Sniktitt på Sonys nye VPL-HW10! Her er mine førsteinntrykk! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 91
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her er noen kjappe inntrykk av VPL-HW10.

HW10 virker til å ha ganske bra byggekvalitet, og har meget fin finish. Linseforskyvning, zoom- og fokus-justeringene har alle bra presisjon.
    Støynivået er behagelig lavt, og er etter min mening ikke noe issue uansett hvor man plasserer projektoren. Frekvensen på viftestøyen har også en behagelig tone.

Bildene fremstår med meget bra bildedynamikk. Ikke like bra som min aldrende HD1, men det var heller ikke forventet. Sortnivået ved bruk av iris er like bra eller bedre enn min HD1. Gjengivelse av detaljer i mørke scener er imponerende bra, og vesentlig bedre enn på min HD1.
    Fargene er mye mer korrekte enn snittet, ikke 100% korrekte, men 97% kanskje.

Bildeskarpheten er veldig bra, noe som skyldes bra prosessering og god optikk. Optikken sliter likevel litt med fargebrytningsfeil (kromatisk abberasjon) i noen tilfeller, men dette vil neppe være et problem for de aller fleste. Prisklassen tatt i betraktning er det lite å klage over.

Alt i alt ser dette ut til å være en svært kapabel projektor.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for å skrevet litt om denne

Synes du at den er bedre en VW40?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer en dybdetest av HW10 før jul, så da blir det naturligvis litt mer utfyllende info

Det er vanskelig å si hvordan den står seg mot VW40, men uten å ha sammenlignet vil jeg mene at HW10 er et kvart hestehode forran.

Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Takk for å skrevet litt om denne

Synes du at den er bedre en VW40?

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det så med zoomen. Bør den stå i "wide" eller "tele" for å få maksimalt lysutbytte?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få høyest lysutbytte, men lavest kontrast, i Wide.

Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Hvordan er det så med zoomen. Bør den stå i "wide" eller "tele" for å få maksimalt lysutbytte?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Det er vel noen forskjellige faktorer som gjør seg gjeldende her, så det vel ikke bare ett enkelt og riktig svar på dette.

Mest lysubytte får man generellt med "wide" for de fleste zoom objektiv, da det er en sammenheng mellom objektivets lysstyrke pga diameteren på linse elementene+blenderåpningen på den ene siden og brennvidden.

Problemet med wide, er derimot lys-unifomitet og annen linse feil, redusert kontrast, og typisk bildegeometri. Dette pga hvilken vinkel lyset treffer lerretet, hvordan det reflekteres, samt hvor langt ut fra senter man benytter linselementene i objektivet, intrent stølys osv.

Lenger ut fra senter krever større grad av nøyaktighet for å oppredholde skarphet osv, noe som også gjør seg gjeldenede når man snakker om lens shift.

Tele gir derfor en litt mindre lysstyrke, men er ofte bedre på uniformitet og andre linsefeil. Den forskjellige bølgelengden for RGB i synlig lys er f.eks pga en lenger brennvidde ofte en litt større utfordring for tele linser.

Ellers kommer det vel også ann på om projektor produsenten har valgt å optimalisere zoom objektivet på en bestemt brennvidde på bekostning av resten, eller lagd en mer gjennomsnittlig ytelse for hele zoom området.

Faste objektiver er i de alle tilfeller ofte lettest å optimalisere og få høyere ytelser ut fra, men lite egnet i en typisk hjemmekino projektor.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har Projector Review sett på HW10.

Sony VPL-HW10 Projector Review
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo interessant lesning.

MEn det er fortsatt dilemmaet i forhold til TW5000, denne forhåndsselges i USA for 3000$ nuh...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er denne på grått lerret?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...avhenger av rommet... I de fleste "normale" rom med lyse flater osv. ville jeg valgt grått til denne projektoren. I en "batcave", dvs. et total sortmaskert rom vil jeg mene at denne har nok sort til å kunne fungere på et hvitt lerret også!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moffe
    Hvordan er denne på grått lerret?
    Den fungerer aldeles utmerket sammen med grå duk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper at det er greit å stille et generelt pris spørsmål her. Leste på engelske avforums at det ryktes at prisen på HW10 vil gå opp i nær fremtid (januar). Det pleier vel heller å gå ned litt på nyåret?, noen som vet noe om dette?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...prisspørsmål bør ikke tas i de tekniske fora, men det er nok ingen overraskelse at produkter fra Japan vil øke i pris hvis ikke Yen svekker seg mot Euro / USD... Mye kan imidlertid skje, men det ser nok ut til at vi får en rekke prisøkninger på nyåret som følge av svak krone, og spesielt selvsagt blir utslaget stort hvis den eksterne valutaen, Yen i dette tilfellet, styrker seg samtidig og krona enda svakere...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, tas til etteretning, takk for svar. Hmmm...kanskje oppgradering kommer tidligere en planlagt:-D

Jeg ser i sony manual at den skal monteres minimum 30 cm fra bakvegg. Er dette virkelig påkrevd?. Pga mitt lille kinorom er jeg avhengig av å sette projector på en hylle helt inn til bakvegg. Jeg har studert viftekanalene og den har innsug via en buet bakkant (dette gjør at bakveggen dekker bare tuppen av buen) og i tillegg under bak innsug samt i front. Så jeg tolker det slik at det må jo likevel være mer enn nok innsug for kjøling? Utblåsing er i front så det skal jo ikke være noe problem.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Barrabas
    Ok, tas til etteretning, takk for svar. Hmmm...kanskje oppgradering kommer tidligere en planlagt:-D

Jeg ser i sony manual at den skal monteres minimum 30 cm fra bakvegg. Er dette virkelig påkrevd?. Pga mitt lille kinorom er jeg avhengig av å sette projector på en hylle helt inn til bakvegg. Jeg har studert viftekanalene og den har innsug via en buet bakkant (dette gjør at bakveggen dekker bare tuppen av buen) og i tillegg under bak innsug samt i front. Så jeg tolker det slik at det må jo likevel være mer enn nok innsug for kjøling? Utblåsing er i front så det skal jo ikke være noe problem.
    Jeg har en VW40 og det står i manualen at den også skal minst 30 cm fra bakvegg. Jeg har den imidlertid bare 4-5 cm fra bakveggen, og har ikke hatt noen problemer med det. Ser fra manualene at HW10 har noe større luftinntak bak enn VW40, men som du sier er det rikelig med innsug andre steder også, så jeg vil tro det går fint.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er viktigst, er at innsugs luften ikke blir sirkulert og hentes fra den oppvarmede ut-luften.

Slike avstander fra brukermanualen, er vel ofte angitt for å sikkre nok kjøling ved varmere breddegrader enn det man typisk har i Norge, og gjerne også kombinert med de andre angitte minstemålene for andre hundringer rundt projektoren.

Nå består vel kjølingen av en projektor også litt av en mer passiv konveksjon av selve kabiettet, eller varme overføring mellom luften på innsiden av kabinettet og utsiden mot omgivelses luften. Det er også her viktig at denne omgivelses luften kan skiftes ut og sirkulere, og ikke stopper opp slik at temperaturen stiger for mye.

Bruker man litt tid å sjekker at omgivelses temperaturen rundt projektoren ikke stiger noe serlig høyere enn romtemperaturen ellers, kan man vel godt gå ned noe på den angitte minsteavstanden.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det som er viktigst, er at innsugs luften ikke blir sirkulert og hentes fra den oppvarmede ut-luften.
    Ja, og det ser ikke ut til å være noe problem på VW40-50-60 og HW10 slik luftespaltene er konstruert, ihvertfall ikke så lenge det er fri plass på sidene av projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens. Dette skulle vel ikke by på noe problem da.

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En video review av projektoren.

Video Review: Sony VPL-HW10 SXRD Projector
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW10 er som jeg har lest veldig stillegående i eco modus, 22 dB. Bekymrer meg litt at jeg leste at i full modus så stiger den til 33 dB. Det er jo en dramatisk økning. Er dette riktig og i så fall høres den da godt?. Jeg liker å ha fleksibilitet til å øke lampe modus etterhvert som pæren taper styrke. Min Epson TW700 synes jeg støyer for mye i full modus som er oppgitt til rundt 33 dB mener jeg. Dette er kanskje ikke et særlig aktuelt tema da HW10 ikke har veldig potensiale til økning av lystyrke som testene viser?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •