SD bilder bedre med HD projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SD bilder bedre med HD projektor?

Blir SD og 720p bilder generelt bedre på en projektor med full HD enn en vanlig HD-ready pj med 720p?

Jeg har en Epson TW700 som jeg vurderer å bytte ut. Men jeg kommer til å se nesten bare SD eller 720p video, så da lurer jeg på hvilken pj som er best på det?

Bildet har bare blitt dårligere etterhvert som jeg har fått større og større lerret. Det er skarpheten jeg savner. Trur ikke den pj'en jeg har er så veldig bra på så stort lerret og med så lang kasteavstand. Har nå 260cm (120") med kasteavstand på 5 meter. Jeg sitter også 5 meter unna lerretet. Noen som har anbefalinger som vil passe bra her? Bør jeg kanskje vente til de nye modellene som er på trappene kommer ut for salg? Prisklasse 15-20k.

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene blir ikke nødvendigvis bedre bare fordi det er en full-hd projektor kontra 720-projektor, men de blir jo bedre dersom du kjøper en bedre projektor enn den du allerede har. Et alternativ er jo å kjøpe en videoprosessor eller en reciever med videoprosessor innebygd, og få sd-bildene oppskalert.
    Jeg har en forkjærlighet for DLP projektorer, synes fargegjengivelse og sortnivå er bedre enn på LCD projektorer. D-ILA er og fantastiske greier, men det koster ofte endel mer.

Har en Optoma HD80 tilsalgs, ta kontakt dersom det er av interesse

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    når du sier at du skal se mest sd signaler så kan det være så mangt.
    hva bruker du som kilde .hvilken standard bruker du til bilde overføring?
    bruker du composit/s-video/RGB/komponent eller hdmi.
    her er det store forsjeler på bilde kvaliteten.
    men du skal være klar over at lcd projektor har en fyllingsgrad på pikslene på
    kun ca 54% men en DLP har ca 92%.på lcd vill dette i gi utslag i at du for en rastefekt på store bilder .om full hd på er bedre på sd kommer and hvor bra den interne bilde behandlinga på projektoren er og hvilken måte du overfører bilde på.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan selvfølgelig si litt mer om kilder og signaloveføring :-D
    Alt blir overført via hdmi. Jeg ser på 720p video og vanlige dvd-filmer fra datamaskina, og SD sendinger fra digital satelitt tuner.

Jeg var ganske fornøyd med pj'en da jeg "bare" hadde 92" lerret, men nå må jeg nok ha en som er litt vassere. Jeg tar gjerne DLP, bare den ikke støyer for mye. Det forutsetter jo også at jeg ikke ser denne "regnbueeffekten". Jeg har aldri testet DLP før, så jeg vet ikke om jeg er følsom på det der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg også bruker hdmi på alt.har en onkyo 875 med hq bildebehandler.har prøvd det meste for og få bedre bilde.best bilde på dvd er når jeg bruker ps3 med 1080p ut og lar onkyo skalere ned til 720p.har også prøvd men min denon 2910 med hdmi 720p ut.det ble ikke så bra som med ps3 og 1080p ut.
    fra parabol har jeg prøvd også en del forsjelig via onkyo s-video/komponent prøvde også cd sin hdtuner synes bilde ble greit.
    men kjøpte vantage 8000 hd tuner den leverte mye bedre bilde en dem andre løsningene og en cd sin hdtuner spesielt på sd signaler.
    nå er cd sin hdtuner kjent for og gi dårlig bilde på sd.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trafik
    jeg også bruker hdmi på alt.har en onkyo 875 med hq bildebehandler.har prøvd det meste for og få bedre bilde.best bilde på dvd er når jeg bruker ps3 med 1080p ut og lar onkyo skalere ned til 720p.har også prøvd men min denon 2910 med hdmi 720p ut.det ble ikke så bra som med ps3 og 1080p ut.
    fra parabol har jeg prøvd også en del forsjelig via onkyo s-video/komponent prøvde også cd sin hdtuner synes bilde ble greit.
    men kjøpte vantage 8000 hd tuner den leverte mye bedre bilde en dem andre løsningene og en cd sin hdtuner spesielt på sd signaler.
    nå er cd sin hdtuner kjent for og gi dårlig bilde på sd.
    Takker for svar og sånn, men jeg ser ikke helt hvordan dette hjelper meg med å velge ny pj... Spora kanskje litt av?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du klagde på dårlig skarphet i dag.
    og jeg prøvde og forklare at det er mye og hente på bildekvalitet på utstyret foran.det kan kanskje være en del og hente på og bytte projektor siden du bruker så stort lerret. om du bytter projektor til fullhd så er du vertfall av hengig av hvor bra kvalitet du forer projektoren med spesielt når du skall se sd signaler .og her er du avhengig av hva du bruker som signal kilde.
    og pc som dvd avspiller er alt fra dårlig til meget bra bilde avhengig hvilken avspiller og filtre man bruker.
    hver klar over at DLP projektorer krever som regel lang kaste avstand for og få så store bilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trafik
    du klagde på dårlig skarphet i dag.
    og jeg prøvde og forklare at det er mye og hente på bildekvalitet på utstyret foran.det kan kanskje være en del og hente på og bytte projektor siden du bruker så stort lerret. om du bytter projektor til fullhd så er du vertfall av hengig av hvor bra kvalitet du forer projektoren med spesielt når du skall se sd signaler .og her er du avhengig av hva du bruker som signal kilde.
    og pc som dvd avspiller er alt fra dårlig til meget bra bilde avhengig hvilken avspiller og filtre man bruker.
    hver klar over at DLP projektorer krever som regel lang kaste avstand for og få så store bilder.
    Okay, jeg takker for alle innspill, vi snakka vel bare litt forbi hverandre. For det er pj'en som er det svake leddet her nå, og det er den som jeg prøver å finne en god erstatter til. Kildene er de samme som jeg har hatt hele tiden, også da bildet var skarpere med mindre lerret.
    Har forøvrig en Force tuner som gir et veldig bra bilde. Dvd-spillern er også ganske bra. Det eneste jeg kanskje stiller meg tvilende til, er om jeg har det aller beste skjermkortet i datamaskina.

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size
    Her finner du kalkulator for kasteavstand o.l. for de aller fleste projektorer, kanskje det hjelper litt.

Anbefaler at du kjøper DLP projektor da du bruker endel sd-materiale, og fyllingsgraden på DLP er ganske mye høyere enn på LCD-projektorer.
    Sverger selv til DLP foreløpig selv om jeg kun kjører HD-materiale på projektoren, synes HD80`en min gir en mye mer naturtro fargegjengivelse og mye (!) bedre sortnivå enn LCD-projektorer både i samme prisklasse, og i litt høyere prisklasser.

Ser dog ut som utviklingen på LCD-fronten er bra, og er spent på å se Mitsubishi sine nye, spesielt HC7000. Kanskje blir det LCD på meg og neste gang

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Username
    Okay, jeg takker for alle innspill, vi snakka vel bare litt forbi hverandre. For det er pj'en som er det svake leddet her nå, og det er den som jeg prøver å finne en god erstatter til. Kildene er de samme som jeg har hatt hele tiden, også da bildet var skarpere med mindre lerret.
    Har forøvrig en Force tuner som gir et veldig bra bilde. Dvd-spillern er også ganske bra. Det eneste jeg kanskje stiller meg tvilende til, er om jeg har det aller beste skjermkortet i datamaskina.
    Det er ikke gitt at projektoren er det svake leddet. Kildene og software er kanskje ok til 92" - men ikke nødvendigvis når du går ytterligere opp i størrelse.
    Hvis så er tilfellet yter heller ikke ny projektor sitt beste. Det er vel det trafik skal frem til.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Det er ikke gitt at projektoren er det svake leddet. Kildene og software er kanskje ok til 92" - men ikke nødvendigvis når du går ytterligere opp i størrelse.
    Hvis så er tilfellet yter heller ikke ny projektor sitt beste. Det er vel det trafik skal frem til.
    Det er ikke gitt, men det er den som må byttes ut i dette tilfelle.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Username
    Det er ikke gitt, men det er den som må byttes ut i dette tilfelle.
    OK, så sier vi det. lykke til, da.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    OK, så sier vi det. lykke til, da.
    Hehe, du er ikke like ovebevist?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg er overbevist om er at jeg kan ta feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på pc så er det mye mer en skjermkortet som bestemmer bilde kvaliteten.jeg har pc prøvd med mye forskjellig for og få bra bilde på dvd.prøvde med noe av det beste som var zoomplayer med descaler og ffdshow og maaange timer med justeringer.men ble aldri så bra som min denon 2910 dvd spiller med hdmi og den i er ikke like bra som min ps3.så i dag bruker jeg pc kun til hd.
    force tunere er bra men jeg regner med at du bruker RGB som bilde over føring i dag .hvis jeg ikke husker feil så tar projektoren din imot RGB.
    dages projektorer har tror jeg ikke RGB inngang da blir du nøtt til og bruke s-video eller en over gang RGB-komponent.
    for s-video eller kompositt vill bli nedgradering av bilde kvaliteten.
    for på stort lerret vill små detaljer gjøre seg gjeldene.
    du for se i nærområde om det er noen som kan gi deg en demo. ta med en film du er vant til se da er det lettest og sammenligne.
    men det kommer nå en del nye projektorer på markedet nå om dagen så jeg hadde ventet litt for og se hvordan dem blir.
    for kvaliteten går opp og priser går ned

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forcen blir byttet ut med Technisat Digicorder HD S2 en av de nærmeste dagene, så da blir det hdmi hele veien også der.

Jeg har også optimalisert pc'en så godt det lar seg gjøre, men det blir som du sier ikke like bra som en vanlig dvd-spiller. Der blir bildet best. Jeg har en god spiller, og hvis det skal bli noe bedre så måtte det vært HD. Men nok om kildene, de blir ikke bedre uten å ta steget til full HD, men det blir ikke noe foreløpig

Hva med projektorene som kommer i høst? Er det noe bra å få til under 20k? Eller er det bedre å kjøpe en av fjorårets modeller av en høyere klasse som er priset bra ned?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden