LCD kongen i år? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Alle teknikker/metoder som blir brukt er relativt avanserte, men jeg kan ta en veldig kjapp "stikkordsforklaring" av dynamisk iris og dynamisk gamma.

Dynamisk iris - Automatisk åpning og stenging av lys for å hele tiden optimalisere lysutbytte, og derav kontratsen til en gitt scene. Den dynamiske irisen jobber alltid sammen med den dynamiske gammaen. Noe annet ville gitt veldig lite dynamikk i mørke scener.

Dynamisk Gamma - Benyttes for å øke kontrast/bildedynamikk. Måten dette gjøres på er å manipulere gammaverdiene slik at de er høyere/lavere enn de ideelt skal være i en gitt scene i forhold til kalibrering og inngangssignal. Dersom man tenker seg en mørk scene hvor det lyseste objektet uten bruk av dynaisk gamma kanskje er 2fl (foot lamberts), kan en dynamisk gamma da kanskje øke dette til 2.5fl.

Det tar dessverre mer tid enn jeg har (akkurat nå) å forklare dette mer inngående, men det er hvertfall bedre ennn ingenting

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Når vi er inne på dette med panelkontrast kontra oppgitt kontrast, finnes det noen forklaringer eller beskrivelser på hvordan de forskjellige produsentene klarer å oppnå såpass mye bedre kontrast enn den som er på panelet? Jeg har fått med meg aktiv iris og det er forståelig, men det nevnes også gammateknikker, filtrering etc. Hva er dette? Trenger ingen inngående forklaring her men noen linker f.eks?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...vi får nå først se projektorene i "action" før vi konkluderer da... Det er uansett relativt spesielt at en produsent skal klare å presse 72000:1 ut av noe som i utgangspunktet er nede i rundt 2000:1 grunnkontrast. Dette spesielt ettersom Epson, som er kjent for å ha den mest avanserte filtreringsteknikken, og samtidig har rundt 6000:1 å jobbe ut i fra oppgir lavere kontrasttall...

Det er jo mulig HC7000 klarer å presse ut dynamikk i mørke scener til tross for "hyperaktiv" iris ved hjelp av gammateknikker, men det vil i så fall trolig gå utover scenens troverdighet hvis det presses i for stor grad... Uansett vil jo alle scener med blandet innhold (mørke og lyse objekter) avhenge av grunnkontrasten med mindre en skal strupe lysutbyttet for å generere mer dynamikk... Igjen kan gammateknikker benyttes i kombinasjon med en mer aktiv bruk av irisen, men det forstyrrer jo både gråskala og generelt fargekvaliteten på bildet NORMALT sett hvis det benyttes i for stor grad.

Uansett; det er kun 2 uker til Electroworld, og der blir det jo rom for å selv vurdere projektorene opp mot hverandre! Jeg sier igjen; Mitsubishi har imponert ved en rekke anledninger tidligere, vi får håpe de gjør det igjen, for designet, støynivået og sikkert også generell bildekvalitet er jo topp på denne modellen!
    Jeg har jo HC 7000, men samtidig har jeg for lite annet å sammenligne opp mot. Jeg er per i dag fornøyd med den. Jeg ser jo at for HC 7000 så er spranget opp til 72000:1 veldig stort i forhold til de projektorene med nyere panel og høyere grunnkontrast. Og om dette tallet skulle være mindre, så har det ikke så mye konsekvens for meg personlig nå da kjøpt er kjøpt og spist er spist, og siden jeg ikke handlet via nettbutikk og har brukt den en del allerede (noe over 40 timer tror jeg) så er det vanskelig å levere den tilbake.

Hvis Epson denne gangen leverer bildekvalitet med langt bedre opplevd kontrast og sortnviå i mine øyne, så blir jeg nok litt sånn ned med furteleppa alikevel. Epson har slått Mitsu med riktigere farger tidligere, og det er jeg forberedt på denne gangen også. Jeg har likt min forrige Mitsu på det punktet, så det var i beregningen.

Men når det gjelder kontrast så trodde jeg faktisk at Mitsu brukte samme panel som Epson, og at det var en av grunnene til at de var såpass nærme i spesifikasjoner. Jeg leste jo om den nye filtreringsgreia både hos Epson og i Mitsubishi's prosedyrer. Men nå blir jo logikken litt sånn - hvordan i heiteste skal Mitsu være i nærheten av Epson med så stor forskjell på LCD panelene selv om de har "samme" filtreringsteknikk mer eller mindre. Jeg har ingen grunn til å tvile på tallene til Gorm heller. Det som er teit forsåvidt er at jeg nok ville kjøpt Mitsubishi i høst selv om de hadde roet tallene på esken til noe mer troverdig. Likevel, hadde de operert med betydelig lavere tall enn de andre ville jeg nok ventet til Electroworldmessen og sett begge der. Så litt synd hvis en slik markedsføring får fortsette hvis det er fullstendig ubegrunnet.

Det blir spennende å se på Elektroworld, ja.

Uansett, jeg får "trøste" meg med at spranget fra min forrige, Mitsu HC5000 og til min nye HC 7000 oppleves som stort for meg. Så på "Aeon Flux" på HDDVD i natt, en film jeg har sett flere ganger på Mitsu 5000, og det var som å se filmen, tja..., om ikke som en ny produksjon så ble da sort faktisk sort denne gangen, og hu dama ble enda lekrere i sin nå "nye" sorte, ettersittende drakt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi er inne på dette med panelkontrast kontra oppgitt kontrast, finnes det noen forklaringer eller beskrivelser på hvordan de forskjellige produsentene klarer å oppnå såpass mye bedre kontrast enn den som er på panelet? Jeg har fått med meg aktiv iris og det er forståelig, men det nevnes også gammateknikker, filtrering etc. Hva er dette? Trenger ingen inngående forklaring her men noen linker f.eks?
    Fra Mitsubishi's brosjyrer der de forklarer HC 7000's høye kontrasttall ved hjelp av nytt filter:
    New Optics Panel Delivers Precise Light Focusing and an
    Amazing Level of High-contrast:

Conventional projectors commonly have problems related to loss of light intensity; not so with the HC7000. Degraded
    polarization results from the offset position of the liquid crystal elements. An optical compensation panel has been newly
    developed and installed between the liquid crystal panel and polarization filter. This panel corrects the optical projection angle
    and prevents light leakage, thereby preserving the intensity and realizing new heights in the level of contrast. Together with our
    high-speed Diamond Black Iris, a high contrast of 72000:1 is achieved for the HC7000.
    Her har du en direktelink til et bilde fra Mitsubishi som viser det nye filteret som gir bedre lyskontroll: http://www.spillarkivet.no/images/ar...tore/669.5.jpg
    Hvis linken ikke virker, prøv denne og scroll nedover: Mitsubishi HC 7000 : Spillarkivet.no - av entusiaster, for entusiaster

Her har du et bilde fra Epson som skal vise ny filtrering:
    http://www.beterbeeldengeluid.nl/ima.../deepblack.jpg

Virker som Mitsu's og Epsons grunnprinsipper med dette filteret er det samme.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin forklaring der Ak, men stusser litt på akkurat denne sentningen.

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Den dynamiske irisen jobber alltid sammen med den dynamiske gammaen. Noe annet ville gitt veldig lite dynamikk i mørke scener.
    Dynamisk Gamma kombinert med Dynamisk Iris er vel så vidt jegt har forstått en forholdsvis ny måte å ytteligere øke kontrast effekten på de nyere generasjonene av dagens projektor modeller.

Dynamisk Iris som har vært introdusert tidligere bruker hovedsakelig den ulineære lysømfintligheten i øyet har, med at øyet er mere øfintlig for små lysvariasjoner i den nedre del av lysstyrke skalaen enn i den lyse. (Kommer vel dels av forholdet mellom lyssensor cellene i øyet tapper og staver, og at størrelsen på irisen (blenderåpningen i øyet) er større med lavere lysstyrke.)

Den historiske definisjonen Gamma justeringen, har vel egentlig sitt utspring fra den ulineære sammenhengen det var mellom tilført energi og lysstyrke man fikk fra fosforet som var typisk i CRT prinsippet, men er vel ført videre som en justering og måte for å mere ulineært juster lysintensitet mellom lysstyrken i kildeinformasjon og bildefremviser, der man også langt på vei kan spille på lag med øyets lysstyrke ulineæritet.

Kombinerer man disse to kontrastfremmende effektene, reduseres mye av den neggative effekten den automatisk jobbende Irisen har, og bildet fremstår som mer dynamisk, og som om det har høyere kontrast.

I den sammenheng, mistenker jeg at de nye "fantasi" kontrast verdiene som ofte blir presantert for projektorene i dag, har en form "opplevd" kontrast når øyets egenskaper er tatt med i regnestykket, og ikke egentlig er målbare kontraster med bruk av måleinstrumenter....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Fin forklaring der Ak, men stusser litt på akkurat denne sentningen.

Den dynamiske irisen jobber alltid sammen med den dynamiske gammaen. Noe annet ville gitt veldig lite dynamikk i mørke scener.
    Dynamisk Gamma kombinert med Dynamisk Iris er vel så vidt jegt har forstått en forholdsvis ny måte å ytteligere øke kontrast effekten på de nyere generasjonene av dagens projektor modeller.
    De aller første projektorene som kom med dynamisk iris hadde nok ikke noen vesentlig gammakorrigering, men dynamisk gamma har vært vanlig ganske lenge nå. Dette er ikke noe som reklameres for, og derfor noe som ikke blir så mye nevnt uten at man er over snittet teknisk interessert.

Dynamisk Iris som har vært introdusert tidligere bruker hovedsakelig den ulineære lysømfintligheten i øyet har, med at øyet er mere øfintlig for små lysvariasjoner i den nedre del av lysstyrke skalaen enn i den lyse. (Kommer vel dels av forholdet mellom lyssensor cellene i øyet tapper og staver, og at størrelsen på irisen (blenderåpningen i øyet) er større med lavere lysstyrke.)

Den historiske definisjonen Gamma justeringen, har vel egentlig sitt utspring fra den ulineære sammenhengen det var mellom tilført energi og lysstyrke man fikk fra fosforet som var typisk i CRT prinsippet, men er vel ført videre som en justering og måte for å mere ulineært juster lysintensitet mellom lysstyrken i kildeinformasjon og bildefremviser, der man også langt på vei kan spille på lag med øyets lysstyrke ulineæritet.
    Det stemmer. Egenskapene til fosforet i CRT apparater gjorde at de hadde en "naturlig" gamma på ca 2.5.

Kombinerer man disse to kontrastfremmende effektene, reduseres mye av den neggative effekten den automatisk jobbende Irisen har, og bildet fremstår som mer dynamisk, og som om det har høyere kontrast.
    Produsentene har kommet langt med denne teknologien, og det er lite som nå minner om "gamledager" (de første DI projektorene).

I den sammenheng, mistenker jeg at de nye "fantasi" kontrast verdiene som ofte blir presantert for projektorene i dag, har en form "opplevd" kontrast når øyets egenskaper er tatt med i regnestykket, og ikke egentlig er målbare kontraster med bruk av måleinstrumenter....
    Det er en interessant teori, men jeg tror nok ikke det er slik det henger sammen. Det går nok mer på at produsentene maksimerer fargetemp mm. for å få høyest mulig måling. Det vil si at fargetemperaturen kanskje er 12K Kelvin når de da måler maksimal kontrast. Dersom man i tillegg lager en fryktelig aggressiv iris, så kan man få høye verdier. I RL er dette selvsagt ubrukelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LCD - Sanyo Z2000: 300:1
    LcOS - JVC HD1: 202.5:1
    DLP - Marantz VP-11S1: 651.5:1
    Dette får en til å tenke på den virkelige betydningen av ansi kontrast da vi jo vet at med JVC sine projektorer får man noe av det beste man kan få av total billed ytelse....

Jeg har hatt litt fokus på å sammenligne dette da det jo gir et mål for hvor god dynamikken er (3d) i blandede scener med lys og mørke. Noen som kan utdype dette litt nærmere?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ANSI-kontrast er måling av kontrasten i et bilde som inneholder like mye hvitt og sort (sjakk-brett).
    ANSI-kontrasten sier alt om hvor dynamisk en projektor vil oppleves i en lys scene, og som du sikkert vet, så gruses LCD og LCoS (SXRD og D-ILA) fullstendig av DLP i denne disiplinen. Du nevner JVC og "beste man kan få", men det er selvsagt litt avhengig av hva man er ute etter. I lyse scener kommer de som sagt til kort, men er målet mest mulig dynamikk i mørke scener, ja da får du ikke noe bedre. Native on/off kontrast sier mer om hvor dynamisk en projektor vil oppleves i mørke scener.

PS: for å oppnå god ansi-kontrast må rommet være mørkmaskert, siden alt reflektert lys fra rommet vil føre til reduksjon i oppnådd kontrast. Det er med andre ord ikke bare JVC projektorer som er avhengig av "batcave" for å yte sitt beste. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Akk, og når kommer 3-chips DLP til levelige priser da? Det er jo helt korrekt at DLP er overleges Lcos når det kommer til ANSI-kontrast, og hadde det ikke vært for RGB-flimmeret hadde nok DLP vært en langt mer aktuell kandidat for svært mange...

Samtidig; ettersom øyet er langt mer følsomt for dynamikk når bildet først er mørkt (øyets iris utvider seg slik at lysfølsomheten blir en helt annen), er det etter mitt syn langt viktigere med høy on/off (og da aller helst statisk høy selvsagt som på JVC) enn høy ANSI, men en kombinasjon av "jatakk begge deler" selvsagt det beste.

MEN, nå var det jo LCD-kongen vi skulle diskutere i denne tråden da...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel takhøyde for å forklare forskjellen på ANSI-kontrast og on/off kontrast, selv om tråden omhandler LCD-projektorer?

Når det gjelder 3-chip DLP så vet jeg ikke om det er veien til suksess, siden 3-chip i seg selv introduserer noen problemer. Slik jeg ser det er DLP dessverre en teknologi som ikke passer alle (pris på 3-hip, og problemer med RGB-flimmer)

Uansett, med det løftet Epson har tatt med TW5000, så er jeg sikker på at denne teknologien fortsatt kommer til å "rule" i budsjett- og mellomsegmentet også i fremtiden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode forklaringer om det med å skille dette med ansi kontrast ved lyse og mørke scener, det var vel det jeg trengte. Legger til at jeg sa at med LcOS så får man NOE av det beste. Jeg har sett mye bra bilde dynamikk fra DLP, men desverre selv så mye jeg har prøvd så liker mine øyer ikke DLP. Det verste for meg er bilde uroen i mørke scener.

Når det gjelder kongen av LCD så går min følelse til Epson TW5000, men det skal bli spennede å se. For folk flest i ikke ideelle "kinorom" så tror jeg forskjellen mellom de nye LCDene ikke er stor nok til å være avgjørende. Da kan folk fokusere mer på andre ting som lyssyrke, støy nivå, pris osv. Jeg sitter med følelsen at det blir så bra nå at det er lysforholdene i rommet som setter begrensningen. Vi får se....spennende. Håper på Sealed light path da jeg har hatt støv "problemer" med begge mine LCD projectorer, men dette er vel utelukket? (Jeg heller mot SXRD som jo har dette evnt LcOS)

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer kommer til å kåre en "vinner" er det selvsagt forskellige preferanser ute og går.

Noen liker som kjent blondiner, andre brunetter og noen liker til og med rødtopper.

Alle produsentene "overdriver" mer eller mindre på de oppgitte kontrast tallene og man kan nesten ikke stole mer på dette enn på bilstereo watt.
    Viftestøy er det også flere måter å måle.

Epson, Panasonic og Sanyo bruker D7 C²fine paneler mens Mitsubishi bruker antakeligvis D6 selv om dette ikke er bekrefet i noen datablader jeg har sett.
    Hadde Mitsubishi brukt D7 hadde de sikkert skrevet det.

Når det kommer til bildekvalitet må vi nesten se det med egne øyne, da for eksempel Mitsubishi presterte en glimrende projector i HC6000 selv om de "bare" bruker D6 paneler.

Å få testet projectorer hjemme er ikke så lett, da det ikke er mange butikker som er særlig gira på å låne dem ut.
    Dette gjelder forsåvidt de fleste produkter.

Man må nesten stole på dem som tester, men her må man være litt oppmerksom på testerens preferanser og gjerne lese flere tester fra samme person for å danne seg ett bilde han hans smak.

Det virker rimelig klart at det også i år er gjort "store" fremskritt i LCD leiren og de gir enda med "value for money" enn i fjor.
    Noe som mange bør tenke på er at jo bedre projectoren er desto større krav til rommet.

For et par generasjoner siden "var det ikke så farlig" om rommet ikke var helt sort bare man brukte en grå duk og projectoren var ganske lyssterk.
    Det er det forsåvidt ikke i dag heller, men man får ikke det man betaler for.

Hvis tak og vegger reflekterer lys tilbake på lerretet kan man se langt etter kontrast tall på 75 000:1 for å si det sånn;-)
    Det som skjer er jo at man "hever" gulvet sånn at man fjerner mye dynamikk i bunnen og må kompansere i toppen, noe som igjen resulterer i enda mer reflektert lys.

Det er derfor svært mange med "normale rom" les: ikke batcave, som har minst like mye glede av en projector som "bare" har 10 000:1 i kontrast som en med 100 000:1 i kontrast.

Jeg holder på å bygge flaggermusloft i disse dager for å utnytte fremskrittene på projector fronten, men det er mange som ikke kan eller vil gjøre så drastiske ombygginger hjemme.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En VELDIG enkel, men likevel korrekt forklaring er at høy ansikontrast er betyr mest i lysere scener, mens høy On/Off betyr mest i mørkere scener.

Sitat Opprinnelig postet av Barrabas
    Takk for gode forklaringer om det med å skille dette med ansi kontrast ved lyse og mørke scener, det var vel det jeg trengte. Legger til at jeg sa at med LcOS så får man NOE av det beste. Jeg har sett mye bra bilde dynamikk fra DLP, men desverre selv så mye jeg har prøvd så liker mine øyer ikke DLP. Det verste for meg er bilde uroen i mørke scener.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk en sannhet med modifikasjoner... On/Off kontrast er faktisk ikke så følsomt for rommet. Husk at man under målingene da benytter et helt mørkt og et helt lyst bilde, og det er derfor lite som kan "vaskes ut". Bildedynamikken er en helt annen historie, og da betyr rommet "alt".

Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hvis tak og vegger reflekterer lys tilbake på lerretet kan man se langt etter kontrast tall på 75 000:1 for å si det sånn
    Det som skjer er jo at man "hever" gulvet sånn at man fjerner mye dynamikk i bunnen og må kompansere i toppen, noe som igjen resulterer i enda mer reflektert lys.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott med litt forklaringer på dette og hint. For oss (eller kanskje det bare er meg:-? ) som ikke går rundt å grubler på slikt til daglig, så må man lese seg opp på temaet kontrast med (u)jevne mellomrom.

Hadde det vært en idé at noen med litt peil hadde laget en FAQ som kunne klistres, eller om det finnes en bra tråd om dette som kan klistres?

Beklager OT...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge tenkt å lage en FAQ, men jeg har dessverre ikke hatt tid. Det er mulig det kommer noe i løpet av høsten.

Tilbake til topic

Flott med litt forklaringer på dette og hint. For oss (eller kanskje det bare er meg:-? ) som ikke går rundt å grubler på slikt til daglig, så må man lese seg opp på temaet kontrast med (u)jevne mellomrom.

Hadde det vært en idé at noen med litt peil hadde laget en FAQ som kunne klistres, eller om det finnes en bra tråd om dette som kan klistres?

Beklager OT...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge tenkt å lage en FAQ, men jeg har dessverre ikke hatt tid. Det er mulig det kommer noe i løpet av høsten.
    Det hadde vært flott!

Tilbake til topic
    Enig. Kjør debatt!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk en sannhet med modifikasjoner... On/Off kontrast er faktisk ikke så følsomt for rommet. Husk at man under målingene da benytter et helt mørkt og et helt lyst bilde, og det er derfor lite som kan "vaskes ut". Bildedynamikken er en helt annen historie, og da betyr rommet "alt".

Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Arendal
    Hvis tak og vegger reflekterer lys tilbake på lerretet kan man se langt etter kontrast tall på 75 000:1 for å si det sånn

Det er klart at det må jo være noe lys i bildet for at noe skal reflekteres tilbake til duken.

Det er 2 ting som "ødelegger" sortnivået.
    Det ene er at projectoren må juster iris osv når noen for eksempel tenner en lommelykt el. i ett mørkt rom på en film ( Minene i LOTR FOTR ) og det andre er det lyset som reflekteres tilbake på duken.

Noen liker også å se film med noe lys på i rommet og da vet man jo hva som skjer med sortnivået og de bør da prioritere lysstyrken fremfor sortnivå.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde bestemt meg å gå for AE3000, men når den ikke har bedre sortnivå enn tw2000 så går jeg ikke for den ivertfall.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •