Screen door / rutenett effekt på LCD-projektorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Screen door / rutenett effekt på LCD-projektorer

Jeg vurderer å kjøpe meg Epson TW-5000 når denne kommer mot slutten av året, men lurer litt på screen door effekten som er på LCD-projektorer. Jeg kommer til å sitte 3 - 3,5m unna et 230cm bredt lerret, og lurer på om det blir for nærme for en LCD-proj.

Har noen erfaringer med dette fra f.eks. TW-2000?

Hvilke andre alternativer rundt 25k bør jeg evt. vurdere? Jeg er litt keen på å handle en av de nyere modellene, og har ikke noe problem med å vente til desember. :-)

Kasteavstanden til projektoren kommer til å være ca. 4 meter fra linsa.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også fått sett på en infocus in82. Da er også sjansen for synlig pikselstruktur mindre (DLP). Men du må øke kastevastanden til 4,30m for å få 2,30m bredde.

Den nye til sony skulle kunne gi et enda mer sømløst bilde (SXRD)
    Sony VPLHW10
    Sony VPLHW10 SXRD Full HD Home Theatre Projector Preview - LCD Projectors
    Du finner masse info om denne kommende projektoren på dette og andre forum.

Og om du har lyst til å spare litt penger så kan du jo vurdere benq w5000. Det har vært mye trøbbel med firmware som det nå høres ut som om de har fikset.

Du kan lese mer om ulike 1080p projektorer her:
    1080p Projector Review - Best High-Def Home Theater Projectors of 2008

Mvh
    Oddbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hado79
    Jeg vurderer å kjøpe meg Epson TW-5000 når denne kommer mot slutten av året, men lurer litt på screen door effekten som er på LCD-projektorer. Jeg kommer til å sitte 3 - 3,5m unna et 230cm bredt lerret, og lurer på om det blir for nærme for en LCD-proj.
    Jeg har en LCD 1080p projektor (som TW 5000 også er) fra Mitsubishi. Jeg sitter ca 2,4-2,5 meter unna et 200 cm bredt lerrett. Ingen tegn til screen door på den avstanden. Før, på 720p projektorer, så var nok screen door et større problem på LCD.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Jeg har en LCD 1080p projektor (som TW 5000 også er) fra Mitsubishi. Jeg sitter ca 2,4-2,5 meter unna et 200 cm bredt lerrett. Ingen tegn til screen door på den avstanden. Før, på 720p projektorer, så var nok screen door et større problem på LCD.
    Hvordan blir dette med spilling på 360/PS3. Alle spillene har vel native 720p oppløsning. Bør de oppskaleres gjennom receiver, eller er det uansett ikke et problem på de nyere projektorene?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hado79
    Hvordan blir dette med spilling på 360/PS3. Alle spillene har vel native 720p oppløsning. Bør de oppskaleres gjennom receiver, eller er det uansett ikke et problem på de nyere projektorene?
    På nye 1080 projektorer er ikke screendoor noe problem.
    Mvh bigtor

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den avstanden vil du ikke ha problem med screendoor, men under 3m vil du kunne skimte rasteret mellom pixlene (forutsatt at du har godt syn).

Hvilke andre alternativer rundt 25k bør jeg evt. vurdere? Jeg er litt keen på å handle en av de nyere modellene, og har ikke noe problem med å vente til desember.
    TW5000 høres ut som en het kandidat for deg.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Med den avstanden vil du ikke ha problem med screendoor, men under 3m vil du kunne skimte rasteret mellom pixlene (forutsatt at du har godt syn).
    Da skal man ha ekstremt syn. Jeg har TW2000 og sitter 3.9-4m unna et 3m bredt lerret. Ingen tegn til synlig screendor, i motsetning til med min gamle TW100H.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal man ha ekstremt syn. Jeg har TW2000 og sitter 3.9-4m unna et 3m bredt lerret. Ingen tegn til synlig screendor, i motsetning til med min gamle TW100H.
    Ikke helt enig... Jeg sier ikke at man kan telle pixlene, men man registrerer at bildet er noe "grovere". Dersom du sammenligner med en DLP eller LcOS projektor, ser du hva jeg mener.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ikke helt enig... Jeg sier ikke at man kan telle pixlene, men man registrerer at bildet er noe "grovere". Dersom du sammenligner med en DLP eller LcOS projektor, ser du hva jeg mener.
    Tja. Eneste erfaring jeg har med DLP i det siste er på Fredrikstad Kino, der plakater og reklame vises med DLP. Der ser jeg pikslene (og masse regnbuer!) svært tydelig, men det er vel pga. for lav oppløsning og meget stort bilde...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Tja. Eneste erfaring jeg har med DLP i det siste er på Fredrikstad Kino, der plakater og reklame vises med DLP. Der ser jeg pikslene (og masse regnbuer!) svært tydelig, men det er vel pga. for lav oppløsning og meget stort bilde...
    Regnbuer på Fredrikstad kino?!?! Benytter ikke de 3 chip DLP?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Regnbuer på Fredrikstad kino?!?! Benytter ikke de 3 chip DLP?
    Tydeligvis ikke i alle saler. Jeg har ved flere anledninger sett regnbuer i massevis der. Men jeg går skjelden på de aller "største" filmene, så det blir som regel en av de mindre salene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett størrelse på sal har jeg vondt for å tro at 1 chip DLP greier å belyse en offentlig kino. Ikke meningen å være frekk på noen måte, men de regnbuene du ser tror jeg du innbiller deg. Om Fredrikstad kino har valgt en 1 chip løsning her gir det jo samtidig BigTor`s hjertesak, kampen mot regnbuer, ett aldri så lite slag i baugen. Jeg regner med at de, i forbindelse med komersiell drift, må være helt sikre på at RBE fenomenet er mindre utbredt enn hva undersøkelser her viser.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ballis
    Uansett størrelse på sal har jeg vondt for å tro at 1 chip DLP greier å belyse en offentlig kino. Ikke meningen å være frekk på noen måte, men de regnbuene du ser tror jeg du innbiller deg. Om Fredrikstad kino har valgt en 1 chip løsning her gir det jo samtidig BigTor`s hjertesak, kampen mot regnbuer, ett aldri så lite slag i baugen. Jeg regner med at de, i forbindelse med komersiell drift, må være helt sikre på at RBE fenomenet er mindre utbredt enn hva undersøkelser her viser.
    Nå snakker vi ikke om gigantsaler her da, men saler med godt under 100 seter. Mener det er 47 og 68 i de to minste. Spørs om de har lagt så mye vekt på regnbuer så lenge dette utstyret kun brukes til visning av reklameplakater og de lokale reklamefilmene ?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så vidt jeg vet ellers ganske vanlig å kjøre en annen og "billigere" projektor til reklame enn til selve filmen i offentlige kinoer, da vel mye av kildematerialet ikke har så god teknisk kvalitet osv. Det finnes vel også ganske så lyssterke 1xchip DLP projektorer til slikt bruk, så vil vel tro at det går ann å se regnbuer i enkelte slike oppsett også...

Når det gjelder synlig screen door effekt i hjemmekinoen, så er vel det blitt mye bedre nå med FullHD projektorer, og man må vel på enkelte modeller med høy dekningsgrad sitte med lerret bredde vs sitte avstand under 1:1 for at screendor og enkelt pixlene begynner å bli synlige.

Hvordan dette oppleves på LCD projektorer er en annen ting da vel det finnes forskjellige løsninger for å duse ut pixel rammeverket, forskjellige dekningsgrad, nøyaktig convergens osv. Man må vel også som AK er inne på, ta med skarpheten til synet til brukeren som en faktor her, og faktisk teste dette ut selv, for å få noen gode svar på hvordan et oppsett vil fungere i praksis.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •