Lampevarsel på Optoma h30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Ngogorogoro sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lampevarsel på Optoma h30

Hei.

Jeg hygger meg fremdeles med min Optoma H30. I går fikk jeg lampevarsel om at lampen snart var oppbrukt. Vet noen hvor lenge en lampe pleier å virke etter at denne varselen har kommet? Jeg ville jo regne med at produsentene har satt opp en slik varsel en tid i forveien av at lampen går slik at man har tid til å skaffe ny? For å se ferdig filmen fjerne jeg bare lampevarselet fra menyen på H30. Spiller det noen rolle om jeg lar lampen brenne helt ut? Lampen har gått i overkant av 1400 timer.

Takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pæren _kan_ vistnok komme til å eksplodere til slutt, noe som gir deg en projektor med mye glasstøv, noe som ikke er helt bra som du sikkert skjønner.
    Derfor anbefales det å bytte pære når prosjektoren mener den har fått kjørt seg nok.
    Hvor ofte det skjer at pærene går i stykker isteden for å bare slukne vet jeg ikke, og skjønner godt at man vil "bruke den helt ut" før man skifter til ny.
    Men nå er du advart iallefall :-)

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg fryktet noe slikt. Er det noen her som har erfaringer med at dette skjer i en Optoma PJ? Jeg fant relativt rimelige pærer hos projectorcentral men de vil ikke sende til Norge ettersom de er lei av alt mas med tollvesenet. Noen som har peil på andre butikker som selger billige pærer til Optoma h30? Jeg har en Themescene H30 bare så det er sagt. Er litt irriterende at en pære nesten koster det samme som en ny rimelig pj...

Newcomer volfro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ngogorogoro
    Hei.

Jeg hygger meg fremdeles med min Optoma H30. I går fikk jeg lampevarsel om at lampen snart var oppbrukt. Vet noen hvor lenge en lampe pleier å virke etter at denne varselen har kommet? Jeg ville jo regne med at produsentene har satt opp en slik varsel en tid i forveien av at lampen går slik at man har tid til å skaffe ny? For å se ferdig filmen fjerne jeg bare lampevarselet fra menyen på H30. Spiller det noen rolle om jeg lar lampen brenne helt ut? Lampen har gått i overkant av 1400 timer.

Takk for svar!

Det gjør eg også. Min har gått 2400 timer og funker fint enno.
    Den har gått kun i øko modus eller ka det no heiter.
    Da skal den etter boka klare 3000 timer. Ved full lysstyrke er det 2000 timer
    meiner eg utifra hodet.

Har vel ikke planer om å skifte pæren da det ligg masse 720p projektorer
    til samme pris som en ny pære. (får gå til den smell)

Håper på den holder til det dukker opp noen 1080 proj. til salgs det er
    jo mange her på forumet som har en merkelig oppgraderingstrang:-D
    Det er jo fint for meg som ikke skifter så ofte.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De lampene som eksploderer gjør det gjerne langt tidligere. En lampe som er gått 1400 timer brenner som regel til den er brukt opp. Den kan fint fungere mange tusen timer, men etter et par tusen timer er det så lite lys igjen at den bør byttes uansett.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for fine svar. Da lar jeg den gå fremover. Grunnen til at jeg spurte om lampetid var fordi jeg fikk opp varselen nå nylig. Kan dere som har erfaring med dette fortelle hvor lenge en lampe pleier å vare etter varselen?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det varierer for mye til å gi et godt svar på. Min forrige pære varte i 7600(!) timer, den før det varte i 1700.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    De lampene som eksploderer gjør det gjerne langt tidligere. En lampe som er gått 1400 timer brenner som regel til den er brukt opp. Den kan fint fungere mange tusen timer, men etter et par tusen timer er det så lite lys igjen at den bør byttes uansett.

Er jo klart at alle lamper taper seg, men er utruleg godt lys enno på min H-30
    selv etter 2400 timer.

Ellers er det vel slik at man aldri veit når det er slutt på pæren. Kan være i dag, eller kanskje går den 1000 timer til ?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kommer det opp en varsel fra pj når dere aktiverer "lampevarsel"? Min var på slik at jeg fikk beskjed om at pærer kanskje måtte byttes. Skrur man denne funksjonen av kommer jo aldri varslingen på...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ngogorogoro
    Men kommer det opp en varsel fra pj når dere aktiverer "lampevarsel"? Min var på slik at jeg fikk beskjed om at pærer kanskje måtte byttes. Skrur man denne funksjonen av kommer jo aldri varslingen på...

Eg skrur av "lamp reminding" hver gang eg slår på H-30 . Har vel gjort
    det ett år no trur eg. (er jo ikke så mange tastetrykkene)

Trur den eneste muligheten å få det bort er "lamp reset" men det har
    eg ikke lyst å gjøre.

Men har no heller ikke stussa så mye i dette.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Dette høres jo veldig lovende ut. Lurer på om lampevarsel er en tidsinnstilling på pj, eller en faktisk måling av estimert gjenlevende tid for lampen? Optoma H30 lampe er jo dyr i forhold til andre produkter både fra Optoma og andre produsenter. Kanskje jeg skal vente litt med å blakke meg helt på ny lampe...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •