jeg har i dag en 720P LCD prosjektor og er på vei til å oppgradere til 1080P.
    Jeg har begynt å reagere litt på pixelrutene(i PAL formatet) og lysstyrken(litt svak..) på denne prosjektoren(1200 ansilumen), derfor er det jeg har lyst å gå videre oppover i bildekvalitet.Prosjektoren skal kun brukes til store filmopplevelser..:-D

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I andre enden av pris skalaen finner du BenQ W5000 som også kan være et godt valg.

BenQ W5000 Review

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    I andre enden av pris skalaen finner du BenQ W5000 som også kan være et godt valg.

BenQ W5000 Review
    Ja, men den har for lite zoom. Men jeg har gitt f.... og går for jvc hd350 så slipper jeg å angre (håper jeg :roll: )

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er det samme her.

Prosjektor/lerret avstand er 4.2m så en W5000 får problemer med å fylle lerret hos meg.

Men er det noen som har erfaringer med LCD prosjektor(1080P) og overgang til SXRD prosjektor(1080P) som f.eks HW10?

Ser man pixlene godt?
    Hvorfor går noen fra LCD til SXRD?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å gå fra LCD til LCoS (SXRD og D-ILA) er vel den største oppgraderingen du kan gjøre. Du går fra den laveste native-kontrasten til den høyeste, og fra den laveste fill-rate, til den høyeste.

Men å bytte ut TW2000 mot HW10 vet jeg ikke om jeg ville gjort. Da går du liksom fra det beste i en verden, til det billigste i en annen. Skulle jeg byttet ut en TW2000, måtte det bli mot TW5000, VW80, eller en av de to nye fra JVC (350/750).

Med utgangspunkt i en hvilken som helst annen LCD-projektor, ville jeg gladelig betalt for oppgraderingen til HW10.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zippowitch
    Hei!

Henger meg på her.

Er HW10 et bra kjøp kontra Epson TW2000 når en sitter 2,9m fra ett 2,3m bredt Dreamscreen Dynagrey lerret i en "lys" stue(har lyskontroll med persienner, men vegger og tak er lyse)?
    Avstanden til lerret er helmax så den skal ikke gjøres noe med, bare sånn at det er sagt.
    Stikkordene er pixel og lysstyrke.

Jeg har i dag en 720P LCD prosjektor og er på vei til å oppgradere til 1080P.
    Jeg har begynt å reagere litt på pixelrutene(i PAL formatet) og lysstyrken(litt svak..) på denne prosjektoren(1200 ansilumen), derfor er det jeg har lyst å gå videre oppover i bildekvalitet.Prosjektoren skal kun brukes til store filmopplevelser..:-D

hva med han her da, han som har lys stue og egentlig dårlig lyskontroll, vil tw-5000 være det beste valget pga lumens eller kan han også leve med hw-10.
    Vil ikke lyse vegger ødelegge for mye av det ekstra sorte med hw-10, mens tw-5000 blir mere allsidig med ekstra lumens....

mvh

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW5000 har "sortere sort" enn HW10. Begge har dynamisk iris, mens TW5000 har, som du nevner, høyere lysutbytte. De lyse veggene er ikke så stort problem i de mørkeste scenene, for da er det jo nesten ikke noe lys på lerretet som kan reflekteres. Problemet dukker opp når en scene inneholder både lyse og mørke områder sammtidig. Da vil refleksjonene fra det lyse vaske bort detaljene i de mørkeste områdene. Med andre ord er en HD750 som å kaste perler for svin, siden den har enormt trykk i lyse detaljer selv i de aller mørkeste scenene.
    Et lyst rom trenger en lyssterk projektor, men da snakker vi om et rom uten mulighet for å blende av lys fra utsiden (store vindusflater, etc). Men i et helt mørkt rom (avblendet for lys utenfra), vil høy lysstyrke bare gjøre refleksjonene fra de lyse veggene sterkere, og uansett hvor mye lys man skviser ut av en projektor, så vil ikke opplevd kontrast øke, da mørke områder på lerreret hele tiden vil bli tilsvarende mye lysere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki!

Takker for svar.

Må da si at en TW2000 kanskje passer best i min "dårlige lyskontrollstue" pga den ekstra lumens den kan gi.

Det jeg også lurer på er dette med pixlene(screendoor).

Som nevnt tidligere sitter jeg 2,9m fra ett 2,3m bredt lerret og trives aldeles utmerket med denne avstanden, selv om jeg nå reagerer på pixlene(screendoor) med en 720P prosjektor.

Er det noen som har testet/eiet en 1080P LCD prosjektor med samme avstandsforhold til lerret, hvilke erfaringer sitter de igjen med angående pixler(screendoor) og med 1080P bilde?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den sitteavstand/lerretstørrelsen vil du nok se piksler på Epson projektoren, da spesielt i lyse områder, mens det vil være umulig å se på Sony'en. SXRD har nemlig en fyllingsgrad på over 95%.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter vel rett over 3 meter fra ett 100" lerret. På min tidligere pj en sanyo z2000 så måtte jeg nærmere enn en meter for å se pixler. På ca. 3 meter så har du ikke sjans til å se pixler hvis du ikke har supermann syn da 8)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke ser piksler før på en meter på den projektoren (Z2000), så må du enten pusse brillene, eller justere fokus på projektoren korrekt. ;-)
    Ta en titt på små hvite/lyse objekter, og du skjønner fort hva jeg mener.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg jo ikke målt avstanden på akkurat 1 meter men mye nærmere enn sitte avstanden på rett over 3 meter for å se eller legge merke til dem. Projektoren var stilt på best fokus. Jeg har godt syn og trenger ikke briller.
    Vi har vært flere som har prøvd å se etter pixler uten at av dem har klart å se dem ved sitteavstand.

Jeg har holdt på med projektorer siden 1995 og har eiet 8 pj'er i det tidsrommet og z2000 er den eneste lcd uten smooth screen som jeg ikke har sett pixler på når jeg sitter så nærme lerrete. Så hvordan andre kan se pixler på en full hd pj aner ikke jeg. Må være at di fokuserer godt å veldig nøye på ett punkt av lerrete for å skimte dem. Men at det er noe som i såfall skulle være plagsomt er jeg ivertfall ikke enig om.

Kan dessverre ikke teste det mer nå når den projektoren ikke er i hus lenger.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri sagt at det er plagsomt, jeg hevder bare at det ikke er noe problem å se pikselstruktur. Det er ingen sak å se at små objekter er "bygget av små firkanter" på 1x avstand (sitteavstand lik lerretsbredde) på Z2000. Er du helt sikker på at du ikke trenger briller. Jeg trodde heller ikke at jeg trengte briller før jeg tok en synstest hos optikker. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...her må jeg nok si meg enig med Gorm, men nå skal det jo bemerkes at ting en ikke er oppmerksom på er sjelden noe en plages av heller... På Electroworld-messa ble det benyttet et lerret på 265cm bredde med sitteavstand på ca. 4 meter, altså 1,5x sitteavstand til lerretets bredde. Her var det ingen åpenbar screendoor på TW5000 eller AE3000 (som jo også har smooth screen...), men i lyse scener kunne jeg nok se antydning til pikselstruktur, noe som var dønn umulig på HW10 eller VW80 (SXRD). Sitter en med andre ord spesielt nærme lerretet, som jo en ofte gjør i 2.35:1-oppsett, er nok SXRD eller DLP å foretrekke pr. dato.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Største oppgraderingen jeg har gjort i år var i hvertfall syns undersøkelse og nye briller. Trodde heller ikke jeg hadde spesielt dårlig syn men...:-D

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier ikke at du har sagt det heller, men det vil ikke være noe som er plagsomt.

Jeg har faktisk briller, men di er så svake at jeg ikke ser noe spesielt forskjell med eller uten, ja jeg har prøvd å se med. Grunnen til at jeg fikk meg briller var at jeg hadde en del hodeverk tidligere, men når jeg var hos optiker så var synet nesten perfekt, men prøvde med briller for det. Så det var 3000 kr. rett i dass :???:

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •