Sniktitt på Sonys nye VPL-HW10! Her er mine førsteinntrykk!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 91
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Sniktitt på Sonys nye VPL-HW10! Her er mine førsteinntrykk!

Jeg har vært så heldig å fått tatt en sniktitt på Sonys nye "budsjett"-modell innen SXRD-familien, HW10! Jeg har sett den side om side med VW40 i en "batcave". Kilde var Samsung BD-P1500 satt i 1080P/24FPS. Projektorene er ikke kalibrert, bare satt opp på "øyemål" ihht mine preferanser...

Pris ligger på rundt 21.000.- for HW10, og sett opp mot VW40 er "papir"-kontrasten doblet, lysutbyttet 100 Lumens høyere, mens fokus og zoom er manuelle mot motoriserte på VW40...

Rent generelt må jeg jo si at SXRD er en utrolig flott teknologi. Trenger absolutt litt tweaking sett opp mot anbefalte innstillinger, som gir et noe "pastellaktige" farger. Jeg tok utgangspunkt i Cinema, men reduserte kontrast fra 90 til 60 for å unngå white-crush (som uten tvil var til stede i utgangspunktet, sikkert forsterket ved at pære er helt ny), satt "low" fargetemp., mosquito/block NS til medium og generell NS medium.

Spilleren kjører som nevnt 1080P i 24FPS.

Bildet fra VW40 og HW10 er jo relativt like ved første øyekast, spesielt når en kjører de A/B. Sømløsheten er jo veldig lik, og den generelle fargegjengivelsen er mye av den samme. Der en ser at HW10 skiller seg ut er jo som spesifikasjonene tilsier på lysutbytte og kontrast. Sortnivået er imidlertid kun ørlite grann bedre, ettersom VW40en jeg testet hadde fått en rundt 30 timer på pære, mens denne var helt ny. Samtidig resulterer jo høyere lysutbytte (rundt 10%) i mindre forsterket sortnivå til tross for økningen i kontrast. Resultatet er uansett noe bedre bildedynamikk OG sortnivå, så totalt sett synes jeg Sony virkelig beveger seg i riktig retning her. Samtidig er det verdt å understreke at forskjellene ikke er enorme, en føler liksom ikke at HW10 er "dobbelt" så god mht kontrast, men at den allikevel skiller seg ut positivt.

Jeg nevnte at jeg stilte Mosquito + Block NR + standard NS til medium. Dette hjalp en hel del på kildematerialet uten at jeg så nevneverdig artifakter. Noe lavere skarphet resulterer det jo åpenbart i, men det er jo også alltid haken ved bruk av denne typen filter. Gevinsten i form av reduserte komprimeringsartifakter er uansett, slik jeg ser det, vel verdt en liten reduksjon i skarphet. Poenget er at funksjonen finnes, og funker, og det er jo ikke noe å kimse av bare det!

Jeg testet også å kjøre 1080i inn, men der vil jeg si at både VW40 og HW10 ikke yter helt optimalt... Litt tagging og andre artifakter. Helt klart at 1080P og 24FPS funker best, for i dette formatet så ting virkelig bra ut!

Avslutningsvis vil jeg si at HW10 er en utrolig spennende projektor. Fremdeles er ikke sortnivået på referansenivå, men enda bedre enn tidligere. Samtidig vil jeg jo si at jeg er overrasket over hvor gode bilder som leveres av VW40, og når den i tillegg har motorisert zoom og fokus samt koster en del mindre vil jeg jo si at den på ingen måte er noe dårlig kjøp den heller! Gode projektorer begge to - det er det INGEN tvil om!

AK skal foreta en dybdetest på denne projektoren så snart han mottar den i løpet av noen dager, og i løpet av noen uker kan vi nok se frem til noen skikkelig kvalifiserte betraktninger! Vi gleder oss!

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig interessant. Har du testet W5000? Hvordan er sortnivået disse to mellom?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen bilder..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, lekker er den også... Har ikke sett W5000, teddytusen, har "regnbueskrekk"... Har jo sett Projectiondesign M25 da, og sett opp mot den har både VW40 og HW10 noe bedre sortnivå, da hovedsakelig grunnet irisen... ANSI-kontrasten er samtidig bedre på DLP generelt sett, dvs. i blandete scener med lyse og mørke objekter vil DLP yte en del bedre enn de fleste irisbaserte projektorer med lavere grunnkontrast.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Har enda til gode å se noe annet enn LCD og DLP dessverre. Mulig jeg må mase på Hoffa og se VW60-en hans.

HW-10 er som dere sier; lekker!
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Konvergensen på både VW40 og HW10 var for øvrig utrolig god, nærmest perfekt på begge enheter, så det er mulig at det har skjedd noe også her på nyere modeller...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men et spørsmål: Har sett VW40, og syntes bildet var bra ja. Men er det egentlig noen vits å kjøpe en projector, som har så dårlig lampetid/garanti? 90 timer!! og i tillegg koster jo en ny pære raskt noen lapper. Så sett opp mot en Epson eller Mitsubishi som gir opptil 3 års garanti, bør det vel egentlig ikke være tvil om hva en bør kjøpe, eller hva som lønner seg mest? Men for all del, sikkert utrolig bra begge de Sonyene, har ikke sett HW10 da.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, hvis levetid på pæra er eneste kriterie er jeg enig... Hvis noe som helst annet teller (pikseltetthet, farger, generell videoytelse +++), er jo fremdeles VW40 / HW10 noe en bør ta med i vurderingen... Jeg er for øvrig helt enig med deg at Sony virkelig bør følge Epsons eksempel å tilby 3 år / 1700 timers garanti med på kjøpet!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også helt enig med deg, og sxrd teknologien synes jeg er meget bra, har nydt noen gode filmkvelder hos min broder som har VW100, og den er bare helt rå. Pæren er nok ikke eneste kriterie, men det bør iallefall foreligge en liten visshet/garanti, om at produktet som kjøpes, iallefall bør holde minimum 1år ved normal og forsiktig bruk. Men ellers, enig med deg. Gleder meg til å se HW10 når den sjansen byr seg

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest i enkelte tester av VW40 at den må gjennom en skikkelig kalibrering før den yter bra. Hva var gjort med den VW40 som du brukte til sammenligning med HW10?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, både HW10 og VW40 må justeres litt før de yter som de skal, jf. overstående innlegg... Eksempelvis står kontrasten på 90 som resulterer i white-crush... I tillegg har bildet et lite "Sony"-blåskjær, selv på lav fargetemp., som sikkert kan justeres bort ved å foreta en fargekalibrering.

Så - JA, men nå mener jeg jo at de aller fleste projektorer trenger en liten runde, og det inkluderer selv "ferdig" kalibrerte projektorer som TW2000...

Samtidig avventer jeg nærmere konklusjon til Ak har fått sett på og foretatt kalibrering av enheten i sin hule. For alt jeg vet er den vanskelig å få til å produsere en lineær gjengivelse grunnet "blåstikket" (er litt å ta i, er ikke et blåstikk i normal forstand, men en noe overdrevet bruk av blått, som også er svært vanlig på Sony-produkter)... Den som lever får se!

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Sverige har de bedre garanti på pæra.

# Lampgaranti: 1 år alt. 750 timmar max brinntid.
    # Pixelgaranti 3 mån: 0 döda/lysande pixlar
    # Övrig garanti: 3år

HembioConsult - Hembio Hemmabio dvd projektorer filmdukar plasma högtalare
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser virkelig frem til å få kikket på HW10. Rapporter fra utlandet indikerer at den skal være et bra hakk opp fra VW40, og faktisk bedre enn VW60 på mange punkter også..
    Det er også en god nyhet at Sony har implementert "skikkelig" horisontal linseforskyvning. På andre Sony-modeller må man bruke verktøy (skujern) for å gjøre dette.

Newcomer zedarix sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med testingen av denne, Ak? Har du fått sett noe på den ennå?

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisann

Har bestillt dette nye vidunderet fra Sony.
    Jeg lurer på om det er noen som vet hva offseten er? Må garantert flytte hylla den skal stå på, så da kunne det være greit å gjøre det før jeg stikker på posten å henter den =)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har kikket litt på den, men ikke nok. Jeg poster nok noen inntrykk i morgen.

Sitat Opprinnelig postet av zedarix
    Hvordan går det med testingen av denne, Ak? Har du fått sett noe på den ennå?

Newcomer zedarix sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg poster nok noen inntrykk i morgen.
    ....venter i spenning...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før midnatt

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vi venter... :twisted:

Sinnsykt så jeg gleder meg til å sette denne på hylla å teste.

Kribler i magan

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •