Acer PD112 vs Optoma H30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Acer PD112 vs Optoma H30

Hallo

Jeg har fått med meg at Optoma H30 har fått rosende omtale flere steder, samt virker lovende med 6 segments fargehjul med 4* hastighet. Synes som mange at den er noe dyr i Norge foreløpig. De fleste proj. jeg har sett på koster omtrent det samme i Norge og USA, men ikke denne.

Så ved en tilfeldighet ACER PD112.
    http://global.acer.com/products/projector/pd112.htm
    Den ser helt lik ut, og jeg blir ikke overrasket hvis denne kommer fra samme samlebånd. Denne er betydelig rimeligere og kan fås til X1-pris. Spesifikasjonene er litt annerledes, feks. virker det som om den går på 4:3 og ikke maskert 4:3, samt at den har sterkere lyspære og lysstyrke (1300 ansilumen). Ellers finner jeg ikke mye forskjeller, men det står ikke noe om fargehjul på ACER PD112.

Kanskje dette er broren til Optoma H30, slik Infocus x1 og screenplay 4800 egentlig er samme produkt, men den ene er tunet for hjemmekinomarkedet med en litt høyere prislapp.

Noen som vet mer ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Interessant! Når det gjelder lysstyrke hadde det vært kjekt å finne ut om den har en eco-mode...Men prismessig ser den lik ut som H30. Dessuten så oppgis H30 til 30dB, og Acer til 34dB. Foreløpig ser H30 bedre ut til samme pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har ecomode med lavere støy, lenger levetid på pæra og dermed en lysstyrke som sikkert er bedre tilpasset hjemmekino.

Den er betydelig billigere enn H30, men det er vel ikke lov å nevne pris her. :wink:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veiledende pris er selvfølgelig lov å nevne.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veiledende pris fra ACER er 8 480 + moms, dvs 10 515 kr. Modellen er imidlertid ikke presentert på www.acer.no, så den er nok helt ny i landet. På prislista er det bilde av PD110 (som har samme veiledende pris men dårligere specs).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stuegris
    Veiledende pris fra ACER er 8 480 + moms, dvs 10 515 kr.
    Skillet mellom Optoma H30 og denne er da i underkant av 1500 kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veiledende pris H30 er på 16 900 i Norge.
    Begge maskinene er selvfølgelig mulig å skaffe billigere.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Veiledende pris fra ACER er 8 480 + moms, dvs 10 515 kr.
    Skillet mellom Optoma H30 og denne er da i underkant av 1500 kroner.

Hæ?

Veiledene pris er da 17k på H30.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Hæ? Veiledene pris er da 17k på H30.
    Nå skal vi vel hode en teknisk diskusjon, men det er på sin plass at vi snakker om importpriser, og ikke veiledende priser hos norske forhandlere. H30 leveres på døren din for under 12.000 kroner inkl. norsk moms, dersom du handler i USA selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Veiledende pris er selvfølgelig lov å nevne.
    Mitt poeng var bare at PD112 ser spennende ut, ut fra det faktum at den har lignende specs som h30 samt har umaskert 4:3 brikke, slik at man slipper å sende den til forhandler for oppgradering av firmware(særlig kjedelig hvis man har kjøpt den i USA). Prisforskjellen er også relativt stor, dog ikke så stor som veiledende. Den som er istand til å finne en seriøs forhandler i USA som godtar kredittkort og sender til Norge (det siste kan sjekkes ved å simulere kjøp) som gir deg maskinen på døra pris+frakt+moms+fortollingsgebyr for 12k (jeg klarte det ikke) klarer sikkert å finne en lavere pris på PD112 enn veiledende :wink:

For mange er nok en norsk forhandler å foretrekke, jfr. diskusjoner andre steder på forumet.

En ting som kan tale for at maskinene er i slekt er at jeg ikke har klart å finne PD112 i amerikanske nettbutikker, men desto flere steder i Europa. Dette kan virke som styrt distribusjon.

Det som jeg ikke har klart å finne ut av ennå er om fargehjulet har de samme egenskaper som på H30, noe det virker som er av stor betydning for mange av de som har diskutert projektor på dette forumet.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hva lysstyrken er i eco-mode på denne pj'en?

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,
    Jeg klarte ikke å leve uten proj lenger (har et relativt kompetent lydanlegg til hjemmekino) og bestilte PD112. Pakket den opp i går og så film.

Det var ikke oppgitt mer tekniske spesifikasjoner enn det som jeg har funnet tidligere, men utfra de omtaler av H30 som nevner at regnbuer er fraværende, tror jeg at jeg må konkludere med at hjulet her ikke er av samme type/hastighet. Det er synlig regnbueeffekt ved undertekstene på avspilling av DVD. I selve filmen var det derimot ikke regnbuer (med unntak av kantene på noen vertikale lysrør i kontrollrommet på slutten av Terminator3), og heller ikke på rulleteksten, så undertekst er vel spesielt utsatt, både fordi man ved lesing lynkjapt flytter fokus mellom bilde og tekst, samt at det på noen filmer er veldig "pikslete" og skarp undertekst.
    (min erfaring er at det særlig gjelder back-up kopier, så det kan være lurt å finne fram originalen og bruke den forsiktig)

Ved xbox-spilling observerte jeg regnbue i etterslepet av FIFA teksten som fløy over skjermen i kuttscenene. Jeg så ingen regnbuer i Amped2 eller i spillene forøvrig.

Siden det er skrevet så mye skummelt om regnbuer i dette forumet hadde jeg avtalt at jeg kunne prøve projen og sende den tilbake hvis jeg ikke likte det jeg så. Imidlertid synes jeg ikke det jeg så var så plagsomt at jeg kan forsvare flere tusen i oppgradering så jeg beholder den og gleder meg allerede til neste film/spill/TV/lysbildeframvisning.

Bildene er nydelige, men foreløpig har jeg bare brukt en hvit blank papplate på 1m bredde som lerret. (skal til Ikea senere).

Jeg har ikke funnet tekniske specs på lysstyrken i ECO-mode, men lydnivået synker merkbart. Det er bare en stille sus ved denne instillingen. Selve bildet forandrer seg ikke så mye, men jeg vet ikke hvordan kurven er her. Det oppgis at levetiden på pæra forlenges med opptil 135% i Eco-mode, så det må jo bety at det lyser endel svakere. Pæra er på 200 watt. Det kan vel også hende at jeg merker større forskjell på lyset med større lerret med matt overflate. Min pappplate er liten og reflekterer lys.

Forøvrig har jeg bare begrenset erfaring med slike apparater fra før, men det var en ASK C50 som var på hjemlån fra jobben i forrige uke som fikk kredittkortet til å begynne å vibrere i lomma. ops:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny projektor Stuegris.
    Jeg er forøvrig enig med deg i det at regnbue-problematikken er sterkt overdrevet. Klart man på DLP kan se et regnbueflimmer fra tid til annen, so what. Det plager ikke meg heller.
    Lysstyrken reduseres nok kraftig når du får på plass et lerret, men med 200 watt pære bør nok lystyrken være mer enn kraftig nok selv i økonomi-modus.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du ser regnbuer så kan det jo hende det er samme fargehjul som H30. Hadde vært virkelig interessant om noe blad hadde testet denne. Det er jo en knallpris isåfall.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer soelvberg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet noe om lampepris, dersom det går greit å nevne ca. pris på denne? Kanskje man kan bruke samme lampe som i H30?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og et par ting til...
    Eg hadde egnetlig bestemt meg for å kjøpe en H30 helt til eg såg dette innlegget. Så det er bra at det er noen som har øynene åpne for alternative produkter.

Det eneste som bekymrer meg er støynivået.
    Går det ann å sammenligne 34db (som var oppgitt) med ett eller annet? En xbox f.eks?, den bråker jo temlig mye.
    Kor går grensen for nesten lydløst?
    Får man tak i linse cover (for 16:9 til å ta bort støylys) slik som til den nye H30?
    Kva slags lerret bør eg velge? 4:3 eller 16:9? (Allround bruk)

Blei en del spørsmål her, men om eg får svar på noen, så håper eg at eg klarer å bestemme meg for acer-en slik at eg sparer noen tusenlapper...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten lydløst vil jeg si er ca 10 db.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann,
    Jeg klarte ikke å leve uten proj lenger (har et relativt kompetent lydanlegg til hjemmekino) og bestilte PD112. Pakket den opp i går og så film.
    Kan du sei noe om kva som følgde med i pakken med PD112? Har lest at nye Optoma H30 bla. har et linse cover til bruk ved 16:9. Hadde vert fint om dette også følgde med bundelen til PD112

Og veit du/noen om den har mulihet for å velge å se 4:3 i 800x600 i tilleg til å se 4:3 i midten av 16:9 rammen slik som man kan på H30? (Dersom du f.eks. bruker linsecover heile tida).

Hvor kjøpte du forresten pj-en slik at du fikk avtale om å levere tilbake produktet om du ikkje likte det? Er litt skeptisk til regnbue og støynivå...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La merke til at Acer har usb, noe ikke Optoma ikke har, ellers er de klin like, både throw distance, fjernkontroll, knapper og alt. Lysstyrken er høyere og dermed også støynivå.

Bilde av usb inngangen finnes her:

http://global.acer.com/products/projector/pd112.htm#

Mvh[/url]

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •