LCD kongen i år?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD kongen i år?

Vi har 3 sterke kandidater til å bli årets LCD konge:

Epson TW5000 75000:1 22dB
    Mitsubishi HC7000 72000:1 17 dB
    Panasonic PT-AE3000 60000:1 22dB
    Sanyo LP-Z3000 65000:1 19dB

De koster sånn ca det samme altså 25-30K

Pansonicen er testet hos Projector central: Panasonic AE3000 -- Review of Panasonic's latest 1080p home theater projector

Mitsubishien er også testet hos Projectorcentral:
    Review: Mitsubishi HC7000 Home Theater Projector

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Vi har 3 sterke kandidater til å bli årets LCD konge:

Epson TW5000 75000:1 22dB
    Mitsubishi HC7000 72000:1 19 dB
    Panasonic PT-AE3000 60000:1 22dB

De koster sånn ca det samme altså 25-30K

Pansonicen er testet hos Projector central: Panasonic AE3000 -- Review of Panasonic's latest 1080p home theater projector

Mitsubishien er også testet hos Projectorcentral:
    Review: Mitsubishi HC7000 Home Theater Projector
    Mitsubishi har ikke 19db, den er spesifiserrt til 17dB!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De on/off kontrast tallene er fullstendig på bærtur (på lik linje med ProjectrorCentral's ansi-kontrast målinger).

Det jeg har tilgang til av måledata sier følgende:

TW5000 - native on/off 6500:1, og dynamisk on/off 27000:1 (kalibrert pre-produksjonsmodell)
    HC7000 - native on/off 1900:1, og dynamisk on/off 24000:1 (kalibrert produksjonsmodell)

Det skiller med andre ord ikke rent lite på native kontrast, og dette er selvsagt et av de viktigste parameterne. Det sier seg selv at arbeidsområdet til den dynamiske irisen på TW5000 da er mye mindre enn på HC7000. Mindre aktiv iris = mindre synlig iris.

I tillegg har TW5000 og AE3000 korrekt fargerom, det har ikke HC7000. Fargegjengivelsen fra HC7000 er likevel veldig mye bedre enn på forgjengeren (HC6000), men nøytral er den ikke. Støynivået fra HC7000 er et ikke-tema. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Mitsubishi har ikke 19db, den er spesifiserrt til 17dB!
    Jeg har sett begge tallene og "safet" med 19.
    Har korrigert første post.

At kontrast tallene fra produsentene er "optimistiske" er vi vant med, men dette begynner å nærme seg latterlig.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    De on/off kontrast tallene er fullstendig på bærtur (på lik linje med ProjectrorCentral's ansi-kontrast målinger).

Det jeg har tilgang til av måledata sier følgende:

TW5000 - native on/off 6500:1, og dynamisk on/off 27000:1 (kalibrert pre-produksjonsmodell)
    HC7000 - native on/off 1900:1, og dynamisk on/off 24000:1 (kalibrert produksjonsmodell)

Det skiller med andre ord ikke rent lite på native kontrast, og dette er selvsagt et av de viktigste parameterne. Det sier seg selv at arbeidsområdet til den dynamiske irisen på TW5000 da er mye mindre enn på HC7000. Mindre aktiv iris = mindre synlig iris.

I tillegg har TW5000 og AE3000 korrekt fargerom, det har ikke HC7000. Fargegjengivelsen fra HC7000 er likevel veldig mye bedre enn på forgjengeren (HC6000), men nøytral er den ikke. Støynivået fra HC7000 er et ikke-tema. ;-)
    Når du sier tilgang til så betyr det at det ikke er dine egne målinger, men at det kommer fra noen du stoler på?

Hvilke ansi kontrast tall er riktige?

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel disse tallene Gorm refererer til.

http://avforum.no/forum/digitale-pro...ml#post1031750
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projectorcentral oppgir en ANSI-kontrast på over 400:1, noe som absolutt ikke samsvarer med hverken min, Gorm, eller andre sine målinger. Både D6 og D7 panelene fra epson måler rundt 300:1. Litt variasjoner vil det være fra projektor til projektor, men ikke veldig mye.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det som er sikkert er at jeg gleder meg til å se TW5000, HC7000 og kanskje også AE3000 på Electroworld-messa om noen uker! Morsomt i disse finanstider at en i det minste har en spennende hobby å kaste bort tida på!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...det som er sikkert er at jeg gleder meg til å se TW5000, HC7000 og kanskje også AE3000 på Electroworld-messa om noen uker! Morsomt i disse finanstider at en i det minste har en spennende hobby å kaste bort tida på!
    - og pengene! (Men det er jo ikke kaste bort da...selv om andre uten denne hobbyen kanskje synes akkurat det). Nå har jeg BD-spiller (Samsung BD-P1500), forsterker (Denon AVR 3808 ) og Mitsu HC 7000 som jeg er veldig fornøyd med. Høytalerne får være neste hjemmekinoprojekt for meg.

Veit sannerlig ikke om jeg tør se på de andre projektorene på messa etter å akkurat har kjøpt meg HC 7000 - som jeg er fornøyd med. Men hvis det skal være store forskjeller på disse tre, da må Epson og Panasonic hatt fått til noe helst spesielt, tror jeg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Såvidt jeg har forstått benytter Epson og Panasonic en generasjon nyere paneler, og i tillegg har jo Epson sin egne proprietære teknologi som styrker kontrasten ytterligere, så det er nok store muligheter for at spesielt Epson vil utmerke seg i positiv forstand... Nå er jo heller ikke eksemplaret som vises på Electroworld det endelige produktet fra Epsons del, men en del bedre enn det vi har sett på IFA skal det jo være.

Spennende blir det i det minste - spesielt for undertegnede som nå er i "kjøpsmodus" etter LAAAAAAANG tid uten projektor... ;O)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg har forstått benytter Epson og Panasonic en generasjon nyere paneler, og i tillegg har jo Epson sin egne proprietære teknologi som styrker kontrasten ytterligere, så det er nok store muligheter for at spesielt Epson vil utmerke seg i positiv forstand... Nå er jo heller ikke eksemplaret som vises på Electroworld det endelige produktet fra Epsons del, men en del bedre enn det vi har sett på IFA skal det jo være.

Spennende blir det i det minste - spesielt for undertegnede som nå er i "kjøpsmodus" etter LAAAAAAANG tid uten projektor... ;O)
    Alle benytter vel D7 C²fine paneler men Epson har ett filter i tillegg.

eksu: I den artikkelen står ikke nevn noe om ansi kontrast, kun native og det er ikke det samme.

Kan en av dere liste opp beste ansi kontrast til nå på LCD, DLP og LCoS?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle benytter vel D7 C²fine paneler men Epson har ett filter i tillegg.
    Ikke alle.... Mitsubishi benytter D6 paneler i HC7000.

eksu: I den artikkelen står ikke nevn noe om ansi kontrast, kun native og det er ikke det samme.
    Tallene som har blitt nevnt i denne tråden stammer fra Projectorcentral sin test av HC7000.

Kan en av dere liste opp beste ansi kontrast til nå på LCD, DLP og LCoS?
    Jeg kan liste opp egne målinger:

LCD - Sanyo Z2000: 300:1
    LcOS - JVC HD1: 202.5:1
    DLP - Marantz VP-11S1: 651.5:1

Det er mange projektorer jeg ikke har testet og målt, men de aller fleste D7-baserte LCD projektorer ligger på omtrent det samme som Z2000.
    Når det gjelder LcOS, måler nok siste generasjon projektorer fra JVC og Sony også i området rundt 300:1.
    DLP er utvilsomt sterkest på ANSI kontrast, og over 651.5:1 på VP-11S1 er intet mindre enn imponerende.

Jeg vet Greg Rogers har målt en Sharp XV-Z20000 til rundt 800:1, som er det høyeste jeg har hørt om.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har forstått er det to vesentlige mangler på det pre-produksjons eksemplaret av TW5000, og det er 4-4 pulldown, og mangel på frame interpolering. Riktig kalibrert vil den gi en native-kontrast på godt over 6000:1, og det er jo helt rått (med tanke på LCD-projektorens utvikling).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier tilgang til så betyr det at det ikke er dine egne målinger, men at det kommer fra noen du stoler på?

Hvilke ansi kontrast tall er riktige?

Det stemmer, de er gjort av Bjorn i nederlanske Beter Beeld en Geluid. Målingene er gjort med lysmåler, og projektoren er kalibrert med Eye-One pro.

Ansi-kontrasten jeg målte er trippelsjekket med to forskjellige måleapparat (C-5 samt KonicaMinolta T-10), og viste fra 312 til 313:1 i alle målingene. Dette faktisk en svært god måling til LCD å være, men de samsvarer ikke akkurat med fantasimålingene til ProjectorCentral.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sanyo?

Nå kommer jo Sanyo Z3000 også!

65000:1

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..og plutselig virker watt spec'en til bilstereoprodusentene å være moderat i forhold. :lol:

Kontrasttallene det oppereres med i "LCD-leieren" nå, kan vel ikke kalles annet en forsøk på svindel?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hele displayindustrien har jo tatt helt av, og problemet er jo at folk handler deretter... Hvis det faktisk stemmer at HC7000 bruker D6 og dermed i utgangspunktet ikke har nubbesjanse mot de nye D7-baserte projektorene som i tillegg har mer avansert optikk og filtrering (gjelder da Epson), er det jo helt spinnvilt å oppgi det kontrastnivået de gjør, hvordan klarer de å måle noe slikt, selv da dynamisk on/off kan da ikke bevege seg i nærheten av dette? Jeg vil jo ikke forhåndsdømme noen her, men det ser jo ut at det i stadig større grad blir "seeing is believing". Når det gjelder Mitsubishi har jo de levert varene tidligere, og jeg antar jo virkelig at det jeg så på IFA var alt annet enn et reelt eksemplar........

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er det nye D7-panelet Epson bruker... Og jeg veit ikke så mye om optikken på nye Epson, men jeg vet det har skjedd ting med Mitsu siden sist. HC 7000 har fått ny optikk og ny mer avansert filtrering som gir bedre kontroll over lyset den også.

Hvordan vet vi at Epsonen mer avansert på dette punktet med optikk og den nye filtreringen?

Ut fra disse skjematiske tegningene over filtreringen både fra Epson og Mitsubishi på de nye projektorene så ser de i mine øyne ut til å gjøre den samme tingen. Men det er bare skjematiske tegninger da, og jeg er ingen ingeniøer akkurat. Men Mitsu bruker ihvert fall den forklaringen med den nye optikken og filtreringen, og da det sammen med ny iris, som skal kunne gi opptil 72000:1.

Men denne tallkrigen blir litt merkelig, ja Det er jeg enig i. I de to siste postene her brukes ordene "svindel" og "spinnvilt". At de ikke leverer disse "spinnville tallene" nogenlunde kalibrert det forstår jeg jo. Men de må jo ha kunnet være i nærheten av dette under en eller annen testing internt? Kanskje dog ikke med et type bilde som man ikke ville orket å se film i. Hvis ikke kunne man vel kjørt noe med ulovlig markedsføring på og levert varen tilbake hvis man så ville?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...vi får nå først se projektorene i "action" før vi konkluderer da... Det er uansett relativt spesielt at en produsent skal klare å presse 72000:1 ut av noe som i utgangspunktet er nede i rundt 2000:1 grunnkontrast. Dette spesielt ettersom Epson, som er kjent for å ha den mest avanserte filtreringsteknikken, og samtidig har rundt 6000:1 å jobbe ut i fra oppgir lavere kontrasttall...

Det er jo mulig HC7000 klarer å presse ut dynamikk i mørke scener til tross for "hyperaktiv" iris ved hjelp av gammateknikker, men det vil i så fall trolig gå utover scenens troverdighet hvis det presses i for stor grad... Uansett vil jo alle scener med blandet innhold (mørke og lyse objekter) avhenge av grunnkontrasten med mindre en skal strupe lysutbyttet for å generere mer dynamikk... Igjen kan gammateknikker benyttes i kombinasjon med en mer aktiv bruk av irisen, men det forstyrrer jo både gråskala og generelt fargekvaliteten på bildet NORMALT sett hvis det benyttes i for stor grad.

Uansett; det er kun 2 uker til Electroworld, og der blir det jo rom for å selv vurdere projektorene opp mot hverandre! Jeg sier igjen; Mitsubishi har imponert ved en rekke anledninger tidligere, vi får håpe de gjør det igjen, for designet, støynivået og sikkert også generell bildekvalitet er jo topp på denne modellen!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi er inne på dette med panelkontrast kontra oppgitt kontrast, finnes det noen forklaringer eller beskrivelser på hvordan de forskjellige produsentene klarer å oppnå såpass mye bedre kontrast enn den som er på panelet? Jeg har fått med meg aktiv iris og det er forståelig, men det nevnes også gammateknikker, filtrering etc. Hva er dette? Trenger ingen inngående forklaring her men noen linker f.eks?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •