prosjektor høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

prosjektor høyttalere

jeg har denne HP Projektor xb31 1500 AnsiLumen/XGA/1,6kg/1800:1

og jeg lurer på hvordan er det å bruke høyttaler på prosjektor istedet for forsterker og eksterne høyttalere. Har hørt at surround skal være bra men er ikke sikker på hva det er, hvor mye koster sånnt? ( Nei dette er ikke en spøk )

Newcomer Worms sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Surround er når du er omgitt av lyd, foreksempel vis du har 3 høttalere foran og to bak. Og det blir bedre lyd av vanlige høyttalere en de som er projektoren.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si det så sterkt at projektorer HAR IKKE HØYTTALERE. Det er ikke noe å tenke på. Da er det bedre med en walkman.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: prosjektor høyttalere

Sitat Opprinnelig postet av Mammut89
    Har hørt at surround skal være bra men er ikke sikker på hva det er, hvor mye koster sånnt? ( Nei dette er ikke en spøk )

Du kan lese :arrow: HER

Surround fåes i alle prisklasser

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm surround er at man har 3-7 høyttalere plassert strategisk rundt i rommet, typisk 3 foran og 2- 4 bak. I tillegg benyttes ofte subwoofer for å få mer trykk spesiellt i de nedre frekvensene (noe som kan være svært morsomt 8) og som ofte blir overdrevet i noen sammenhenger). Når det gjelder bruk av lydkilde til projektor så vil nok bruk av enten stereo forsterker eller annen lydkilde være absolutt kritisk i mine øyne, da pj ikke har mulighet for å gi tilstrekkelig god lyd. Men man kan jo koble til alt fra himmel og jord, bare det har innganger. Jeg har gettoblaster fra det glade 80-tallet med line-in, som hadde blitt bedre enn å bruke pj'en. En stereo rack eller lignende vil gjøre lyden utrolig mye bedre og opplevelsen helt anderledes.

Surround koster fra 2k til uendelig mye. Stereo er som regel billigere(kanskje utenom recievere som er utrolig presset i pris), og man får brukt penger på færre elementer og høyttalere, noe som vil gjøre kvaliteten bedre på det man kjøper.

Lykke til.

Mvh

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok kjøpe deg en surround reciver og noen høytalere.
    Her kan man jo starte med ett billig sett.Surroundhøytaler sett består vanligvis av:
    2 front. 1 center og 2 høytalere bak.
    Du kan lese litt om slike sett og recivere i økonomi klasse foreksempel på komplett data.
    Lykke til og velkommen inn i en fantastisk verden

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vurderer å bruke høyttaleren i projektoren, er det bare ett råd:

IKKE gjør det!

Her er en rangering av andre løsninger som alle er bedre enn projektorhøyttaleren (fra dårlig til bedre):

1) PC-høyttalere. I basisutgaven er disse ganske dårlige, men de gir ihvertfall stereo. Men selv små barn vil spørre pappa om mer lyd.
    2)a. PC-høyttalere med subwoofer. Dette kan bli ganske bra. Men da skal det være god match mellom høyttalerne og subwooferen. Dyrere løsninger kommer med nok høyttalere for surround, men man får det man betaler for. Har hørt systemer til over 1500 kroner, og det låter fremdeles ikke bra i mine ører.
    2)b. Bruke stor "slepebrøler" med lydinngang. Disse kan gi ganske kraftig lyd, men lydperspektivet lider.
    3) Komplette alt-i-ett løsninger (DVD og forsterker i samme boks pluss høyttalere). De billigste løsningene kan fås til tusenlappen på Europris/Rema/Coop etc, men det gir ikke lydkvalitet stort bedre enn en reiseradio. Subwooferen som følger med er ofte dårlig, og gjør ikke annet enn å glatte over hvor platt lyden i resten av høyttalerne er. Men komplettsystemer kan være gode, men da snakker vi en HELT annen pris, gjerne over 8000 kroner.
    4) Stereosystem med kvalitetskomponenter. Her får man jo ikke surround, men lyden har potensial til å være svært god og man får mye bedre lyd sammenligner med pakkeløsninger til samme pris! Vi snakker altså integrert stereoforsterker og høyttalere.
    5) Surroundreceiver og stereohøyttalere For film er dette et glimrende utgangspunkt. Lyden tas inn digitalt i receiveren og gode receivere mikser dette pent inn i to kanaler. Man får selvfølgelig ikke ekte surround, men det kan gi mye moro, og utbyggingsmulighetene er store med flere høyttalere etterhvert.
    6) Surroundsystem med kvalitetskomponenter. Surround med godt utvalgte komponenter er det eneste alternativet for kjennere. De fleste vil ha full pakke inkludert subwoofer. Men er forsterkeren kraftig og høyttalerne digre, så kan man bruke frontene til å gjengi dypbassen. Dette er etter min mening eneste opsjon for å få full opplevelse i action- og effektfilmer.
    Dette er et konkurransemarked, og kjedene har ofte tilbud på komplette pakker av komponenter (som ikke må forveksles med alt-i-ett systemene). Disse pakkene gir ofte et greit utgangspunkt for å komme i gang og man kan fint bytte ut enkeltdeler etter som behovet endrer seg. Dette gir etter min mening mest for pengene for den som ikke har noe fra før.

Uansett ville jeg anbefale å legge minst 5000,- kroner i en lydpakke fra en kjedebutikk (separat surroundreceiver, samt høyttalere for surround). Det gir som sagt et greit utgangspunkt, og har du projektor, så trenger du såpass for at størrelsen på lyden skal matche bildet. Alternativt kjøper du surroundreceiver og fronthøyttalere og begynner med lyd i stereo. Deretter kan du utvide med bakhøyttalere, subwoofer og senter etter behov.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi snakker PC-høyttalere er Logitech Z-680 ganske kurant om man vil ha surround på budsjett. Jeg tror det blir vanskelig å finne noe bedre til den prisen.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Når vi snakker PC-høyttalere er Logitech Z-680 ganske kurant om man vil ha surround på budsjett. Jeg tror det blir vanskelig å finne noe bedre til den prisen.

Har selv Z-680 på PC'n min (selvsagt) og det gir bra trykk, men støyer nok for mye til at jeg kunne brukt det som surroundanlegg.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på susing? Ja, det er en del sånn, men få du litt avstand til høyttalerne går det da greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe , jeg får latterkrampe her . Takk for mange gode råd. Men det var faktisk en spøk altså :P :lol: :P håper ingen tar deg nær av det.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Nei det er ikke en spøk)
    Er det bare meg, eller er spøken dårlig når man må si dette or å få folk til å gå på? :?

Men for all del: No hard feelings. Nå har du jo fått svar på spørsmålet ditt, enten det var spøkefullt stilt eller ei. Hadde du hatt litt mer fartstid på forumet, så hadde vi nok tatt spøken ganske raskt.

Det som er viktig å huske på, er at enkelte ganger kommer det folk på forumet som er ekte nysgjerrige, men uten erfaring eller særlig kunnskap. Da gjelder det å behandle dem som likeverdige og svare seriøst. Jeg kommer av den grunn sikkert til å fortsette å gå på slike spøker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må nesten inrømme at det her var litt ubrukelig , jeg lage tråden en natt jeg kjeda meg . Beklager

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du er tilgitt :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå angrer jeg på at jeg ikke kalte deg idiot for at du tenkte på å bruke høyttalerne i projektoren :wink:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Nå angrer jeg på at jeg ikke kalte deg idiot for at du tenkte på å bruke høyttalerne i projektoren :wink:
    det er forskjellen på avforum og hardware.no :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mens vi er igang her ,. hvordan er det å montere prosjektor i bil istedet for LCD, har hørt at det er mye bedre. Men jeg har ikke peil . Noen av dere som har gjort det, og eventuelt hvor får jeg tak i lerret som passer i mazda 323 ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mens vi er igang her ,. hvordan er det å montere prosjektor i bil istedet for LCD, har hørt at det er mye bedre. Men jeg har ikke peil . Noen av dere som har gjort det, og eventuelt hvor får jeg tak i lerret som passer i mazda 323 ?
    Jeg tviler på at det er en god ide', men du bestemmer selvsagt. Det finnes ikke noe spesielt lerret som passer i en Mazda 323, ei heller til bil generelt (etter hva jeg vet). Dersom du mener LCD skjerm når du skriver "LCD", tror jeg det er en mye valg. Projektorer høre ikke hjemme i bil.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg tviler på at det er en god ide', men du bestemmer selvsagt. Det finnes ikke noe spesielt lerret som passer i en Mazda 323, ei heller til bil generelt (etter hva jeg vet). Dersom du mener LCD skjerm når du skriver "LCD", tror jeg det er en mye valg. Projektorer høre ikke hjemme i bil.
    Tog du an ikkje, ak?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0