AE500 vs. Z2 vs. HS20 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Kan i den forbindelse nevne at Øyvind og Claus som utførte testen var like overrasket. De gikk i gang med stor tro på LCD projektorene, men måtte jo bare ta rev i seilene etter hvert som testen skred fram. De er faktisk like overrasket som alle andre over hvor "dårlig" HD oppløste LCD projektorer er i forhold til SVGA oppløste DLP projektorer. Og at resultatet er det samme når en mater projektorene med HD materiale kom vel som et sjokk på alle som var innom testrommet.
    Vel, når det gjelder Z2 så ble ikke den "blåst av banen" som du påstår. Det må i såfall være din personlige mening.
    I følge bladet du referere til står det å lese (om PLV-Z2): "Vi var veldig fornøyde med billedkavaliteten på denne projektoren og HDTV-signalene ga oss igjen hakeslipp..."

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder tester av produkter i magasiner så varierer de veldig mye. Home Cinema choice (eller what home cinema) ga Z2 3/5 og mens det andre gav den 5/5 og kalte den konge på haugen. Så jeg tar slike tester med en klype salt. F.eks. så er britiske magasiner veldige glade i britiske produkter (KEF og B&W f.eks) og har en tendens til å gi veldig bra karakterer til disse produktene. Derfor er det ingenting som er bedre enn ett forum som dette hvor man får hverandres mening. Det det virker som er at de som har X1 er veldig glad i den mens de som har Z2 også er veldig fornøyde med den. Ja begge har sine svakheter, jeg har selv testet begge 2 hjemme og hadde blitt fornøyd med begge men endte opp med Z2 grunnet bl.a. lens-shift og short throw linse.

Har ikke angret en dag på det og ville gjort det samme valget idag. Kunne selvfølgelig hatt bedre sort nivå, men hva forventer man når man kjøper en prosjektor mellom 10 og 20k. Jeg er faktisk like opptatt av klarhet i bildet som sortnivå og der syntes jeg Z2 er bedre enn X1.

Det er mye krangling om hva som er best mellom DLP og LCD. Begge teknologier har sine fordeler og ulemper. Og hver prosjektor har sine fordeler og ulemper. Og jeg tror ikke forskjellene er så store som mange vil ha det til mellom DLP og LCD i lavpris segmentet. Er vel litt rart da at de ikke priser DLP prosjektorer litt høyere (hvis kvaliteten er så mye bedre) spesiellt med tanke på at f.eks. Infocus enda ikke greier å tjene penger. Z2 har f.eks. blitt den mestselgende prosjektoren i Sanyos historie i UK (selv om den er 50 % dyrere enn SP 4800).

Glemte forresten å skrive det jeg har opplevd av Z2 vs HS20. HS20 er konge men i forhold til prisen synes jeg Z2 er ett bedre valg. En kompis av meg har HS20 og har 3.5 meter bredt bilde og kvaliteten er veldig bra. Faktisk like bra som min Z2 på ett 86" lerret. Da har vi brukt DVE og stilt inn begge prosjektorene optimalt (så mye vi kunne, hadde ikke måleinstrumenter for farger).

Jaja nok om det. Nå kommer resultatet i Idol som jeg ser på mitt gamle 32" TV

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Vel, når det gjelder Z2 så ble ikke den "blåst av banen" som du påstår. Det må i såfall være din personlige mening.
    Javel, hvis DU sier det så. 8)
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    I følge bladet du referere til står det å lese (om PLV-Z2): "Vi var veldig fornøyde med billedkavaliteten på denne projektoren og HDTV-signalene ga oss igjen hakeslipp..."
    Husk at JEG ikke refererer til bladet, men men til de som har skrevet artikkelen. Jeg var jo der og fulgte testen og diskusjonen (under og etter testen).

Dersom du betviler det jeg skriver er det jo bare å sende redaksjonen en mail å spørre om det stemmer eller ei.

Tro for all del ikke at jeg mener X1 er redningen for alle, da ville jeg jo ikke lagt 50 tusen i ny projektor. Men jeg står for det jeg sier om at den er sinnsykt billig i forhold til billedkvalitet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...X1...er sinnsykt billig i forhold til billedkvalitet.
    Bra for oss som skal selge en X1 snart :wink:

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett irriterende moment når det gjelder Z2 er støv. Støv som ikke blir fanget opp av filteret, men som passerer inn i projektoren og legger seg på optikken og LCD-panelene. Dette visualiseres i bildet som lyse sirkelformede felter i størrelse fra en tennisball til en håndball (på et 90” lerret). Fenomenet observeres typisk i mørke partier av bildet og er som sagt til stor irritasjon.
    Det er imidlertid ganske enkelt å blåse bort støvet med trykkluft, men jeg mener Sanyo har gjort en slett jobb i designet av støvfilteret. Ikke alle er spesielt lysten på å plukke projektoren i småbiter for å rydde opp i noe som i utgangspunket burde være unngått.

Hvis det søkes litt her på forumet, finnes "oppskrifter" på hvordan dette foretas.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    ...X1...er sinnsykt billig i forhold til billedkvalitet.
    Bra for oss som skal selge en X1 snart :wink:
    Kremt...?

Mvh

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte forresten å skrive det jeg har opplevd av Z2 vs HS20. HS20 er konge men i forhold til prisen synes jeg Z2 er ett bedre valg. En kompis av meg har HS20 og har 3.5 meter bredt bilde og kvaliteten er veldig bra. Faktisk like bra som min Z2 på ett 86" lerret. Da har vi brukt DVE og stilt inn begge prosjektorene optimalt (så mye vi kunne, hadde ikke måleinstrumenter for farger).
    Min erfaring er også at HS20 er endel bedre enn Z2, men til en ganske mye høyere pris. Hvordan synes du sortnivået var på de to?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ett hakk bedre. Men synes ikke det er verdt prisforskjellen. I tillegg er bildet på det jeg har sett av HS20 3.5 m bredt, mens hjemme er det 1.8 m bredt på min Z2. Og jeg bruker grått lerret til Z2, mens HS20 er det bare brukt maling.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt en Sony HS-20 siden november i fjor, og er veldig fornøyd med den. 132" diag. bilde går glimrende på 4m sitteavstand. HDTV funker utmerket. Sortnivå er ikke perfekt, men fungerer greit når en venner seg til det.

Skulle gjerne ha sett en skikkelig oppsatt DLP, men er uansett veldig fornøyd med mitt oppsett. Det er kun sortnivået jeg føler det mangler litt på, oppløsning og "flyt" i bildet er utmerket. Kan ikke se noe av VB, og panoreringer går flytende med HTPC og filmkilder. (Sliter med video-basert materiale).

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En (tilsynelatende) seriøs test som omfatter både HS20, PLV-Z2 og BenQ 8700, finnes her: http://home.earthlink.net/~tlhuffman/ht/main/index.htm

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg gjorde der var å stille med HTPC og HD materiale, jeg hadde ingen ting med selve bedømmelsen av projektorene å gjøre (så mine meninger om DLP har ikke "farget" testen).
    Av ren nysgjerrighet, hva slags HD materiale var det du stilte opp med?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •