AE500 vs. Z2 vs. HS20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AE500 vs. Z2 vs. HS20

HEi allesammen. Jeg er i tenkeboxen nå for å kjøpe en av disse 2 prosjektørene.. Hva får man mer for penga når man slenger ut 2-3lapper extra for en Z2 vs. 7lapper mer for en HS20?

Noen sier Z2 har lavere støy vs. en AE500. Er dette sant?
    Har de siste firmware upgrades fixet VB problemene med dem begge?
    Lens shift har de 2 siste men ikke den første..
    Og Sonyen har høyere native oppløsning en de andre.. men hvordan er støyen på den?? Er den verdt de extra pengene?

Noen tanker folkens?

mvh sko

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: AE500 vs. Z2 vs. HS20

Sitat Opprinnelig postet av skofus
    Noen sier Z2 har lavere støy vs. en AE500. Er dette sant?
    Har de siste firmware upgrades fixet VB problemene med dem begge?
    Lens shift har de 2 siste men ikke den første..
    Jeg har Z2 og har litt erfaring med den...
    Når det gjelder VB synes det å variere litt fra eksemplar til eksemplar. Har du tenkt på Z2 så se nøye på bildet før du kjøper den. Er det likevel VB på det eksemplaret du har kjøpt, er det mulig å gå inn i servicemenyen og jusere der. Jeg har selv gjort det, og VB ble omtrendt fraværende etterpå. (Også AE500 har VB, men jeg har ikke hørt at det kan justeres i menyen på samme måte som på Z2 (hvis noen som har AE300 vet noe annet, så si i fra)). Lens shift gjør Z2 meget plasseringsvennlig, men siden dette er mekanisk optikk så koster det noen krorer ekstra. Lens shift er overlengen keystone (digital korreksjon) når det gjelder billedkvalitet.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HEI..

Jeg har ae500 å siden det er min første har jeg ikke så mye å sammeligne med, men kan jo nevne mine tanker om den.

Jeg er ikke veldig fornøyd med sortnivå, men det skyldes nok endel at jeg ikke har et skikkelig lerret, bruker en blendegarding. hadde sikkert hvert endel å hente på et greyline lerret!?

Vb er det, men det er mulig å redusere den noe ved å justere flicker, veldig viktig å gjøre det etter at man har justert contrast og brightness...

Syntes det blir endel kompromisser i justeringene, vil at svart skal være mørkest mulig men fortsatt beholde detaljer i mørke scener..

det var hvertfall mine tanker og erfaringer, håper det hjelper

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars^
    Jeg er ikke veldig fornøyd med sortnivå, men det skyldes nok endel at jeg ikke har et skikkelig lerret, bruker en blendegarding. hadde sikkert hvert endel å hente på et greyline lerret!?
    Er det optisk iris-kontroll på AE500, slik som det er på Z2?

Men klart; LCD har sine svakheter, sortnivå er en ting som er bedre i andre teknologier.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det optisk iris-kontroll på AE500, slik som det er på Z2?
    trokke det!..

ae500 mangler en del kjekke ting i forhold til Z2.. er vel derfor den er noe billigere..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk folkens. Ja jeg er veldig usikker på hvilken vei jeg skal gå..
    Så idag at Hitatchi kommer med en ny prosjektør som ligger mellom Z2 og HS20...
    Den er tidligere nevnt på forumet som PJ-TX100..
    hmm.. må hjem å måle litt på plasseringen..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har også 500'n og er meget fornøyd med den!! den er veldig stillegående og bildekvaliteten er knall, bortsett fra et noe dårlige sortnivå i forhold til dlp! Ser noen få antytdninger til vb etter flicker justering, men er på ingen måte plaget av dette!

det mest negative med den i mine øyne er plasseringsmulighetene...måtte til slutt henge den med noen få graders helling nedover og måtte ty til keystone korrigering på +-3, men bildekvaliteten ble ikke svekket av dette!
    Kan trygt anbefale denne!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du bare har nevnt LCD projektorer, er det et bevisst valg? Etter å ha testet det meste av LCD og DLP projektorer i prisklassen du nevner, har jeg bare en helt klar anbefaling: Gå for DLP, det gir OVERLEGENT bedre bilde i hjemmekinoen. Da får du et sortnivå det går ann å leve med, og du slipper screendoor og vertikale striper som ALLE LCD projektorene er plaget med.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får vel bidra litt her jeg også da

Jeg er delvis enig med HI-FIL, men ikke helt. DLP er heller ikke himmelen, og det finne gode projektorer med LCD teknologi. Men det spørs litt hvilken prisklasse man operer med. Dersom jeg skulle hatt meg ny LCD projektor, er det KUN Sony HS20 som hadde vært aktuell. Etter hva jeg har sett er den bedre enn AE500/Z2 på alle områder, men spesielt hva FPN/VB angår. Jeg har ikke sett AE500, men har sett Z2 derimot som bruker samme panelene, og de vertikale stripene var helt forferdelige. HS20 er 99% fri for dette og de fleste ikke se de.

Jeg mener HS20 er betraktelig bedre enn de fleste "billig dlp'er", og kan være et godt valg. Og man slipper regnbuer. Jeg anbefaler deg å gjøre en innsats for å få se live de projektorene som er aktuelle for deg før du gjør deg opp en mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei allesammen. Takker for alle innspill..

Det har seg slikt at jeg skal bruke den til HDTV test oxo. Jeg kommer til å ta inn euro1080 via fibernettet hjem + at jeg har endel materiale på HD så 720p60natvie er det jeg ønsker.
    Utgangspunktet er det DLP jeg vil ha men dem koster jo skjorta i 720p native oppløsning.. I tillegg så ser jeg Regnbuer over alt føler jeg.. lol..
    Når jeg testa X1 var det extremt plagsomt... Jeg har sett 2 actions i "action" og begge hadde regnbuer.. mye bedre en X1, men fortsatt plagsomt.. Så ble jeg ganske imponert over HS20 på symposiumet da.. Men bare på PAL, ntsc... = not good..
    Skulle gjerne ha testa den på HD.

sko

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men bare på PAL, ntsc... = not good..
    Skulle gjerne ha testa den på HD.
    Det med at den bare var bra på PAL og ikke NTSC har med dårlig kalibrering å gjøre. Dersom du får testet HS20 på HDTV kan jeg nesten garantere deg at du blir imponert.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja... Lurer på hvor plasseringsvennlig den er.. Og hvilket type lærret den trenger..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke henge deg for mye opp i oppløsning. For eksempel gjengir både H30 og X1 HD materiale i 720p og 1080p bedre enn Epson TW-200 og Sanyo PLV-Z2. De to sistnevnte har oppløsning på 1280x720 og burde gitt bedre bilde enn de to førstnevnte. Det gjør de imidlertid ikke, men blir rett og slett blåst av banen av DLP projektorer med 800x600 oppløsning. Du kan lese mer om dette i DVD&Hjemmekino "bildespesialen" som er ute i butikkene nå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan lese mer om dette i DVD&Hjemmekino "bildespesialen" som er ute i butikkene nå.
    Det står veldig lite om hva testerne legger vekt på i dvd&hjemmekino utgaven. Er karaktergivningen for bildekvaliteten kun basert på "bilde parametre", eller er det en avveining i forhold til pris?

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg innser at det ikke blir lett å velge projektor. Spesielt ikke når man ikke definitivt kan si at bildet på f.eks. sanyo Z1 er bedre enn Infokus X1 til under halve prisen.
    Det kan se ut for at de fleste som ikke ser regnbuer, er fornøyd med rimelige DLP projektorer.
    Fra mitt ståsted, med null erfaring med projektor fra før, et situasjonen meget forvirrende.
    Heldigvis har jeg god tid på å ta valget mitt - og på å bli enda mer usikker... :?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det står veldig lite om hva testerne legger vekt på i dvd&hjemmekino utgaven. Er karaktergivningen for bildekvaliteten kun basert på "bilde parametre", eller er det en avveining i forhold til pris?
    Omtalen er KUN basert på bildet. Ved karaktersetting har de også pris i bakhodet, men prisen har ikke fått avgjørende betydning annet enn mellom Epson TW-10 og TW-200.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Omtalen er KUN basert på bildet. Ved karaktersetting har de også pris i bakhodet, men prisen har ikke fått avgjørende betydning annet enn mellom Epson TW-10 og TW-200.
    Ok, greit å vite. Eneste jeg tenker litt extra over er at LCD projektorene har blitt helt slaktet.. Faktisk litt uventet :?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, greit å vite. Eneste jeg tenker litt extra over er at LCD projektorene har blitt helt slaktet.. Faktisk litt uventet :?
    La merke til det jeg også.. At lcd regelrett ble slaktet. Men noe jeg synes de kunne nevnt var vektleggingen. Noen ganger virker det som det er liten eller ingen samsvar mellom del karakterene og sluttsummen (virker som det er satt halvveis på måfå. Selv om dette er flisespikking, så mener jeg det er interessant å vite, bla for å vite hvordan den som skriver artikkelen vektlegger de ulike egenskapene.

Sorry litt ot. Men artikkelen var i og for seg interessant å lese for folk som skal kjøpe seg pj...

Mvh

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For hver produktgruppe er det eget regneark for å komme frem til "total karakter". Vi mater inn delkarakterer og prosentfordelingen på regnearket kommer da frem med en sluttkarakter. På projektorer teller selvfølgelig bildet den produserer mest. Resten av delkarakterene påvirker sluttsummen i mindre grad.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan i den forbindelse nevne at Øyvind og Claus som utførte testen var like overrasket. De gikk i gang med stor tro på LCD projektorene, men måtte jo bare ta rev i seilene etter hvert som testen skred fram. De er faktisk like overrasket som alle andre over hvor "dårlig" HD oppløste LCD projektorer er i forhold til SVGA oppløste DLP projektorer. Og at resultatet er det samme når en mater projektorene med HD materiale kom vel som et sjokk på alle som var innom testrommet. Om de som testet hadde fordommer før testen kan jeg i hvert fall si at de fordommene gikk i HD oppløst LCD sin favør. Men man kan ikke nekte for det en ser. Det ble også lagt MYE tid i kallibreringen av ALLE projektorene, om noen skulle være i tvil om oppsettet i testen.

Eneste jeg gjorde der var å stille med HTPC og HD materiale, jeg hadde ingen ting med selve bedømmelsen av projektorene å gjøre (så mine meninger om DLP har ikke "farget" testen).

PS: Veldig off-topic dette, men jeg måtte bare belyse det.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •