SXRD degradering over tid?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SXRD degradering over tid?

Jeg vurderer på sikt å oppgradere til en Sony SXRD projector. Jeg kom over denne tråden som omhandler observasjoner og målinger fra Cine4home at de SXRD projectorene de har testet har fått tydelige degraderinger i bildet over tid bla. kontrast.

Er det noen her som kan avkrefte/bekrefte at dette virkelig er noe å bekymre seg for?

Jeg bruker min projector ca 1500-2000 timer i året så..........

Sony VPL-HW10 v. Panny PT-AE3000 - Page 9 - AVS Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bumper denne litt oppover, folk har vel vært opptatt på electroworld messa

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel såpass mange projektor brukere her inne som pga den teknologiske utviklingen oppgraderer projektor raskere enn de må bytte lampemodul i projektoren, så jeg vet ikke egentlig hvor stor denne problemstillingen egentlig er.

Bruker man SXRD projektoren ikke bare til film, men til PC spill og som TV og bruker den noen tusen timer i året som du er inne på Barrabas, da er det kanskje en mer relevant problemstilling.

Om kontrast verdiene reduseres pga det egentlig er en degradering av SXRD panelene/polafiltereene eller om det f.eks er microskopiske støvpartikler som kommer gjennom luftfilterne og er med på forurense lysmotoren med mere strølys osv er vel også en annen sak. Tror vel ikke man bør gjøre dette til et større problem enn det kanskje er.

Sikkert er det vel at alle av dagens "lysventil" projektorer har sine styrker og svakheter.
    Alle har en lampemodul som må skiftes med jevne mellomrom. samt vifter som kan få en mekanisk slitasje og er påvirkelig for støv og tiden tann.

Ellers har vel DLP projektorer, svakheter når det gjelder bevegelige deler (fargehjul) , LCD projektorer varmepåvirkning av LCD panel polariserings filtere og er ytterst følsomme for støv pga måten panelene gjennomlyses på og trenger mye direkte kjøing.

SXRD og D-ILA har noe støv problematikk, mindre problemer med varmepåvirkning av panelene pga at disse refelkterer lyset og kan lages mer robuste når det gjelder kjøling av panelent, men vil som alle de andre være påvirkelig for aldring, støv og bruks slitasje.

Ellers er det også vanlig at elektronikk blir mindre nøyaktig over tid, og det er mange ting i en projektor som skal stemme for at den skal yte sitt beste.

All slik hjemmekino tenologi har sin levetid, men er vel mer bekymret over prisredukjonen disse projektorene har dersom man skal selge de igjen, enn selve denne degraderingen av ytelse.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart det er mange faktorer inne i bildet her, men det som rapporteres her er jo at denne degraderingen er registrert av Cine4Home på kun SXRD. De anses også som seriøse testere. Kan det tenkes at noe langtids svakhet ikke er blitt oppdaget av Sony ingeniørene?, eller en batch av dårlige produksjonsmodeller?. Vi skal nok ikke lage noe styr ut av dette, men jeg synes det var interessant å se om noen har opplevd eller hørt om dette før. Jeg føler meg ganske trygg på å ikke bekymre meg over dette da det burde ha kommet fra flere bruker rundt i de forskjellige forumene.

Du sier at SXRD er noe plaget av støv? Har ikke alle Sony projectorene lukket lys bane som DLP?

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barrabas
    Det er klart det er mange faktorer inne i bildet her, men det som rapporteres her er jo at denne degraderingen er registrert av Cine4Home på kun SXRD. De anses også som seriøse testere. Kan det tenkes at noe langtids svakhet ikke er blitt oppdaget av Sony ingeniørene?, eller en batch av dårlige produksjonsmodeller?. Vi skal nok ikke lage noe styr ut av dette, men jeg synes det var interessant å se om noen har opplevd eller hørt om dette før. Jeg føler meg ganske trygg på å ikke bekymre meg over dette da det burde ha kommet fra flere bruker rundt i de forskjellige forumene.

Du sier at SXRD er noe plaget av støv? Har ikke alle Sony projectorene lukket lys bane som DLP?
    Regner med at degraderingen er større en forventet når Cine4Home tar opp dette spesielt. Ble enklere og velge JVC nå.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barrabas
    Ikke plaget, men er vel også påvirket av forurensinger i atmosfæren.
    Med mindre man har et helt lukket system som på grunn av temperatur svingningene må næmest være tømt for luft og ingen trykk utligning mot atmosfæren osv, så vil man alltid kunne få inn støvpartikkler. SXRD og D-ILA har nok som du er inne på en god skjerming for støv, men helt imune er de nok desverre ikke. En forurensing som "depolariserer" lyset etter polariseringen eller reduserer absorbering av strølys i lysbanen etter panelene, vil redusere projektorens styring av lyset ganske mye, og det vil typisk gå ut over kontrast omfanget.

Synes det er rart at ikke SONY har gitt ut noe test dokumentasjon om levetid på SXRD teknologien. De har helt sikker slike data fra utviklingen av dette arbeidsprinsippet, og jeg tror det vil være lurt av dem å frigi slik informasjon når slike diskusjoner kommer og setter spørsmålstegn rundt dette.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alfalfa
    Regner med at degraderingen er større en forventet når Cine4Home tar opp dette spesielt. Ble enklere og velge JVC nå.
    Synes det lenge (etter HD1 kom ut) har vært ganske enklet å velge D-ILA prinsippet til JVC pga mangel på IRIS trimmet kontrast.....

Så er vel kanskje spørsmålet om hvor synlig er egentlig SXRD kontrast reduksjonen når det i utgangspunktet brukes en aktiv IRIS, vs D-ILA prinsippet som ikke gjør det.....

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener og ha hørt at en av fordelene med SXRD teknologien var at panelene er veldig mye mere stabile over tid vs. LCD som mister mye av kontrasen etter en stund.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony benytter uorganisk "alignment layer", noe som skal sikre lang levetid. Dette er det LCD-teknologien alltid har slitt med, men som Epson også har eliminert med siste gen. 7 paneler.

Sony sier dette om levetiden på SXRD:

Sony Global - Press Release - Sony develops "SXRD", a display device capable of generating high resolution, high contrast images of film quality smoothness

Sitat Opprinnelig postet av Sony
    <Reliability>
    Sony has overcome the long-standing challenge of incorporating an inorganic alignment layer to the liquid crystal cell, enabling the alignment technology of vertically aligned liquid crystals which has been problematic until now. This inorganic material has successfully replaced the organic polyimide film previously used to align the liquid crystal. This innovation has greatly improved alignment layer durability, ensuring the longevity of the high-resolution, high-grade features of the SXRD device.
    Jeg tror derfor ikke det er så mye grunn til bekymringer mtp. på levetiden til SXRD paneler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •