Koblinger til min Hitachi PJ-TX300

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koblinger til min Hitachi PJ-TX300

Hei og takk for et fantastisk forum!

Jeg har nå endelig fått kjøpt meg lerret til min prosjektor, en adeo 109" grått lerret. Med dette så blir det oppkobling av min prosjektor som har stått ubrukt i et år...

Jeg er helt ny på området med prosjektor, har lite venner med kunnskap, har derfor søkt litt rundt for å finne informasjon, men finner lite.

Litt informasjon, har kjøpt stereobenk som skal være under lerret. Prosjektorn er ca 4,50 meter fra lerretet. Der har jeg tenkt til å plassere PS2, XBOX, Paraboltuner, DVD spiller og TV

1. DVD Spiller har hdmi kobling så det skulle vel ikke være noe problem med å koble til HDMI inngangen på PJ.

2. PS2 har jeg testet med kun den gule kabelen inn i Video inngangen og det blir bilde! Er det noen mulighet for å koble dette annerledes?

3. XBOX har jeg ikke testet enda! Hvilke kabler trenger jeg her!?

4. Paraboltunern jeg har for øyeblikket har kun scart utgang, hvordan kobler jeg til denne?

5. KabelTV har jeg tenkt til å koble via en gammel VHS spiller, hvordan gjør jeg det?

Til slutt vil jeg si at kabelene bør være på 10m.

Er det noen muligheter for switcher slik at det ikke trengs så himla mange kabler?

Setter stor pris på tilbakemeldinger på dette!

Ha en fin dag alle sammen!

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken receiver har du? Jeg ville absolutt koblet flest mulig kilder inn på receiver, og bruke denne som en switch slik at du slipper unna med en kabel opp til projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Gjennom receiver ja...

Akkurat nå har jeg en meget enkel receiver, skal investere i noe bedre etterhvert men ikke enda. Den heter JVC MX-J75R

Er det noe muligheter å bruke den som switch da?

Takker for alle svar!

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se bak på receiveren din. Se om det er innganger for kilder der. Koble til flest mulig kilder der og før deretter en kabel ut fra den og til projectoren. Det blir klart ryddigst og enklest. Jeg vet ikke hvordan den receivern din er, men du kan få fantastisk gode receivere til 3000-4000 kroner. Jeg vil anbefale Yamaha RX-V663, som du kan få til ca 4000 kroner. Den er meget bra. Når du først har skaffet deg lerret og projector, bør du bare ta skrittet helt ut og skaffe en bra receiver også. Du får mest glede da. Hva slags høyttalere har du?

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MX-J75R ser ut som et mini stereo anlegg uten videotilkoblinger - etter et kjappt google søk.
    Da bør en ny receiver settes øverst på ønskelisten, for her må man igang med litt kreative løsninger hvis alt skal kobles på samtidig. Her er uansett et forslag til hvordan jeg ville koblet det med utstyret du allerede har:

DVD spiller ville jeg koblet direkte med HDMI, som du selv foreslår.

XBOX 360 ville jeg koblet til med komponentkabler. Slike får du kjøpt hos din lokale konsoll-pusher.

PS2 kan kobles til med kompositt, slik du har gjordt, men jeg ville heller skaffet meg en PS2-SVIDEO kabel. Det vil gi litt bedre bilde. En slik kabel finner du kanskje hos din lokale konsoll-pusher hvis du er heldig.

Da er det to enheter igjen - tuner og vhs.
    Det er mulig å lage en overgang fra SCART til VGA, du finner omfattende informasjon om det hvis du bruker søkefunksjonen her på forumet. Jeg vet imidlertid ikke om butikker som selger slike kabler ferdig. Det enkleste blir vel da egentlig å bruke kompositt på både tuner og vhs.
    Da kan du bruke en SCART/kompositt video switch (feks. fra Clas Ohlson eller biltema), slik at du får både Tuner og VHS inn på den gule kompositt inngangen på projektoren.

Det var tilkoblingene for bilde til projektoren. Så må man selvfølgelig ha lydsignal til anlegget også. Kom gjerne med et bilde av baksiden (altså tilkoblingsterminalene) på mini-stereoen din hvis du vil ha forslag til hvordan du kobler det også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for alle svar! Har nå investert i en NAD C372 Receiver

Jeg har nå investert i en NAD C372 Receiver, men Cerwin Vega CLS-12 høytalere.

Har også fått kjøpt en Paraboltuner med HDMI. Det som da blir problemet er at jeg har kun en HDMI inngang på min prosjektor.

Da er spm som følger!

1. Er det noen HDMI switcher som er å anbefalle, ser jeg kan få en billig en fra Kina til 40$ med frakt! Er det en grei investering?

2. Er det på noen måter mulig å koble vanlig XBOX og PS2 med HDMI kabler?
    For da kunne jeg kun hatt en HDMI kabel på 10 meter til prosjektoren og enkelt koblet til de to enhetene i en HDMI Swich.

Sikkert kanskje litt uforståelig dette her, men enklest måte å koble opp alt dette slik at det fungerer bra er det jeg er ute etter! (Også få lyd da, når ikke prosjektoren har noen lydutgang? eller har den det? ) Jeg må vel koble lyden fra hver enkelt kilde til receiveren?

Ser frem til å høre fra dere!

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du trenger er enten en forsterker med HDMI ut og som kan oppskalere dine inputs til HDMI (xbox/ps2),
    eller en dedikert audio/video "hub" (eller videoprocessor).

Gefen har et par fine modeller som er rimelige.

Da slipper du unna med en HDMI kabel til displayet ditt.

Kjenner ikke NAD'n og hva den har av muligheter.
    Men, i praksis så ville jeg funnet noe som gjør at en kan koble alle kilder til en enhet, deretter en kabel til PJ.
    Om du derimot trenger flere outputs så vil en HDMI switch være nødvendig av og til (om du kun har en utgang fra forsterker f.eks). Tilsvarende om du mangler HDMI inputs.

Om du trenger en HDMI switch påse at den er god nok til å ta både audio/video. Så en HDMI versjon 1.3 switch ville jeg satset på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •