Er tiden inne for kjøp av 1080P projektor til max 12.000 nå - eller skal jeg vente?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er tiden inne for kjøp av 1080P projektor til max 12.000 nå - eller skal jeg vente?

Hei !

Jeg har hatt en Panasonic AE-300 siden 2004 og vært godt fornøyd.
    Skal nå over på HD kilder (Blueray/PC) og lurer på om det er noen vits i å vente på store teknlogiforbedringer i løpet av 1-2 år, eller er det bra nok som det er for de Projektorer som ligger på ca 12000 i dag ?
    Har tenkt å beholde neste så lenge som mulig, 5 år ++ ?

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Full HD er for lite, det er Ultra HD som er tingen!

Quad Full High Definition Display: 3840x2160 of Ultra-HD Goodness

Men fra "spøk" til alvor:

Det jeg vet ang. tv er at LED er på full vei inn i markedet, og om noen måneder får vi se den første laser-tv til forbrukere. Det gleder jeg meg til!

Ang teknologien på prosjektorer er jeg ikke oppdatert. Det er vel ikke laget noen led som er sterk nok, så det er vel heller forbedring av eksisterende teknologier der. Bildebehandling er vel et stikkord om du vil se SD på HD framviser osv..

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det skjer mye i det prisleiet de neste 5 åra nei, kanskje en liten prisnedgang, men ikke mye. (Trur eg....)

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også på det samme. Er det ikke flere som kanskje har noe "inside information"? :wink:

Hadde egentlig tenkt til å vente 1-2 år med å kjøpe meg ny projektor, da jeg ikke har lyst til å betale så mye mer enn 10-15k. Men hvis sannsynligheten er liten for at de projektorene som i dag ligger på 20-30k vil falle mye i pris, så er det jo ikke noe vits i å vente

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle bildeprodukter pleier å falle fort i pris, iverfall tv, ikke så mye på projektor siden, men di faller i pris di også bare ikke så ekstremt som tv gjør.

Oppgraderingen vil være stor fra ae300 til en ny full hd pj i 10-15k klassen. Har du ett brukbart stort rom så er vel Benq W5000 det beste kjøpet i den prisklassen. Det er ingen vits å vente for utviklingen går fort og det kommer stadig nye å bedre modeller, utviklingen vil ikke stoppe opp.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på kort sikt vil vi nå sannsynligvis oppleve en prisoppgang på mange produkter på grunn av langvarig svak krone. er det noe man har lyst på nå så bør man kjøpe det relativt fort før prisene krabber oppover.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utviklingen stopper aldri nei, det er sant. Og med det hoppet i kvalitet vi nå har fått med HD, så blir vel ikke bildeforbedringen ifht pris like formidabel de neste årene, som den har vært de siste årene. Så da blir det nok løp og kjøp for meg :-D

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det neste store er vel projectorer som støtter det nye 3d systemet som bla Avatar vil bruke.

http://www.5min.com/Video/How-to-Exp...-of-3D-2881700

Avatar (film) - Wikipedia, the free encyclopedia

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ethvert produktområde vil ha behov for utvikling for å "unngå" priserusjon (prisnedgang). Hvis derfor projektorprodusentene ikke kommer opp med noe nytt i løpet av neste år er eneste "våpen" overfor konkurrentene å justere prisen, og følgelig er altså prisnedgang et faktum.

Jeg synes det har skjedd litt for lite på projektorsiden den siste tiden, som selvsagt har med den finansielle krisen å gjøre, der folk gjerne setter bort denne type investeringer i større grad enn mer "nødvendige" varer og produsentene heller velger å holde de nytekniske vinningene tettere til brystet frem til tiden er mer moden for å faktisk få betalt for lansering av ny teknologi.

Som Jørn sier vil nok den kortsiktige trenden gå i retning av noe høyere priser enn det motsatte hvis krona forholder seg svak. Dernest, hvis det ikke skjer noe lurt neste år, kan en nok forvente seg en liten prisnedgang mot våren/sommeren (som for øvrig er vanlig, men kan bli forsterket av styrket krone og lavere omsetning).

Når det gjelder større teknologiforbedringer innen projektorer tror jeg imidlertid det blir lite av med det helt første... LED kommer sikkert, men foreløpig er det alt for dårlig som lyskilde ettersom den mangler den nødvendige intensitet i alle grunnfarger. Dernest er det jo Xeon, som benyttes i de fleste kommersielle kinoer. Sony har jo brukt dette på noen modeller nå, men følelsen er vel at denne teknologien, til tross for at den faktisk er overlegen dagens UHP, blir både for kostbar og kortlevende for de mer normale forbrukermarkedet.

...derfor skulle en tro at UHP fremdeles blir projektorenes primære lyskilde i året som kommet, og sikkert også det påfølgende.

Jeg har sett litt hva JVC har i pipelinen for årene fremover, og tror vi kan forvente oss av 2009/2010-modellene;

-Ytterligere økning i kontrast, tipper JVC havner på mellom 70 og 100.000:1 statisk, og de andre klarer sikkert å forbedre tingene litt de også ved hjelp av bedre paneler og enda mer effektive irisløsninger

-Forbedrede løsninger for 2.35:1 tror jeg vil være viktige argumenter for mange i tiden fremover, en ser allerede hvilken effekt dette har hatt for Panasonic AE3000, som har blitt svært populær allerede til tross for at den teknisk ikke er noe vidunder utover det ganske normale. Dette er uansett nisje, men jeg tror det kan skje en hel del i så måte, kanskje ikke i 2009, men 2010 er jeg sikker på at vi vil se den første "native" 2.35:1-chippen - men igjen, jeg kan jo ta feil da...

-I mid og high-end-sjiktet tror jeg vi vil få ytterligere fokus på lerretsløsninger, f.eks. lydtransparente, buede rammelerreter, og selvsagt optimaliserte "bat-caves", som jo er vel så vesentlig for ytelsen og opplevelsen til en projektor som projektoren alene!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...som et mer konkret tips til ditt spørsmål, Rubina1, vil jeg jo påstå at Epsons TW980 til ca. 12.000 er en meget god projektor til prisen, da dette jo er en TW1000 med hvitt chassi!

Ellers er BenQ W5000 til ca. 12.500.- også et svært godt kjøp, vi snakker bildekvalitet helt i toppklassen til en svært fordelaktig pris!

Begge disse variantene kan du fint beholde i 2-3-4-5 år fremover, og selv om du kanskje vil se at prisene på tilsvarende enheter faller noe utover 2009 er dagens pris relativt gunstig ettersom den ikke er justert nevneverdig for svekkelsen i krona...

Intermediate Tony Soprano sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i samme situasjon som trådstarter,kjøpte Panasonic PT 900 i 2006 som har gitt mye glede
    Etter lang vurdering av både nytt og brukt blir det en ny BENQ W5000 på meg og en PS3

Tror dette blir en solid oppgradering

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ihvertfall si at kjøper du projektor om ett par år sparer du sikkert 3-5000 kr vil jeg tippe.

Sparer du 5000 kr så kjøp om to år så tjener du omtrent 200 kr per måned på dette eller ca 6,50 kr pr dag.

Kjøper du projektor i dag gitt at du ikke blakker deg og går personlig konkurs så vil jeg si at gleden av å eie den projektoren i to år er mye mer verdt enn 5000 kr...... synes du ikke?

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiden er definitivt inne, ingen vits i å vente. Venter du, kan du kanskje spare noe, men du går glipp av så utrolig mye moro. Mitt klare og uforbeholdne råd er: skaff deg en blu ray spiller og en full HD projektor NÅ! Det er rett og slett kjempgøy.

Til feks 12000 får du BenQ W5000 som er en usedvanlig god projektor. Sjekk linken til kinoen min under for å se hvordan det fungerer.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Det neste store er vel projectorer som støtter det nye 3d systemet som bla Avatar vil bruke.

How to Experience A New Generation of 3D Video – 5min.com

Avatar (film) - Wikipedia, the free encyclopedia
    Alle projektorer støtter dette, du trenger bare en PC, software, og 3D kildemateriale. "Ulempen" med teknikken du nevner, er at du trenger to projektorer, der den ene viser venstre bilde, og den andre viser høyre. Disse settes opp til å overlappe hverandre så godt som mulig, og så plasserer du et pola-filter foran hver av linsene. Den ene med horisontalt filter, og den andre med vertikalt. Dette har jeg vært med på flere ganger allerede, og teknikken er "eldgammel".
    Med tanken på hvor lite kildemateriale det finnes, så er det neppe mange som ønsker å investere i to projektorer. Hvis en derimot tar i bruk lukkerbriller, da blir det straks mer interessant. Her må man fortsatt kjøre kildematerialet via PC (hvis du er så heldig å finner en film du gidder å se), men her kjøres oppdateringshastigheten opp til det dobbelte, slik at annenhver frame er henholdsvis høyre og venstre bilde. Lukkerbrillene har LCD-paneler som åpner og lukker høyre og venstre glass i takt med bildene på lerretet. Disse styres som regel via IR, slik at brillene kan holdes trådløse. Med denne teknikken er det selvfølgelig essensielt at projektoren takler minimum 100Hz signaler fra en PC.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og hvilke projektorer i dag har mulighet for ekte 100Hz refresh i 1080P? De "100Hz"-funksjonene som det skrytes av i dag er jo interpolerte varianter, det blir noe ganske annet å kunne fore et ekte 100Hz-signal. Tviler på at noen av dagens hjemmeprojektorer støtter dette, men det er mulig jeg tar feil...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det nok en Epson TW980 på meg :-D Med min plasseringsavstand på ca 3,5 meter, så kan jeg jo få 70 cm bredere bilde med den enn f.eks. BenQ W5000. Og i tillegg så er TW980 halvparten så stor i volum!! Kan det stemme?!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...og hvilke projektorer i dag har mulighet for ekte 100Hz refresh i 1080P? De "100Hz"-funksjonene som det skrytes av i dag er jo interpolerte varianter, det blir noe ganske annet å kunne fore et ekte 100Hz-signal. Tviler på at noen av dagens hjemmeprojektorer støtter dette, men det er mulig jeg tar feil...
    Vel, støtten er vel ikke enorm akkurat nå, men det endrer seg med en gang behovet er der. Business utgavene av dagens hjemmekinoprojektorer klarer jo 180Hz, så det er jo ingen andre barrierer enn selve implementeringen.
    Dette er gitt at vi snakker om 50Hz kildemateriale. Hvis vi får 3D-materiale i 24Hz (slik det bør være i disse dager), så er det "a peace of cake", for samtlige av dagens hjemmekinoprojektorer (alle takler vel 48Hz).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Vel, støtten er vel ikke enorm akkurat nå, men det endrer seg med en gang behovet er der. Business utgavene av dagens hjemmekinoprojektorer klarer jo 180Hz, så det er jo ingen andre barrierer enn selve implementeringen.
    Dette er gitt at vi snakker om 50Hz kildemateriale. Hvis vi får 3D-materiale i 24Hz (slik det bør være i disse dager), så er det "a peace of cake", for samtlige av dagens hjemmekinoprojektorer (alle takler vel 48Hz).
    Dette blir ko helt klart ett satsningsområde når kinoene etterhvert blir oppgradert til å kunne vise 3d, en oppgradering som er i full gang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •