Sniktitt på Sonys nye VPL-HW10! Her er mine førsteinntrykk! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 91
    Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lille Trille
    Endelig er min HW10 på plass 8) . Kjøpte på elektromessa på Lillestrøm i november. Jeg kjøpte også Dynavision Grey Tab tensioned lerret (200cm), men dette kommer dessverre ikke før i månedskiftet januar/februar . Mulig at spørsmålet blir litt off-topic men; er det noen gode tips på alternativer til lerret i mellomtiden ?
    En billig rullegardin fra Ikea kan brukes i den tiden du venter på at lerretet ditt kommer.
    Hadde denne selv før jeg kjøpte lerret (ikea tupplur)

IKEA | Gardiner og rullegardiner | Rullegardiner | TUPPLUR | Rullegardin

Newcomer Lille Trille sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    En billig rullegardin fra Ikea kan brukes i den tiden du venter på at lerretet ditt kommer.
    Hadde denne selv før jeg kjøpte lerret (ikea tupplur)

IKEA | Gardiner og rullegardiner | Rullegardiner | TUPPLUR | Rullegardin
    Takk for tips 8) . Regner med å få montert prosjektoren i løpet av helgen. Angående WAF for prosjektoren så ble dama helt i 100 når hun så selve prosjektoren :-D

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe det var i positiv retning da..:-D W her ble også i hundre men i andre retning av skalaen når jeg kom med projektoren i hus :-D Akkurat som jeg brydde meg så mye om det 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stiller spm på nytt angående min HW10. Jeg ser noe som jeg ikke har sett på LCD, nemlig at det skinner litt rundt hele kanten av bildet. Det kan sees ved å minske bildet innenfor lerret ramme. Er dette normalt?. Skyldes det at det her brukes reflekterende paneler og at det skinner litt fra kantene. Har fått høre at dette også kan sees på DLP projectorer som jo også er reflekterende teknologi.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barrabas
    Jeg stiller spm på nytt angående min HW10. Jeg ser noe som jeg ikke har sett på LCD, nemlig at det skinner litt rundt hele kanten av bildet. Det kan sees ved å minske bildet innenfor lerret ramme. Er dette normalt?. Skyldes det at det her brukes reflekterende paneler og at det skinner litt fra kantene. Har fått høre at dette også kan sees på DLP projectorer som jo også er reflekterende teknologi.
    Det du ser er strølys, og er helt normalt på alle projektorer. LcOS-baserte projektorer, eksempelvis HW10, reflekterer litt lys fra ytterkanten (ikke aktivt) av bildebrikken. Det er dette du ser.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Får håpe det var i positiv retning da..:-D W her ble også i hundre men i andre retning av skalaen når jeg kom med projektoren i hus :-D Akkurat som jeg brydde meg så mye om det 8)
    Reaksjonen var i positiv retning8) . Imorgen starter jobben med å henge opp prosjektoren og koble til signalkildene:-D

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jf. denne tråden: http://avforum.no/forum/kalibrering-...ml#post1068461, har jeg begynt å leke meg litt med Calman redigeringssoftware og en Chrome5 probe.

Etter litt fikling har jeg følgende resultater å melde;

-calman_hw10_1-jpg

...som jo tilsynelatende er temmelig imponerende... Nå er imidlertid disse målingene kun foretatt i nedre og øvre del av IRE-skalaen, og en skikkelig kalibrering skal jo ha 11 målinger tror jeg det er, så jeg får fortsette å sette meg inn i den mer avanserte kalibreringsmetodikken med det første. Førsteinntrykket mht respons på kalibrering var uansett bra!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...hentet fra kalibreringstråden;

"Jeg har fått temmelig gode "basic"-tall, på 30% (20%) intensitet har jeg en delta-E på 0,07 etter mye fikling, og samtidig en delta-E på 80% på 0,9. Problemet er jo at det hele driver å påvirker hverandre i hver sin retning...

I tillegg har jeg kjørt basic kontrast og brightness, men det er jo ikke noe en trenger måleutstyr for å justere...

Jeg prøvde også å bruke Sonys RCP-system, men må lese meg litt inn i det før jeg går videre, var temmelig krypisk å forstå sånn rent intuitivt... Jeg har derfor benyttet fargetemperatur-innstillingene for å justere meg frem, og da gain og bias. Jeg havnet på følgende innstillinger:

Gain:

R - 13
    G - 6
    B - -30

Bias:

R - 1
    G - -3
    B - 4

Jeg satt måleproben i retning projektoren, men helt nede ved lerretet på midten. Rommet er jo en "bat-cave", med lite refleksjoner og denslags surr...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ah, hvilken FANTASTISK opplevelse å se Narnia - Prince Caspian på en (del)kalibrert HW10... Dette er jo rett og slett en utrolig god projektor, det er liten tvil om det, og etter kalibreringsrunden er den intet mindre enn fantastisk!

Sett opp mot f.eks. JVC HD350 mangler den jo en del på sortnivå, men fargemessig, sømløshet, lysutbytte og egentlig det meste annet ser vel så bra ut. Skal bli spennende å se om HD350en lar seg kalibrere skikkelig...!

En ting er dessverre uansett klart og tydelig; selv moderne projektorer må kalibreres for å yte som de skal... Både fargegjengivelse og ikke minst detaljeringen i mørke og mellommørke scener er løftet flere hakk etter kalibreringen. Alt ser mer naturlig og ekte ut rett og slett...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, da viser det seg at jeg har tatt utgangspunkt i "Dynamisk" fargetemp, og derfor måtte justere ned blått så mye som jeg måtte... Jeg skal ta en ny runde der jeg heller tar utgangspunkt i "warm1", som ligger noe under 6500K, men enklere lar seg justere enn "dynamisk", som ligger langt over 6500K.

Til dere andre som måtte prøve å justere HW10; de egendefinerte fargetempene tar utgangspunkt i den korresponderende standardinnstillingen, 1 = dynamisk, 4 = varm osv...

Problemet med å justere ned gain såpass mye som jeg har gjort er i følge Gorm at en skreller bort mye av dynamikken i bildet... Blir spennende å se hva resultatet blir når først dette gjøres korrekt, for jeg synes jo bildet var riktig så imponerende allerede i går!

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for all infoen du legger ut her Lygren. Matnyttig :-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg fått kjørt runden på nytt, denne gangen med utgangspunkt i "warm" (Custom3 color temp), som faktisk i utgangspunktet måler godt over 6500K i 80% og noe under på 30%...

Langt mindre justeringen som måtte til denne gangen da , bra at vi har slike som Gorm her inne - takker så mye for hjelpen!

Gain (og jeg prøvde å holde meg utelukkende til denne først, men måtte ty til litt bias for å få på plass 30%-responsen):

R: 0
    G: 8
    B: 1

Bias:

R: 2
    G: 0
    B: 7

...med andre ord svært lite justeringer.

Her er chartene for de som måtte lure:

-calman_hw10_2-jpg

Kontrast er satt til 75, og brightness til 51. Color og hue er begge midtstilt på 50, mens shartpness står på 0. Bruker iris2 og low lamp.

...nå er det viktig å understreke at disse innstillingene ikke kan overføres til andre, med mindre en har eksakt samme kilde (Sony BDP-S350 Blu-ray), og ikke har justert noe annet... Samtidig er det variasjoner fra enhet til enhet, og ettersom disse projektorene reagerer relativt omfattende på nærmest millimeterjusteringer er det nok litt dårlig nytt; kjøp av kalibreringsutstyr er det nok bare å begynne å spare til... Dette også fordi projektoren tross alt endrer karakter ettersom pæra slites, og dermed gråskalaen må sjekkes repetetivt.

Den gode nyheten er at dette tross alt ikke er sååå vanskelig som folk kanskje tror, samt at det koster under 5000.- for et kit som ser ut til å levere svært gode resultater (Chroma5 probe med Calman software).

Da er det bare å lene seg tilbake å se videre på Narnia med oppdaterte innstillinger!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte HW10 på fredag og håper den blir sendt imorgen. Gleder meg til å oppgradere fra PT-AE500. Interesant lesing det her.Har dessverre ikke noe måle utstyr, men det sies jo at den er ganske bra innstilt i fra fabrikk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, velger du "warm1" fargetemp er du jo ikke så langt unna noe temmelig optimalt ser det ut til... Samtidig må det jo sies at selv småjusteringer har en hel del å si for det lille ekstra, men den leverer utvilsomt glitrende bilder selv på standardinnstillingene...

Newcomer Frode.N sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HW10 og lerret.. igjen..

Siden det er slik at det er 15% av lerretets høyde, som avgjør hvor mye jeg kan senke lerret i forhold til HW10...

Da vil det jo hjelpe om jeg bytter lerretet
    fra et 95" som er 118cm høyt (gir 17,7cm lens shift/senking av topp av lerret)
    til et 117" som er 145cm høyt (gir 21,7cm ------------//-------------------)

Dessuten vil både center og bunn av lerretet komme lenger ned..
    Bunnen av bildet vil være 43cm fra gulvet på 117" og 74cm på 95"..
    Center vil være hhv 115cm og 133cm over gulvet.

Og bildet blir myyye større
    Alt dette passer meg utmerket.

Men...
    Projectorcentral.com viser at jeg må henge proj lenger frem i rommet for å få bildet lyssterkt nok (lux), samt at da vil zoom'en stå "på fullt"..
    3,6 meter og 1,51x zoom
    mot 4,38 meter og 1,00x zoom..
    Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Full zoom pluss full lensshift var vel ikke akkurat anbefalt? 8)

Siden dette ikke er "Bat-cave".. vil vel bildet bli betraktelig mye dårligere med dette valget?
    Mørke grå vegger og hvitt tak..

Hva tror expertene her om at jeg "gir beng" i lux'en.. og henger proj 4.36meter fra lerretet.. og har 1,25x zoom (middels zoom)

Lerretet har en gain på 1.0

PS!
    Hvilken gain har DreamScreen V3 DynaGrey ?
    Er dette "tett".. slik at det ikke vil skinne lys inn bakfra?
    106" DreamScreen V3 DynaGrey vil jo plassere seg "midt i mellom" 95" Adeo'en jeg har.. og 117" jeg vurderer å bytte til..

Noen meninger vedr Adeo GreyVision TabTension vs DreamScreen V3 DynaGrey til mitt oppsett? Eller sånn generelt?
    Jeg var veldig godt fornøyd med det rammespendte Adeo'et mitt..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Innlegget flyttet til lygren's kalibreringstråd...

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Flyttet mitt innlegg etter...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    God ide, Frode... Er jo ikke DreamScreen-kabelen som er spesielt bred, men heller inngangen på Sonyen som er merkelig smal...
    Har kjøpt også Deamscreen kabel og ble veldig "p... off " :-x når jeg oppdaget det samme problemet, men jeg går utfra at det er ytterkappen på pluggen til kabelen du snakker om når du sier du måtte "...fjerne ytterkappen mot Sonyen..." :?: (kanskje dumt spørsmål :lol: ) Jeg har imidlertid kjøp 90 graders hdmi adapter hos Clas Ohlson. Jeg vet ikke om de er noe dårligere enn Monster sine, men det var eneste alternativet på en sen lørdag ettermiddag

Newcomer Frode.N sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lille Trille
    Har kjøpt også Deamscreen kabel og ble veldig "p... off " :-x når jeg oppdaget det samme problemet, men jeg går utfra at det er ytterkappen på pluggen til kabelen du snakker om når du sier du måtte "...fjerne ytterkappen mot Sonyen..." :?: (kanskje dumt spørsmål :lol: ) Jeg har imidlertid kjøp 90 graders hdmi adapter hos Clas Ohlson. Jeg vet ikke om de er noe dårligere enn Monster sine, men det var eneste alternativet på en sen lørdag ettermiddag
    Ikke vet jeg om Clas's sin 90 graders er god nok, men ettersom HDMI kabelen som regel er lang og signalstyrken avtar v antall meter.. og at enhver skjøt forringer signalet.. ville JEG satset på Monster adapteret..
    Koster jo ikke veldig mye (275,-).. og Clas er en grei kar som betaler tilbake kr når du leverer produktet tilbake (i original innpakning)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om dette tåler vekten på HW10? Den veier 10kg, og på nett står det at festet tåler opp til 10kg. Og isåfall, er det et ok oppheng?
    AVshop.no / B-TECH Universal takfeste til projektor

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •