Mitsubishi HC7000 vs Epson TW-5000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitsubishi HC7000 vs Epson TW-5000

Er det kommet noen tester av noen av de to nevnte projektorene?

Har nå solgt min Hitachi TX-300 og er veldig nær å kjøpe meg en Mitsu HC7000 da den allerede er klar for levering i slutten av måneden. Men jeg bør vel pine meg helt frem TW-5000 er på markedet og det foreligger noen tester av begge projektorene.... For en knipe jeg har havnet i :wink:

Projektoren er montert i en bod og jeg har kun et lite glassvindu inn til kjellersstuen. Støy er mao ikke et tema. Men pga en drager ved projektoren i boden kan jeg bare ha projektorer med linsen på høyre side som Hitachien. Ellers må jeg lage et mye større hull i veggen inn til stuen (noe jeg gjerne unngår).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dessverre helt umulig å spå hvilken av de nevnte projektorene som vil bli "best". Ingen av de har kommet i serieproduksjon, og prototypene som til nå har blitt vist, danner kun et foreløpig inntrykk.

Uansett hadde jeg ventet var jeg deg...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også ventet.

Epson har gjort et stort fremskritt med sin deep black teknologi, og den er det ingen andre produsenter som får ta del i.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det eneste fornuftige vil nok være å vente, men det er lenge å vente til TW-5000 er i salg i Desember en gang... Takker for input!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen forhandlere i Oslo-regionen hvor disse kan betraktes nærmere? Når de kommer i handelen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HC7000 er vel tilgjengelig allerede (AVconcept), mens TW5000 må du nok vente på til litt ut i desember.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Gorm

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme problemstilling

Sitter her med akkurat samme problemstilling iforhold til min første hjemmekino.

Har vært på resonans i Stavanger hvor de har HC7000 oppe i 2etg. Så veldig bra ut, men jeg har ikke nok sammenlignsgrunnlag til å si noe mer enn det.h

Kommer ikke til å få loftstuen helt lystett og ser følgende på
    Review: Mitsubishi HC7000 Home Theater Projector
    "The HC7000 is not the brightest 1080p projector on the market by any stretch. There are other projectors available which are superior for home entertainment in rooms with ambient light, but the HC7000 is not built with that purpose in mind. Contrast performance (both ANSI and on/off) is superb, and the HC7000 is perfect for dark room home theater. "

Kan en anta at TW5000 er bedre egnet i et ikke helt lystett rom?

mvh
    Dagfinn

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den HC7000 du så hos Resonans lyd og bilde er forøvrig korrekt kalibrert, og yter således slik den skal. Mitt inntrykk av samme projektor er bra, og den viser frem gode bilder, om enn med litt overmettede farger.
    Jeg er litt usikker, men jeg antar at projektoren du så stod i økonomi lampemodus, og således har litt mer lys tilgjengelig i normal lampemodus.

Om du skal vente på TW5000 må være opp til deg, men det går nok fort et par mnd. før den kommer, HC7000 er tilgjengelig nå. TW5000 vil helt sikkert være mer lyssterk etter kalibrering, men det er usikkert hvor mye iom. at den ikke har blitt testet enda.

Sitat Opprinnelig postet av DrDoogie
    Sitter her med akkurat samme problemstilling iforhold til min første hjemmekino.

Har vært på resonans i Stavanger hvor de har HC7000 oppe i 2etg. Så veldig bra ut, men jeg har ikke nok sammenlignsgrunnlag til å si noe mer enn det.h

Kommer ikke til å få loftstuen helt lystett og ser følgende på
    Review: Mitsubishi HC7000 Home Theater Projector
    "The HC7000 is not the brightest 1080p projector on the market by any stretch. There are other projectors available which are superior for home entertainment in rooms with ambient light, but the HC7000 is not built with that purpose in mind. Contrast performance (both ANSI and on/off) is superb, and the HC7000 is perfect for dark room home theater. "

Kan en anta at TW5000 er bedre egnet i et ikke helt lystett rom?

mvh
    Dagfinn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Den HC7000 du så hos Resonans lyd og bilde er forøvrig korrekt kalibrert, og yter således slik den skal. Mitt inntrykk av samme projektor er bra, og den viser frem gode bilder, om enn med litt overmettede farger.
    Jeg er litt usikker, men jeg antar at projektoren du så stod i økonomi lampemodus, og således har litt mer lys tilgjengelig i normal lampemodus.

Om du skal vente på TW5000 må være opp til deg, men det går nok fort et par mnd. før den kommer, HC7000 er tilgjengelig nå. TW5000 vil helt sikkert være mer lyssterk etter kalibrering, men det er usikkert hvor mye iom. at den ikke har blitt testet enda.
    Jeg bestilte meg faktisk en HC 7000 i dag. Overmettede farger eller ei. Har vært strålende fornøyd med min Mitsu HC 5000 i to år, og har ikke vært plaget av fargene på noe vis. Er fullt klar over at Epson her har danket ut Mitsu, i hvert fall tidligere. Men går alikevel for Mitsubishi denne gangen fordi:

- Setter veldig stor pris på at Mitsu'ene er de stilleste!
    - Greider ikke vente :-D
    - Med AVConcept som importør av Mitsu så har jeg i hvert fall tidligere fått god hjelp hvis det har vært noe, selv når det bare har vært ting jeg har lurt på.
    - Sortnivået virker å være ganske så bedre på HC7000 enn min HC 5000. Med mindre de er lystløgnere hele gjengen, så kan ikke forskjellen være så veldig store mellom Epson TW5000 og Mitsu HC 7000 på dette punktet, med nogenlunde samme specs.
    - Og den økte lysstyrken på Epson "trenger" jeg ikke forsåvidt. Har totalt mørklagt rom. Selv med 3800 timer på pæra på min HC5000 så holder den godt.

De som er vant til helt korrekte farger vil kanskje ha værre for å svelge unna Mitsuene. Men for meg er det totalt opplevelsen som teller. Sylskapre bilder (her var Mitsu HC5000 blant de beste i følge de anmeldelsene jeg leste, og som jeg erfart selv også). Og den HC 7000 jeg har fått demonstret var i hvert fall ikke noe dårligere! Og i tillegg - så godt som lydløs i tillegg.

Regner med å ha den hengende her i løpet av en par dager. Gleder meg!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

5000 og 6000 var i hverfall kongeprojectorer så du blir sikkert fornøyd.

Vurderer denne selv.

Epson og Panasonic er også sterke kandidater men ingen lager så stillegående projectorer som Mitsubishi og nå holder jeg på å lage meg flaggermusloft med projectoren hengende RETT ( 30 cm ) over hodet.

Du får dele inntrykkende dine med oss:-D

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Antar begge projektorer (HC7000 og TW5000) blir å se under Electroworld-messen om 14 dagers tid, så det kan jo svare seg å ha litt is i magen til da?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Gratulerer!

5000 og 6000 var i hverfall kongeprojectorer så du blir sikkert fornøyd.

Vurderer denne selv.

Epson og Panasonic er også sterke kandidater men ingen lager så stillegående projectorer som Mitsubishi og nå holder jeg på å lage meg flaggermusloft med projectoren hengende RETT ( 30 cm ) over hodet.

Du får dele inntrykkende dine med oss:-D
    Lygren har nok rett i dette med is i magen, men jeg greide altså ikke vente. Har brukt den noen timer nå siden jeg fikk den torsdag forrige uke. Mine inntrykk finner du greiest her i min "uproffe" test hos spillarkivet.no:

Mitsubishi HC 7000 : Spillarkivet.no - av entusiaster, for entusiaster

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal å ha ny pj nå, å det blir en av disse. Bare utrolig vanskelig å bestemme seg..
    Sitter i stuen, å har mye vinduer rundt så epson er vel kanskje det beste valget for meg.
    Eneste er at jeg sitter rett under pj`en så jeg vil ha den så stillegående som mulig, å der er vel mitsuen best.. Eller? hvor mye forskjell hører man fra 17db til 22db? Er også litt usikker på om dette bare er i "spare" modus?
    I dag har en en Infocus SP7205, som jeg leste en plass lå på 36db. Det høres veldig godt
    Har også lest litt om kontrastene på disse, har jeg forstått riktig at mitsuen har 1700:1 og epson har rundt 6000:1 ?
    Er ikke helt inne på alle disse tallene :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivind82
    Skal å ha ny pj nå, å det blir en av disse. Bare utrolig vanskelig å bestemme seg..
    Sitter i stuen, å har mye vinduer rundt så epson er vel kanskje det beste valget for meg.
    Eneste er at jeg sitter rett under pj`en så jeg vil ha den så stillegående som mulig, å der er vel mitsuen best.. Eller? hvor mye forskjell hører man fra 17db til 22db? Er også litt usikker på om dette bare er i "spare" modus?
    I dag har en en Infocus SP7205, som jeg leste en plass lå på 36db. Det høres veldig godt
    Har også lest litt om kontrastene på disse, har jeg forstått riktig at mitsuen har 1700:1 og epson har rundt 6000:1 ?
    De oppgitte decibeltallene er i low lampe modus/sparemodus, ihvert fall 17db på Mitsu'n er i low modus.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivind82

Regner med at man har lyd når man ser film så 22db er ikke noe lydnivå å bekymre seg for, hvis man ikke fester projektoren fast til hodet.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    22dB er lavt gitt at dette stemmer, såpass lavt at en trolig vil plages minimalt selv i helt rolige scener... 17dB er så å si støyfritt hvis det stemmer (noe jeg tror det gjør, Mitsubishi er utrolig flinke rundt støyreduksjon)...

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min z2000 har vel 19db på det laveste, men jeg har satt den slik at viftene går raskere i lav lampemodus for å få best mulig kjøling, og tilogmed da så er den knapt hørbar.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med kontrasten da? Mener jeg leste en plass at epson har over 3 ganger så mye kontrast uten bruk av iris. Hvor mye har det å si?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0