Plassering av Epson TW-2000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av Epson TW-2000

Hva er den ultimate plasseringen av denne prosjektoren? Jeg har en bærebjelke i taket som stikker 26cm ned, men jeg kan trekke lerret så langt ned at toppen av lerretet bli på samme høyde som bunnen av bjelken.

Jeg har prøvd å plassere den på en hylle jeg har helt bak i rommet ca. 7m fra lerretet. Da må jeg også bruke linseforskyvning både på høyde og bredde. Vil dette forrringe bildekvaliteten? Fordelen med å ha den her er at jeg kan ha kablene langs veggen helle veien. Hvis jeg skal ha den i taket så må jeg trekke kablene opp langs veggen.

Hvilket takfeste er i tilfelle det beste med dette bjelke problemet. Jeg vil helst ha best mulig resultat, så hvis bildet blir mye forringet av lang kasteavstand og linseforskyvning så vil jeg ha den i taket.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optimal plassering av denne projektoren, er med linsen sentrert i forhold til senter i lerretet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Optimal plassering av denne projektoren, er med linsen sentrert i forhold til senter i lerretet.
    Har det noe å si med avstanden til lerretet? Og bør linsen være i samme høyde som toppen av lerretet? Vil bilde bli mye dårligere hvis den er feks. en meter til side for senter? Lerretet er 106"

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en meter til side for senter betyr vel nesten maksimal linseforskyvning sideveis, så det er ikke å anbefale. Hvis du må bruke mye lens-shift er det nok best å plassere projektoren så langt unna som mulig, for da holder du bildeflaten tettere på senter i optikken (mindre bildeflate gjennom optikken). Jo lenger ut mot kantene du kommer, jo større problem får du med fargebrytningsfeil og tap av lysstyrke. Bruker du lens-skift i to retninger, forsterkes også dette problemet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene. Tror jeg velger å montere den i taket. I følge kalkulatoren så er den beste plasseringen 4,32 m fra lerretet etter hva jeg kan forstå.

Skal toppen av linsen være på samme høyde som toppen av lerretet?

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjøre det, men som Gorm sier ovenfor så får du best mulig bildekvalitet ved å plassere senter av linsen i senter av lerretet både vertikalt og horisontalt.

Jeg har samme prosjektor selv, og er avhengig av litt vertikal linseforskyvning for å få bildet langt nok ned. Jeg har ingen synlige problemer når jeg ser på film, men ved visning av pc skjerm så er skriften merkbart klarere ved senter av linsa kontra nederst på lerretet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Du kan gjøre det, men som Gorm sier ovenfor så får du best mulig bildekvalitet ved å plassere senter av linsen i senter av lerretet både vertikalt og horisontalt.

Jeg har samme prosjektor selv, og er avhengig av litt vertikal linseforskyvning for å få bildet langt nok ned. Jeg har ingen synlige problemer når jeg ser på film, men ved visning av pc skjerm så er skriften merkbart klarere ved senter av linsa kontra nederst på lerretet.
    OK. Det var litt verre. Da må den jo henge ganske langt ned hvis den monteres i taket. Var ikke klar over at noen skulle monteres slik, trodde de fleste skulle plasseres med linse i høyde med topp lerret.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett alle projektorer med lens-skift har samme "senter linse, senter lerret" forhold. Projektorer med fast optikk derimot, har som regel kraftig offset, slik at de må henge høyere enn lerret (ved takmontering).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •