Projektor for "pub" bruk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor for "pub" bruk

Er en pub-eier jeg kjenner som hadde planer om å anskaffe plasma eller lcd skjerm for å kunne vise fotballkamper etc på storskjerm, men jeg mener det må være bedre (og billigere) å kjøpe en projektor til slikt bruk da en får et mye større bilde...

Rommet han tenkte å bruke dette i har masse vinduer og dårlig med gardiner etc, så det må vel en rimelig lyssterk projektor til, men hvor lyssterk må den være? Tror nok bildet vil være i underkant av 100".

Og bør han velge lcd projektor for å unngå at noen gjester skal bli plaget av regnbuer? Kan liksom ikke tenke meg at sortnivået spiller så veldig stor rolle når en ser på fotball? Hvor mye har kontrast å si for slikt bruk?

En 4:3 xga projektor bør vel være bra? Fortsatt vil vel de fleste fotballkamper og sportsarrangement bli sendt i 4:3 selv om TV2 såvidt er begynt å leke med 16:9 og uansett så kan vel de aller fleste projektorer vise 16:9 materiale.

Noen som vil anbefale noe bra da? Prisklasse opp til 30k går nok bra.

Edit: Tenkte meg ikke om, så denne havnet i feil kategori... Hører vel hjemme i Produkt -og prisjakt Video, så kan noen flytte den?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Projektor for "pub" bruk

Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Og bør han velge lcd projektor for å unngå at noen gjester skal bli plaget av regnbuer? Kan liksom ikke tenke meg at sortnivået spiller så veldig stor rolle når en ser på fotball? Hvor mye har kontrast å si for slikt bruk?
    Jeg kan ikke tenke meg at regnbuer er noe problem på et regnbuemedisinutsalg
    Jeg har sett både projektor og plasma-skjerm på pub. Etter min mening er plasma overlegen på pub. Rett og slett fordi projektorbildet er for avhengig av lysforholdene.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Projektor for "pub" bruk

Sitat Opprinnelig postet av jane
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Jeg kan ikke tenke meg at regnbuer er noe problem på et regnbuemedisinutsalg
    Jeg har sett både projektor og plasma-skjerm på pub. Etter min mening er plasma overlegen på pub. Rett og slett fordi projektorbildet er for avhengig av lysforholdene.
    Du har jo et poeng ja, men er kanskje ikke alle som går på pub for å drikke alkohol, men mer for det sosiale...

Kan valg av lerret ha noe å si for hvor bra bildet vil bli når en har endel lys i rommet? De fleste kamper etc vil jo gå om ettermiddag, og da vil i allefall vinduene være på skyggesiden eller bak lerretet...

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt litt på akkurat dette. De fleste prosjektorene jeg har sett på pub'er gir et fryktelig blasst og generelt dårlig bilde. Kanskje fordi de er gamle lcd-prosjektorer brukt i rom med dårlig lys-demping og lerret med lav gain?
    Sportssendinger må jo være perfekt materiale for lyssterke dlp- evt lcd-projektorer i kombinasjon med lerret med svært høy gain -f.eks. sølv-lerret med gain på 6.0-8.0. Det man går glipp av - sort-nyanser etc. - blir neppe savnet når man ser på fotball. Det viktigste er vel klart bilde og sterke farger?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Har tenkt litt på akkurat dette. De fleste prosjektorene jeg har sett på pub'er gir et fryktelig blasst og generelt dårlig bilde. Kanskje fordi de er gamle lcd-prosjektorer brukt i rom med dårlig lys-demping og lerret med lav gain?
    Sportssendinger må jo være perfekt materiale for lyssterke dlp- evt lcd-projektorer i kombinasjon med lerret med svært høy gain -f.eks. sølv-lerret med gain på 6.0-8.0. Det man går glipp av - sort-nyanser etc. - blir neppe savnet når man ser på fotball. Det viktigste er vel klart bilde og sterke farger?
    Hvis en har høy gain, vil ikke det da snevre inn "synsvinkelen"?
    Dvs at en må sitte rett framfor lerret for å se skikkelig bilde? (noe lignende som for pjojektiontv'er?)
    Men er enig i at for fotball så er nok et klart bilde og sterke farger viktigere enn sortnivået...

Men hvis projektoren er veldig lyssterk, vil ikke den i seg selv til en viss grad vaske ut fargene? eller er det kun rombelysningen som vasker ut fargene? Så jo mer lyssterk projektor jo sterkere farger, men svakere sortnivå?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller er det kun rombelysningen som vasker ut fargene? Så jo mer lyssterk projektor jo sterkere farger, men svakere sortnivå?
    riktig.

ang. kommentarer om blasst bilde kommer det ofte av at eieren ikke har brydd seg om å bytte pæren etter endt levetid, og den synger på siste verset(pleier å bli veldig svak, særlig etter endt levetid.). Eller at projektoren rett og slett er for lyssvak.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    eller er det kun rombelysningen som vasker ut fargene? Så jo mer lyssterk projektor jo sterkere farger, men svakere sortnivå?
    riktig.

ang. kommentarer om blasst bilde kommer det ofte av at eieren ikke har brydd seg om å bytte pæren etter endt levetid, og den synger på siste verset(pleier å bli veldig svak, særlig etter endt levetid.). Eller at projektoren rett og slett er for lyssvak.
    Men når er en projektor for lyssvak?? i et rom som ikke vil bli direkte opplyst av sollys, hvor mange ansi lumen trenger man? 2000? 4000? for et 100" bilde, hva bør en legge seg på for å få et lyssterkt bilde når det er endel lys i rommet? kanskje finne en veldig lyssterk projektor hvor en kan dempe lysstyrken i flere omganger? Og vil lcd og dlp gi så forskjellig bilde når det er endel lys i rommet? kontrast og svartnivå er vel så "svekket" at de betyr mindre?

Og vil det ikke være bedre med et 100" bilde med projektor, enn 50" med plasma såsant projektorbildet ikke forsvinner pga for mye "utvasking"?

edit: fingrene fungere av en eller annen grunn dårligere med en kvadratisk forverring pr halvliter... :lol:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.avforum.no/forum/download.php?id=97
    Ta en titt på denne screenshoten tatt i normalt dagslys(ikke direkte sollys)
    Obs: oppløsningen er veldig redusert, for å komme ned i filstørrelse. Denne projektoren er målt til 1100 lm.

ang. sortnivå... Om projektoren er av, vil lerrettet ha den absolutt høyeste sortfargen du kan oppnå når projektoren er på. MEN, Er projektoren lyssterk gjelder også kontrasten for hvor mørkt det mørke vil oppfattes. sort ved siden av hvitt vil se ekstra sort ut, f.eks. Derfor, jo lysere rom, jo høyere lysstyrke bør man ha. Det må også beregnes størrelse på projiseringen, jo større bilde, jo mer lys mister man.
    til sammenligning, screenshoten over er på et 2m bredt lerret, Denne> http://www.avforum.no/forum/download.php?id=2158 er av X1 på et 160 cm bredt lerret, omtrent samme lysforhold.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diablito, du har PM...