Kalibrering av Mitsubishi hc 5500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av Mitsubishi hc 5500

Får min nye HC 5500 i dag, noen som kalibrert denne? erfaringer mottas med takk8)

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med kalibrering regner jeg med du ønsker å få optimalt resultat i DITT rom, og et generisk oppsett er ikke optimalt i så måte. Slenger jeg en HC5500(eller hvilken som helst projektor eller flatskjerm) inn i mitt rom og kalibrerer etter alle kunstens regler kan jeg meget vel få noe meget nær et optimalt resultat sett ut i fra de gitte kriterier, men det er ikke dermed sagt at innstilligene som er optimale i mitt rom er optimale i ditt rom.

Standardsvaret heter DVE(digital video essentials), og selges både her og der, bruk f.eks. play.com for enkelhets skyld. Med den får du så optimalt bilde som lar seg frembringe i hjemmet før man går over til skrekkelig mye dyrere måleutsyr. Ligger en guide her på forumet et sted for hvordan man enklest kan bruke den, men skal du ha fullt utbytte må du kjøre gjennom hele programmet som fort tar godt over en time. Alternativt lager også Monster en kalibreringsplate som jeg såvdt har vært borti. Den er en smule enklere i bruk, og ikke fullt så dyptpløyende, men med mindre du ikke orker å gå gjennom hele DVE kan du like gjere kjøpe Monsters versjon.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Får min nye HC 5500 i dag, noen som kalibrert denne? erfaringer mottas med takk8)
    Link til guide: http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html

Tenker du på "proff-kalibrering", det vil si med måleutstyr, eller kalibrering ved hjelp av egne øyne og kalibreringsplate ?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tenkte

i første omgang kalibrering ved egen hjelp. prøvde meg litt fram i går med Monster sin DVD. Etter mye prøving fram og tilbake, ble det ikke gjort store justeringene i forhold til det opprinnelige oppsettet.
    Har hørt at det er en kar her i distriktet som driver med kalibrering, men at han hadde 2 år ventetid, blir litt lenge å vente

Har bestillt DVE fra play.com i dag, får se hvordan denne virker.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i første omgang kalibrering ved egen hjelp. prøvde meg litt fram i går med Monster sin DVD. Etter mye prøving fram og tilbake, ble det ikke gjort store justeringene i forhold til det opprinnelige oppsettet.
    Har hørt at det er en kar her i distriktet som driver med kalibrering, men at han hadde 2 år ventetid, blir litt lenge å vente

Har bestillt DVE fra play.com i dag, får se hvordan denne virker.
    DVE veldig grei å bruke, spesielt siden Gorm har laget en veldig bra guide som er et svært godt hjelpemiddel.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dve

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    DVE veldig grei å bruke, spesielt siden Gorm har laget en veldig bra guide som er et svært godt hjelpemiddel.

Prøver denne i første omgang, får heller ta kontakt med en som er proff, om ikke resultatet blir som forventet.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har prøvd

å kalibrere noen dager nå. Har fjernet alle "auto" innstillinger.
    Farge, kontrast osv er blitt bra.

Sliter med en ting, bilde kan virke som om det blir litt uklart når kamera flyttes raskt til siden, for så å bli helt klart når det stopper opp.

Noen spesiell grunn til dette? noe jeg har stilt inn feil?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er dessverre helt normalt, og kan skyldes flere ting: Teknologiske begrensninger i projektoren, kildematerialet, og spesielt da film-materiale som er spillt inn med lav framerate (24FPS). I tillegg kan støyreduksjons-funksjoner i projektoren medføre slørete bilde. Har du sjekket at disse er skrudd av?

å kalibrere noen dager nå. Har fjernet alle "auto" innstillinger.
    Farge, kontrast osv er blitt bra.

Sliter med en ting, bilde kan virke som om det blir litt uklart når kamera flyttes raskt til siden, for så å bli helt klart når det stopper opp.

Noen spesiell grunn til dette? noe jeg har stilt inn feil?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

24fps

Dette er dessverre helt normalt, og kan skyldes flere ting: Teknologiske begrensninger i projektoren, kildematerialet, og spesielt da film-materiale som er spillt inn med lav framerate (24FPS). I tillegg kan støyreduksjons-funksjoner i projektoren medføre slørete bilde. Har du sjekket at disse er skrudd av?
    Bruker 24Hz på PS3 som jeg har som kilde, kan det være noe av årsaken?
    Skal prøve å skrue av alle støyreduksjoner.

Et annet spørsmål: På hjemmekino siden min står det bare at jeg avventer 5 stemmer, men ikke noe mer, noen grunn til dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at HC 5500 ikke kan bruke støyreduksjonen på 720p/1080i/p kilder. Det gikk ikke på HC 5000 som jeg har, og jeg prøvde såvidt en HC 7000 i dag, og testet om Reon chippen hadde fått en oppgradering siden sist, men da jeg trykket på aktuell knapp på fjernkontrollen kom samme "forbudt"-tegn opp på skjermen som med HC 5000 da kilden var 1080p.

Jeg tror nok heller det er det vanlige vi alle sliter med på panoreringer av 24 bilder/sec film-matriale. Men har ikke sett HC 5500 da, men ville være forundret hvis den var bedre enn HC 7000 på dette området.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •